Race.fi  Puotilan autokorjaamo

Sähköbensiini autoilun pelastus vai lopullinen tuho

  • 40 Vastauksia
  • 4287 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Jule

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1867
  • 264GLE + 245GL + B10M
Vs: Sähköbensiini autoilun pelastus vai lopullinen tuho
« Vastaus #15 : 21.01.2022, 14:21:47 »
Mun mielestä "sähköbensan" suurin ongelma on se polttomoottori jossa sitä sitten käytettäisiin. Vaikka sähkön käyttäminen polttonesteen tekemiseen ei välttämättä kauhean hyvällä hyötysuhteella tapahdukaan, se on ihan perusteltua toimintaa varsinkin silloin kun sähköä on tarjolla enemmän kuin sille on tarvetta.. Mutta sen polttonesteen muuttaminen liike-energiaksi käyttäen huonolla hyötysuhteella toimivaa moottoria on jo typerää. Nykyisenlaiset polttomoottorithan perustuvat halpaan polttoaineeseen jota on yllinkyllin saatavissa, joten sillä ei ole sen suurempaa merkitystä paljonko sitä menee harakoille.

Auto on helpointa tehdä energiatehokkaaksi laittamalla siihen akku ja sähkömoottori. Akkuun ladataan suoraan sähköä hyvällä hyötusuhteella ja se sähkö muutetaan sähkömoottorissa hyvällä hyötysuhteella energiaksi. Niin kauan kun akku voidaan helposti ladata uudelleen tuo on ihan ylivoimainen ratkaisu.

Laivan tai lentokoneen muuttaminen akkutoimiseksi ei toimi. Lentokoneessa ongelmaksi tulee akun energiatiheys suhteessa massaan, laivassa energiatiheys suhteessa tilavuuteen. Laivaan on järkevämpää rakentaa oma voimalaitoksensa, lentokoneeseen tankata sitten sitä sähköbensaa... Tosin jos vain lentoliikenne maailmassa olisi ainoa fossiilisia polttoaineita käyttävä taho, olisiko se enää ongelma?

Hieman sama juttu kuin tuon polttiksen halvan polttoaineen kanssa on myös ydinreaktoreissa. Ydinjätteen ongelma on ongelma siksi kun uraani on naurettavan halpaa. Jos käytettäisiin hyötöreaktoreita, niin se jäljelle jäävä jäte ei ole oikeastaan edes mitään jätettä nykyisellä mittapuulla, puoliintumisajat lasketaan kymmenissä eikä kymmenissätuhansissa vuosissa.

Entä akkutulevaisuus? Kauanko hypetys kestää? Ilman sarvia ja hampaita, aika moni akkulaite on ajan kanssa jäänyt muuten toimivaksi ongelmajätteeksi. Ja Valmet
Automotivella on ollut viikon aikana kolme (!) tulipaloa akkujen valmistuslinjastolla. No, henkilökunta rutinoituu ja osaa kärrätä savuavat kennot pihalle!

Jo pitkään käytössä olleiden akullisten laitteiden hyytyminen sen akun simahtamisen takia ei ole hyvä vertailukohta kun tutkitaan sen akun toimivuutta. Käytännössä kaikille minkään tuotteen valmistajille on eduksi jos asiakas tulee ja ostaa uuden tuotteen. Akullisessa laitteessa tuo on helpointa toteuttaa lyhentämällä akun elinikää. Käytännössä käyttämällä sitä akkua konservatiivisemmin siitä saataisiin huomattavasti pidempi elinikä, mutta tuosta olisi vain haittaa valmistajalle, joten miksi tehdä niin?

Nuo valmetin akkupalot ovat kyllä sinänsä mielenkiintoinen uutinen, kiinnostaisi mikä sen on aiheuttanut. Onko akkutuotannossa viallisten kennojen määrä todella noin iso yleisestikin, vai eikö valmetti osaa tehdä akkuja? Vai tekeekö se nitää ylipäätään, vai kaaako se vain kotelot johon asettelee alihankkijalta ostetut kennot? JOsta edelleen kysymys onko valmetin alihankkija paska?

Poissa jumo

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 141
  • www.vrcf.fi
Vs: Sähköbensiini autoilun pelastus vai lopullinen tuho
« Vastaus #16 : 21.01.2022, 14:46:14 »
Jos nyt ensin perehtyisit asiaan....

