Samppasport  Futurez

Zenithin vaihto tupla su hs6 kaasareihin

  • 47 Vastauksia
  • 16679 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa kulmave

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 41
  • www.vrcf.fi
Zenithin vaihto tupla su hs6 kaasareihin
« : 15.11.2012, 20:13:01 »
Vaihdan vanhan zenithin tupla su kaasareihin. Mitä otettava huomioon ja mitä muuta kuin sarjat vivustot yms tarvitaan? Mistä alipaine jakajan säätimelle? Niin ja auto on 65 Amazon b18a

Poissa Jaaani

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 55
  • www.vrcf.fi
Vs: Zenithin vaihto tupla su hs6 kaasareihin
« Vastaus #1 : 15.11.2012, 21:53:59 »
Riippuu mitä sinulla on jo. Vivusto on ainakin täysin erilainen.
Ryyppyvaijeri täytyy viritellä sellainen mikä jakaantuu kahdelle yhdestä tai sitten kaksi vaijeria.
Pitempi alipaineletku tehostimelle.
Omissa hs6:ssa ei ollut paikkaa jakajan alipaineelle joten alipainesäätö olisi hyvä lukita jakajasta.
Sitten SU:n imupakosarjamöltistä on lähtö kahdella putkella, B18a sarjasta yhdellä.
Siinäpä ainakin tärkeimmät...säätöohjeet mulla löytyy noille jos tahdot...ja täydellinen toimiva paketti itse tehdyllä vivustolla(imu/pakosarja, kaasarit vivustoineen ja putsari) jos kiinnostaa :hello:
Volvo Amazon -65, Volvo 740 -87  ex: Volvo V40 -99

Poissa kulmave

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 41
  • www.vrcf.fi
Vs: Zenithin vaihto tupla su hs6 kaasareihin
« Vastaus #2 : 16.11.2012, 07:58:11 »
Kiitos vastauksesta, tavarat mulla jo ovat, mutta eikö alipainesäädön puuttuminen vaikuta käyntiin? Mitenkähän se oli tehtaalta tuplakaasareilla tullessa hoidettu! Kuvat aiheesta ovat tervetulleita.
Ajatuttaa myöskin vaihdosta saatava hyöty ettei pelkästään polttoaineen kulutus kasvaisi. Pitäiskö myös nokan olla hieman terävämpi?

Poissa Jaaani

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 55
  • www.vrcf.fi
Vs: Zenithin vaihto tupla su hs6 kaasareihin
« Vastaus #3 : 16.11.2012, 09:43:46 »
Kyllä se alipainesäädön puuttuminen saattaa vaikuttaa hieman moottorin luonteeseen mutta ilman sitäkin sen saa toimimaan hienosti. Mulla ainakin pelasi hyvin. Ja saahan noita jakajan ennakoita muokattua oman mielensä mukaan.
En sitten tiedä millanen jakaja on b18b tai b18d:ssä ollut tehtaalta lähtiessä.
Kyllä tuo kaasarien vaihto vaikuttaa aika paljonkin kun tuo b18a imu ja pakosarja ei oo virtaavimmasta päästä ja tuon zenithin kurkustakaan ei mee ku pikkurilli läpi ;D.
C ja D nokalla on ainakin pelannu hyvin, jotkut on moittineet jyrkempiä nokkia noiden SU kaasarien kanssa.
Kulutus kasvaa varmasti ja kyllä tuo nokan vaihto tuo aina hieman lisätehoa.
Tappikoneen virityksestä löytyy kyllä täältä paljon...
« Viimeksi muokattu: 16.11.2012, 10:57:28 kirjoittanut Jaaani »
Volvo Amazon -65, Volvo 740 -87  ex: Volvo V40 -99

