Autoracing  KL-varaosat

M40 Vaihdevälin lyhennin.

  • 8 Vastauksia
  • 4773 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Jaska_a@hotmail.fi

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 124
  • Lightweight Amazon -66
M40 Vaihdevälin lyhennin.
« : 28.03.2012, 10:58:40 »
Onnistuisikohan, millään varsisysteemillä tuoda keppi eteenpäin ja lyhentää sillai, ettei puolta metriä tarvisi aina keppiä heilauttaa... :P
Kokemusta on, tosin siitä on 15v, kun viimeksi autoa hitsasin ja maalailin.

Poissa leka

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 692
  • www.vrcf.fi
Vs: M40 Vaihdevälin lyhennin.
« Vastaus #1 : 28.03.2012, 11:32:13 »
Onnistuisikohan, millään varsisysteemillä tuoda keppi eteenpäin ja lyhentää sillai, ettei puolta metriä tarvisi aina keppiä heilauttaa... :P
M40 ja pitkä vai lyhyt keppi?

Eikös se vaihdeväli pienene kun lyhentää vaihdekeppiä? :)
144-70

Poissa o_j

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1434
Vs: M40 Vaihdevälin lyhennin.
« Vastaus #2 : 28.03.2012, 11:38:17 »
Pitkään keppiinhän on aikanaan saanut jälkiasennettavaa short-shift-kittiä:



*mutu* Itse vaihdevälin lyhentämiseen taitaa täältäkin löytyä ohjeet ainakin m46:n, äkkiä kuvittelisin että sama teoria toimis m40:kin mikäli lyhytkeppinen kyseessä? *mutu*
745 Turbo+ -90
LC HJ60 -83
LC HJ60 -84

Poissa kilikali

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 266
  • www.vrcf.fi
Vs: M40 Vaihdevälin lyhennin.
« Vastaus #3 : 28.03.2012, 11:39:02 »
Kun et kuitenkaan museopeliä rakentele, niin lyhyt keppinen M40 142:sta. Joudut sitä lootan tunnelia kylläkin jatkamaan, mutta kardaani, kiinnityspalkki ym pysyy samana

Poissa kimisetä

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 445
  • www.vrcf.fi
Vs: M40 Vaihdevälin lyhennin.
« Vastaus #4 : 28.03.2012, 17:18:04 »
Joskus menneinä vuosina oli kyseenalainen ilo ajaa amazonilla johon oli rakennettu tuollainen aftermarket vaihdevälin lyhennin. Tuntuma oli ainakin siinä yksilössä lievästi ilmaisten epämääräinen.
Volvohistoriaa vuodesta -83
144 DL -73, 145 express -71, amazon favorit -68, 360 GL -88, 360 GLT -88, 240 DL jenkkifarkku -88, 440 -94, Amazon -62 edelleen, PV544 -62, V40 -00
Ja pasha 142 museoauto

Poissa o_j

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1434
Vs: M40 Vaihdevälin lyhennin.
« Vastaus #5 : 28.03.2012, 17:20:29 »
Joskus menneinä vuosina oli kyseenalainen ilo ajaa amazonilla johon oli rakennettu tuollainen aftermarket vaihdevälin lyhennin. Tuntuma oli ainakin siinä yksilössä lievästi ilmaisten epämääräinen.

Joo, tuskin se muutamalla lisäraudalla ja -nivelellä ainakaan paranee. Pitkäkeppisen tuntuma on ainakin omassa jo valmiiksi melko heikohko. :D
745 Turbo+ -90
LC HJ60 -83
LC HJ60 -84

Poissa kimisetä

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 445
  • www.vrcf.fi
Vs: M40 Vaihdevälin lyhennin.
« Vastaus #6 : 28.03.2012, 17:25:31 »
Itselläni oli niihin aikoihin pitkäkeppinen 145 ja siitä löytyi pykälät aika lailla helpommin, kuin sporttistetusta amasta... :P
Voisi kai tuollainen lyhennin toimia hyvinkin, jos materiaalit olisivat vähän järeämpiä.
Volvohistoriaa vuodesta -83
144 DL -73, 145 express -71, amazon favorit -68, 360 GL -88, 360 GLT -88, 240 DL jenkkifarkku -88, 440 -94, Amazon -62 edelleen, PV544 -62, V40 -00
Ja pasha 142 museoauto

Poissa astonmartin

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 417
  • www.vrcf.fi
Vs: M40 Vaihdevälin lyhennin.
« Vastaus #7 : 28.03.2012, 18:04:06 »
Pitkäkeppisen tuntuma on ainakin omassa jo valmiiksi melko heikohko. :D

Itsellä huomasin heikkoa tuntumaa lootassa siinä 550-600 000 km kohdilla. Löysä tuntuma ja joskus vaihde pomppasi takaisin vapaalle - mm. kolmonen. No heitin sinne uuden laatikon kannen n.190 000 ajetusta. Siinä kannessa(sisäpinnassa) on se jousi-kuulasysteemi, jonka jousi ja tietty se kuulakin oli kulunut matkan varrella. Vaihdon jälkeen oli kuin olisi ajanut uudella laatikolla. Nyt on menty taas erittäin mukavasti rapiat 150 000km ;)

Poissa Matson66

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 125
  • Amazonilla vuodesta -67 lähtien
Vs: M40 Vaihdevälin lyhennin.
« Vastaus #8 : 05.04.2012, 19:21:53 »
Mulla on edelleen tuollainen välitystangolla lyhennetty keppi käytössä. Kun siinä on kunnolliset nivelet, niin se on ihan mukava.  Ensimmäinen viritelmäni oli vain mutteri/pultti systeemi ja siinä oli niin paljon klappia, että se helisi itsekseen ja tyhjää sivuliikettä oli  4-5cm. Paranneltu versio on nailonpuslilla laakeroitu. Klapit huomattavasti siedettävämmät ja käynti pehmeämpi, eikä helise.
Tulin ehkä välittäneeksi sen turhan lyhyille liikkeradoille. 1-2 väli on n. 6 cm....tottumiskysymys, mutta 1 ja 3 vaihteet ei enää huonollakaan tiellä pomppaa itsekseen pois päältä ainakaan kepin painon vuoksi. 
Lyhyestä välityksestä johtuen jouduin katkaisemaan laatikon kannessa olevista lukituskuulien jousista kierroksen pois, vaihteet olivat liian jäykät ja menivät voimaa käyttämällä "paukahtaen" päälle.
Nyt kotona: Amazon -66, 740GL -88, 740GLE -91, 745 Tdi -92, 745 GLE-91, .   44 Volvon historia

 

Ateho  Elekma