Lämpömittauksen ongelma. Kun säätö on maksimissa, niin silloin tuutataan koko ajan niin kuumaa kuin vain laitteista saa irti.
Kun asetus on vaikka 26, niin sitten yritetään säätää auton lämpötila moiseen arvoon. Se säätö ei sitten välttämättä ole ihan niin yksinkertainen, että yritetään saada ohjaamosta mitatuksi lämpötilaksi +26. Kas kun matkustajien kokemaan lämpötilaan vaikuttaavat myös kylmät lasipinnat ja auringon paahde lasien läpi (mitataan erillisellä anturilla). Eli automaatio saattaa ottaa laskuissaan huomioon myös nämä ja kompensoi tilannetta sitten säätämällä tavoitearvoa pari pykälää ylös (kylmät lasit) tai alas (auringon paahde). Sitten voi olla vielä erikseen lämpötilamittaus ja säätöpiiri, joka säätää puhallettavan ilman lämpötilaa niin, että ohjaamosta mitattu lämpötila on pyydetty arvo + em. korjaukset päälle.
Voi olla aika monta lämpötila anturia puhalluksen lämpötilaan vaikuttamassa ja yhdenkin mittaustiedon puuttuminen tai virhellisyys tekee jänniä juttua. Nimim. kokemusta on - virheellinen ulkolämpötila -> härveli yrittää laitella ilmastointia päälle pikkupakkasessa, sitten hetki lämpöä tuutin täydeltä ja parin minuutin päästä taas jäähdytellään.