Poissa kimisetä

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 445
  • www.vrcf.fi
Vs: Zenithin vaihto tupla su hs6 kaasareihin
« Vastaus #4 : 16.11.2012, 10:49:15 »
Nuo SU:than oli alunperin sporttiversioissa ja pyhimyksessä käytössä ja tuplien kanssa käytettiin C-nokkaa ja korkeampaa puristussuhdetta ainakin pyhimyksessä.
Vanhempien sporttien jakajissa ei ollut ollenkaan alipainesäätöä eikä edes paikkaa alipainesäätimelle. Moisia jakajia olen nähnyt myös merimoottoreissa tosin en tieda onko niissä samanlainen ennakkokäyrä, kuin auton jakajissa.
Vanhemmissa oli myös pakosarja valurautainen yhdellä lähdöllä ja imusarja alumiininen.
BTW tuoltahan noiden koneiden speksit löytyy hyvinkin tarkkaan:
http://www.volvoamazonpictures.se/documents/Volvo_Amazon_manuals_en.htm
« Viimeksi muokattu: 16.11.2012, 11:02:49 kirjoittanut kimisetä »
Volvohistoriaa vuodesta -83
144 DL -73, 145 express -71, amazon favorit -68, 360 GL -88, 360 GLT -88, 240 DL jenkkifarkku -88, 440 -94, Amazon -62 edelleen, PV544 -62, V40 -00
Ja pasha 142 museoauto

Poissa luchadore

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2448
Vs: Zenithin vaihto tupla su hs6 kaasareihin
« Vastaus #5 : 16.11.2012, 11:33:07 »
Pakko kantaa tikku ristiin. Nimittäin itse kun ajelin aluksi yhdellä kaasarilla (oli tosin su hs6, ja valu imu-pakosarja) niin kulutus oli talvella 13.5 luokkaa. Kun vaihdoin tuplat (hs6) niin kulutus tipahti melkein puolella. parhaillaan tuplat kuljetti 6.7/100 kulutuksella talvella. (täyden tankin ajoin tyhjäksi kun mittasin).

Tosin vaihdoin kaasarien lisäksi samalla vakiokannen madallettuun versioon ja peltipakosarjan. Tehoero oli huima ! Tähän asti oli vakio A-nenä. Myöhemmin meni sitten K-nokka koneeseen ja väännöt mielestäni parani ja veto riittää pitemmälle. muuten ei nokalla suurta eroa ollut havaittavissa.

Suosittelen K-nokkaa HS6:ille !

edit. Omissa kaasureissa löytyy virranjakajan alipainelähtö. Mutta en ole huomannut mitään eroa käynnissä kun olen kokeillut sitä paikallaan ja irrallaan tukittuna ???
« Viimeksi muokattu: 16.11.2012, 11:34:48 kirjoittanut luchadore »
Amazon '69
Volvo S40 '98
-Rock'n'Roll-

Poissa Ilari

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 494
  • www.vrcf.fi
Vs: Zenithin vaihto tupla su hs6 kaasareihin
« Vastaus #6 : 16.11.2012, 12:36:44 »
Olen ajanut monella eri volvon kaasarilla ja mikään ei ole vienyt 13,5 litraa jos ovat olleet kunnossa. Tuplatkin menevät parhaimmillaan pienellä, mutta niin yhdellä kaasarilla varustetutkin. Onko sun tarkoitus virittää autoa vai minimoida bensankulutus. Vai haluatko tuplat puhtaasti fiilissyistä?
K-nokka kyllä pienentää myös minun mielestäni bensankulutusta, ellei sitten poljennan määrä kasva samassa suhteessa.

