Puotilan autokorjaamo  RallyBaron

Turbo vinokone 300hv+ kokoonpanon mietiskelyä...

  • 886 Vastauksia
  • 440367 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa vellu_volvo

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 408
  • www.vrcf.fi
Vs: Turbo vinokone 300hv+ kokoonpanon mietiskelyä...
« Vastaus #810 : 14.12.2021, 19:37:30 »
Itsellä oli 2bar paineella karvan yli 400hv, ahtimena HX35 eli suht saman kokoinen ja nokkana KLR T3. Muuten aika vastaava paketti. Tosin laskematon kansi, Kansisetin tekemä 531, 46/38 venttiilit jne. Tosin mulla oli vakio pakosarja, se varmaan on suurin jarruttaja tuos mulla.

Eli en usko että tolla sun setillä olis ongelmia tuottaa 350hv, tosin voi vaatia vähän lisää painetta

Minkälainen on ajaa tolla nokalla? Tuo oma pakosarja ei oo ollu itsellä ikinä käytössä, mutta silmämääräsesti vaikuttaa varsin pätevälle.
240 b230fk, ex.740 b234f aw72, e39 530d, ex. 240 Turbo

Poissa Jambo

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2379
  • Vikakoodin lukua iCarsoftilla ja Delphillä
Vs: Turbo vinokone 300hv+ kokoonpanon mietiskelyä...
« Vastaus #811 : 15.12.2021, 00:00:06 »
Minkälainen on ajaa tolla nokalla? Tuo oma pakosarja ei oo ollu itsellä ikinä käytössä, mutta silmämääräsesti vaikuttaa varsin pätevälle.

Suoraan sanottuna aivan paska. En tiedä sit näytteleekö nokka vai tuo huono pakosarja vai mikä suurinta osaa mutta alle 2500rpm ei ole käytännössä mitään elämää moottorissa, eikä kyllä nokan ajoituksellakaan tähän muutosta saatu. Ei ole kyllä kruisailupeliin tuo nokka.
Käyttiksenä - VW Caddy 1.6TDI '13
Pyhä lehmä - 740 B6284T/M90 '87
Ugly Duckling - 242 B230FT/GS6-37 '80
Winterbeater - 740 B5234T/GS6-37 ' 88 - Myyty

Poissa vellu_volvo

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 408
  • www.vrcf.fi
Vs: Turbo vinokone 300hv+ kokoonpanon mietiskelyä...
« Vastaus #812 : 15.12.2021, 08:26:38 »
Kiitos tästä tiedosta!
240 b230fk, ex.740 b234f aw72, e39 530d, ex. 240 Turbo

Poissa Wompatti

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 515
  • www.vrcf.fi
Vs: Turbo vinokone 300hv+ kokoonpanon mietiskelyä...
« Vastaus #813 : 15.12.2021, 12:01:21 »
A-nokka 9.2 rutulla ja noilla spekseillä ja tuollaisella ahtimella on varmasti mukava siviilimoottori. laatikoksi ihan suosiolla zf gs6-37, niin voi vaihtaa vaihdetta ja ojentaa nilkkaa.

Poissa kapee

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 9
  • www.vrcf.fi
Vs: Turbo vinokone 300hv+ kokoonpanon mietiskelyä...
« Vastaus #814 : 27.12.2021, 03:40:59 »
Osaisko joku kertoa että kummilla männillä kannattais b230ft lohko kasata, h profiileilla tulossa ja oon kuullu että laittavat kaasarin mäntiä niin kumpia suositellaan kaasarin vai vakio ft mäntiä ja perusteluja?

Poissa The_OttoB

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2389
  • www.vrcf.fi
Vs: Turbo vinokone 300hv+ kokoonpanon mietiskelyä...
« Vastaus #815 : 27.12.2021, 13:13:57 »
Osaisko joku kertoa että kummilla männillä kannattais b230ft lohko kasata, h profiileilla tulossa ja oon kuullu että laittavat kaasarin mäntiä niin kumpia suositellaan kaasarin vai vakio ft mäntiä ja perusteluja?

250 heppaa Bensalla F männät
300 heppaa viinalla F männät
300 heppaa Bensalla FT männät
350 heppaa Viinalla FT männät

1000 LH-miestä puhuu autonsa lastuttamisesta ja niistä 100 saa ostettua lastun. 10 polttaa omansa. Vain yksi on nopein. Kaksitoista.

Poissa kapee

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 9
  • www.vrcf.fi
Vs: Turbo vinokone 300hv+ kokoonpanon mietiskelyä...
« Vastaus #816 : 27.12.2021, 19:43:28 »
250 heppaa Bensalla F männät
300 heppaa viinalla F männät
300 heppaa Bensalla FT männät
350 heppaa Viinalla FT männät

Mut eikö kaasarissa oo erilaiset männät verrattuna f mäntii?

Poissa The_OttoB

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2389
  • www.vrcf.fi
Vs: Turbo vinokone 300hv+ kokoonpanon mietiskelyä...
« Vastaus #817 : 27.12.2021, 20:27:29 »
Joo toden totta. B230 A /E on 10,3:1 puristussuhteella. Ei voi hirveästi ahtaa.

Viinalla voi pikkasen enemmän mutta on kyllä tarkkaa puuhaa.
1000 LH-miestä puhuu autonsa lastuttamisesta ja niistä 100 saa ostettua lastun. 10 polttaa omansa. Vain yksi on nopein. Kaksitoista.

