Puotilan autokorjaamo  RallyBaron

Sähköbensiini autoilun pelastus vai lopullinen tuho

  • 40 Vastauksia
  • 4288 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Kankikari

  • Vieras
Nyt kun uudet hybridi rally1 autot joutuvat tuota käyttämään alkaako paine kasvaa sille että tuota vedystä ja ilmansaateista luotua nektariinia laitetaan jakeluasemille myyntiin.

Ja verotetaanko tämäkin polttoaine täällä suomen pölhölässä pilalle?

https://fi.m.wikipedia.org/wiki/S%C3%A4hk%C3%B6polttoaine

https://yle.fi/uutiset/3-12119995

https://yle.fi/urheilu/3-12271479

https://www.p1fuels.com/ tältä toimittajalta / valmistajalta rally1 autot saa aineensa.

« Viimeksi muokattu: 21.01.2022, 20:33:35 kirjoittanut Kankikari »

Poissa Ribbe

  • Lähes kalsarinsininen
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Polestar
  • **********
  • Viestejä: 12470
Vs: Sähköbensiini autoilun pelastus vai lopullinen tuho
« Vastaus #1 : 20.01.2022, 21:48:15 »
Siis mikä bensiini? ???
Member of team R-sport
1998 S70 2.5T -> 2006 S60 2.5T -> 2008 S80 D5 AWD -> 2014 S60 D5 AWD -> 2017 S90 D5 AWD - 2021 S90 T8 AWD

Kankikari

  • Vieras
Vs: Sähköbensiini autoilun pelastus vai lopullinen tuho
« Vastaus #2 : 20.01.2022, 22:00:36 »
Onko ensimmäinen aihe mihin ei täällä ole kukaan muu tutustunu jo aiemmin.

Paikalla HammerDown

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1605
  • It's Hip To Be Square
Vs: Sähköbensiini autoilun pelastus vai lopullinen tuho
« Vastaus #3 : 20.01.2022, 22:05:00 »
Ja verotetaanko tämäkin polttoaine täällä suomen pölhölässä pilalle?

Kyllä.

Enkä edes tiedä, mistä on kysymys. ;D
Sain sielukseni vain käytetyn auton
Olet kalleimpani, sinä saatanan kone
Älä hyydy

Poissa TapioR

  • Aamun virkuhko
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1918
  • S60 T6 AWD -11
Vs: Sähköbensiini autoilun pelastus vai lopullinen tuho
« Vastaus #4 : 20.01.2022, 22:08:47 »
Uudet rally 1 autot ajaa nyt tällä, Monte Carlo eka kisa alkanut.
460 1.7 SE -92 ->S40 1.8 -96 ->S40 2.0T -03  ->S60 2.4 T5 -07 ->S60 3.0 T6 A AWD Summum -11 , Honda Goldwing 1500 -90 Kemi

Poissa hessu80

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2692
Vs: Sähköbensiini autoilun pelastus vai lopullinen tuho
« Vastaus #5 : 20.01.2022, 22:23:28 »
Lienee paras lyhyen aikavälin vaihtoehto raskaan liikenteen ja lentoliikenteen muuttamiseksi hiilineutraaliksi. Henkilöautot siirtynevät käyttämään sähköä suoraan, koska parempi hyötysuhde.
V90 D3 AWD Business Inscription aut -18, V40 D2 business aut -16

Kankikari

  • Vieras
Vs: Sähköbensiini autoilun pelastus vai lopullinen tuho
« Vastaus #6 : 20.01.2022, 23:17:15 »
Biomassaa tuohon hommaan suomessa on ihan hyvin saatavilla ja metaanin nesteytys on monessa paikassa missä metaania tulee pitää ympäristölupien mukaisesti tehdä sillä kaasulla jotain hyvää. Ei saa päästää taivaalle.

