Samppasport  Futurez

850, S/V70 Moottorin oikean kannakkeen vaihto

  • 0 Vastauksia
  • 18044 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa (Miksu)

  • Yhteistyökumppani
  • Turbo+
  • *
  • Viestejä: 5276
  • www.carcom.fi
850, S/V70 Moottorin oikean kannakkeen vaihto
« : 29.10.2010, 16:58:27 »
Lainaus käyttäjältä: Hurm0s Volvolandia
Tulipa vaihdettu tuollainen, oli aivan loppu. Kumi murteilla ja kone oli päässy ainakin sentin alaspäin, jolloin kone makaa apurunkoa vasten tuoden tärinää koriin.
Mikäli siis ratti tutisee koneen käydessä, kannattaa tarkastaa tuo tuki, on heikoin heti sen ylätuen jälkeen.
Tukikumiin pääsee käsiksi oikean puolen etulokasuojan kautta, pyörä pois ja sisälokarin "huoltoluukku" auki ja siinä tuki jo näkyykin.
Tuen sivuilla on ovaalin muotoiset reijät joissa on tapit, mikäli tapit ovat reijän alapäässä, on tuki vaihtokunnossa.
Konetta voi myös vähän kammeta jollain sorkkaraudalla ja tarkastella kumia.
Itse hain motonetista Scantecin kumin (48e) ja ihan laadukkaalta näytti, sinisellä ois ollu päälle 90e.
Itse vaihto on aika helppoa, konetta pitää tukea/nostaa hieman. Hallitunkki öljypohjan alle ja laudanpätkä väliin, konetta ei kuitenkaan saa nostaa yli 3cm, ettei sisempi vetarin nivel vaurioidu! Paino pitää vaan saada pois kannakkeelta.
Kannake on koneessa 14mm ja apurungossa 17mm pulteilla, apurungon pultteja ei mahdu kunnolla räikällä avaamaan, joten piippu tms. on hyvä. Vanha kumi pois ja uusi tilalle, pulttien kiristysmomenteissa kuitenkin järki mukana ;)
Auto läjään ja käyntiin, omassa ainakin tyhjäkäynnin värinä pieneni ja maantiellä ei koneen tärinä tule enää koriin yhtä paljoa. Kone ei myöskään enää "elä" vaihdetta vaihtaessa tai paikaltaan lähtiessä, joten "kengurumaisuus" häipyi.

Samat ohjeet lontoon kielellä ja kuvilla



Lainaus käyttäjältä: ridgeforrester Volvolandia
Vaihdoin samaisen osan tässä hiljattain ensiyrittämän mentyä mönkään sen takia, että hankkimani varaosa oli väärä.

Osa, jonka aluksi hommasin, oli Motonetin osa 18-2423 (ScanTech), ja sen olisi kuvauksen perusteella kyllä pitänyt olla oikea pala kyseiseen autoon (V70 GLT 20V 125kW, mallia '98, rek '97), mutta apurunkoon kiinnittyvien ruuvien reiät olivat ko. osassa liian lähellä toisiaan. Kyseinen osa oli juuri samannäköinen kuin tuossa ed. viestiinkin linkatussa lontoonkielisessä ohjeessa.

Turhaa ja turhauttavaa ruuvaamista ehkäistääkseni heitän tähän vastaavia kuvia noista vaihtoehtoisista, meikäläisen kivikelkkaan sopivista osista...

(Kuva poistettu lainauksesta.) (Kuva poistettu lainauksesta.) (Kuva poistettu lainauksesta.) (Kuva poistettu lainauksesta.)

Vanha osa siis Volvo original 9141257 ja uusi osa niin ikään ScanTech Sweden (Made in PRC :D).
 



Lainaus käyttäjältä: j_tapio Volvolandia
Oon tämän päivän puljannu näiden tukikumien kanssa ja noiden kahden mallin eroihin ei tunnu löytyvän mitään järkevää logiikkaa. Molempia malleja on käytetty 850:ssä ja x70:ssä, molempia löytyy turboista ja vapareista jne.

Paikallisen tiskin hinnat oli 140e (kapeampia reikäväli) ja 153e (leveämpi reikäväli), eikä kulemma mikään myyntihitti, toista oli mennyt yksi koskaan (v.2005) ja toista oli myytyjokunen, viimeksi 2007.

Tarvikeputkat tarjos vaihtelemasti molempia malleja ja hinnat oli 41...79e väliltä. Motonetin osan olisin ostanut mutta hyllyssä oli EI OOTA. Siispä valitsin halvimman sopivalla (nyt kapealla) rei´ityksellä, 48e ja alumiinisillä metalliosilla. Osaan ei ollut painettu valmistajasta muuta kuin soppakauhan näköinen symboli, varaosanumero (siis tarvike) on 802-5178

Reikävälit näissä menee siten et: lyhyt 109mm ja pitkä 129mm (pohjassa olevat piikit sopis ristiin, mutta ero on vain toisen reiän paikassa).
Kirjoista kun katsoo (viitteellistä) kuvatunnistusta niin leveässä tuon "tornin" toinen sivu on pitkä ja lähes 45° kulmassa kun kapeassa molemmat sivut on lähes pystyt. Nää tietenkin vaihtelee vähän valmistajien mukaan.

huomenna kuvia
edit: kuvia
(Kuva poistettu lainauksesta.)

(Kuva poistettu lainauksesta.)

 

Futurez  Kulkukoira