Autodiagnoosi  Carcom Oy

V40 vm.-03 - Rattiakselin vaihto

  • 5 Vastauksia
  • 841 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Nemo

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 5
  • www.vrcf.fi
V40 vm.-03 - Rattiakselin vaihto
« : 25.01.2022, 20:42:43 »
Moikka, vaimon auto sai konttorilta tuomion että "ohjaus takertelee". Kyseessä on V40 -03 2.0T.

No nostelin tallissa sitten keulan ilmaan, kun ei ajossa tuntunut juuri mitään ihmeellistä. Kieltämättä pieni tahmaus tuntuu kun renkaasta ottaa kiinni ja pyörittää edes taas. Irroitin vielä raidetangon päät siltä varalta ettei iskareiden yläpään laakerointi ahdista. (Tosin nämä laakerit vaihdettu noin vuosi sitten ikäänkuin saman ongelman takia) No ei ahdistanut.

Purin sisältä suojamuoveja ja verhoiluja sen verran että sain rattiakselin nivelet näkyviin, ja siellä alempi nivel kyllä aavistuksen "pykältää". Nyrjähtää siis ihan aavistuksen ratista pyörittäen.

Kysymys kuuluukin, minkälainen homma tämä on vaihtaa? Paloseinän läpi menevään akseliin tulevan nivelen lukitusruuvi vähän hankalan näköinen, mutta ehkä eniten epäilyttää airbagin irroitus. Toki virrat pois, mutta onko muuten minkälainen riski että sylkee naamalle? Löysin tuubista jonkun filmin missä neuvotaan.

Purkaamolla näkyy olevan muutamia koko akseleita nivelineen, joten tuumin tässä että ryhtyäkö toimenpiteeseen vai ei.

Muuten olis vuoden leima taas tullu, mutta melko ärsyttävä vika sieltä löytyi. Ja muutenkin tavallaan melko ehjä auto niin tuntuis vähän hölmöltä hukata auto tuon vuoksi.
« Viimeksi muokattu: 25.01.2022, 20:44:49 kirjoittanut Nemo »

Poissa Nemo

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 5
  • www.vrcf.fi
Vs: V40 vm.-03 - Ohjausakselin vaihto
« Vastaus #1 : 25.01.2022, 20:44:32 »
Niin, ja varaosahaku antaa näitä termeillä "Rattiakseli säädettävä". Tarkoittaahan tämä varmasti ratin korkeussäätöä? Korkeussäätö tässä yksilössä kyllä on, mutta mielestäni ei mitään syvyyssäätöä.

Poissa Lankku

  • 302 km/h@mile tiiliskivellä
  • Valvoja
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 7584
  • Sairaan nopee
    • Videoita
Vs: V40 vm.-03 - Rattiakselin vaihto
« Vastaus #2 : 26.01.2022, 11:01:17 »
Luulisi näissäkin alanivelen olevan vaihdettavissa erikseen. Ensiapua voi antaa suihkuttamalla irrotusöljyä ja pyörittelemällä rattia. Sillä saattaa toimia vielä jonkin aikaa.
245 -90 Englantilainen potilas   245 -90 D5   245 -92 "B6284T"   850 -94 D5 AWD
+muut romppeet   Ostetaan 245 Transfer

Poissa Nemo

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 5
  • www.vrcf.fi
Vs: V40 vm.-03 - Rattiakselin vaihto
« Vastaus #3 : 26.01.2022, 11:39:14 »
Luulisi näissäkin alanivelen olevan vaihdettavissa erikseen. Ensiapua voi antaa suihkuttamalla irrotusöljyä ja pyörittelemällä rattia. Sillä saattaa toimia vielä jonkin aikaa.

Kuuleman mukaan niveltä on rasvattu vuosien varrella kun ohjaus on tuntunut jäykältä, mutta nyt se pykältää selvästi ja kun se on kirjattu katsurin toimesta korjattavaksi niin kyllä ne sen aika tarkkaan jälkitarkastuksessa katsoo.

Nivelen saa varmaan erikseen vaihdettua, mutta uutta ei saa todennäköisesti kun alkuperäisosana, niin maksaa varmasti saman kuin purkuosana koko akseli. Ja nivelen vaihtoa varten pitää joka tapauksessa purkaa koko akseli pois niin se airbagin purku tulee joka tapauksessa eteen. Laittelin jo akselin tilaukseen, katotaan miten käy  :)

Poissa tormund

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 130
  • www.vrcf.fi
Vs: V40 vm.-03 - Rattiakselin vaihto
« Vastaus #4 : 26.01.2022, 18:36:29 »
tulee bäjän muöhään mutta mun kaverilla olis hyvä kuntoinen -02 nivel myynnissä

Poissa JuniorV40

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 8
  • www.vrcf.fi
Vs: V40 vm.-03 - Rattiakselin vaihto
« Vastaus #5 : 27.01.2022, 13:38:07 »
Se airbagin irroitus ratista on aika yksinkertainen operaatio.
Ratin alla keskipuolassa, muistaakseni, on reikä, tuntuu kun sormella kokeilee, ohuella kalvolla tukittuna.
Airbägin irroitusta varten auton pitää olla virrattomana jonkin aikaa (N: 10 -15 min)
Istuudut kuljettajan paikalle ja teet seuraavaa:
Tarvitaan 150-200 mm pitkä, noin 6 mm paksu pyoreä tanko, pitkä kuusiokolo-avainkin toimii. Minulla se oli litteä ruuvimeisseli, oikeassa asennossa.
Työnnetään reiästä läpi, mutta vain läpi, ei pitemmälle vielä, vedä tai kallista, tankoa itseesi päin, niin paljon, että työkalu ottaa rattiin kiinni,
tulee lähes vaakasuoraan asentoon.
Sitten työnnä työkalua keulan suuntaan, siis itsestäsi poispäin.
Siellä on pitkittäinen, noin parin mm:n paksuinen jousitanko johon on osuttava ja painettava kaulan suuntaan
jolloin bägi naksahtaa pidikkeistään irti ja hieman ylöspäin, jolloin se on irroitettavissa kokonaan irti.
Siellä on sähkön liittimet jotka on irroitettava myös.
Kun itse tuon iroitin niin minulla oli kyllä ohje mutta sen tulkinta vei hiukan aikaa.
Muutoin irroitus on nopea toimenpide, kun noudattaa antamiani ohjeita.
Tämä ohje siis kolmipuolaisen ratin bägiä varten, vanhempaan nelipuolaiseen ohje on erilainen.
« Viimeksi muokattu: 27.01.2022, 13:44:39 kirjoittanut JuniorV40 »

 

Samppasport  Futurez