Autoracing  KL-varaosat

Volvo amazon -64

  • 19 Vastauksia
  • 6117 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa myöhänen

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 61
  • www.vrcf.fi
Volvo amazon -64
« : 12.12.2021, 22:16:23 »
Tervehdys

Ajattelin kirjoittaa pientä projektikertomusta autosta jonka hankin hiljattain. Kyseessä siis Volvo Amazon vm. 64, ehkä hieman harvinaisempi neliovinen malli.
Auto on täysin läpikäyty pelleiltään ja tekniikaltaan reilu kymmenen vuotta sitten. Jotain pisteosia ja sisustan osia on jäänyt matkan varrelle.
Kunnostuksen jälkeen autolla ei ajettu yhtään ja jäi talliin seisomaan. Viime syksyn aikana pääsin autosta kauppoihin ja siirtyi minun talliini.
Tästä olisi tarkoitus jatkaa projektia ja saattaa se ajokuntoon.





Moottorina toimii väkivahva B18 tappikone. Koneeseen tehdään perus kausihuollot ennen ajokautta.



Sisusta kaipaa pientä päivitystä vielä.



Sitten itse muutoksiin joita pitäisi tehdä.
Hommasin autoon Work rezax koottavat vanteet. Vanteet on 17x9. Taakse tulee 3,5" lipat ja eteen 1,5" lipat.




Autoon on tarkoitus asentaa ilma-alusta. Tarkoitus on käyttää jotain yleismallisia pusseja. Kompuraksi ja ohjaukseksi tulee bmw:stä purettu paketti.
Tässä hahmotellaan kuinka alas päästään vakio iskareilla.





Poissa Divi

  • Takki & Ovipahvi
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2093
  • Myydään mainostilaa!
    • Instagram: @buildingbrick240
Vs: Volvo amazon -64
« Vastaus #1 : 12.12.2021, 23:19:51 »
Upeat vanteet!
Tätä seuraillaan mielenkiinnolla.  8)
240 -86 @buildingbrick240

Poissa jonze

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2064
    • jonze_photos
Vs: Volvo amazon -64
« Vastaus #2 : 13.12.2021, 16:10:22 »
Tämä on pakko ottaa seurantaan O0 Olen aika pirun kateellinen noista vanteista :P

Itsekin himoitsin pusseja mut tieto/taito/raha puuttuu  :D päädyin vaan -60mm jousiin
Volvo s40 D3 classic 2011
Bmw 118 m-sport 2013
Mersu clk 230 kompressor -98 avo
Insta @jonze_photos

Poissa Amatsonivolvo

  • Luxe
  • *
  • Viestejä: 3
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo amazon -64
« Vastaus #3 : 26.01.2022, 21:05:10 »
Hyvältä näyttää ja kuulostaa suunnitelmat. Milläs et:llä nuo vanteet tulee olemaan?

Poissa myöhänen

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 61
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo amazon -64
« Vastaus #4 : 28.01.2022, 22:36:16 »
Hyvältä näyttää ja kuulostaa suunnitelmat. Milläs et:llä nuo vanteet tulee olemaan?

Takavanteet on muistaakseni et 10 ja etuvanteet et 35.

Poissa myöhänen

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 61
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo amazon -64
« Vastaus #5 : 20.03.2022, 23:04:52 »
Kirjoitellaan tännekkin hieman juttua, eli rakentelua jatkettu jousituksen osalta.

Sain sovitettua takapään ilmapusseja akselille. Rakentelin pussin yläpäähän 5mm levystä tuen, joka pultataan koriin kiinni. Alapäähän tein kiinnikkeen pussille, joka hitsataan suoraan akseliputkeen. Kiinnikkeiden viimeistely on vielä tekemättä.

Seuraavaksi pitäisi käydä pyörättämässä vanteille renkaat, että näkee akselin asemointia renkaat ja vanteet paikallaan.





























Poissa myöhänen

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 61
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo amazon -64
« Vastaus #6 : 15.07.2022, 22:41:48 »
Kesälomalla on taas aikaa harrastaa, joten potkitaan tätäkin projektia eteenpäin.


Taka-akselin pussitelineen alapää piti tehdä vielä uudestaan. Perän asento jäi liian ylös vanhalla kannakkella.





Etupään pusseja sovittelin paikalleen, pussi sopi hyvin vanhan jousen paikalle. Pussin yläpäähän tuli veisteltyä tämmöinen kannake.




Yläpää makaa levyn varassa vanhan kierrejousen paikalla ja tapin päässä olevasta pultista saadaan kiinnike pysymään paikallaan.




Alapää sopi suoraaan vanhan iskarin reikiin. Hitsailin silti 5mm vahvike levyn alapäähän johon pussi tulee kiinni.




Etuiskarille askartelin myös uuden paikan, koska se ei mahtunut vanhalle paikalle pussin kanssa.




Sitten muutamia kuvia pussit paikallaan.












Ajoasento



Poissa Juho_

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1070
  • vapari
Vs: Volvo amazon -64
« Vastaus #7 : 17.07.2022, 12:51:01 »
Tää on kyllä komee laite!  8)
Hieno toteutus toi ilma-alusta.