Poissa Scraab

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 771
  • www.vrcf.fi
Vs: Sähköbensiini autoilun pelastus vai lopullinen tuho
« Vastaus #7 : 21.01.2022, 09:29:36 »

https://fi.m.wikipedia.org/wiki/S%C3%A4hk%C3%B6polttoaine
"vihreä vety tuotetaan elektrolyyttisesti päästöttömällä sähköenergialla"
"tilanne on muuttumassa erityisesti tuulisähkön halpenemisen vuoksi"
"sähköpolttoaine voi olla osaratkaisu tuuli- ja aurinkosähkön varastointiin.
 ELK

Poissa JJJ

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 140
  • www.vrcf.fi
Vs: Sähköbensiini autoilun pelastus vai lopullinen tuho
« Vastaus #8 : 21.01.2022, 09:59:21 »
Sähköbensiinihän sinänsä on ikivanha keksintö, mutta vasta nyt siitä alkaa tulla taloudellisesti järkevää valmistaa isommissa määrissä. Mut eiköhän se mene lentokoneiden, rahtilaivojen ja tosi-isojen-generaattoreiden ymv isojen poikien moottoreihin jatkossa. Sit jossain erikoistapauksissa, kuten mainosmateriaalina rallissa, tai pitkien etäisyyksien maissa jossa ei selvitä kusematta lappiin ilman polttomoottoria, myös henkilöautokokoluokkaan.

Poissa Mepi

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 714
  • www.vrcf.fi
Vs: Sähköbensiini autoilun pelastus vai lopullinen tuho
« Vastaus #9 : 21.01.2022, 11:48:41 »
Ei hyvä ralliautoissa mitä radiota kuuntelin. Ne hajoilee ja huonoja ajaa. Takas bensaan  :2funny:
Volvo XC60 2016 D3 - (150hp 350Nm) 230hp 500Nm
Ex. Volvo V70 2013 Summum D5 AWD Rica 275hp
Ex. Volvo V70 2007 Classic 2.5T AWD Rica +180kW # Ex. S40 T4

Poissa insinörtti

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 164
  • www.vrcf.fi
Vs: Sähköbensiini autoilun pelastus vai lopullinen tuho
« Vastaus #10 : 21.01.2022, 12:02:10 »
Onko ensimmäinen aihe mihin ei täällä ole kukaan muu tutustunu jo aiemmin.
Ei ole.

Kysehän on tästä
https://www.lut.fi/uutiset/-/asset_publisher/h33vOeufOQWn/content/lut-wartsila-ja-st1-power-to-x-ratkaisut-tulee-nostaa-suomen-energia-ja-ilmastoratkaisujen-ytimeen

Synteettisten polttoaineiden tuotanto ei ole mikään uusi idea. Sitä harrastettiin Saksassa toisen maailmansodan aikaan. Kyse on pääasiassa rahasta. Tuottaminen ei ole kilpailukykyistä. Vielä. Mutta tilanteen odotetaan muuttuvan, kun CO2 päästömaksut nousevat ja uusiutuvan energian tuotantokapasiteetti kasvaa, jolloin alkaa entistä useammin esiintyä tilanteita, jossa tuotanto > kulutus ja energian hinta laskee pohjamutiin.

Ensimmäinen askel on tuottaa synteettistä metaania. Kun tämän hinta saadaan tarpeeksi alas, voidaan metaania jalostaa nestemäisiksi polttoaineiksi. Kuten sanottu, prosessit osataan jo, mutta kustannustehokkuutta pitää vielä parantaa.

Suomessa on kehitetty mm. vedyn tuotantoa elektrolyysillä (Wärtsilä), CO2 + H2 yhdistämistä mikrobien avulla metaaniksi (Q-Power start-up), mikä kuluttaa vähemmän energiaa kuin perinteisemmät jalostamoprosessit ja onhan meillä väkästelty metaanikäyttöisiä polttokennovoimaloitakin (Convion), vaikka ihan yhtä hyvällä hyötysuhteella polttoaine muuntuu sähköksi moderneissa kombiboimalaitoksissakin.

