Autoracing  KL-varaosat

bleed venttiilit

  • 80 Vastauksia
  • 62377 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Paskakuski

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 200
  • www.vrcf.fi
Vs: bleed venttiilit
« Vastaus #75 : 10.11.2014, 12:38:47 »
BoostTee toimii niinku pitää, ei ikinä oo ollu ongelmia, kaverin fk:ssaki pelas.

BoostTee toimii. Yhdessä vehkeessä oli tuo. Tosin nykyiseen käyttikseen hain motonetistä 1/4" t-haaran ja siihen sopivat vermeet. Etralta hain laakerikuulan ja kaivelin sopivan jousen. Hintaa tuolle säätimelle tuli varmaan joku 15€? Tuolla reseptillä http://forums.turbobricks.com/showthread.php?t=59089. Vielä selvennyksenä, että lastut kannattaa olla ennenkuin rupeaa noita ahtoja oikeen nostelemaan.
« Viimeksi muokattu: 10.11.2014, 12:40:46 kirjoittanut Paskakuski »

Poissa Embulo

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 8
  • www.vrcf.fi
Vs: bleed venttiilit
« Vastaus #76 : 15.09.2015, 21:36:03 »
tuota tuota.. voiko joku ystävällisesti linkata mahdollisimman selkeän ja yksinkertaisen kuvan tollasen kiinan/bilteman bleedin toiminnasta ja asennuksesta? Ihan alkuun voisi toki kertoa että saako sitä toimimaan tossa T4 koneessa? hävettää kun en itse ymmärrä enää mitään mistään :D uskoakseni koittanut kaikki oikeat ja väärät mahdollisuudet ja ahdot nousee ahtimen ja hukkiksen kellon vaihdon jälkeen max 0,2bar..  :idiot2: uskoakseni/tietääkseni/luullakseni kuitenkin pitäisi olla ahdot siellä 0,7-0,8 vakiona? Eikä muuten nosta ahtoja edes vakiosäätimellä yli sen nollakahden.. mistähän johtuu sekin.. niin ja lisäjousella saa ahdot nousemaan 0,5 bar luullakseni. Kellon kalvo on ehjä jne, olisko se jousi kuoleentunut lopullisesti?

tais mennä vähän ohi aiheen mutta bleedistähän tämäkin lähti.. :D

Poissa Makru

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 599
Vs: bleed venttiilit
« Vastaus #77 : 16.09.2015, 09:23:18 »
tuota tuota.. voiko joku ystävällisesti linkata mahdollisimman selkeän ja yksinkertaisen kuvan tollasen kiinan/bilteman bleedin toiminnasta ja asennuksesta? Ihan alkuun voisi toki kertoa että saako sitä toimimaan tossa T4 koneessa? hävettää kun en itse ymmärrä enää mitään mistään :D uskoakseni koittanut kaikki oikeat ja väärät mahdollisuudet ja ahdot nousee ahtimen ja hukkiksen kellon vaihdon jälkeen max 0,2bar..  :idiot2: uskoakseni/tietääkseni/luullakseni kuitenkin pitäisi olla ahdot siellä 0,7-0,8 vakiona? Eikä muuten nosta ahtoja edes vakiosäätimellä yli sen nollakahden.. mistähän johtuu sekin.. niin ja lisäjousella saa ahdot nousemaan 0,5 bar luullakseni. Kellon kalvo on ehjä jne, olisko se jousi kuoleentunut lopullisesti?

tais mennä vähän ohi aiheen mutta bleedistähän tämäkin lähti.. :D

Sulla on luultavasti jotain vikaa autossa. Mahdollisesti ahtovuoto tai auto menee ns. vikatilaan eikä anna nostaa ahtoja edes vakion verran. Eli perusasiat kuntoon eka..
Volvo 855 T5 -95
Volvo 744 T5  Holset & Eaton -86
Volvo 745 -86

Poissa Embulo

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 8
  • www.vrcf.fi
Vs: bleed venttiilit
« Vastaus #78 : 16.09.2015, 19:17:50 »
Ahtovudot tutkittu eli siis ei ole. Mutta töissäkin tuota MAP anturia ja imuilman lämpötila-anturia epäilivät. Pitää huomenna testerillä kattoo arvot. Onkohan niitä MAPpeja tossa yks vai kaks..

menee kyl jo OT..

kiitos vastauksesta Makru

Poissa JoniM

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 75
  • www.vrcf.fi
Vs: bleed venttiilit
« Vastaus #79 : 17.09.2015, 09:44:44 »
Ahtovudot tutkittu eli siis ei ole. Mutta töissäkin tuota MAP anturia ja imuilman lämpötila-anturia epäilivät. Pitää huomenna testerillä kattoo arvot. Onkohan niitä MAPpeja tossa yks vai kaks..

menee kyl jo OT..

kiitos vastauksesta Makru

Riippuu vuosimallista. S/V40 bensaturboissa vanhemmissa ei ollut coolerin päällä mappia ja uudemmissa on. Lisäksi siinä imusarjan päällä on tietääkseni map. IAT-anturi on siinä coolerin ja kaasuläpälle menevän ahtoputken liitoskohdan lähellä alapuolella ja uudemmissa myös map siis siinä kohtaa yläpuolella. T4 ahtopaine on vakiona 0,9bar. Onko ihan varma ettei ole ahtovuotoja? Onko myös EVAP-järjestelmän takaiskuventtiilit tutkittu. Yleensä se siinä imusarjan vieressä oleva vuotaa ja voi olla puoletkin ahdoista hukassa.

