Elekma  Autoracing

Sisätilanlämmittimet Defa/Calix jne. jne.

  • 62 Vastauksia
  • 32736 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Silverfang

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 329
  • EX: S60 2.4i -02
Vs: Sisätilanlämmittimistä. Defa/Calix jne. jne.
« Vastaus #15 : 30.01.2011, 19:40:15 »
Tarkennuksena omaan Termini 1350:seen ja sen toimimattomuuteen: on asennettu pelkääjän puolelle jalkatilan sivuun omassa telineessään ja suunnaatu ylöspäin. Eli vaikka ei loju maton päällä niin ei toimi siltikään. Ehkä uutena pelitti hiukan paremmin mutta kolmen talven jälkeen ei ainakaan enää aja asiaansa. On niin kevyt ettei poijunpainoksikaan kelpaa  ;D

Poissa Modifier

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 826
  • XC90 T8 TwinEngine
Vs: Sisätilanlämmittimistä. Defa/Calix jne. jne.
« Vastaus #16 : 30.01.2011, 20:01:21 »
Eiköhän se ekologinen ajattelu ole se joka nuo on tehnyt virattomiksi, kun eivät enää lämmitä kuin niihin annettuihin arvoihin asti. Eipä siinä silloin hirveästi kajuutta lämpene.

Poissa Silverfang

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 329
  • EX: S60 2.4i -02
Vs: Sisätilanlämmittimistä. Defa/Calix jne. jne.
« Vastaus #17 : 30.01.2011, 21:58:07 »
Eiköhän se ekologinen ajattelu ole se joka nuo on tehnyt virattomiksi, kun eivät enää lämmitä kuin niihin annettuihin arvoihin asti. Eipä siinä silloin hirveästi kajuutta lämpene.

Sepä se! Mutta lämmittäis edes sen verran mitä luvataan... Jääskrapa ja karvalakki toimii edelleen!

Poissa zille2.0

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 20
  • www.vrcf.fi
Vs: Sisätilanlämmittimistä. Defa/Calix jne. jne.
« Vastaus #18 : 31.01.2011, 09:16:36 »
Kerralla indvestoitu "kunnolliseen", eli apukuljettajan jalkatilassa Termini 2100.

Kyllä tuolla lasit auki saa, tosin kun pakkanen kipuaa lähemmäs -20:tä niin tuulilasin sulaminen aika hidasta.

Tuohan nyt on sijoituskysymys.
Omani sijaitsee tosiaan apukuskin jalkatilassa, keskikonsolin puolella ja puhaltaa viistosti taaksepäin.


Edellinen lämmitin mallia "ilmainen ping pong" josta puolet vastuksista pimeänä oli sijoitettuna takapenkille
ja puhalsi suoraan päin tuulilasia. Melkein voisin sanoa tuota toimivammaksi ratkaisuksi kovilla pakkasilla.

Autona V40.

Poissa Silverfang

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 329
  • EX: S60 2.4i -02
Vs: Sisätilanlämmittimistä. Defa/Calix jne. jne.
« Vastaus #19 : 31.01.2011, 13:56:55 »
Eiköhän alle kahdellakin kilowatilla pitäis saada haluttu vaikutus. Onhan lämppärissä muutakin kuin pelkät watit. Monessa paikassa edes 2 kW sisälämmitintä ei voi käyttää ja muutenkin on jo pikkasen liikaa...

Poissa zille2.0

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 20
  • www.vrcf.fi
Vs: Sisätilanlämmittimistä. Defa/Calix jne. jne.
« Vastaus #20 : 01.02.2011, 09:24:59 »
Eiköhän alle kahdellakin kilowatilla pitäis saada haluttu vaikutus. Onhan lämppärissä muutakin kuin pelkät watit. Monessa paikassa edes 2 kW sisälämmitintä ei voi käyttää ja muutenkin on jo pikkasen liikaa...
Tottahan toki saa, sitä varten useimmissa lämmittimissä on kaksi tehoaluetta.
Farmari yli -25 kelissä ottaa jo aikalailla tehoa lämmitäkseen.

Itselleni on tullut vastaan yksi ainut paikka missä en ole pystynyt käyttämään sisätilanlämmitintä täydellä teholla (+säteilylämppäri).
Kaikki "viralliset lämmitystolpat" ovat tuon kestäneet. Asia tietysti erikseen jos 10A takaa yritetään roikottaa useampaa autoa joissa kaikissa lämppärit huutaa hoosiannaa...

Makuasioitahan nämäkin lopulta ovat... Henkilökohtaisesti pidän autoa tolpassa mieluummin "liikaa" ja valitsen tarvittaessa pienemmän tehon tuosta 2kW lämmittimestä.

