Monessa tapauksessa hyvät nesteet ja kunnolliset jarrupalat riittää todella pitkälle. Endurancekisoissa rataa hangataan tuntikausia vakiojarruilla satuloiden ja levyjen osalta, palat vain on päivitetty em. käyttöön sopiviin. Harvemmin jossakin ratapäivillä edes 10 kierrosta putkeen työnnetään menemään yhtäjaksoisesti maksimivauhdilla minkä reki liikkuu.
Tietysti vannekoko mitä haluaa käyttää, määrittelee tätä asiaa. Yleensä 15" vanteen sisälle saa mahtumaan n.300mm levyn, siihen kaveriksi sellainen satula jossa palan pinta-ala mahdollisimman suuri. Ja se, että löytyy kunnollisia paloja. Esim. ratapuolella hisseluokissa työnnetään todella kovia kierrosaikoja painavilla autoilla ja suhteessa pienillä levyn halkaisijoilla.
Jarrulevyjen ja käytettävien renkaiden massalla aivan valtava vaikutus jarrutuksiin ja kiihdytyksiin. Meillä tehtiin siviilikilpuri 240seen jarrupäivitys niin, että etulevyt vaihtui vakioiksi kun aiemmin oli 302mm, taakse laitettiin etusatula jotta sai tuplattua säälittävän pienen takajarrupalan pinta-alan. Nyt voi taas käyttää 15" vanteita, piikkirenkaita saa nykyään järkevimmin 15". Kilpuriin pitäisi tehdä jarrupäivitys niin, että nykyiset 330x32 ja 316x28 järkyttävän painavat yksiosaiset levyt korvaisi race-levyillä ja alumiinikeskiöillä. Saisi painoa yhteensä jopa 20kg pois pyörivistä!!!
Isot jarrut on räyhäkän näköiset, ja jos tuntuu siltä, että sellaiset täytyy tehdä niin silloin ne tehdään. Se on tärkeintä, että tekee ja itsellä on mukavaa ja pääsee ratkomaan teknisiä yksityiskohtia. Tämä on hieno projekti!!!