Harjoitelmat pienimuotoisesta metaanin tuotannosta on jo tehty ja parhaillaan on esisuunnittelu käynnissä kolmesta metaanin tuotantolaitoksesta, jotka tulevat Lahteen, Keravalle ja Vantaalle. Kaikki tuottavat metaania raskaan liikenteen käyttöön. Tosin Vantaalla ideana käyttää metaania myös energiavarastona, jota käytetään voimalaitospolttoaineena talvella ja kulutuspiikkien aikana.

https://www.st1.fi/q-power-ja-st1-pilotoivat-synteettisen-polttoaineen-valmistusta-biojalostamon-hiilidioksidista

https://yle.fi/uutiset/3-12276311

https://yle.fi/uutiset/3-12265099

https://www.vantaanenergia.fi/suomen-suurin-power-to-gas-laitos-wartsila-ja-vantaan-energia-ovat-sopineet-suunnittelun-jatkamisesta-kohti-investointipaatosta/



Poissa insinörtti

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 164
  • www.vrcf.fi
Vs: Sähköbensiini autoilun pelastus vai lopullinen tuho
« Vastaus #11 : 21.01.2022, 12:11:56 »
Biomassaa tuohon hommaan suomessa on ihan hyvin saatavilla ja metaanin nesteytys on monessa paikassa missä metaania tulee pitää ympäristölupien mukaisesti tehdä sillä kaasulla jotain hyvää. Ei saa päästää taivaalle.
Juu, ihan tuoreita lukuja en löytänyt, mutta 2017 biokaasua tuotettiin yli 10x määrä, mitä liikenteessä kului. Vaikka kaasuautojen määrä on kasvanut noista päivistä, on selvää, että suurin osa tuotannosta menee edelleen voimalaitoksiin, missä sitä poltetaan maakaasun sijaan. Samaa tavaraa eli metaaniahan molemmat on.

Biokaasua ei kannata taivaan tuuliin päästää kuin vihreiden mielestä. Hehän ovat vastustaneet jätteiden polttoa, koska se kuulemma lisää jätteiden määrää, toisin kuin niiden hautaaminen maahan.... missä jätteet sitten muuntuvat osittain metaaniksi, joka on paljon hiilidioksidia voimakkaampi kasvihuonekaasu.  :crazy2:

Tosin uusin kotkotus tällä rintamalla on, että biokaasua tuotettaessa "sivutuotteena" syntyvä CO2 yhdistetään ns. metanointiprosesissa vetyyn, jolloin siitäkin tulee metaania.

Poissa jumo

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 141
  • www.vrcf.fi
Vs: Sähköbensiini autoilun pelastus vai lopullinen tuho
« Vastaus #12 : 21.01.2022, 12:21:16 »
"Sähköbensa" on hieno ja jalo ympäristöhaave. Ongelma vain on että sen tekeminen vie hitosti energiaa. Mistä se vety tulee ? Tuossa muunnetaan energiaa useampaan kertaan eri muotoihin. Ennenkuin maailmassa on ylenmäärin vapaata päästötöntä sähköä tuo on vielä vasta tutkimusta ja kehitystä ( toki eko-PRrää myös). Hyvä toki että vaihtoehtoja tutkitaan ja kokemusta haetaan.

Ei oikein näytä että tuota sähköä olisi ylenmäärin käyttää turhiin energiamuodon muunnoksiin ? Joka välissä on hävikkiä ja hyötysuhde ei ole mikään hyvä. Eihän viherenergiaa nytkään riitä alkuunkaan, miten se riittäisi jos sitä tuhlataan vielä energianmuunnoksiin ?  Saksassa tuotetaan iso osa tänäkin vuonna hiilivoimalla.   Hiilisähkö > vety >  "sähköbensa", aika lumevihreää ?

Toki voidaanhan sitä vetyä tehdä hiilivetypohjaisista materiaaleista, siihen vielä hiilivoimalla tuotettu sähkö päälle niin jo ollaan "vihreää".
V60 D3AWD -20, S60 2003, 940 -96 B230FK, 19T 3"IMM, 668Dekat ja lastut + 1.2bar
Youtube:Tuusannuuska

Poissa insinörtti

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 164
  • www.vrcf.fi
Vs: Sähköbensiini autoilun pelastus vai lopullinen tuho
« Vastaus #13 : 21.01.2022, 12:23:10 »
Jos nyt ensin perehtyisit asiaan....