Poissa joneee

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 93
  • Amazon b20 -68
Vs: Zenithin vaihto tupla su hs6 kaasareihin
« Vastaus #7 : 16.11.2012, 13:05:20 »
Riippuu mitä sinulla on jo. Vivusto on ainakin täysin erilainen.
Ryyppyvaijeri täytyy viritellä sellainen mikä jakaantuu kahdelle yhdestä tai sitten kaksi vaijeria.
Pitempi alipaineletku tehostimelle.
Omissa hs6:ssa ei ollut paikkaa jakajan alipaineelle joten alipainesäätö olisi hyvä lukita jakajasta.
Sitten SU:n imupakosarjamöltistä on lähtö kahdella putkella, B18a sarjasta yhdellä.
Siinäpä ainakin tärkeimmät...säätöohjeet mulla löytyy noille jos tahdot...ja täydellinen toimiva paketti itse tehdyllä vivustolla(imu/pakosarja, kaasarit vivustoineen ja putsari) jos kiinnostaa :hello:

Joo säätöohjetta kiitos!  :D

Poissa kulmave

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 41
  • www.vrcf.fi
Vs: Zenithin vaihto tupla su hs6 kaasareihin
« Vastaus #8 : 16.11.2012, 15:20:02 »
 8)No juu, fiilistelyä vain. Ovat niin mahdottoman komeat kiilloitettuine luistikammion kuorineen. Jos nyt kuitenkin haluaisin alipainesäätimen toimintaan, niin oliskos  jonkinlainen välilaippa ulosotolla siihen sopiva viritys vai joku muu systeemi? Olis hienoa jos jollakin olisi kuva miten asia toteutettuna näkyy.

Poissa kimisetä

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 445
  • www.vrcf.fi
Vs: Zenithin vaihto tupla su hs6 kaasareihin
« Vastaus #9 : 16.11.2012, 15:53:13 »
8)No juu, fiilistelyä vain.
Todella hyvä syy sillä ne SU:t on kyllä hienot. :)
Alipaine otetaan muistaakseni kaasuläpän ja moottorin välistä eli lienee sama ottaa se imusarjasta jossa lie, jos ei valmista lähtöä niin tulppia ainakin joihin löytyy liittimiä.
Korjatkoon joku, jos muistini pätkii.
Volvohistoriaa vuodesta -83
144 DL -73, 145 express -71, amazon favorit -68, 360 GL -88, 360 GLT -88, 240 DL jenkkifarkku -88, 440 -94, Amazon -62 edelleen, PV544 -62, V40 -00
Ja pasha 142 museoauto

Poissa Jaaani

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 55
  • www.vrcf.fi
Vs: Zenithin vaihto tupla su hs6 kaasareihin
« Vastaus #10 : 16.11.2012, 21:14:02 »
Samaa mieltä, on komiat kaasarit 8)!
Säätöohjetta:
Neula tulee olla niin että neulan kynnys on männän alapinnan tasalla.
1.Suutinputken asento säädetään karkeasti siten että ruuvataan säätömutteri täysin ylös ja sen jälkeen 1,5 kierrosta alaspäin, molemmat kaasarit näin.
2.Kierrä joutokäynnin säätöruuvit niin kiinni että ne juuri koskettavat kaasuläpän akselin vipuja läppien ollessa täysin suljettuina ja kierrä ruuveja vielä puoli kierrosta kiinnipäin.
3.Täytä vaimenninsylinteri SAE20 (ei moniast.) moottoriöljyllä niin että alipainemännässä oleva sylinterimäinen osa täyttyy mutta ei sen yläpuolinen tila. Jotkut ovat käyttäneet automaattilaatikkoöljyä, korjatkaa jos olen väärässä.
4.Käynnistä moottori ja säädä joutokäynnin kierrosluku 500...700r/min. Säädä kierrosluku siten, että molempien kaasarien imuääni kuuluu yhtä voimakkaana. Aja moottori lämpimäksi.
5.Säädä suutinputkien korkeus eli seossuhde säätömutterillä niin että kierrosluku on suurin koskematta enää joutokäynnin säätöruuveihin. Kierrä säätömutteria aluksi alaspäin jolloin seos muuttuu rikkaammaksi, kunnes käynti muuttuu epätasaiseksi ja sen jälkeen jälleen ylöspäin kunnes käynti on tasaista. Säädä yksi kaasari kerrallaan.
6.Tarkista tämän jälkeen joutokäynnin kierrosluku ja säädä tarvittaessa yhtä paljon molemmista kaasareista.
7.Tarkista seossuhde nostamalla alipainemäntää esim. talttapäisellä ruuvimensselillä siten että käännät ruuvaria niin että mäntä nousee vain taltan verran(tämä sen takia että kumpaakin mäntää tulee nostettua yhtä paljon. Tähän on olemassa oma nostotappi mutta itse käytin ruuvaria missä oli n.6-7mm talttapää) vuorotellen molemmista kaasareista. käynnin tulee muuttua epätasaiseksi samalla tavalla kummallakin kaasarilla ja käynnin tulee pudota noin 200r/min. Jos moottori sammuu mäntää nostettaessa, on toisen kaasuttimen seos liian laihaa. Jos kierrosluku kohoaa on toisen kaasuttimen seos rikasta.
Ryyppy:
1.Vedä rikastimen nuppia noin 15mm ulospäin.
2.Löysää vaijerin ruuvia ja kohota vipua niin paljon että suutinputki juuri alkaa laskeutua.
3.Kierrä nopean joutokäynnin säätöruuvia niin että se juuri kosketta vivun nokkaa ja kiristä vaijerin ruuvi tähän asentoon.
4.Säädä toinen samoin.
5.Tarkista rikastimen nuppia vetämällä että vaikutus on molempiin kaasuttimiin samanlainen ja samanaikainen.
Tämä on normaali säätö. Kovalla pakkasella voi olla tarpeen säätää nopea joutokäynti vielä nopeammaksi.
Volvo Amazon -65, Volvo 740 -87  ex: Volvo V40 -99

