Ateho  Elekma

Yleistä turbovinokoneen lastuista

  • 61 Vastauksia
  • 32169 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

hevonen

  • Vieras
Vs: Yleistä turbovinokoneen lastuista
« Vastaus #15 : 06.03.2012, 14:45:07 »
Moottorin ohjaus on ET, mutta koneeksi tulee FT(puristukset pienemmät).
Saako ET:n moottorinohjauksen ymmärtämään FT:tä lastulla?
Tuo puristusten ero on niin minimaalinen ettei haittaa mitään. Toimii vakiolastulla tai muokatulla. Motronic ohjaus(et) ja länttäät sinne FT tai FK mosan niin hyvin pelaa. Ainoa vaivannäkö on lämpöaikakytkimen kanssa. ET:ssä kun se on(531 ja 530 kannet et:tä varten) ja f-sarjassa ei. Saa toimimaan kun laittaa sen anturin johonkin kannen koloseen ihan ulkopuolelle mistä se saa lämpöä ja töpsä normaalisti siihen kiinni. 530 kannessa(f- sarja) kun ei juurikaan taida olla valmista paikkaa tuolle la-kytkimelle. :)

Poissa TVS

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4870
  • Kontinuerlich jetronic
Vs: Yleistä turbovinokoneen lastuista
« Vastaus #16 : 06.03.2012, 17:53:29 »
Tuo puristusten ero on niin minimaalinen ettei haittaa mitään. Toimii vakiolastulla tai muokatulla. Motronic ohjaus(et) ja länttäät sinne FT tai FK mosan niin hyvin pelaa. Ainoa vaivannäkö on lämpöaikakytkimen kanssa. ET:ssä kun se on(531 ja 530 kannet et:tä varten) ja f-sarjassa ei. Saa toimimaan kun laittaa sen anturin johonkin kannen koloseen ihan ulkopuolelle mistä se saa lämpöä ja töpsä normaalisti siihen kiinni. 530 kannessa(f- sarja) kun ei juurikaan taida olla valmista paikkaa tuolle la-kytkimelle. :)
Itselläni tällainen kombo, hyvin se toimii, joskus kulutus voisi olla pienempikin.

Tuo lämpöaikakytkin pitää sitten maadoittaa huolellisesti johonkin  ::)
LH 2.4 säätöä Tre-orivesi-mänttä-seudulla. YV jos tarvitset säätöapua.

hevonen

  • Vieras
Vs: Yleistä turbovinokoneen lastuista
« Vastaus #17 : 06.03.2012, 19:24:24 »
Itselläni tällainen kombo, hyvin se toimii, joskus kulutus voisi olla pienempikin.

Tuo lämpöaikakytkin pitää sitten maadoittaa huolellisesti johonkin  ::)
Joo, vähän janoinenhan tuo et on.
Ite oon tehnyt tuolle la-kytkimen maajohdolle oikeen rengasliittimen ja mutterilla tiukkaan siihen kytkimen runkoon. Kunhan vaan löytää jostain sopivan mutskan... :o

Poissa Niksa

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 342
  • www.vrcf.fi
Vs: Yleistä turbovinokoneen lastuista
« Vastaus #18 : 18.05.2012, 09:02:25 »
nyt taitaa tulla lastun päivitys aiheelliseksi, vikingin "peruslastu" paikallaan mutta alkaa kokoonpano muuttua jo sen verran radikaalisti että ilmeisesti lähtee lastu päivitykseen? vai riittääkö tuo vanha?

19T ahtimen, peltipakosarjan, 3"IMM, 1:1,4 Bensapaineensäädin, mahdollisesti isommat suuttimet 465cc??, VX-nokka, 3" DP...  :idiot2:

Poissa Duke

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2164
  • Näillä mennään
Vs: Yleistä turbovinokoneen lastuista
« Vastaus #19 : 08.06.2012, 22:58:49 »
mulla on b200et ja siinä 3"putkisto alusta loppuun, b230et:n suuttimet, kgt2 nokka ja vikingin lastu. Tänään kävin penkissä ja tehoiksi tuli 229.8hv ja 325nm et ihan hyvin toimi.
Lada 1200 L-86: Kesä auto
Volvo v70 D5-05 :käyttis
Volvo v70 D4-14:käyttis
Ford Escort Xr3i - 87:kesä auto

hevonen

  • Vieras
Vs: Yleistä turbovinokoneen lastuista
« Vastaus #20 : 09.06.2012, 13:14:31 »
mulla on b200et ja siinä 3"putkisto alusta loppuun, b230et:n suuttimet, kgt2 nokka ja vikingin lastu. Tänään kävin penkissä ja tehoiksi tuli 229.8hv ja 325nm et ihan hyvin toimi.
Ootko huomannut että jos sulla on esim. alkuperäinen 200 ET:n bp-säädin niin noiden 230 ET:n suuttimien tuotto on lähes sama kuin 200 ET:n suuttimilla... 200 ET:n bp-säädin on 2.5 bar ja 230 ET:n bp-säädin on 3 bar.
Toisinpäin sanottuna, 200 ET:n suuttimet antaa lähes saman kuin tuon 230 ET:n, jos vaan vaihtaa 3 bar säätimen. ;)

