Proturbo  Autodiagnoosi

855/V70 takaluukun kaasujousien vaihto

  • 2 Vastauksia
  • 24498 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa (Miksu)

  • Yhteistyökumppani
  • Turbo+
  • *
  • Viestejä: 5276
  • www.carcom.fi
855/V70 takaluukun kaasujousien vaihto
« : 29.10.2010, 17:21:15 »
Lainaus käyttäjältä: AtAi Volvolandia
Tarvikkeet:
-Uudet kaasujouset, 1500N/kpl.
-Kaveri tukemaan takaluukkua

Työkalut:
-Talttapää ruuvimeisseli
-T25 Torx-meisseli.

Operaatio:

Otat muovisuojat sisävalopaneelista, noin 10cm reunoista pyöreät "luukut", ruuvimeisselillä varovasti kammeten irti. Alta paljastuu t25 torx. Avaat torxin kummastakin reunasta.
(Kuva poistettu lainauksesta.)


Seuravaksi kassikoukkujen vierestä toiset t25 torxit auki.
(Kuva poistettu lainauksesta.)


Nyt kampeat varovasti sisävalopaneelin irti, irroita sisävalon töpseli, helpottaa hommaa kun ei ole paneeli roikkumassa työmaalla.
(Kuva poistettu lainauksesta.)


Kampea sivuyläpaneelit varovasti auki, tässä helpottaa kun olet ottanut "polttimonvaihtoluukut" irti niin näet mistä kohtaa kiinnikkeitten vierestä varovasti kampeat irti kädellä vetäen.
(Kuva poistettu lainauksesta.)

Sivuyläpaneeli kannattaa ottaa kokonaan irti ettei ole tiellä, nyt varovasti meisselillä kampeat kaasujouset irti, varoen sivulasia  ;D  Tässä kohtaa kaveri pitää luukkua, joko nostaa tai laskee että kaasujousi EI ole pantteessa.
(Kuva poistettu lainauksesta.)


Mulla ei ainakaan ollu mitään lukitusta noissa kaasujousissa, mutta kannattaa taskulampulla kattoa jos on sokat, niin on paljon vähemmän kammettavaa kun irrottaa sokat ensin. Motonetin kaasujouset oli sokkalukittavat. Kasaamisessa kannattaa olla todella tarkka ainakin sivuyläpaneelien takareunan kanssa, on monta pientä muovikielekettä jotka hajoaa todella herkästi.

Toivottavasti tämä auttoi jota kuta vaikkei ole suuri homma. 

Poissa R70AWD

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 703
Vs: 855/V70 takaluukun kaasujousien vaihto
« Vastaus #1 : 07.11.2015, 18:38:53 »
Vaihtelin tänään kaasujouset tuohon -98 R:n takaluukkuun. Vanhat oli oikein Volvon omat, mutta lukkosokkia ei ollut vaikka niille oli reiät, olisikohan joltain unohtunut pois ? Laitoin sinne Motonetin kaasujouset, knöölit rasvaa kuppeihin, paikalleen NAKS ja sokat kiinni. Ei ollenkaan paha homma ja luukku oikein ponnahtaa ylös  8)

Sitä keskimmäistä muovipaneelia siitä takaluukunvalon ympäriltä ei muuten tarvitse irrottaa, sivupaneelit lähtevät ihan helposti irti ja takasin ilman sitäkin.
Tulipahan korjattua samalla se roikkuva valokin, metallikiinnike oli ylimääräsellä mutkalla  :)
Nykyiset : 2009 V70 T6 AWD * 1998 940 2.3 Turbo Classic
Exät : 1998 V70R AWD * 1997 960 2.5  * 1989 740 Turbo Intercooler * 1983 240 DL

Poissa Kasipätkä -97

  • Luxe
  • *
  • Viestejä: 1
  • www.vrcf.fi
Vs: 855/V70 takaluukun kaasujousien vaihto
« Vastaus #2 : 10.11.2021, 20:24:47 »
HEI! Alkuperäinen osa on VOLVO nro 9485548, Stabilus D-56070, Koblenz Germany, alkuperäisissä ei tappisokkia, toimivat ilman niitä, koska nivelkuppien sisällä on C -sokat
Tilalle käy VOLVO 3509482 tai 9187315 vastaavat tarvikeosat (1600N)
Työkalut: Uraruuvimeisselit 8mm ja 3mm, Torx T25 -meisseli, (tarvittaessa siirtoleukapihdit)

Työvaiheet
Tue takaluukku sivuistaan auki ääriasentoon esimerkiksi kahdella rappuharjan varrella tai siivousmoppien teleskooppivarsilla. Tukipisteet ovat puskurin syvennys ja reunatiivisteen sisäsivut,
Poista ylempien takavalojen peitelevy (kaiutinritilä) kampeamalla se varovasti irti takalasin puoleisista raoistaan,
Poista sivulasin yläpuolisen paneelin (= sivupaneeli) etuosan peitelevy,
Irroita sivupaneelin muovikoukun vieressä oleva torx -ruuvi,
Irroita koko sivupaneeli varovasti järjestyksessä: 1) takavaloaukon sivuikkunan puoleinen reuna, 2) takavaloaukon takalasin puoleinen reuna (tässä veto puskurin suuntaisesti), 3) kattokiinnitys takaa alkaen (veto tasaisesti suoraan alas) ja 4) etuosa peitelevyn aukosta auttaen, paneelia ei saa taivuttaa. Poista nyt myös toisen puolen sivupaneeli em. ohjein.

Poista toisen kaasujousen nivelkuppien tappisokat, mikäli ne asennettu,
Ota tukeva ote kaasujousen männästä ja kampea ruuvimeisselillä nivelkuppi irti nivelpallosta kiinnitysrunkoa apuna käyttäen, varo sivuikkunaa äläkä tahri sisäkattoa nivelrasvaan. Irroita kaasujousen sylinterin nivelkuppi samalla tavalla. Nivelkupit irtoavat pienellä väännöllä naksahtaen kun takaluukku on täysin yläasennossaan, jolloin kaasujousen mäntä on lähes ääriasennossaan.
Voitele uuden kaasujousen nivelkupit ja napsauta kaasujousi paikalleen, ensin ahtaampaan paikkaan tuleva männän nivelkuppi ja sen jälkeen sylinterin nivelkuppi. Jälkimmäinen nivelkuppi on mahdollisesti hieman sivussa (1-3mm), koska mäntä on täysin ulkona, jolloin nivelkuppi napsautetaan nivelpalloon tarvittaessa siirtoleukapihtien avulla. Kiinnitä nivelkuppien tappisokat, jos ne ovat tuotteessa mukana.
Testaa kaasujousen toiminta luukkua sulkien ja avaten.
Tee em. kaasujousen asennus nyt toiselle puolelle ja testaa takaluukun toiminta. Kun molemmat kaasujouset on vaihdettu, takaluukku nousee alkuvaiheen jälkeen kaasujousien voimalla ääriasentoonsa.
Kiinnitä sivupaneelit + peitelevyt päinvastaisessa järjestyksessä kuin irroitus. 
Huom! Joissakin varaosissa on merkintä etteivät ne sovellu takaluukkuihin, joissa on spoileri. Mikäli spoileri on tehtaan asentama alkuperäinen, ei mitään ongelmaa ole, koska kattoa lähinnä on avatun takaluukun yläreuna ei spoilerin etureuna. Tämäkin asia on hyvä tarkistaa ennen asennusta spoilerilla varustettuun autoon. 

 

Race.fi  Puotilan autokorjaamo