Euroopan pahimpiin saastuttajiin kuuluvaa Saksaa ei etenkään kannata referenssinä käyttää. Vaikka ovatkin viherpesun ja henkselien paukuttamisen saralla suuria saavutuksia tehneet.
« Viimeksi muokattu: 21.01.2022, 12:25:53 kirjoittanut insinörtti »

Poissa Scraab

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 771
  • www.vrcf.fi
Vs: Sähköbensiini autoilun pelastus vai lopullinen tuho
« Vastaus #14 : 21.01.2022, 13:40:37 »

Biokaasua ei kannata taivaan tuuliin päästää kuin vihreiden mielestä. Hehän ovat vastustaneet jätteiden polttoa, koska se kuulemma lisää jätteiden määrää, toisin kuin niiden hautaaminen maahan.... missä jätteet sitten muuntuvat osittain metaaniksi, joka on paljon hiilidioksidia voimakkaampi kasvihuonekaasu.
Jätteiden polttaminen on aivan hölmöläisten hommaa. Ensin jätettä kuljetetaan satoja kilometrejä yhdistelmillä uusimpiin polttolaitoksiin. Sitten märkää jätettä yritetään saada tuhottua syöttämällä oheen suuret määrät ulkopuolista energiaa. Jätehän on pääosin yhdyskuntajätettä eli kansalaisten tuotosta. Tämä pitäisi ensinnäkin minimoida ja jäljelle jäävä osuus jalostaa ja kierrättää. Erottelu, kompostointi, metaanin talteenotto; kaikki hallitaan, mutta ei juurikaan tehdä. Kunhan tuhlataan pilvilinnoihin "vihreän siirtymän" nimissä ja tilanteen oivaltaneet voivat hyvin. Jätehuolto on niin hyvä bisnes, että monissa maissa se on järjestäytyneen rikollisuuden hallinnassa. Meillä julkinen sektori on vastaavassa asemassa, lain suojaama laskutus vaikka tyhjästä ja hetkittäin korruptiolta haiskahtavat palvelusopimukset. Suuruuden ekonomialla paikalliset pudotetaan näppärästi pois hankinnoista.

Teollisuus on kehittänyt prosessinsa niin pitkälle, että melko harva tuottaa riittäviä määriä biopolttoaineeksi sopivia sivuvirtoja. On ollut tilaisuus tutustua muutamaan yritykseen vähän tarkemminkin. Kalajalostetehtaalta toimitetaan vähän perkuujätettä biodieselin valmistukseen, mutta esimerkiksi broilerista menee hukkaan pesuvesien mukana livahtavat hiukkaset, ei muuta. Monet biokaasulaitokset on perustettu ja toimivat tukijärjestelmien avulla, ja lisää on suunnitteilla. Mitä enemmän tukia ja himmeleitä, sen syvemmällä käsi käy kuluttajan kukkarolla. Aate ohjaa, kun juuri muita kykyjä ei päättäjiltä löydy.

Yhteiskunnan toiminta on täysin ennakoimatonta. Yli kymmenen vuotta volvoilleet muistanevat, kuinka melko lyhyellä varoitusajalla siirryttiin CO2 -perusteiseen verotukseen ja bensa-Volvot käytännössä hävisivät valikoimista. Kansa pettyi, kun tekniikka ei oikein tykännyt pätkäajosta kylmissä olosuhteissa. Taannehtivasti vaikuttavat veropäätökset arvaamaton tulevaisuus tekevät henkilökohtaisesta talouden suunnittelusta mahdotonta.

Entä akkutulevaisuus? Kauanko hypetys kestää? Ilman sarvia ja hampaita, aika moni akkulaite on ajan kanssa jäänyt muuten toimivaksi ongelmajätteeksi. Ja Valmet
Automotivella on ollut viikon aikana kolme (!) tulipaloa akkujen valmistuslinjastolla. No, henkilökunta rutinoituu ja osaa kärrätä savuavat kennot pihalle!


 

Kulkukoira  Proturbo