Race.fi  Puotilan autokorjaamo

Tiivisteiden vaihto kytkimen sylinteriin

  • 2 Vastauksia
  • 23969 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa (Miksu)

  • Yhteistyökumppani
  • Turbo+
  • *
  • Viestejä: 5276
  • www.carcom.fi
Tiivisteiden vaihto kytkimen sylinteriin
« : 29.10.2010, 17:58:06 »
Lainaus käyttäjältä: Grand-Tourer Volvolandia
Oire:
   1) vaikea saada seuraava vaihde päälle, menee helpommin päälle kun auto rullaa
   2) kytkin ei irroita kunnolla
   3) kytkinnestettä ( jarruneste ) joudutaan lisäämään

Syy:
   - vuotaa jostakin, jolloin ilmaa sisälle ja/tai nestettä ulos hydrauliikkaan
   - kulumisesta johtuva vuoto tarkoittaa kuluneet sylinterin tiivisteet tai korroosio/syöpymä

Järjestelmän kuvaus
   1) Kytkinpolkimen takana pääsylinteri, joka antaa paineen työsylinteriin
   2) neste jarrunestesäiliöstä
   3) työsylinteri moottorin ja jäähdyttimen välissä, startin vieressä

Korjaus: vaihdetaan tiivistesarja tai koko sylinteri( jos korroosio/syöpynyt )
( työsylinteriin tiivistesarja 6,50e, koko pääsylinteri 202e sinisellä tiskillä )

Riskit:
   1) Älä riko tiiviste O-rengasta asennettaessa terävällä reunalla, esim terävä meisseli
   2) Älä näärmuta tiivistepintoja työkalulla
   3) Älä päästä hiekkaa tiivistepinnoille asennusvaiheessa ( hiekkapölyä sylinterin ympärillä )
   4) Älä asenna O-rengasta väärinpäin

Työsylinterin vaihto
   - mielellään apukäsi ( sokan asennukseen ja järjestelmän ilmaukseen )
   - aika: 2h, jos ei kokemusta saa varata päivän ja toisenkin askin
   - vaikeusaste: vaikea ( sokka ruostunut kiinni, tiivisterenkaan tiukka sovitus )
   - edullinen
   - voi tehdä parkkipaikalla

Tarvikkeet
   1) 12mm avoin kiintoavain hydrauliputken irroitukseen
   2) 7 mm avain ilmausruuvia varten
   3) uudet tiivisteet ( yksi o-rengas ja yksi haitarikumi )
   4) mielellään uusi 30mm sokka työsylinterin lukitukseen ulos aukeava ulkopuolinen lukitus
   5) aukeavat sokkapihdit
   6) kytkin(jarru)neste ( tarkista suositus )
   7) jarrunesteen valutusastia ( ei valuteta maahan ) ja pullo vanhalle nesteelle
   8) ilmausta varten läpinäkyvä letku ilmausruuvin jatkeeksi

Työvaiheet
   1) astia jarrunestettä varten ja työsylinterin 7mm ilmausruuvi pois  ( vaihtuu samalla vanhat nesteet )
   2) hydrauliputki pois 12mm avaimella
   3) 30mm sokka pois ( ahdas, ei onnistu ilman sopivia sokkapihtejä )
      voit lyödä pitkällä varrella sokkaa, että irtoaa ( voi olla ruostunut kiinni ) jolloin lukkopihdit ei tehoa. Sokkaa voi yrittää kääntää, että sokkapihdin reikä tulee ylös, jolloin saa pihdit paikalleen
   4) irroita työsylinteri
   5) vedä mäntä ulos ja tarkista ettei ole korroosioita tai syöpymää.
   6) kirjaa paperille miten päin O-renkaan tiivisteet ovat
   6) vaihda O-rengas rikkomatta tiivistepintaa, ei se ole liian pieni.
       Ujuta esim 16mm hylsyn päälle, hylsy männän päälle, rengas männän päälle
   7) Tarkista että tiiviste oikein päin, ettei pyörähtänyt asennettaessa
   8 ) mäntä paikalleen, haitarisuojakumi paikalleen ( hankala )
   9) sokka haitarkumisuojan päälle,työsylinteri paikalleen tasainen kylki konetta vasten, kytkin haarukka painaa sitä pois, eli kaveri pitää työsylinterin paikallaan, jotta saa sokan
   10) sokka paikalleen
   11) hydraulipaineputki ja ilmausruuvi paikalleen ja ilmaus

