Autodiagnoosi  Carcom Oy

b20 kasaus

  • 19 Vastauksia
  • 14954 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa InlineFour

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1324
  • Toiset käy töissä, toiset käy kotona
b20 kasaus
« : 21.04.2012, 17:25:15 »
Aloin tuossa lohkoa puhdistaa kierteitä myöten,
ja sovitella osia pikkuhiljaa.

Aloitan uuden topicin, tulevia kysymyksiä varten, jonne laitan kaikki kasaukseen liittyvät
ihmettelyn aiheeni. Pari kysymystä heti alkuunsa.

1) Nokka-akselin pyörän alla jakopään puolella
on lohkossa kaksi reikää? Mitä näihin kuuluisi pultata?
Multa ilmiselvästi puuttuu sellainen osa. Korjaamomanuaalista ei käy
ilmi mitä tähän kuuluisi. TUleeko näihin joku levy pitämään stefaa
kenties paikoillaan?

2) Jakopään kampuran pyörän yläpuolella vasemmalla on neliö-kantainen ruuvi.
Onko tää joku pääöljykanavan tulppa, ainut mitä tulee mieleen.

3) Korjaamomanuaaleissa vilahtelee mainintaa jostain nokka-akselin takalevystä,
ja muualta mainintaa että sitä saa sekä kuparisena että teräksisenä(?).
Tämä siis nokka-akselin taa vauhtipyörän puolen päädyn taakse(ko?)

Varmasti tulee lisääkin kysymyksiä, mutta jos näihin nyt sais vastauksia ensinnä,
katsotaan sitten myöhemmin lisää.
Oikeissa autoissa on kolme poljinta;
kaasu, jarru, seisontajarru

Poissa Kulmamies

  • Pussihousu
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 6374
  • Itse kun tekee, niin saa sitä mitä sattuu tulemaan
Vs: b20 kasaus
« Vastaus #1 : 21.04.2012, 19:08:16 »
Nyt ollaan niin perusasioiden äärellä, että ehkäpä kannattaisi ostaa jostain kokonainen tappikone ja purkaa se harjoitusmielessä. Samalla saisit siitä sitten kaikki puuttuvat osatkin.

Kohdissa  1 ja 3 on kyse samasta asiasta. B20:ssä messinkinen ja B18:ssa teräksinen.

Kohdassa 2 mainittu "pultti" on öljysumutin, joka ruiskii öljyä nokkapyörille.

Tappikoneessa nokka-akselin stefa, hih ;)

Poissa InlineFour

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1324
  • Toiset käy töissä, toiset käy kotona
Vs: b20 kasaus
« Vastaus #2 : 21.04.2012, 19:49:35 »
Nyt ollaan niin perusasioiden äärellä, että ehkäpä kannattaisi ostaa jostain kokonainen tappikone ja purkaa se harjoitusmielessä. Samalla saisit siitä sitten kaikki puuttuvat osatkin.

Kohdissa  1 ja 3 on kyse samasta asiasta. B20:ssä messinkinen ja B18:ssa teräksinen.

Kohdassa 2 mainittu "pultti" on öljysumutin, joka ruiskii öljyä nokkapyörille.

Tappikoneessa nokka-akselin stefa, hih ;)

No joo, ei nyt stefa muta tiiviste kuitenkin.

Onkin tosi perusasioita, harmi vaan että mulla on täällä yhteensä puoltoista moottoria
osina, ja yks kokonainen tietty autossa. Mietinki jo että tästä voi tulla joskus hankalahkoa,
mutta yritetään näin. Mitkä ei korjaamomanuaalista selviä tai autossa
kiinni olevasta katsomalla, niin kysytään.
Mutta nää auttokin jo paljon, kiitos :)

E: Eikä se nyt täysin poislaskettu idea oo ostaa vielä yhtä konetta tohon nurkkiin,
loppuu vaan tila kesken iteltä
« Viimeksi muokattu: 21.04.2012, 20:14:24 kirjoittanut InlineFour »
Oikeissa autoissa on kolme poljinta;
kaasu, jarru, seisontajarru

Poissa eke

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 623
  • www.vrcf.fi
Vs: b20 kasaus
« Vastaus #3 : 21.04.2012, 20:03:28 »
Ja sen "neliskulmanen pultti" pitää olla oikeassa asennossa että öljysuihku osuu oikeaan kohtaan.
Ja se nokkapyörän alle tuleva levy on  laakeri , päittäislaakeri , pitää nokka -akselin oikeassa asemassa ja
ottaa "vastaan" jakopään vinon hammaspyörän ja öljypumpun käytöstä tulevat päittäisvoimat.

