Ateho  Elekma

Antureiden tarkastus-, mittaus- ja tunnistusohjeita ym. nippeli ja faktatietoa

  • 6 Vastauksia
  • 17375 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa j_tapio

  • Aluevastaava Oulunseutu
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2309
  • www.vrcf.fi
Mainitse aina aluksi mihin automaalliin, konetyyppiin ja vuosimallirajoihin ohje sopii.



Tyyliin 850 bensaturbojen ilmamassamittarin testaus yleismittarilla:

Lainaus käyttäjältä: j_tapio - volvolandia.com
Pistoke irti ja yleismittari käteen.

1.
Mittaa vastusalueella johtosarjan maajohto, pinnistä no.1. Toinen johto 1:seen ja toinen koriin tai akun miinusnapaan. Tästä pistäis tulla nolla. Kuitenkaan 0.1....0.2Ω ei vaikuta vielä mihinkään.

2.
Käännä yleismittari volttialueelle, autoon sytytysvirta päälle ja mittaa jännite johtosarjan navoista 1. ja 3. Tähän pitäis tulla sama jännite mikä akunnavoistakin löytyy.

3.
Ota kaks pätkää ohutta teräslankaa, esim. mighitsauslankaa/pianovaijeria jotka pujotat johtosarjan pistokkesiin 2. ja 4. takaapäin, johdon ja silikonisuojien välistä, siten että saat vastusmittauksella varmistettua niissä olevan kontakti liittimen sisäpuolelle.
Liitä yleismittarin koskettimet näihin teräslankoihin ja teippaa tai muuten suojaa paljaat metalliosat etteivät johtimet voi osua yhteen.
Jos johdot yltään konepellin ja ovitiivisteen välistä sisälle, niin viritä mittari vaikka tuulilasiin mittariston päälle. Lyhytjohtoisen mittarin saa teipattua ulkopuolelle pyyhkijän varteen kun ajaa pyyhkijänsulan lähes pystyasentoon ja nappaa siitä sulakkeen pois.
Pistoke takaisin ilmamassamittariin.
Mittari jännitealueelle.
Konepelti kiinni ja autoon istumaan.

Mittarin pistäis näyttää sytytysvirrat päällä: 0.1....0.3V
Tyhjäkäynnillä: 1V tai vähän alle
Ajonaikana: 1...4.5V


« Viimeksi muokattu: 05.04.2011, 13:11:54 kirjoittanut j_tapio »

Poissa j_tapio

  • Aluevastaava Oulunseutu
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2309
  • www.vrcf.fi
Vs: Antureiden tarkastus-, mittaus- ja tunnistusohjeita
« Vastaus #1 : 09.02.2011, 17:03:57 »
Lainaus käyttäjältä: j_tapio - volvolandia.com
850 ja 70:ssä (<2000) on useammanlaisia takavalojen valovianvartijoita joista hieman puutteellinen listaus:

Musta boxi: 4 takavaloa(>5W) ja 2 jarruvaloa(>21W) (ilman jarruvalo kuittausta)
Valkoinen boxi: 4 takavaloa(4.5 - 7.7W) ja 2 jarruvaloa(19.7 - 26.5W) (jarruvalo kuittauksella)
Sininen boxi: 4 takavaloa ja 3 jarruvaloa (ilman jarruvalo kuittausta)
Punainen boxi:  4 takavaloa ja (luultavasti) 3 jarruvaloa (jarruvalo kuittauksella)
Harmaa boxi: 4 takavaloa(>5W) ja 2 jarruvaloa(>21W) + 1 LED jarruvalo(4W) (ilman jarruvalo kuittausta)

Listasta puuttuu luultavasti kaksi boxia joita omalle kohdalle ei vielä ole sattunut ja niiden värit ei ole tiedossa.

Boxi sijaitsee STW:ssä varapyörän vasemmalla puolella kulkevan korijäykisteen suojassa. Sedanissa vasemman takavalon vieressä.

(Kuva poistettu lainauksesta.)

Vinkkinä! Lisäjarruvalon asennuksessa kannattaa vaihtaa vain tuo boxi toiseen niin alkuperäiseen johtosarjaan alkaa tulla virta. Jos lisäjarruvalon ryöstää toisesta sivusta niin polttimovian merkkivalo syttyy jatkuvaksi tai syttyy aina jarrua painettaessa (boxista riippuen)

Poissa j_tapio

  • Aluevastaava Oulunseutu
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2309
  • www.vrcf.fi
Moni on tuskaillut vannesovituksien yhteydessä kääntymisenrajoittimien kanssa kun tiskiltä eivät osaa myydä tarpeisiin sopivanlaisia. Jotku kuuluu jopa laittaneen kahta alkuperäismittaista päällekäin, mikä sinänsä ei ole huono vaihtoehto.

Tiskiltä on kuitenkin saatavana kolmea erilaista rajoitinmuovia. Tukivarsissa alkuperäisenä oleva 5mm paksu (9140386), optiona ostettava 12...14mm paksu (8614258) ja sitten vielä joku jonka numeroa en tiedä mutta tämän paksuus on ilmeisesti jotain edellä mainittujen välistä.







Muovipalat sopii kaikkiin 850 ja vanhakorisiin 70 -malleihin, lukuunottamatta 850:n alkupään tuotantoa joissa rajoitinpala on metallia.

Poissa j_tapio

  • Aluevastaava Oulunseutu
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2309
  • www.vrcf.fi
2.5 10V koneet jotka on Fenix -ohjaiksella, ei ole imuputkessa ilmamassamittaria vaan imuilman lämpötila-anturi. Lämpöanturin voi tarkistusmitata seuraavalla tavalla.

Ota pistoke irti suodatinkopan putkesta lähtevästä anturista ja kytke yleismittari(vastus alueella) anturin pistokkeeseen (!! Ei missään nimessä anturille tuleviin johtoihin !!). Sitten annat putkeen varovasti tukankuivaajalla lämmintä ilmaa jolloin anturin vastus pitäisi pienentyä seuraavasti:
20°c - 2500 Ω
40°c - 1700 Ω
60°c - 950 Ω
80°c - 500 Ω

Poissa kasipätkä92

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 169
  • www.vrcf.fi
on varmaan aika hyödyllinen. mul ei tullu korjaus kehotusta kun ottanut kiinni ja kivat lovet näkyy jo, eli volvolta löytyy?
Nykyset: 850 2.3l t5 (uusi projetki)
Entiset: S40 1,8, 850 GLT 2,4l 20v

hevonen

  • Vieras
Niinhän tuossa sanotaan kun lukee...

Poissa Tölkkit5nen

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 45
  • minäpyörin

Tiskiltä on kuitenkin saatavana kolmea erilaista rajoitinmuovia. Tukivarsissa alkuperäisenä oleva 5mm paksu (9140386), optiona ostettava 12...14mm paksu (8614258) ja sitten vielä joku jonka numeroa en tiedä mutta tämän paksuus on ilmeisesti jotain edellä mainittujen välistä.







Muovipalat sopii kaikkiin 850 ja vanhakorisiin 70 -malleihin, lukuunottamatta 850:n alkupään tuotantoa joissa rajoitinpala on metallia.
[/quote] 
Mistähän voisi löytyä noita vanhan mallin 850 metallisia ohjainrajoittimia...? Kysynpä siniseltä
JT

 

Puotilan autokorjaamo  RallyBaron