Pääsylinteri

KORJAUSSARJA  EI KÄY 850
motonet 84-6581
Koivikko Oy 18.1179
Scan-tech 18.1179  

ko sarja volvo 740 korjaussarja

SCANTECH LUETTELO EI TUNNE 850 PÄÄSYLINTERIN KORJAUSSARJAA

lähde: http://scantech2.sitedirect.se/carparts/en/volvo-saab/repair-kit,-clutch-master-cylinder-50.4449.1.php

kyseistä tiivistesarjaa ei saa Volvon merkkihuollosta, vain koko pääsylinteri, 202euroa.
Kyseistä tiivistettä ei saa autovaraosana ( Tarviketori, Oulu )
Kyseistä tiivistettä ei saa teollisuusvaraosana ( Tasanto Oy )

Kyseinen tiiviste löytyy volvo reference 3549550
( Scantech 850:n löytyy myös volvo reference 9163880, sama kuin V70 eli vaihtui 1995 / 1996 (?)  )

Seisa ( Espanja ) tuntee korjaussarjan
lähde: http://www.seinsa.es/fr/productos/productos3.asp?Id=17320

Muuta

- Mäntä lähtee varresta irti vetämällä pallonivel valkoisessa kruunuholkissa kiinni.
- valmistushetki löytyy FAG pääsylinterin rungosta ulkopuolelta, 1994-9 ja sisäpuolella männästä 1994-11

Pääsylinterin vaihto

1. sisäpuolelta kojetaulun alta: Irroita alapaneelin ruuvit ja irroita paneeli. Vasemmassa reunassa uloke, joka klipsulla kiinni. Ei tarvitse katkaista uloketta kun vääntää paneelin pois
2. Männän varsi sokalla kiinni polkimen varressa. Työnnä/vedä sokka pois
3. Työsylinteri kiinni 12mm pultilla ( oikea ala, maton alla ) ja T40 Torxilla ( maton alla vasen ylä )

Konehuoneen puolella irroita ilmanpuhdistin - letkut pois, ilmanpuhdistin kiinni kahdella klipsulla moottorin puoleisesta reunasta suoraan alas sekä yhdellä lokasuojan puoleisella sivulla.
Eli nosta moottorin puoleinen reuna ulös ja vedä moottoriin päin.
4. Konehuoneen puolella jarrutehostimen säiliön alla letku pääsylinterille - irroita se säiliöstä
5. Paineputki mutterilla tai pikakiinnityksellä. Pikakiinnitys sokalla, nosta sokkaa yllös puukon kärjellä tms. Kiinnitysura ja reikä samanlainen takana eli voi avittaa talttapää meisselillä tms.
6. sadevesiletkut yms pois edestä ja pääsylinteri pois

Työkalut: 40mm urostorxhylsy ja 12mm hylsy, jatko ( mielellään lyhyt ja pitkä ), 7mm lenkki, 12mm lista, pieni talttapää meisseli, puukko

Aikaa: 2h, ellei vastusta. Vastustaa:
   1) Jarrutehostilmen alle ei näe
   2) paineputken sokan irroitus
   3) Sylinteri ahtaassa paikkassa, ei tahdo mahtua pois

Osat: O-rengas paineputkelle, uusi työsylinteri, jarrunestettä ( vanhassa DOT4 )

Poissa mirko18

  • Luxe
  • *
  • Viestejä: 1
  • www.vrcf.fi
Vs: Tiivisteiden vaihto kytkimen sylinteriin
« Vastaus #1 : 01.07.2013, 11:24:41 »
Mistähän mahtaisi saada sitä työ sylinterin tiivistesarjaa v70 mk1?

hevonen

  • Vieras
Vs: Tiivisteiden vaihto kytkimen sylinteriin
« Vastaus #2 : 01.07.2013, 19:15:00 »
Mistähän mahtaisi saada sitä työ sylinterin tiivistesarjaa v70 mk1?
Motonetista, jos sulla oikeesti on sellainen v70 jossa on ulkoinen työsylinteri.
Joku siirtymävaiheen auto vm.97 voi olla tuollainen, muuten se työsylinteri on kytkinkopan sisällä, integroituna painelaakeriin.

 

Futurez  Kulkukoira