KL-varaosat  Race.fi

B20 virranjakajan alipainekello ongelma

  • 68 Vastauksia
  • 26871 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa GoodRockingDaddy

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 42
B20 virranjakajan alipainekello ongelma
« : 25.01.2011, 22:13:31 »
Eli kyseessä b20 motti jossa kiinni Weber-kaasutin. Ongelma on, kun laitan kaasuttimeen kiinni virranjakajan alipainekellolta tulevan letkun niin ajossa (80km/h->) auto tuntuu nykivän, eikä ajaminen ole kovin miellyttävää. Kun letkun ottaa irti ja tulppaa niin sitten tuntus toimivan ihan ok. Olen tarkastanut alipainekellon toimivuuden alipainepumpulla, eikä se vuotanut ja kärjet on uudet 0.4 välyksellä. Liekö kaasuttimessa jotain vikaa vai eikö vaan toimi tuommosen pysty weberin kanssa tuo alipaine systeemi?
« Viimeksi muokattu: 25.01.2011, 22:15:46 kirjoittanut GoodRockingDaddy »
740 d24 2+3 '87

Poissa rokkiarska

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 276
Vs: B20 virranjakajan alipainekello ongelma
« Vastaus #1 : 31.01.2011, 02:39:53 »
Ootko kokeillu imasta siitä alipaineletkusta, että liikkuuko siellä jakajassa se systeemi? Itellä ei liikkunu ja nyki kokoajan ku ajo tasakaasulla. Kärkiväliä kannattaa koittaa kans vaikka 0,5:een jos on kulunu jakaja.
amazon B20 - 71
Entisiä: xc90 D5 - 04, S80 B5204T4 - 99, 960 B6254 -96
V70 B5244S classic -00, Amazon B20 -69, 945 B230F -95, 945 B230FK -96, 960 B6304 -95, 945 B230F -94, 740 B200E -88, 245 B230F -92 940 B230FT classic -98, 240 B200K -87 145 B20 -74, 144 B20 -71,740 B200K -84, 740 B230FB -90, 145 B20 -71,  745 B200ET -88

Poissa GoodRockingDaddy

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 42
Vs: B20 virranjakajan alipainekello ongelma
« Vastaus #2 : 31.01.2011, 17:02:45 »
Olen tarkastanut alipainekellon toimivuuden alipainepumpulla, eikä se vuotanut

Tuolla pumpulla ja kyllä liikkui. Vois kokeilla sitä kärkiväliä muuttaa..
740 d24 2+3 '87

Poissa ea8cuu

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 9
  • www.vrcf.fi
Vs: B20 virranjakajan alipainekello ongelma
« Vastaus #3 : 02.04.2011, 00:20:50 »
Myöhäinen vastaus mutta ,,,

ainakin minulla tyypillinen homma , kun tulpat tuli karstaan .
tsekkaappa tulpat , ei niitä uusia tarvii , vaan krapaa karsta pois ,, se karsta hekuu ja tekee itse sytytyksiä väliin , mistä tuo nykiminen ...
ilmenee pahiten kun ajaa jotain 80- 100 pintakaasulla.(siis kone vetää tai ei rajalla)

itelläni teki samaa niin B18  kuin B20 koneetkin   siinä kuin Chevyn kuutosetkin usein 
johtui varmaan että oli säädetty (liian) taloudelliseksi eli laihalle..

näissä uudemmissa en ole tuota huomannut

terv. MR

Poissa GoodRockingDaddy

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 42
Vs: B20 virranjakajan alipainekello ongelma
« Vastaus #4 : 02.04.2011, 20:40:35 »
Tulpat on vaihdettu ja nykiminen tuntuu vain silloin kun on tuo alipainekello käytössä, ilman sitä ei tunnu nykimisiä. Täytynee varmaan kokeilla jotain toista kaasutinta jos sillä olis vaikutusta..
740 d24 2+3 '87

Poissa ea8cuu

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 9
  • www.vrcf.fi
Vs: B20 virranjakajan alipainekello ongelma
« Vastaus #5 : 02.04.2011, 23:24:23 »
OK .. vika ei siis ollut siinä
Harmi kun pääsis kuunteleen kuin se laittaa ??

tuntuu kuitenkin että sytty mene liian aikaselle , en usko että se olis kiinni kaasarista , ellei vaan sitten liian laihalla...

jos jakajaa epäilisi , niin onko kärkien asennuslevyn maadotus johto ehjä ???

entäs ??? onko keskipakosäädin tsekattu ??? onko jouset kunnossa ???
jos nimittäin keskipakosäätäjä säätää liian aikaselle (siis liian matalilla kierroksilla), niin alipaine-säätimen säätö voi olla jo liikaa .
heitä kokeeksi syttyä pari astetta myöhäisemmälle , ja kokeile sitten !!

mites se nyt amazonissa B18 ja B20 olikaan ??? koetuskynällä abt. 19 astetta ?? muistaako joku ??

no kato kynällä , löysää jakaja ja säädä pari astetta myöhäisemmälle ,,, saathan palautettua
takasin..