Euroopan pahimpiin saastuttajiin kuuluvaa Saksaa ei etenkään kannata referenssinä käyttää. Vaikka ovatkin viherpesun ja henkselien paukuttamisen saralla suuria saavutuksia tehneet.

Mulle ko vastasit ?  Kauheen paljon et pystynyt lisäarvoa tuottamaan...


Tai no mennään yksinkertaisesti. Paljonko siitä "sähköbensasta" saa energiaa / litra ?  Ja paljonko sen tekemiseen menee sitä energiaa ?
Vastaa vaikka tuohon.

Sitten mistä se "ylimääräinen" vihreä energia tuohon otetaan ?

Miksi ei ladattas sitä suoraan sähköauton akkuun ?

Vähän vaikeampana kyssärinä sulle. Miten tuotetaan se vety tuohon "sähköbensaan". Tällä hetkellä maailman vetytuotannosta ihan häviävän pieni osa tehdään sillä viher energialla. Mistä sitä kapasiteettia yhtäkkiä polkaistas sähköbensan tuotantoon kun ei riitä edes nykyiseen energiantarpeeseen.

V60 D3AWD -20, S60 2003, 940 -96 B230FK, 19T 3"IMM, 668Dekat ja lastut + 1.2bar
Youtube:Tuusannuuska

Poissa Jule

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1867
  • 264GLE + 245GL + B10M
Vs: Sähköbensiini autoilun pelastus vai lopullinen tuho
« Vastaus #17 : 21.01.2022, 16:44:49 »
Joo, käytännössä nykyäänhän vety on fossiilinen polttoaine. Vaikka vetyä voidaankin tehdä sähköllä, niin käytännössä niin ei kaupallisesti tehdä, vaan vety tehdään maakaasusta.

Poissa revote

  • "epätietoinen"
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2132
Vs: Sähköbensiini autoilun pelastus vai lopullinen tuho
« Vastaus #18 : 21.01.2022, 18:55:35 »
Mun mielestä "sähköbensan" suurin ongelma on se polttomoottori jossa sitä sitten käytettäisiin. Vaikka sähkön käyttäminen polttonesteen tekemiseen ei välttämättä kauhean hyvällä hyötysuhteella tapahdukaan, se on ihan perusteltua toimintaa varsinkin silloin kun sähköä on tarjolla enemmän kuin sille on tarvetta.. Mutta sen polttonesteen muuttaminen liike-energiaksi käyttäen huonolla hyötysuhteella toimivaa moottoria on jo typerää. Nykyisenlaiset polttomoottorithan perustuvat halpaan polttoaineeseen jota on yllinkyllin saatavissa, joten sillä ei ole sen suurempaa merkitystä paljonko sitä menee harakoille.

Auto on helpointa tehdä energiatehokkaaksi laittamalla siihen akku ja sähkömoottori. Akkuun ladataan suoraan sähköä hyvällä hyötusuhteella ja se sähkö muutetaan sähkömoottorissa hyvällä hyötysuhteella energiaksi. Niin kauan kun akku voidaan helposti ladata uudelleen tuo on ihan ylivoimainen ratkaisu.

Itse näen sähköbensan hyvänä asiana, sillä saadaan jatkettua jo olemassa olevan valtavan autokannan ja infran yms. käyttöä vielä pitkälle tulevaisuuteen. Kun ne kerran on tehty niin kannattaa käyttää "loppuun" asti. Tämä antaa lisää aikaa, hallittua siirtymäaikaa.

Se vasta tyhmää on, että tuhotaan nyt olemassa oleva autokanta ja vaihdetaan ne sähköisiin. No ei tuo toki käytännössä onnistuisikaan mutta periaatetta tarkoitan.

Vetyhän on muuten maailman yleisin alkuaine.
Volvo S60 B5 R-Design '21 & Volvo S40 1.6 Kinetic Business `07
Blacked S60 Instagramissa

Poissa HammerDown

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1602
  • It's Hip To Be Square
Vs: Sähköbensiini autoilun pelastus vai lopullinen tuho
« Vastaus #19 : 21.01.2022, 19:52:16 »
Oishan se nyt hitokseen helpompaa tankata tuota, kuin alkaa uhraamaan peräkonttia akuille ja vaihtamaan sähkömoottoria vinokoneen tilalle...
Sain sielukseni vain käytetyn auton
Olet kalleimpani, sinä saatanan kone
Älä hyydy

Kankikari

  • Vieras
Vs: Sähköbensiini autoilun pelastus vai lopullinen tuho
« Vastaus #20 : 21.01.2022, 19:55:34 »
Ei paljoo nettiä penkomalla löytänyt, missä ja millä mittavuudella noihin rally1 autoihin tuota bensaa valmistetaan. Ehkä en vaan osaa googlettaa.