Riittää hyvin bemarin kompura, vaikka bemareissa vaan takapäässä pussit ?
Instagram | YouTube
Volvo 960 -91 | B6304S+ZF 260Z
Volvo V40 -00 | B4204T5+M56 - 1.7bar TD04HL-18T

Poissa myöhänen

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 61
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo amazon -64
« Vastaus #8 : 18.07.2022, 09:01:52 »
Tää on kyllä komee laite!  8)
Hieno toteutus toi ilma-alusta.

Riittää hyvin bemarin kompura, vaikka bemareissa vaan takapäässä pussit ?

Kiitos  :)

Kompurana toimii ikh:sta löydetty 12v rengaskompura. Tuottoa pitäisi olla 72l/min. Katsotaan miten tuotto piisaa. Ajatuksena on, että mikäli kompura ei jaksa yksin pumpata niin on mahdollista lisätä toinen kompura myös. Takaluukussa on lisäksi noin 25l säiliö paineilmalle.

Poissa -JS-

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 351
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo amazon -64
« Vastaus #9 : 18.07.2022, 21:36:41 »
Riittää hyvin pikku kompura. Säiliöön kun laittaa painetta nousee kyllä.
Käytössä kun säiliöön laittaa 6bar ja täyttää pussit jää 4 bar sopivaan ajokorkeuteen. Aika samanlaiset kiinnikkeet kuin omassa etuiskareilla, eli jätit myös vakaimen pois?

Poissa B30A

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1054
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo amazon -64
« Vastaus #10 : 18.07.2022, 21:53:26 »
Tuohan on oikein woimapumppu. Rangen pumppu ei tee edes puolia tuosta ja hoitelee 2300kg keijukaisen lentokorkeuteen, ja pitää sen siellä reilun 10litr säiliön kanssa. Kunhan säiliössä on ilmaa niin vois kuvitella Aman pysyvän pystyssä kivasti, pumppu sitten paikkailee kulutusta.

Järjestelmän ollessa tyhjä kestää toki aikansa että alkaa pussit pullottamaan.
RR P38A -97 4.x V8 CNG bi-fuel käyttöWC, RRC 3,9SE -90, Jaguar S-Type 3.0 Sport -01 RHD (UK), RR P38A -95 raato, Rover P6 2000TC -72 varaosiksi, Rover P6 3500Efi -72 "pikkuauto", Volvo V70 2,5tdi A -99 629tkm(nyt lentää manuaalina), Jaguar XJ-S V12 -89 "Kisu", Clean car, sick mind.

Poissa myöhänen

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 61
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo amazon -64
« Vastaus #11 : 18.07.2022, 22:21:06 »
Riittää hyvin pikku kompura. Säiliöön kun laittaa painetta nousee kyllä.
Käytössä kun säiliöön laittaa 6bar ja täyttää pussit jää 4 bar sopivaan ajokorkeuteen. Aika samanlaiset kiinnikkeet kuin omassa etuiskareilla, eli jätit myös vakaimen pois?

Tänää tuli testattua kompuran tuottoa ja hyvin näyttäisi piisaavan yksi kompura. Mulla on paineet 8-9 bar. Takapää nousee kevyesti, mutta etupää nousee paljon laiskemmin ja vaatii sen 8 bar vähintään. Taitaa olla aika hilkulla noi pussit etupäähän.
Voishan sinne sovitella isommalla halkasijalla olevat pussit eteen. Täytyy seurata miten toi alkaa ajossa käyttäytymään.

Jos järjestelmän päästää tyhjäksi niin sitten saa kompura huutaa hetken aikaa.  ???

Vakaimen jätin pois. En koe tarpeelliseksi kallistuksen vakaita, jos autossa on vakio B18 kone :D

Poissa myöhänen

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 61
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo amazon -64
« Vastaus #12 : 06.08.2022, 09:50:39 »
Amazon katsastettu huomautuksitta  :pomo:

Katsurilla ei ollut huomauttamista alustasta ja renkaat/vanteet merkattu otteeseen.





Talven aikana pitää rakennella sisusta uusiksi ja viimeistellä ulkopuolelta. Sisustaan saa tarjota mustia penkkejä, ostoilmoitus markkinapaikalla.


Autossa on nyt rumpujarrut joka nurkassa ja mielestäni ne on hirveän tehottomat. Millaisia muutoksia porukka on tehnyt rumpujarruista levyjarruiksi?



Poissa myöhänen

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 61
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo amazon -64
« Vastaus #13 : 05.11.2022, 23:41:53 »
Amazon laitettu tänään talviteloille odottamaan uutta ajokautta. Talven aikana olis tarkoitus tehdä pieniä päivityksiä, kirjoittelen niistä sitten erikseen.




Poissa lolvo_

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 139
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo amazon -64
« Vastaus #14 : 09.11.2022, 19:18:59 »
Hienoa rakentelua aina mukava katsella kun "vanhanliiton" vehkeitä tuunaillaan/parannellaan/modernisoidaan  ;)

Jarruasiaan "tutkineena" omaan projektiini meinasin samanlaisilla resepteillä tehdä miten muutkin= etupäähän 240 jäähdytetyt levyt, 240 jarrusatulat, 140/240 navoilla.

Takapään modaus levyjarruiksi melkeinpä 240 1030/1031 perä suosiolla kerta kun tuntuisi rakentamisen sujua muutenkin. Samalla ainakin peränkestoa tulee riittävästi  :D

 

Autoracing  KL-varaosat