Poissa joneee

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 93
  • Amazon b20 -68
Vs: Zenithin vaihto tupla su hs6 kaasareihin
« Vastaus #11 : 17.11.2012, 01:19:11 »
Isot kiitokset säätöohjeista!! On meikäläisenkin aivoille tarpeeksi selkeetä tekstiä..  ;D

Poissa The_OttoB

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2398
  • www.vrcf.fi
Vs: Zenithin vaihto tupla su hs6 kaasareihin
« Vastaus #12 : 17.11.2012, 10:29:19 »
Suutinputket on keskitettävä myös. Eli ihan enstex: Löysää suutinputken kiinnitysmutteri, ruuvaa sitten putki ylös, ja kiristä putken kiinnitys.
1000 LH-miestä puhuu autonsa lastuttamisesta ja niistä 100 saa ostettua lastun. 10 polttaa omansa. Vain yksi on nopein. Kaksitoista.

Poissa Jaaani

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 55
  • www.vrcf.fi
Vs: Zenithin vaihto tupla su hs6 kaasareihin
« Vastaus #13 : 17.11.2012, 14:02:24 »
Suutinputket on keskitettävä myös. Eli ihan enstex: Löysää suutinputken kiinnitysmutteri, ruuvaa sitten putki ylös, ja kiristä putken kiinnitys.
Hyvä pointti, pääsi unohtumaan :idiot2:!
Ja sen keskityksen pystyy tarkastaan sillä kun nostaa alipainemäntää ylös ja päästää alas niin se pitää tavallaan ihan "kilahtaa" pohjaan.
Ja sitten vielä sellanen juttu että alipainemäntä ja tuo kansi on aina pari ja niitä ei saa sekoittaa keskenään.
Juutuupistakin löytyy muistaakseni jotain säätövideoita ym.
Volvo Amazon -65, Volvo 740 -87  ex: Volvo V40 -99

Poissa joneee

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 93
  • Amazon b20 -68
Vs: Zenithin vaihto tupla su hs6 kaasareihin
« Vastaus #14 : 17.11.2012, 16:34:22 »
Joo kyl on tullu kateltua noita youtube säätö pätkiä, mutta oli kyllä ihan kiva saada selkeällä suomenkielellä ohjeet myös.  :)

 

Futurez  Kulkukoira