Poissa InlineFour

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1324
  • Toiset käy töissä, toiset käy kotona
Vs: b20 kasaus
« Vastaus #4 : 21.04.2012, 20:18:54 »
Ja sen "neliskulmanen pultti" pitää olla oikeassa asennossa että öljysuihku osuu oikeaan kohtaan.
Ja se nokkapyörän alle tuleva levy on  laakeri , päittäislaakeri , pitää nokka -akselin oikeassa asemassa ja
ottaa "vastaan" jakopään vinon hammaspyörän ja öljypumpun käytöstä tulevat päittäisvoimat.

Selvä. Eiköhän tuo oikeassa ole kun kahdessa lohkossa samoin se, kävin
just kattoo varastosta toisen lohkon.
Joo nyt tajusin tuon nokka-akselihomman kunnolla kun selailin
googlesta kuvia, KG:lta saakin siihen osat samalla kun saa aikaseks
tilata muut, vanhat hinnat 125kr sille pultattavalle teräslevylle ( pronssinen 105kr), ja 13kr sille päittäslevylle.
Oikeissa autoissa on kolme poljinta;
kaasu, jarru, seisontajarru

Poissa kilikali

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 266
  • www.vrcf.fi
Vs: b20 kasaus
« Vastaus #5 : 21.04.2012, 22:52:59 »
No kiristysmomentit hyvät tietää:
Lohkot vuoteen  <1973                    lohkot >1974
Runkolaakerit        12-13 kg             11 kg

Kampilaakerit         5.2-5.8 kg           7 kg

vauhtipyörä            4.5-5.5 kg           7 kg

kampiakselin
hihnapyörä             7-8  kg                7-8 kg       

Nokka-akselin
mutteri
ruuvilukitteella       10-11 kg              10-11 kg

Kansi                      8.5-9.5 kg            8.5-9.5 kg
erikoispultti            11 kg                    11 kg

VANHOILLA kannenpulteilla itse käytin rallimotissa 10,5-11 kg momenttia. Kunhan oli hyväkuntoisia pultteja!!!

Poissa kilikali

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 266
  • www.vrcf.fi
B 20 venttiilinvälys säätöohje
« Vastaus #6 : 21.04.2012, 23:35:28 »
Venttili täysin auki             Tarkista ja säädä

       n:o 8                                  n:o 1
       n:o 6                                  n:o 3
       n:o 4                                  n:o 5
       n:o 7                                  n:o 2
       n:o 1                                  n:o 8
       n:o 3                                  n:o 6
       n:o 5                                  n:o 4
       n:o 2                                  n:o 7
Vakio koneessa välys 0,4-0,45
Virinokalla 0,25- 0,4 (valmistajan ohjeiden mukaan)
Tarkista välykset LÄMPIMÄNÄ

 FAQ:iin ????

Poissa InlineFour

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1324
  • Toiset käy töissä, toiset käy kotona
Vs: b20 kasaus
« Vastaus #7 : 21.04.2012, 23:41:47 »
Momentit faqista löytyykin jo ainakin.
Ja kiristysmomentit onneksi löytyy korjaamomanuaalistakin,
olisi melko ikävä kasata ilman momentteja kone :)

Miten määrittelet hyväkuntoisen käytetyn kannenpultin?
Ihan mielenkinnosta.
Oikeissa autoissa on kolme poljinta;
kaasu, jarru, seisontajarru

Poissa kilikali

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 266
  • www.vrcf.fi
Vs: b20 kasaus
« Vastaus #8 : 22.04.2012, 00:30:46 »
Siis pulttihan venyy sieltä kierrreosastaan. Itse ainakin pystyin erottamaan  silmällä jo venyneet. Mittaamalla tietty varmistuu. Kasannu n10 konetta (6 kisa konetta) vanhoilla pulteilla  ja yhden kerran kasatessa  alko pultti momentti avaimella kiristäessä  'venymään' (tuntui kääntäessä vaan löystyvän). Pultit puretuista alkuperäisistä (kerran kasatuista) koneista. Kaikki ollu tuoreimmista koneista. Varma jos haluaa olla, niin uutta pulttia tottakai. Niin ja vedin n 11kg momenttiin noi kaikki ja se sökö kyllä tuntuu sitte, jos alkaa antaa periksi. Kerkiää vaan antaa itse periksi ennenkuin pultti. Ei se heti pamahda poikki vaan 'varottamalla'. Mittoja en nyt muista, mutta oli joku 30 pulttia puretuista koneista rivissä ja mittaamalla lyhyimmät mukaan. Ampukaa jos olin väärässä, mutta mulla ainakin toi metodi toimi  8)

