Ateho  Elekma

Vakio B18B, tupla-SU H6, käyntiongelma tasakaasulla (kaasutinvika?)

  • 39 Vastauksia
  • 16819 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa WEBERMAN

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 398
  • Nothing beat`s the sound of WEBER`s
No tuleepahan karstat poistettua ja kyllä se liotuskonsti on ihan hyvä, ei sitä löpöä sinne öljytilaan pääse nyt kun kone on kylmä ja välykset pienimmillään.

Se puristuspaine on kyllä ihan koneen mekaanisesta kunnosta riippuva, siihen ei mikään muu asia vaikuta. Sikäli nämä tietysti korreloivat keskenään, että kipinä voi ulkopuolella katsottuna olla ihan hyvä, mutta sitten paineenalaisena ei mahdollisesti olekaan riittävä sytyttämään seosta.

Nyt kun se kansi on irti, niin vaikka se tuntuikin pitävältä, niin voisihan venttiilien ja etenkin ohjainten kunnon nyt katsoa vähällä vaivalla, niin tietää sitten vastaisuudessa, miten pian se mahdollisesti on korjauksen tarpeessa. Miten kauan se bensa oli koestuksessa palotiloissa?

Niin kirjan mukaan puristuspaineet lämpimänä kaasu pohjassa mitattuna 9-11 kp/cm Saattaa olla ettei kantta ole  tehtaan jäljiltä irroitettu, ainakin karstamäärä viittaa siihen. Voihan tosin polttoaine ja etenkin öljylaadulla olla osansa tähän.
« Viimeksi muokattu: 09.03.2011, 14:03:51 kirjoittanut WEBERMAN »
Viritys katsotaan onnistuneeksi kun teho ei alene 50% enempää.

Poissa pihlajamaa

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 45
  • www.vrcf.fi
Webermanille kiitoksia vastauksesta!

Löpö oli palotilassa parisen tuntia. Tämän lisäksi (ja hämmästyneenä siitä, että vuotoja ei tosiaan tuntunut olevan) pingotin vielä elmukelmua päälle ja annoin olla toiset pari tuntia. Näin periaatteessa saan eliminoitua bensan haihtumisen. Ja jos joku venttiili olisi vuotanut, olisi järkeni mukaan kelmun pitänyt olla hieman kuopalla. näin ei kuitenkaan ollut.

Uusi sytkä tullee perjantaina, viikonlopun aikana kansi paikoilleen ja päivitystä, ts. lähteekö käyntiin ja miten hyrisee..
P1800 -63 (Jensen)

Poissa pihlajamaa

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 45
  • www.vrcf.fi
Lyhyt päivitys:

1- ja 2-sylinteri vuotaa männänrenkaista, löpö valahti sylinteristä läpi. Ei mitenkään kamalan nopeasti, mutta kahdessa tunnissa kaatamani sherrylasillinen (eli noin puoli desiä) oli mennyt kirkkaasti läpi.

Kolmonenkin vuotaa pikkuisen, jos männän pyöräyttää ala-asentoon. Nelonen näyttäisi olevan kunnossa.

Eli käy yksiin mittailemieni puristushäviöiden kanssa. Huomenna kansi kiinni (ja nyt tietysti vielä bensaisten öljyjen vaihto).
P1800 -63 (Jensen)

Poissa pihlajamaa

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 45
  • www.vrcf.fi
Nopea päivitys: kone lähti käymään!

Käy kuitenkin aika epätasaisesti, mutta ihmekös tuo, kun samaan aikaan vaihdettu sytkä, putsattu ja korjattu kaasuttimet ja otettu kansi irti.

Säädin perstuntumalla nuo kannen venttiilinvälykset. Katsoin jostain manuaalista, että pitäisi olla 0,4-0,45mm. Tämän tein kyllä ihan rakotulkilla, mutta en keksinyt mitään fiksua niksiä löytää tdc:tä, joten pyörittelin mottia sen verran että pääsin puristusiskussa loppuun ja karvan verran enemmän. Kuinka tarkasti moottori toimii iskun päässä, ts. pitäisikö keksiä joku patenttiratkaisu miten löytää lakipiste?
P1800 -63 (Jensen)

Poissa VolvoPösö

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 134
  • www.vrcf.fi


Konsteja on useita, itse olen tavannut tehdä näin: virranjakajan kansi auki ja pyörijän asentoa seuraten mihin sylinteriin milloinkin kipinä lähtee. Ko hetkellä on pyörijän osoittamassa sylinterissä työtahti ja sen molemmat venttiilit voi säätää samanaikaisesti.

