Tuli ajan kohtaiseksi uuden koneen teko, mutta mitään kokemusta ei ole kokonaisesta moottori remontista vaikka kaikkea muuta on kyllä tullut korjailtua, että jotenkin työkalut pysyy käsissä. Haullakaan en löytänyt oikeen mitään tietoa tälläiselle alottelijalle. En haluaisi kaikkea opetella kantapään kautta niin ajattelin tehdä tälläisen uuden topicin, jossa voin kysellä tyhmiä. Jos vaikka tästä olisi muillekkin ensimmäistä kertaa näiden asioiden kanssa painiville apua.
Kone aihio tuli hommattua, puheiden mukaan vähän ajettu. Ajatuksena on uusia runkolaakerit, kiertokankien laakerit, männän renkaat, hoonata, nokka akselin laakerit, nokka akseli, vesipumppu.
Mielessä on myös pieni koneen piristys, jokin sopiva nokka, tuplat, pellisarja ja kannelle jotain mutta mitä?
No moottori tuli purettua, mitään hälyttävää ei näkynyt. Nokka mielestäni kulunut jonkin verran. Hoonauksella selviää, 1 pytyssä tuntuu pienehkö pykälä. Mistä lie johtuu että se on kulunut eniten? Pesin lopuksi lohkon liuottimella ja hoonasin sylinterit. Sitten mieltä eniten askarruttaviin asioihin...
-Vanhoja nokka akselin laakereita lohkosta pois lyödessä mieleen tuli millä uudet lyödään paikoilleen? Tuntuvat kovin pehmeältä aineelta ja kumminkin tiukat menemään paikoilleen? Saako nokka akselin päässä lohkossa olevaa tulpaa mistään?
-Ja mistä uusi nokka, edullisesti? Mikähän nokka olisi hyvä?
-Purkaessa olin niin intoa täynnä etten huomannut merkitä kuinka päin männät ja kierto kanget olivat. Jokaisessa männässä on pieni lovi toisessa reunassa, ja kiertokangen vastakappaleessa on nuoli. Tuleeko tämä nuoli jakopäähän päin?
-Kuinkahan nuo männän tapit, kuinka herkkiä kulumiselle? Mitenkä koittaa löytyykö välystä?
-Sitten öljypumppu, mitä sille kannattaisi tehdä. Uusi? Vanhalle jotain vai takaisin vain kiinni?
-Entä kansi mitä sille, ventiilien hionta, laskeminen, kanaville jotain?
-Muutenkin olisi kiva kuulla mitä kannattaa huomioida koneremonttia tehdessä?