Poissa Silverfang

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 329
  • EX: S60 2.4i -02
Vs: Sisätilanlämmittimistä. Defa/Calix jne. jne.
« Vastaus #21 : 01.02.2011, 09:51:15 »
Tottahan toki saa, sitä varten useimmissa lämmittimissä on kaksi tehoaluetta.
Farmari yli -25 kelissä ottaa jo aikalailla tehoa lämmitäkseen.

Itselleni on tullut vastaan yksi ainut paikka missä en ole pystynyt käyttämään sisätilanlämmitintä täydellä teholla (+säteilylämppäri).
Kaikki "viralliset lämmitystolpat" ovat tuon kestäneet. Asia tietysti erikseen jos 10A takaa yritetään roikottaa useampaa autoa joissa kaikissa lämppärit huutaa hoosiannaa...

Makuasioitahan nämäkin lopulta ovat... Henkilökohtaisesti pidän autoa tolpassa mieluummin "liikaa" ja valitsen tarvittaessa pienemmän tehon tuosta 2kW lämmittimestä.

Termini 1350:ssäkin on oikeastaan kaksi "tehoaluetta": nolla ja ykkönen :) Olen kaivannut koko ajan sellasta mahdollisuutta että puhallin pyörisi  mutta vastukset ei olisi toiminnassa. Saas nähdä tuleeko koskaan...

Sula tuulilasi itselläni on tärkeää, ei niinkään mitä sisällä on lämmintä koska ulkovaatteissa autoon kuitenkin menee.

Auto kyllä kiittä kun lämmittää liikaa ja niin tekee myös sähköyhtiö ;)

Poissa zille2.0

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 20
  • www.vrcf.fi
Vs: Sisätilanlämmittimistä. Defa/Calix jne. jne.
« Vastaus #22 : 01.02.2011, 11:42:06 »
Termini 1350:ssäkin on oikeastaan kaksi "tehoaluetta": nolla ja ykkönen :) Olen kaivannut koko ajan sellasta mahdollisuutta että puhallin pyörisi  mutta vastukset ei olisi toiminnassa. Saas nähdä tuleeko koskaan...

Sula tuulilasi itselläni on tärkeää, ei niinkään mitä sisällä on lämmintä koska ulkovaatteissa autoon kuitenkin menee.

Auto kyllä kiittä kun lämmittää liikaa ja niin tekee myös sähköyhtiö ;)
Termini 2100 omaa siis noin laskettuna kolme "tehoaluetta" nolla, yks ja kaks. Ja tuossahan on vissiinkin ominaisuutena lämmön mukaan tehon säätyminen.

Itse viihdyn autossa ilman toppatakkia ja pipoa.

Sähkö on halvempaa kuin bensa, joten mieluummin sähköllä saati tyhjäkäynnillä.
(Varsinkin kun tolpan sähköstä ei tällä hetkellä tarvitse maksaa erikseen  ;) )

Mitäs hallaa tämä liikaa lämmittäminen sitten tekee?
Kosteata ilmaahan tuo tuolla tietysti kierrättää, mutta sitä varten säännöllisesti lämmittelen autoa ikkuna / ovi raollaan jolloin ilma vaihtuu ja pääsee kiertämään.

Poissa Silverfang

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 329
  • EX: S60 2.4i -02
Vs: Sisätilanlämmittimistä. Defa/Calix jne. jne.
« Vastaus #23 : 01.02.2011, 11:47:49 »
Termini 2100 omaa siis noin laskettuna kolme "tehoaluetta" nolla, yks ja kaks. Ja tuossahan on vissiinkin ominaisuutena lämmön mukaan tehon säätyminen.

Itse viihdyn autossa ilman toppatakkia ja pipoa.

Sähkö on halvempaa kuin bensa, joten mieluummin sähköllä saati tyhjäkäynnillä.
(Varsinkin kun tolpan sähköstä ei tällä hetkellä tarvitse maksaa erikseen  ;) )

Mitäs hallaa tämä liikaa lämmittäminen sitten tekee?
Kosteata ilmaahan tuo tuolla tietysti kierrättää, mutta sitä varten säännöllisesti lämmittelen autoa ikkuna / ovi raollaan jolloin ilma vaihtuu ja pääsee kiertämään.

Kyllä Termineissä kuten lähes kaikissa muissakin on PTC- elementti, jopa vanhassa halppisessakin oli.

No eipä itelläkään ole mitään alppivarustusta autossa mutta en silti tarvii 25 C siellä, noin 20 riittää ja allekin.

Jotkut maksaa joka watista, toiset ei, niin se vaan menee  ::)

Ei kai se mitään hallaa tee ainakaan auton sisällä. Pakkasneste saattaa ajan kanssa hieman menettää ominaisuuksia mutta kun ne ei kiehumaan pääse niin sekin varmaan tosi vähäistä.