Poissa MattiK

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 497
  • www.vrcf.fi
Vs: b20 kasaus
« Vastaus #9 : 22.04.2012, 07:59:32 »
No kiristysmomentit hyvät tietää:
Lohkot vuoteen  <1973                    lohkot >1974


Kansi                      8.5-9.5 kg            8.5-9.5 kg
erikoispultti            11 kg                    11 kg

VANHOILLA kannenpulteilla itse käytin rallimotissa 10,5-11 kg momenttia. Kunhan oli hyväkuntoisia pultteja!!!
Onko tarvetta kannen pulttien jälkikiristykselle,kun ei löydy ohjeita mistään?

Poissa Kupru

  • Kaidemestari
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2326
  • www.vrcf.fi
Vs: b20 kasaus
« Vastaus #10 : 22.04.2012, 09:07:25 »
Ja putsataan ne jengat ennen kuin ruvetaan vääntämään momenttiin ;)
V70 Classic ja S80 T6 Executive, Tyttärellä S40
Apina ei tunne ketään, mutta apinan tuntee kaikki.
Nyt apina ajaa talven Jeepillä V8 eco...

Poissa hyvoneju

  • Ex ahdistaja
  • Valvoja
  • Grand Luxe Touring
  • *
  • Viestejä: 1143
  • www.vrcf.fi
Vs: b20 kasaus
« Vastaus #11 : 22.04.2012, 10:35:40 »
Männät on myös hyvä laittaa oikein päin , orkkis männistähän löytyy hyvät merkit , mutta viri männistä ei välttämättä !
Vaikuttaa käyntiääneen , huohotukseen , ja männän / renkaiden kulumiseen  :o
Recycle Racing # 04
1970 Amazon Eight Valve Only ! Member of B20 +600 KW club
2010 V70 2.4D
Ex:2012 V60 D3  Ex: 2007 S80 2.4D

Poissa InlineFour

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1324
  • Toiset käy töissä, toiset käy kotona
Vs: b20 kasaus
« Vastaus #12 : 22.04.2012, 11:12:02 »
Männät on myös hyvä laittaa oikein päin , orkkis männistähän löytyy hyvät merkit , mutta viri männistä ei välttämättä !
Vaikuttaa käyntiääneen , huohotukseen , ja männän / renkaiden kulumiseen  :o

Pitääkin kysyä valmistajalta onko noilla väliä, ei mitään merkkiä männissä eikä
asennusohjeissa mainita miten päin ne asennetaan.
Oikeissa autoissa on kolme poljinta;
kaasu, jarru, seisontajarru

Poissa kilikali

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 266
  • www.vrcf.fi
Vs: b20 kasaus
« Vastaus #13 : 23.04.2012, 08:33:42 »
[quote
Onko tarvetta kannen pulttien jälkikiristykselle,kun ei löydy ohjeita mistään?
[/quote]
Ehdottomasti jälkikiristys, muuten alkaa vuotamaan. Kone käytetään lämpimäksi ja kuumana kiristetään momenttiin.

Poissa J.V

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 270
  • Volvo 142DL -73, 164-73, & 240 GLI -87
Vs: b20 kasaus
« Vastaus #14 : 23.04.2012, 15:04:04 »
Männät on myös hyvä laittaa oikein päin , orkkis männistähän löytyy hyvät merkit , mutta viri männistä ei välttämättä !
Vaikuttaa käyntiääneen , huohotukseen , ja männän / renkaiden kulumiseen  :o
Eikös noissa männissä yleensä tule lovet tms. keulaa kohti ja kuplan männissä ne on aina taakse (vauhtipyörälle) päin.
Volvo 142 DL -73
Volvo 164 -73
Volvo 240 GLI -87

 

Carcom Oy  Elekma