Poissa miksu01

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1060
  • Volvo, koska mä voin
    • Facebook
Vs: Yleistä turbovinokoneen lastuista
« Vastaus #21 : 09.06.2012, 13:34:18 »
Mua kiinnostais tietää että löytyykö volvoon LH-2.4 vapariin lastua? Tai käykö nuo turboihin suunnitellut lastut vapariin/hyödyttääkö mitään?

oon koittanu ettiä tietoa mutta puhutaan aina vaan turbon lastuista..

Tiedostan sen että teho/hyötysuhde on heikko mutta kiinnostais silti saada ne viimisetkin hevoset ulos  :)
Käyttis: Volvo V70R AWD - 00 Musta n. 350hv/450nm
Käyttis 2: Vw Jetta 1.4 tsi - 07 140hv
Volvomies jo toisessa sukupolvessa. Aina on 2 autoa joista toinen on Volvo ja toinen on ns myyntiauto eli osta, korjaa ja myy

Poissa Duke

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2164
  • Näillä mennään
Vs: Yleistä turbovinokoneen lastuista
« Vastaus #22 : 09.06.2012, 16:28:50 »
Ootko huomannut että jos sulla on esim. alkuperäinen 200 ET:n bp-säädin niin noiden 230 ET:n suuttimien tuotto on lähes sama kuin 200 ET:n suuttimilla... 200 ET:n bp-säädin on 2.5 bar ja 230 ET:n bp-säädin on 3 bar.
Toisinpäin sanottuna, 200 ET:n suuttimet antaa lähes saman kuin tuon 230 ET:n, jos vaan vaihtaa 3 bar säätimen. ;)
On siinä koko 2.3 suutintukki säätimineen.
Lada 1200 L-86: Kesä auto
Volvo v70 D5-05 :käyttis
Volvo v70 D4-14:käyttis
Ford Escort Xr3i - 87:kesä auto

hevonen

  • Vieras
Vs: Yleistä turbovinokoneen lastuista
« Vastaus #23 : 10.06.2012, 15:25:29 »
On siinä koko 2.3 suutintukki säätimineen.
Hyvä homma, lähes samaan pääsee sillä 3 bar säätimelläkin tosin. http://users.erols.com/srweiss/tableifc.htm#BOSCH

Poissa Jahre

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 262
  • MX-5 NB
Vs: Yleistä turbovinokoneen lastuista
« Vastaus #24 : 10.06.2012, 19:47:08 »
Mua kiinnostais tietää että löytyykö volvoon LH-2.4 vapariin lastua? Tai käykö nuo turboihin suunnitellut lastut vapariin/hyödyttääkö mitään?

oon koittanu ettiä tietoa mutta puhutaan aina vaan turbon lastuista..

Tiedostan sen että teho/hyötysuhde on heikko mutta kiinnostais silti saada ne viimisetkin hevoset ulos  :)

On saatavilla lastuja tai olikohan lastu. Tuolta ruotsin puolelta löysin yhden puljun josta niitä ois saanut ostettua mutta en nyt sitten enään muista nimeä. Siellä myytiin kaikkia muitakin lastuja LH2.4. Hinta oli pitkälti sama kuin turbolastuissa. Sitä en muista paljonko hevosia se sieltä vapauttaa mutta ei se mitään ihan mahottomia ollut.

Poissa miksu01

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1060
  • Volvo, koska mä voin
    • Facebook
Vs: Yleistä turbovinokoneen lastuista
« Vastaus #25 : 10.06.2012, 19:54:17 »
On saatavilla lastuja tai olikohan lastu. Tuolta ruotsin puolelta löysin yhden puljun josta niitä ois saanut ostettua mutta en nyt sitten enään muista nimeä. Siellä myytiin kaikkia muitakin lastuja LH2.4. Hinta oli pitkälti sama kuin turbolastuissa. Sitä en muista paljonko hevosia se sieltä vapauttaa mutta ei se mitään ihan mahottomia ollut.