Poissa zille2.0

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 20
  • www.vrcf.fi
Vs: Sisätilanlämmittimistä. Defa/Calix jne. jne.
« Vastaus #24 : 01.02.2011, 12:01:38 »
Ei kai se mitään hallaa tee ainakaan auton sisällä. Pakkasneste saattaa ajan kanssa hieman menettää ominaisuuksia mutta kun ne ei kiehumaan pääse niin sekin varmaan tosi vähäistä.
OT: Taisin mainita, että säteilylämmitin konehuoneessa. (Lohkon ulkopuolella oleva lämmitysvastus).
Ei siis todellakaan vaaraa, että liikaa lämpeis, päinvastoin  >:(

Poissa JiiV70

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 850
  • www.vrcf.fi
Vs: Sisätilanlämmittimistä. Defa/Calix jne. jne.
« Vastaus #25 : 01.02.2011, 14:57:52 »
Farmari yli -25 kelissä ottaa jo aikalailla tehoa lämmitäkseen.

Ei ainakaan omaa autoa saa sisältä lämpöiseksi tolla pakkasella kuin käynnistämällä!  ;D
Volvoton

Poissa zille2.0

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 20
  • www.vrcf.fi
Vs: Sisätilanlämmittimistä. Defa/Calix jne. jne.
« Vastaus #26 : 01.02.2011, 15:52:18 »
Ei ainakaan omaa autoa saa sisältä lämpöiseksi tolla pakkasella kuin käynnistämällä!  ;D
"lämpöiseksi" on vissiin näitä mielipidekysymyksiä. Lasit saa suliksi, niin eipähän tarvitse autoa tyhjäkäyttää.
Kun pakkanen ylittää -25 niin ei oma koslani ainakaan jaksa pitää sulana muuta kuin tuulilasin ja osan etusivulaseista (matka-ajossa, moottorin lämmöt ok jne.).

Poissa Fuse

  • Rommiahdettu
  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 521
  • Volvo R-Sport - Equipment for the car enthusiast.
    • Volvo300Mania.com
Vs: Sisätilanlämmittimistä. Defa/Calix jne. jne.
« Vastaus #27 : 01.02.2011, 16:39:14 »

Noissa on vähän sekin, että jos pitää jalkotilassa niin suotta sulattaa matot ja huurustaa lasit.


Kaukalomatot, ei kerry kosteutta..

Tosin vaikka kertyisikin, tuo vanha tangentiaalipuhaltimella varustettu 2kW Calix, perinteisillä lämpövastuksilla, kuivattaa 2h aikana täysteholla kyllä matotkin autosta. Tällaisia on hankala vaan enää löytää valmistajien nykymallistoista. Raskaan kaluston/asuntovaunujen lämmittimistä saattaisi kyllä löytyä.

Nuo keraamisilla lämpötilaohjatuilla vastuksilla olevat on vähän sellasia, että kovin pienellä teholla niillä ei saa kun lämpötilan ehkä hieman plussan puolelle ja takalasit on vielä jäässä, mutta varsinaisesti lämpimäksi ei mene.. Ainakaan jos on vähän vanhempi auto missä lämpöhukkaa on vähän joka reunasta.

Noissa ohuissa lähemmäs 2kW Defoissa tuntuu olevan se ongelma vanhemmissa autoissa, että lämpötehoa on, mutta tilavuusvirta ei ole kummoinen pienen puhaltimen takia ja vähän joka reunasta ulos lämpöä vuotava auto ei lämpene.
« Viimeksi muokattu: 01.02.2011, 16:49:16 kirjoittanut Fuse »
“Buy land, they're not making it anymore” - Mark Twain

Poissa JiiV70

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 850
  • www.vrcf.fi
Vs: Sisätilanlämmittimistä. Defa/Calix jne. jne.
« Vastaus #28 : 01.02.2011, 17:04:46 »
Näky Hämeellä olevan tarjouksessa volvon oma sisätilanlämppäri 1400w 75e.

Kellään kokemuksia? Teho vaikuttaa ainakin riittämättömältä.....
Volvoton

Poissa Modifier

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 826
  • XC90 T8 TwinEngine
Vs: Sisätilanlämmittimistä. Defa/Calix jne. jne.
« Vastaus #29 : 01.02.2011, 18:34:04 »
Eipä ole tuosta mallista kokemuksia. Mikäli on näitä uuden tyyppisiä niin voipi olla hengetön. Tuo oma pitää lasit sulana jo 750W ja saunaksi saa 1500W asennolla, että tehojensa puolesta piisaa, jos vaan muu toteutus on ok.

 

Ateho  Elekma