Ai niin ??? ootko mitannut syttypiuhat jakajankannesta tulppiin ,,, joskus kun laittoivat radioiden takia hiilijohtoja , niin tommosta ilmeni ??

vastus saa olla puolasta tulppaan korkeintaan 20 kiloohmia
ja kun ajetaan 80 km/h  (vetää ja ei) , niin ollaan tosi laihalla seoksella,,,se taas vaatii enempi syttyjännitettä jne.

terv. MR

Poissa Zebe

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2211
    • Lisää kuvia laitteista instagramista.
Vs: B20 virranjakajan alipainekello ongelma
« Vastaus #6 : 03.04.2011, 16:57:13 »
OK .. vika ei siis ollut siinä
Harmi kun pääsis kuunteleen kuin se laittaa ??

tuntuu kuitenkin että sytty mene liian aikaselle , en usko että se olis kiinni kaasarista , ellei vaan sitten liian laihalla...

jos jakajaa epäilisi , niin onko kärkien asennuslevyn maadotus johto ehjä ???

entäs ??? onko keskipakosäädin tsekattu ??? onko jouset kunnossa ???
jos nimittäin keskipakosäätäjä säätää liian aikaselle (siis liian matalilla kierroksilla), niin alipaine-säätimen säätö voi olla jo liikaa .
heitä kokeeksi syttyä pari astetta myöhäisemmälle , ja kokeile sitten !!

mites se nyt amazonissa B18 ja B20 olikaan ??? koetuskynällä abt. 19 astetta ?? muistaako joku ??

no kato kynällä , löysää jakaja ja säädä pari astetta myöhäisemmälle ,,, saathan palautettua
takasin..

Ai niin ??? ootko mitannut syttypiuhat jakajankannesta tulppiin ,,, joskus kun laittoivat radioiden takia hiilijohtoja , niin tommosta ilmeni ??

vastus saa olla puolasta tulppaan korkeintaan 20 kiloohmia
ja kun ajetaan 80 km/h  (vetää ja ei) , niin ollaan tosi laihalla seoksella,,,se taas vaatii enempi syttyjännitettä jne.

terv. MR

Ainakin 22 astetta on b18:sta.. Voihan sillä kokeilla myös b20 miten pelittää.
Amazon 122Sport 4d '67 2009->, 740GL '91 2018->, PV544 Sport  '64 2017->

Poissa GoodRockingDaddy

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 42
Vs: B20 virranjakajan alipainekello ongelma
« Vastaus #7 : 04.04.2011, 16:28:58 »
OK .. vika ei siis ollut siinä
Harmi kun pääsis kuunteleen kuin se laittaa ??

tuntuu kuitenkin että sytty mene liian aikaselle , en usko että se olis kiinni kaasarista , ellei vaan sitten liian laihalla...

jos jakajaa epäilisi , niin onko kärkien asennuslevyn maadotus johto ehjä ???

entäs ??? onko keskipakosäädin tsekattu ??? onko jouset kunnossa ???
jos nimittäin keskipakosäätäjä säätää liian aikaselle (siis liian matalilla kierroksilla), niin alipaine-säätimen säätö voi olla jo liikaa .
heitä kokeeksi syttyä pari astetta myöhäisemmälle , ja kokeile sitten !!

mites se nyt amazonissa B18 ja B20 olikaan ??? koetuskynällä abt. 19 astetta ?? muistaako joku ??

no kato kynällä , löysää jakaja ja säädä pari astetta myöhäisemmälle ,,, saathan palautettua
takasin..

Ai niin ??? ootko mitannut syttypiuhat jakajankannesta tulppiin ,,, joskus kun laittoivat radioiden takia hiilijohtoja , niin tommosta ilmeni ??

vastus saa olla puolasta tulppaan korkeintaan 20 kiloohmia
ja kun ajetaan 80 km/h  (vetää ja ei) , niin ollaan tosi laihalla seoksella,,,se taas vaatii enempi syttyjännitettä jne.

terv. MR

Ei ole liian laihalla, on säädetty pakokaasutesterin avulla ainakin savuarvojen perusteella kohdilleen (oli ennen säätöä jotain 6,5 ja nyt n. 3,5 muistaakseni). Ei ollu sillä vaikutusta, nykiminen tuntui ennen ja jälkeen säädön..

Kyllä se kärkien johtokin on ehjä, uudet kärjet. Tuota sytyn säätöä voisi kokeillakin kunhan alan taas ajelemaan autolla.

