Race.fi  Puotilan autokorjaamo

Yleistä turbovinokoneen lastuista

  • 61 Vastauksia
  • 32172 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

hevonen

  • Vieras
Vs: Yleistä turbovinokoneen lastuista
« Vastaus #30 : 12.06.2012, 14:00:03 »
Jos on vakio katti niin se ensimmäisenä mäkeen.
Miksei tuollakin muutaman heposen saa mutta ei se kyllä kunnossa ollessaan aiheuta tuota ahtojen pudotusta.

Poissa TVS

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4870
  • Kontinuerlich jetronic
Vs: Yleistä turbovinokoneen lastuista
« Vastaus #31 : 12.06.2012, 14:01:45 »
Mua kiinnostais tietää että löytyykö volvoon LH-2.4 vapariin lastua? Tai käykö nuo turboihin suunnitellut lastut vapariin/hyödyttääkö mitään?

oon koittanu ettiä tietoa mutta puhutaan aina vaan turbon lastuista..

Tiedostan sen että teho/hyötysuhde on heikko mutta kiinnostais silti saada ne viimisetkin hevoset ulos  :)
Vaparin bensapurkin lastutuksessa ei lie mieltä, yhteen autoon tuota testattiin ihan ns kunnollisella lastulla, ja paremman kiihtyvyyden sai aikaan vakiolastu + hiukan vakiota isommat suuttimet kuin vakioilla tai isoilla sumuilla virilastun kanssa. Sytkäboksi oli täältä hankittu, kuten bensapurkkikin, sytkälastu vei aika tarkan sekunnin 60-120 ajasta pois  :o.
LH 2.4 säätöä Tre-orivesi-mänttä-seudulla. YV jos tarvitset säätöapua.

Poissa TVS

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4870
  • Kontinuerlich jetronic
Vs: Yleistä turbovinokoneen lastuista
« Vastaus #32 : 12.06.2012, 14:04:22 »
Sulla on joku FK:n kello siinä tai jotain muuta häikkää. Liian löysä hukkaportinjousi selittää tuon ilmiön, aukeaa jo pakopaineilla(onko putkistoa avattu eli se viimonen pönttö pois? Pakopaine nousee liian suureksi ja portti ei pysy kiinni jos on vakioputkisto ja yrität yli 0.9 bar)... Nykyseen FK malliin laitoin vain porttiin lisäjousen vetämään jonka kanssa ahdot on n. 0.5-0.6 bar. Siihen lisänä rajapainevena ja hyvin puhkuu sen 1.1-1.2 bar. ( Kiinari + putki avattu+ ilmanotto parannettu)
FT:n kello. Ilman säätöpalikoita tekee noin 0.55bar painetta. Ja ei täyspäinen kuuntele sitä mölinää jos takapöntön nappais poies, siellä se on paikollaan, samoten kun vakiocooleri, ainoastaan putsarikotelo on mallia vapaasti hengittävä. Pakopainehan tuossa ongelma on, eikä sen takia viitikään enempi ruuvata jollei tässä iske motivaatio laitella tuo 16T ja sovitella vaik sen kaveriks isompi DP...
LH 2.4 säätöä Tre-orivesi-mänttä-seudulla. YV jos tarvitset säätöapua.

hevonen

  • Vieras
Vs: Yleistä turbovinokoneen lastuista
« Vastaus #33 : 12.06.2012, 14:28:13 »
FT:n kello. Ilman säätöpalikoita tekee noin 0.55bar painetta. Ja ei täyspäinen kuuntele sitä mölinää jos takapöntön nappais poies, siellä se on paikollaan, samoten kun vakiocooleri, ainoastaan putsarikotelo on mallia vapaasti hengittävä. Pakopainehan tuossa ongelma on, eikä sen takia viitikään enempi ruuvata jollei tässä iske motivaatio laitella tuo 16T ja sovitella vaik sen kaveriks isompi DP...
No enhän mää täyspäinen oo sanonut olevanikaan mutta justhan mä hokasin että sulla on et ja ei ole kattia mutta jos on kaikki pöntöt, koitappa ottaa ees jotain sieltä pois, ei tuo muuten tokene.
Ite ajelin ET:llä ilman takapönttöä(mallia kiertoilmauuni) eikä olleet kovat äänet. Kokeilin jopa pelkällä keskipöntöllä mutta oli liian teini ääni...
Onhan sulla ne kaikki 3 vaimenninta siellä vielä?

Ps. Se 3" DP lähinnä madaltaa ja vaimentaa ääntä, ei siitä varsinaista hyötyä lastuvirissä ole.

EVO8

  • Vieras
Vs: Yleistä turbovinokoneen lastuista
« Vastaus #34 : 12.06.2012, 14:33:07 »
Väitän että takapönttöä enemmän tulppana toimii siellä putken kuumassa alkupäässä oleva katti. Ei tosin tuohon ahtojen pudotukseen välttämättä vaikuta kuten Hevonen mainitsi. 13C antaa ihan mukavasti 1.2bar ja pienin muutoksin irtoaa 250/385 jos putki ei ahdista. Yleensähän pakoputkiston loppuosa on vaihdettu tarvikkeeseen ja silloin vielä hieman ahdistavampi kuin tehtaalta lähtiessä on ollut (turbomallit).