Onko sulla vanha kello siinä jos jousta epäilet? Onko kellon tanko varmasti oikein säädetty? x40fin-foorumilta löytyy näistä kaikista paljon juttua. http://www.x40fin.com/index.php
S60 T5 2001
V40 2.0t 2004
Ex V70 2.4 125kw 2004, Ex S40 1.8 1997

Paikalla Acke

  • Global Moderator
  • Turbo
  • *
  • Viestejä: 4404
Bleed venttiili kytkentä
« Vastaus #80 : 27.10.2015, 18:19:50 »
Koska tästä kysytään silloin tällöin, niin otin kuvan. Toivottavasti helpottaa asentamista & toimintaperiaatteen ymmärtämistä. Mallikuvassa käytetty se halvin ja varmaan tavallisin malli.
Ennen kuin nostaa painetta on tärkeää asentaa luotettava ahtopainemittari konerikon välttämiseksi.


Normaalisti menee siis pelkkä letku ahtimen kompurakotelosta (oikealla, kultainen nippa) hukkaportin kellolle (vasemmalla). Tämä katkaistaan ja väliin liitetään t-haara. T-haara liitetään niin, että nuoli on kompuraa päin, ja toiselta puolelta lähtee letku hukkaportin kellolle. 90 asteen kulmassa oleva lähtö menee "turboruuvin" alempaan osaan, jossa on nuoli. Jos t-haarasta puuttuu nuoli, sen voi purkaa ja katsoa kummalta puolelta löytyy jousi ja kuula. Se puoli laitetaan kompuraa päin. Toisessa turbosmartissa ja sen kopioissa kaikki osat ovat samassa kuoreessa, toimintaperiaate on sama.


Jousi ja kuula toimivat rajapaineventtiilinä, tässä mallissa sitä ei voi säätää. Ennen kuin paine pääsee hukkaportin kellolle, pitää siis työntää kuulaa taaksepäin, johon tarvitaan X bar painetta. Tämä estää hukkaporttia hiipumasta auki pikkuhiljaa, ja saadaan nopeampi ahtopaineen nousu. Ongelma tässä mallissa on säätämismahdollisuuden puute.

"Turboruuvi" on itse bleedi, joka siis vuotaa ilmaa pois järjestelmästä. Vuodon takia hukkaportin kellon kanteen ohjataan vähemmän painetta kuin mitä ahdin oikeasti tuottaa, ja kello (+ pakopaineet ahtimessa) ei työnnä hukkaporttia auki yhtä nopeasti. "Turboruuvi" koostuu siis vain ruuvista, jossa on neulamuotoinen pää. Mitä enemmän ruuvia kääntää auki, sitä enemmän ilmaa pakenee ylemmästä nipasta.

Vähemmän turvallisia tapoja nostaa ahtopaineita ovat t-haara letkulla tai reikäputki hukkaportin ohjausletkussa. Näissä säädettävyys on huono, ja alipaineella vetävät ilmaa. Lisäjousi hukkaportin kellon rinnalle tai pari prikkaa kellon alle ovat myös halpoja keinoja nostaa ahtoja, jälkimmäinen rajoittaa tosin myös hukkaportin aukeamista.

Suositeltavin tapa nostaa ahtopaineita on jäykempi hukkaportinkello (mahdollisesti säädettävän rajapaineventtiilin kanssa). Säädettäviä kelloja on kahta eri tyyppiä. Toisessa vaihdetaan jäykempi jousi kellon sisään, ja toisessa lyhennetään tankoa. Jälkimmäisessä rajoitetaan myös hukkaportin liikettä tietyn pisteen jälkeen, mikä ei ole suotavaa (ja ahdopaine nousee väkisin). Säädettävä rajapaineventtiili on suhteellisen helppo toteuttaa:

Vasemmalta paine turbon kompurakotelosta, ylös paine hukkaportin kellolle. Rajapaineventtiilillä voi nopeuttaa ahtopaineen nousua. Hukkaportin kellolle ei päästetä ohjauspainetta ennen kuin asetettu rajapainen on ylitetty.
« Viimeksi muokattu: 03.11.2015, 16:05:40 kirjoittanut Acke »

 

RallyBaron  Samppasport