Ja täytyy mitata nuo johdot..
Kiitos vinkeistä  :)
740 d24 2+3 '87

Poissa kimisetä

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 445
  • www.vrcf.fi
Vs: B20 virranjakajan alipainekello ongelma
« Vastaus #8 : 04.04.2011, 19:09:55 »
Olethan säätänyt sytytysennakon alipainesäädin poiskytkettynä?
Ja tuleehan weberin alipainenatsan imu kaasuläpän alapuolelta?
Eli tyhjäkäynnillä pitää tuntua imu siinä kaasarin natsassa ja kaasuläpän auetessa alipaine vähenee.
Näin se alkuperäisellä kaasarilla muistaakseni toimii.
« Viimeksi muokattu: 04.04.2011, 19:11:26 kirjoittanut kimisetä »
Volvohistoriaa vuodesta -83
144 DL -73, 145 express -71, amazon favorit -68, 360 GL -88, 360 GLT -88, 240 DL jenkkifarkku -88, 440 -94, Amazon -62 edelleen, PV544 -62, V40 -00
Ja pasha 142 museoauto

Poissa Zebe

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2211
    • Lisää kuvia laitteista instagramista.
Vs: B20 virranjakajan alipainekello ongelma
« Vastaus #9 : 05.04.2011, 18:09:33 »
Sytytysennakot ja muut löytyy http://www.volvoamazonpictures.se/powertrain/powertrain.html

Sivun alareunassa jokaisen b18 ja b20 koneen sytkäennakot.. Onhan tuola paljon muutakin tietoa mistä saattaa olla hyödyksi..
Amazon 122Sport 4d '67 2009->, 740GL '91 2018->, PV544 Sport  '64 2017->

Poissa leka

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 692
  • www.vrcf.fi
Vs: B20 virranjakajan alipainekello ongelma
« Vastaus #10 : 05.04.2011, 21:34:19 »
Ota huomioon myös että alipainesäätö voi aikaistaa tai myöhäistää sytytystä riippuen jakajasta.
Mulla auto nyki kun oli sytkä liian myöhäsellä...
« Viimeksi muokattu: 05.04.2011, 21:38:01 kirjoittanut leka »
144-70

Poissa ea8cuu

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 9
  • www.vrcf.fi
Vs: B20 virranjakajan alipainekello ongelma
« Vastaus #11 : 09.04.2011, 01:17:26 »
Hittolainen ,,,
onkos nykyään jossain jo koetus kynäarvotkin ,, eikä vaan välkyn...

juu kiitti vaan infoista... tämmönen faari kun vaan joskus noita ruuvaili harrastuksekseen kanssa .

tota noin.. mulla oli yleensä C nokka , oli se sitten B18 tai B20
kapistuksen sai kävelemään niin että Marlboro pysyi pystyssä tyhjäkäynnilla ilmanputsarin päällä
 ei tosin tehtaan arvoilla ... noissa kun se venttiilikoneistokin oli mitä oli  heh heh..
no joo ,, mutta ¿¿¿ onko ??? koneessa ilmennyt semmosta että käy revityksen jälkeen 3 tuupilla , kunnes jähtyy ??
, ja sitten workkii fb kun lämmöt tasaantuu ??

no joo ,, kunhan tässä mielenkiinnosta kyselen ,,,

toivon kuitenkin että kun saat kuntoon , niin kerrot täällä mikä "tauti" oli


terveisin MR

Poissa GoodRockingDaddy

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 42
Vs: B20 virranjakajan alipainekello ongelma
« Vastaus #12 : 10.04.2011, 21:18:49 »
Ota huomioon myös että alipainesäätö voi aikaistaa tai myöhäistää sytytystä riippuen jakajasta.
Mulla auto nyki kun oli sytkä liian myöhäsellä...

Tosiaan tuo tuli itelläkin mieleen kun tuossa asiaa mietiskelin. Joku on joskus vaihtanu virranjakajan johonkin toiseen koska ei käyny b20 alkuperäiset kärjet, oli peilikuva niistä mitkä oli paikoillaan. Eli jos alkuperäisellä jakajalla alipaine aikaistaa syttyä niin liekö tässä tapauksessa alipaine myöhäistää sitä ja nykiminen johtuisi siitä?? Vai meneekö se näin? Onko jakajissa eroja että pyöriikö esim jonkun mallin koneissa jakaja myötäpäivään ja joissain vastapäivään? Tai eikai ne jakajat itsessään pyöri..  ::)
740 d24 2+3 '87

Poissa VolvoPösö

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 134
  • www.vrcf.fi
Vs: B20 virranjakajan alipainekello ongelma
« Vastaus #13 : 11.04.2011, 11:29:04 »

B20 B-moottorin jakaja, JFUR 4,  pyörii vastapäivään.

Poissa leka

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 692
  • www.vrcf.fi
Vs: B20 virranjakajan alipainekello ongelma
« Vastaus #14 : 11.04.2011, 13:44:58 »
Eiköhän ne kaikki pyöri vastapäivään... :2funny:

Aluksi varmaan kannattaa katsoa mikä se jakaja siinä on.
Täältä löytyy sitten tarkkaa tietoa jakajista eri moottorien välillä:
http://volvo1800pictures.com/document/verkstadshandbok/PV544_P210/avdelning_3_33_34_startmotor_140_164/avdelning_3_33_34_startmotor_140_164.pdf

Jos se kerran pelaa ilman tuota alipainesäätöä, miksi et aja ilman sitä?

144-70

 

KL-varaosat  Race.fi