Putsarin avaaminen sisälokasuojaan lisää myös sisämelua. Mulla oli ainoastaan tuplattu sisääntulokartiot kotelon etupuolella eikä ahdistanut yhtään vielä 360 hv tehoilla.


hevonen

  • Vieras
Vs: Yleistä turbovinokoneen lastuista
« Vastaus #35 : 12.06.2012, 14:36:40 »
Väitän että takapönttöä enemmän tulppana toimii siellä putken kuumassa alkupäässä oleva katti. Ei tosin tuohon ahtojen pudotukseen välttämättä vaikuta kuten Hevonen mainitsi.
TVS:n tapauksessa ei liene mirriä kun on et.

Poissa TVS

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4870
  • Kontinuerlich jetronic
Vs: Yleistä turbovinokoneen lastuista
« Vastaus #36 : 12.06.2012, 14:38:05 »
No enhän mää täyspäinen oo sanonut olevanikaan mutta justhan mä hokasin että sulla on et ja ei ole kattia mutta jos on kaikki pöntöt, koitappa ottaa ees jotain sieltä pois, ei tuo muuten tokene.
Ite ajelin ET:llä ilman takapönttöä(mallia kiertoilmauuni) eikä olleet kovat äänet. Kokeilin jopa pelkällä keskipöntöllä mutta oli liian teini ääni...
Onhan sulla ne kaikki 3 vaimenninta siellä vielä?

Ps. Se 3" DP lähinnä madaltaa ja vaimentaa ääntä, ei siitä varsinaista hyötyä lastuvirissä ole.
Joo ei sielä kattia ole ensikskään, 3 pönttöä ja 2 ekaa läpivirtaavia kuten tiedät. Tarttisi joskus piruuttaan tehä sovite että sais mitata DP:stä pakoputkiston painehäviöt ja vertailla takapönttö kiinni vs irti, etuputkihan mulla on mallia 940 eli lambdanpaikalla varustettu.
LH 2.4 säätöä Tre-orivesi-mänttä-seudulla. YV jos tarvitset säätöapua.

Poissa Duke

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2164
  • Näillä mennään
Vs: Yleistä turbovinokoneen lastuista
« Vastaus #37 : 12.06.2012, 17:24:36 »
Oisko käppyrää (ahtopainekäyrän kanssa? mitä oli maksimipaine?), niin vois speksata miten tuo nokka pelaa väännön osalta? Mulla on 230FT kone ET:n ruiskuilla ja lastulla, vakio kaikilta muilta osin, huokas 210hp/4700rpm ja 350nm välillä 3000-4000rpm, tehoa oli yli 200hp välillä 4200-rajotin, maksimiahdot joku 0.95. Tosin mulla taitaa tuo 13C olla se mikä ahdistaa, ahtoja ruuvaamalla paineet nousi alakierroksilla mutta 4k yläpuolella laskee samoihin 0.8 sääti maksimipaineeksi 1bar tai 0.8bar...
Ei ole ahtopaineen kanssa, kun paikassa missä kävin ei saanu. Maksimipaine oli 1.3. voin ton käppyrän joku päivä laittaa näytille. mulla on toi vakio
garretti ja paineet pysy hyvin ylhäällä.
Lada 1200 L-86: Kesä auto
Volvo v70 D5-05 :käyttis
Volvo v70 D4-14:käyttis
Ford Escort Xr3i - 87:kesä auto

Poissa Duke

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2164
  • Näillä mennään
Vs: Yleistä turbovinokoneen lastuista
« Vastaus #38 : 12.06.2012, 17:27:01 »
Toivotaan että on vahvat kangetkin... Tulee muuten kohta noutaja muodossa koneen vaihto. :buck2:
Vakio linnunluut alkaa taipumaan jo liki noilla tehoilla.
Ei ole tietoa onko linnunluut, epäilen että ei. Koska on ollu tämmösellä kokoonpanolla jo 2v ja saapasta saanu niin maan perkeleesti.
Jos tuuletus reikiä alkaa lohkoon tulemaan, niin mitää laittaa 2.3 tilalle :)
Lada 1200 L-86: Kesä auto
Volvo v70 D5-05 :käyttis
Volvo v70 D4-14:käyttis
Ford Escort Xr3i - 87:kesä auto

Poissa J0NZA

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 110
  • www.vrcf.fi
Vs: Yleistä turbovinokoneen lastuista
« Vastaus #39 : 12.06.2012, 17:49:18 »
FT:n kello. Ilman säätöpalikoita tekee noin 0.55bar painetta. Ja ei täyspäinen kuuntele sitä mölinää jos takapöntön nappais poies, siellä se on paikollaan, samoten kun vakiocooleri, ainoastaan putsarikotelo on mallia vapaasti hengittävä. Pakopainehan tuossa ongelma on, eikä sen takia viitikään enempi ruuvata jollei tässä iske motivaatio laitella tuo 16T ja sovitella vaik sen kaveriks isompi DP...
Mulla tekee samaa että pienemmillä vaihteilla putoaa noin 0,8bariin ja ft:n kello kanssa. Muutoksia 2,5tuumanen ränni alusta loppuun yhellä läpivirtaavalla, vapari putsari ja mökä ei oo siinäkään kovin paha. :S Suunnitelmissa on kyllä jossain kohtaa vaihtaa tuo 13c tuolta pois.