Juu eihän ne lastut vapariin kauheasti tehoa tuo, mutta vaparissa on kaikki havoset tervatulleita.

Pitää etsiä jos ite löytäis täältä ruotsista jonku pajan.. Mut jos menee liian kalliiks ni antaa olla :)
Käyttis: Volvo V70R AWD - 00 Musta n. 350hv/450nm
Käyttis 2: Vw Jetta 1.4 tsi - 07 140hv
Volvomies jo toisessa sukupolvessa. Aina on 2 autoa joista toinen on Volvo ja toinen on ns myyntiauto eli osta, korjaa ja myy

Poissa TVS

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4870
  • Kontinuerlich jetronic
Vs: Yleistä turbovinokoneen lastuista
« Vastaus #26 : 12.06.2012, 13:02:12 »
mulla on b200et ja siinä 3"putkisto alusta loppuun, b230et:n suuttimet, kgt2 nokka ja vikingin lastu. Tänään kävin penkissä ja tehoiksi tuli 229.8hv ja 325nm et ihan hyvin toimi.
Oisko käppyrää (ahtopainekäyrän kanssa? mitä oli maksimipaine?), niin vois speksata miten tuo nokka pelaa väännön osalta? Mulla on 230FT kone ET:n ruiskuilla ja lastulla, vakio kaikilta muilta osin, huokas 210hp/4700rpm ja 350nm välillä 3000-4000rpm, tehoa oli yli 200hp välillä 4200-rajotin, maksimiahdot joku 0.95. Tosin mulla taitaa tuo 13C olla se mikä ahdistaa, ahtoja ruuvaamalla paineet nousi alakierroksilla mutta 4k yläpuolella laskee samoihin 0.8 sääti maksimipaineeksi 1bar tai 0.8bar...
« Viimeksi muokattu: 12.06.2012, 13:03:57 kirjoittanut TVS »
LH 2.4 säätöä Tre-orivesi-mänttä-seudulla. YV jos tarvitset säätöapua.

hevonen

  • Vieras
Vs: Yleistä turbovinokoneen lastuista
« Vastaus #27 : 12.06.2012, 13:40:45 »
mulla on b200et ja siinä 3"putkisto alusta loppuun, b230et:n suuttimet, kgt2 nokka ja vikingin lastu. Tänään kävin penkissä ja tehoiksi tuli 229.8hv ja 325nm et ihan hyvin toimi.
Toivotaan että on vahvat kangetkin... Tulee muuten kohta noutaja muodossa koneen vaihto. :buck2:
Vakio linnunluut alkaa taipumaan jo liki noilla tehoilla.
« Viimeksi muokattu: 12.06.2012, 13:48:16 kirjoittanut hevonen »

hevonen

  • Vieras
Vs: Yleistä turbovinokoneen lastuista
« Vastaus #28 : 12.06.2012, 13:47:33 »
Oisko käppyrää (ahtopainekäyrän kanssa? mitä oli maksimipaine?), niin vois speksata miten tuo nokka pelaa väännön osalta? Mulla on 230FT kone ET:n ruiskuilla ja lastulla, vakio kaikilta muilta osin, huokas 210hp/4700rpm ja 350nm välillä 3000-4000rpm, tehoa oli yli 200hp välillä 4200-rajotin, maksimiahdot joku 0.95. Tosin mulla taitaa tuo 13C olla se mikä ahdistaa, ahtoja ruuvaamalla paineet nousi alakierroksilla mutta 4k yläpuolella laskee samoihin 0.8 sääti maksimipaineeksi 1bar tai 0.8bar...
Sulla on joku FK:n kello siinä tai jotain muuta häikkää. Liian löysä hukkaportinjousi selittää tuon ilmiön, aukeaa jo pakopaineilla(onko putkistoa avattu eli se viimonen pönttö pois? Pakopaine nousee liian suureksi ja portti ei pysy kiinni jos on vakioputkisto ja yrität yli 0.9 bar)... Nykyseen FK malliin laitoin vain porttiin lisäjousen vetämään jonka kanssa ahdot on n. 0.5-0.6 bar. Siihen lisänä rajapainevena ja hyvin puhkuu sen 1.1-1.2 bar. ( Kiinari + putki avattu+ ilmanotto parannettu)


EVO8

  • Vieras
Vs: Yleistä turbovinokoneen lastuista
« Vastaus #29 : 12.06.2012, 13:57:13 »
Jos on vakio katti niin se ensimmäisenä mäkeen.

 

RallyBaron  Samppasport