Höh. Mtv3 on mun hakujen ulkopuolella sieltä löyty https://www.p1fuels.com/
« Viimeksi muokattu: 21.01.2022, 20:34:49 kirjoittanut Kankikari »

Poissa Ristus

  • Puheenjohtaja - Tossavainen - Teiden ritari
  • Administrator
  • Polestar
  • *
  • Viestejä: 13385
  • "I reject your reality and substitute my own"
    • Kotisivut
Vs: Sähköbensiini autoilun pelastus vai lopullinen tuho
« Vastaus #21 : 21.01.2022, 20:10:05 »
tässä ihan sivuosumana toinen vanha keksintö joka nyt on noussut pintaan myös. https://en.wikipedia.org/wiki/Hydrogen_internal_combustion_engine_vehicle
S40 Racing -99 man, (855 2.5 10V -96 man),V70 XC 2.4T AWD Aut -01, V70 2.4T -02 man, V70 2.4T -02 aut, V70 2.5T AWD aut -07, V70 2.5FT man -08 ja XC90 T8 -16 Ristus Garage jos oli muita autoja en muista, osa on lapsien imissä ja päin vastoin.

Poissa Jule

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1867
  • 264GLE + 245GL + B10M
Vs: Sähköbensiini autoilun pelastus vai lopullinen tuho
« Vastaus #22 : 21.01.2022, 21:57:03 »
Kumpiko on sitten energiatehokkaampaa, ajaa vinokoneella etanolilla, vai tehtä tuota vetybensaa?

Pitää kuitenkin muistaa että ei tuo sähköbensiini ole ensiviikolla shellille tulossa.

Poissa tj86430

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 243
Vs: Sähköbensiini autoilun pelastus vai lopullinen tuho
« Vastaus #23 : 21.01.2022, 23:01:29 »
Siis sähköbensan tuotanto on "puhdasta"? Entäs sen polttaminen polttomoottorissa, tuleeko siitäkin vain kukkaistuoksua ilmaan, vai vapautuuko samalla tavalla haitallisia palamiskaasuja kuin muustakin bensasta?

Kankikari

  • Vieras
Vs: Sähköbensiini autoilun pelastus vai lopullinen tuho
« Vastaus #24 : 21.01.2022, 23:22:21 »
Joo siis pakiputkesta tulee pelkkää hiilineutraalia palamiskaasua.

Mun mielestä pitäisi lisää kehitellä näitä polttomoottoriin käyviä polttoaineita. Vehkeet on valmiina ja ajamalla vanhalla autolla säästetään luonnonvaroja jne.
« Viimeksi muokattu: 21.01.2022, 23:25:44 kirjoittanut Kankikari »

Poissa Jule

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1867
  • 264GLE + 245GL + B10M
Vs: Sähköbensiini autoilun pelastus vai lopullinen tuho
« Vastaus #25 : 22.01.2022, 10:44:56 »
Siis sähköbensan tuotanto on "puhdasta"? Entäs sen polttaminen polttomoottorissa, tuleeko siitäkin vain kukkaistuoksua ilmaan, vai vapautuuko samalla tavalla haitallisia palamiskaasuja kuin muustakin bensasta?

Eihän varsinaiset saasteet enää ole obgelma polttomoottorissa, vaan se palamisen tuottama hiilidioksidi, jonka hiili ei ole tätä "nykyhiiltä" vaan miljoonan vuoden takaisesta kierrosta peräisin, josta seuraa se että hiilidioksidin määrä ilmakehässä kasvaa, kun sinne nlstetaan maaperästä kokoajan uutta hiiltä.

Poissa Jule

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1867
  • 264GLE + 245GL + B10M
Vs: Sähköbensiini autoilun pelastus vai lopullinen tuho
« Vastaus #26 : 22.01.2022, 10:48:49 »
Joo siis pakiputkesta tulee pelkkää hiilineutraalia palamiskaasua.

Mun mielestä pitäisi lisää kehitellä näitä polttomoottoriin käyviä polttoaineita. Vehkeet on valmiina ja ajamalla vanhalla autolla säästetään luonnonvaroja jne.