Poissa HembalanD

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 3337
  • Boxy, but good
Vs: Yleistä turbovinokoneen lastuista
« Vastaus #40 : 12.06.2012, 17:58:35 »
Eihän se pakoputkisto ole mikä sen ahtojen laskun kierroksilla aiheuttaa vaan tosiaan se kellon löysyys. Liika paine pakoputkistossahan päinvastoin painaa hukkaportin läppää kiinni päin jos äärimmäisyyksiin mennään.

Oman FK:n kello pudotti bleedatut 0.8bar paineet kierroksilla ~0.5-0.4bar, pakoputken totaalinen poistaminen ei vaikuttanut mitenkään. Nyt lisäjousen + bleedattu n. 0.8bar tippuu enää 0.7bar kierroksilla, vieläkin lisäjousta tarvitsisi..
Kantti on kaunista - volvolasit päässä.

Kotkot

hevonen

  • Vieras
Vs: Yleistä turbovinokoneen lastuista
« Vastaus #41 : 15.06.2012, 13:47:18 »
Eihän se pakoputkisto ole mikä sen ahtojen laskun kierroksilla aiheuttaa vaan tosiaan se kellon löysyys. Liika paine pakoputkistossahan päinvastoin painaa hukkaportin läppää kiinni päin jos äärimmäisyyksiin mennään.
Jos pakoputki ahdistaa, pakopaine nousee josta taas seuraa se että lämmöt alkaa nousta ja ahtimella tulee ilmiö jota vois kuvailla"niinkuin pulloon puhaltais". Ahdin joutuu toimimaan vastapaineeseen.
Vai mitäs sanotte tilanteesta jossa pakopaine ylittää ahtopaineen... :D

Poissa miksu01

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1060
  • Volvo, koska mä voin
    • Facebook
Vs: Yleistä turbovinokoneen lastuista
« Vastaus #42 : 22.07.2012, 20:49:53 »
Kysyisin sellasta että kun mulla on kaikki turbotukseen tarvittavat osat paitsi LH-2.4 boxit on vaparin boxeja, onnistuuko se niin että jos niihin laittaa turbokäyttöön tarkoitetun lastun niin ajaako se saman asian kuin turbon boxi?

Alla on kuvat -951 vaparin boxista (otettu volvo 740 b230f -89), josta pystyy irrottamaan tuon "kamman" ja jos sen tilalle laittaa turbon lastun niin toimiiko tuo sitten turbo käytössä?

Ruuvimeisseli osoittaa "kamman" paikan.


Kampa irroitettuna


Ensi kertaa turbottamassa volvoa niin siksi haluan kysyä etten turhaan hanki turbon boxeja.

Sellanen kysymys vielä että mistä tunnistaa virilastun? lukeeko siinä esim. viking? Ku mulla on  yksi ylimääräinen motronic b230ET -023 boxi joka on joskus avattu, niin haluaisin tietää onko siihen asennettu lastu ennen kun myyn sen eteenpäin?

Tuossa kuva siitä
« Viimeksi muokattu: 22.07.2012, 20:55:15 kirjoittanut miksu01 »
Käyttis: Volvo V70R AWD - 00 Musta n. 350hv/450nm
Käyttis 2: Vw Jetta 1.4 tsi - 07 140hv
Volvomies jo toisessa sukupolvessa. Aina on 2 autoa joista toinen on Volvo ja toinen on ns myyntiauto eli osta, korjaa ja myy

Poissa Fileman

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 852
  • högbacken garage
Vs: Yleistä turbovinokoneen lastuista
« Vastaus #43 : 22.07.2012, 21:26:27 »
Muistaakseni vikingin lastuissa on joku viikingin kuva?? muistanko väärin..
Volvo 242 -77 B230
Garaget

Poissa miksu01

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1060
  • Volvo, koska mä voin
    • Facebook
Vs: Yleistä turbovinokoneen lastuista
« Vastaus #44 : 22.07.2012, 22:02:58 »
Muistaakseni vikingin lastuissa on joku viikingin kuva?? muistanko väärin..

Tuossa on vaan numero sarja eli varmaankin on vakio lastu. Piti vaan varmistella että jos ois ollu lastu ni oisin saanu paremman hinnan ku myyn :D
Käyttis: Volvo V70R AWD - 00 Musta n. 350hv/450nm
Käyttis 2: Vw Jetta 1.4 tsi - 07 140hv
Volvomies jo toisessa sukupolvessa. Aina on 2 autoa joista toinen on Volvo ja toinen on ns myyntiauto eli osta, korjaa ja myy

 

KL-varaosat  Race.fi