Poissa pihlajamaa

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 45
  • www.vrcf.fi
Sama vika vaivaa edelleen. Nyt paloi hermot, auto lähti pajalle. Päivittelen jahka saan lisää infoa.
P1800 -63 (Jensen)

Poissa WEBERMAN

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 398
  • Nothing beat`s the sound of WEBER`s
Pahoittelen, etten tuon "okinin" tehollaolon vuoksi ole pystynyt seuraamaan asioita ja oma kone on ollut huollossa ja on edelleen.  Tuo venttiilien säätöjärjestys on kaikissa syt järjestyksen mukaan ja voidaan säätää täyden työkierron (2x 360) mukaisessa järjestyksessä sekä imu että pakopuolelta.

Tähän on ohjeet korjaamo-osiolla landiassa tai täällä. No ne renkaat ovat ilmeisesti pahasti jumissa ja karstaa täynnä ja varmasti tässä vaiheessa jo kone on purettukin.

Tiedottele.
Viritys katsotaan onnistuneeksi kun teho ei alene 50% enempää.

Poissa The_OttoB

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2389
  • www.vrcf.fi
Omista HS6:sista löytyi mm. jumittunut bensan syöttöputki. Eli siis se joka menee kohokammiolta neulalle.
1000 LH-miestä puhuu autonsa lastuttamisesta ja niistä 100 saa ostettua lastun. 10 polttaa omansa. Vain yksi on nopein. Kaksitoista.

Poissa pihlajamaa

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 45
  • www.vrcf.fi
Hellurei!
pahoittelut vähän pitkäksi venähtäneestä vastausajasta.

Vika loppujen lopuksi löytyi niinkin yksinkertaisesta paikasta kuin osittain tukkeutuneesta bensaputkesta. Ei tullut sitten sitä mieleen katsoa  :buck2: Putki päästi kuitenkin sen verran löpöä läpi, että pumppu silmämääräisesti menovettä pumppasi.

Ajattelin tähän vielä listata kaiken, mitä tuli tehtyä, jos ei muuten niin kaikkien huvitukseksi:
- Sytkä kärjettömään, 1-2-3. On muuten loistava vekotin!
- Kansi auki, putsaus, takaisin paikoilleen. Selvisi, että epätasaiset puristukset johtuvat kuluneista männänrenkaista. Vetäisin öljyn sekaan myös RVS:ää, katsotaan, onko "ihmeaineesta" mitään iloa..
- Tulpat, tulpanjohdot ja sytytyspuola, totta kai
- Kaasuttimet putsattu Sarangolla, kun en loppujen lopuksi viitsinyt itse lähteä niitä purkamaan. Positiivisen palautteensa arvoinen paikka ehdottomasti, satasella selvittiin ja kuntoon tuli taatusti
- Bensapumppu vaihdettu
- Tankki putsattu sitruunahapolla ja jollain liuottimella. Katselin vielä lääkäriäidin leikkauskameralla, ettei jäänyt likaa tankkiin. Samalla putsasin myös bensaletkun ja uusin kumiletkut bensapuolelta ja alipainekellon letkun.
- Huvin vuoksi vielä imu- ja pakosarja putsattu, toimimaton jarrutehostin otettu pois ja imusarjan otto tukittu.

Eli niinhän siinä kävi, että ensi arvio osui oikeaan, bensapuolen viasta oli kyse..

Kiitoksia vielä kaikille avusta! :)
P1800 -63 (Jensen)

Poissa The_OttoB

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2389
  • www.vrcf.fi

Vetäisin öljyn sekaan myös RVS:ää, katsotaan, onko "ihmeaineesta" mitään iloa..


Suurin ilo RVS:stä taisi olla myyjällä.
1000 LH-miestä puhuu autonsa lastuttamisesta ja niistä 100 saa ostettua lastun. 10 polttaa omansa. Vain yksi on nopein. Kaksitoista.

 

Kulkukoira  Proturbo