Tietysti vanhat jo valmistetut autot pitää ajaa loppuun, ja niinhän myös tehdään. Ideahan on ettei tehtäisi enää uusia polttomoottoriautoja.

Tilannetta voisi verrata höyrymoottorisiin autoihin. Kyllähän nekin käytettiin lopouun ennen kuin romutettiin, uusien valmistus vaan loppui, vaikka niissä tiettyjä etuja polttomoottoriin olikin.

Poissa tj86430

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 243
Vs: Sähköbensiini autoilun pelastus vai lopullinen tuho
« Vastaus #27 : 22.01.2022, 11:45:31 »
Eihän varsinaiset saasteet enää ole obgelma polttomoottorissa, vaan se palamisen tuottama hiilidioksidi, jonka hiili ei ole tätä "nykyhiiltä" vaan miljoonan vuoden takaisesta kierrosta peräisin, josta seuraa se että hiilidioksidin määrä ilmakehässä kasvaa, kun sinne nlstetaan maaperästä kokoajan uutta hiiltä.
Hiilidioksidia tarkoitin. Jos ilmakehään vapautuu palamisesta hiilidioksidia, niin ilmakehän kannalta on kai melko sama mistä se hiili on lähtöisin. Oletin, että sähköbensiini on kemialliselta koostumukseltaan samoja hiilivetyjä kuin muukin bensiini, ja että kun sitä poltetaan polttomoottorissa ilmakehään vapautuu hiilidioksidia. Vai oliko siis niin, että sähköbensiinin idea on ottaa ensin hiili ilmakehästä ja laittaa se bensiiniin, josta se sitten vapautuu takaisin ilmakehään, jolloin nettovaikutus on nolla?
« Viimeksi muokattu: 22.01.2022, 11:47:11 kirjoittanut tj86430 »

Poissa Jule

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1867
  • 264GLE + 245GL + B10M
Vs: Sähköbensiini autoilun pelastus vai lopullinen tuho
« Vastaus #28 : 22.01.2022, 13:09:48 »
Hiilidioksidia tarkoitin. Jos ilmakehään vapautuu palamisesta hiilidioksidia, niin ilmakehän kannalta on kai melko sama mistä se hiili on lähtöisin. Oletin, että sähköbensiini on kemialliselta koostumukseltaan samoja hiilivetyjä kuin muukin bensiini, ja että kun sitä poltetaan polttomoottorissa ilmakehään vapautuu hiilidioksidia. Vai oliko siis niin, että sähköbensiinin idea on ottaa ensin hiili ilmakehästä ja laittaa se bensiiniin, josta se sitten vapautuu takaisin ilmakehään, jolloin nettovaikutus on nolla?

Siis tuo hiili ilmakehästä polttoaineeseen on nykyisten biopolttoaineiden ideana. Kun hiili poltetaan se yhtyy kahteen happiatomiin ->CO2 eli hiilidioksidi.

Sen sijaan tuo malli jossa sähköllä tehdään vetyä, joka poltetaan kaksi vety atomia yhtyy happiatomiin -> H2O eli divetyoksidi eli vesi.

Tuossa wikin linkissä on mainittu että se sähköbensa olisi jonkinlainen noiden yhdistelmä, jossa otetaan ilmasta hiilidioksidia, puretaan se hapeksi ja hiileksi sekä vesi puretaan vedyksi ja hapeksi ja tehdään niistä nestemäinen seos. Sen polttaminen tuottaa siis vettä ja hiilidioksidia, mutta hiilidioksidi ei ole uutta, vaan aiemmin ilmasta kerättyä.

E: Vähän muokkasin paremmin vastaamaan tuota "sähköbensaa". Ja korjailin typoja.
« Viimeksi muokattu: 22.01.2022, 15:35:28 kirjoittanut Jule »

Poissa hessu80

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2692
Vs: Sähköbensiini autoilun pelastus vai lopullinen tuho
« Vastaus #29 : 22.01.2022, 15:27:27 »
Idea on juuri noin, kuten Jule kuvasi. Periaatteessa CO2 päästötöntä bensaa, jos prosessiin tarvittava energia on päästötöntä.

Toki polttomoottorin palamistuotteina syntyy myös NOx hiukkasia, koska ilmassa on typpeä. Nämä hiukkaset eivät lämmitä kovasti ilmastoa, mutta aiheuttavat kyllä tutkitusti syöpää yms. harmia.
V90 D3 AWD Business Inscription aut -18, V40 D2 business aut -16

 

KL-varaosat  Race.fi