Poissa TVS

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4870
  • Kontinuerlich jetronic
Vs: Turbo vinokone 300hv+ kokoonpanon mietiskelyä...
« Vastaus #818 : 27.12.2021, 22:49:37 »
250 heppaa Bensalla F männät
300 heppaa viinalla F männät
300 heppaa Bensalla FT männät
350 heppaa Viinalla FT männät
Onko tuossa taannoin säätämässäni seiskassa jotain paljonkin pielessä kun 530 kannella ja F männillä oli tuo noin 350 bensalla? Pielessä as in saisko siitä enempi rykiä irti samoilla ahdoilla FT männillä? Se oli selkeästi jo nakurajoitteinen, se kärsi about 15 raatia ennakoita kun vedettiin 1500-6700rpm 100rpm/s sweepillä, lyhyemmillä varmaankin olis kärsiny selkeesti enempi kun kadulla ei saatu nakulediä syttymään 17 asteella  ???

Mulla on samaan teholuokkaan idea kasata E mäntänen kone ja ajella viinaksilla, ja abouttia samoilla ennakoilla mutta napsu boostia vähempi.
« Viimeksi muokattu: 27.12.2021, 22:51:53 kirjoittanut TVS »
LH 2.4 säätöä Tre-orivesi-mänttä-seudulla. YV jos tarvitset säätöapua.

Poissa The_OttoB

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2389
  • www.vrcf.fi
Vs: Turbo vinokone 300hv+ kokoonpanon mietiskelyä...
« Vastaus #819 : 28.12.2021, 00:16:46 »
Itse jäin dynossa 380 Nm ja 260 HP B230F moottorilla missä oli 16T.

Nakulediä ei ollut mutta muuta mittausta senkin edestä. Ennakkoa pudotettiin kyllä reippaasti joten ei oltu optimisäädöissä.

Viinalla kaikki muuttui paremmaksi. Ennakot sai säätää väännön mukaan eikä nakutuksen.

Tuollainen B230 A viinamoottori olisi kyllä kiva rakentaa, vähän paineita.
1000 LH-miestä puhuu autonsa lastuttamisesta ja niistä 100 saa ostettua lastun. 10 polttaa omansa. Vain yksi on nopein. Kaksitoista.

Poissa TVS

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4870
  • Kontinuerlich jetronic
Vs: Turbo vinokone 300hv+ kokoonpanon mietiskelyä...
« Vastaus #820 : 28.12.2021, 23:00:10 »
Itse jäin dynossa 380 Nm ja 260 HP B230F moottorilla missä oli 16T.

Nakulediä ei ollut mutta muuta mittausta senkin edestä. Ennakkoa pudotettiin kyllä reippaasti joten ei oltu optimisäädöissä.

Viinalla kaikki muuttui paremmaksi. Ennakot sai säätää väännön mukaan eikä nakutuksen.

Tuollainen B230 A viinamoottori olisi kyllä kiva rakentaa, vähän paineita.
Tuossa olikin 12 pesänen työkoneahdin. Vääntöä nakurajaa vasten se teki ulkomuistista 460.

TD05 hyrrällä ja viinalla vastaava setti antoi just 300 ja maksimissaan 510 vääntöä, mutta todettiin että mielummin pidettäis vehkeet kasassa ja otettiin sevverta poies että jäätiin johonkin 470-480.
LH 2.4 säätöä Tre-orivesi-mänttä-seudulla. YV jos tarvitset säätöapua.

Poissa pl

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 190
  • www.vrcf.fi
Vs: Turbo vinokone 300hv+ kokoonpanon mietiskelyä...
« Vastaus #821 : 01.03.2022, 18:53:52 »
Itse jäin dynossa 380 Nm ja 260 HP B230F moottorilla missä oli 16T.

Nakulediä ei ollut mutta muuta mittausta senkin edestä. Ennakkoa pudotettiin kyllä reippaasti joten ei oltu optimisäädöissä.

Viinalla kaikki muuttui paremmaksi. Ennakot sai säätää väännön mukaan eikä nakutuksen.

Tuollainen B230 A viinamoottori olisi kyllä kiva rakentaa, vähän paineita.

Tässä on siis päästy toteamaan polttoaineiden ominaisuudet käytännössä. Lähes kaikki bensakoneet on nakurajoitteisia, mikä johhtuu ainoastaan siitä että bensalla paras teho saavutetaan nakutusrajalla. Etanolilla taasen on niin paljon parempi nakutuskestävyys, että paras teho tulee paljon ennen nakutusta. Juuri tästä syystä moni käyttääkin etanolia kaikissa turbokoneissa, se on huoleton kun nakutuksen aikaansaanti vaatii massiivisen poikkeustilan(esim ajaa ilman vesiä fullsend kun kansipahvi vuotaa ja vesi ei pysy sisällä :sundaydriver:)

Poissa l4t3z11

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 38
  • www.vrcf.fi
Vs: Turbo vinokone 300hv+ kokoonpanon mietiskelyä...
« Vastaus #822 : 01.03.2022, 22:42:33 »
Hei, Ajattelin suoraan kysellä neuvoja että mitä vaihtaa ja minne asti riittää kun pitäisi saada hieman enemmän tehoja ótettua?

Moottori: B230FK 530 kannella, Td04h-13c 0.6bar ahdot, Bensa & sytkälastut, Walbro 255 kopio, M90 laatikko ja G80 lähtölukko, Alakerta vaihdettu vaparin B230FD koska kuullemma rojut tullu kyljestä läpi viime kesänä ja ajettu 1.2bar ahdoilla, mistä tuon varmistaa mikä alakerta?

Muutokset:
Turbo TD04HL-19T (1bar)
3" Downpipe..
3" Suora putkisto..
440cc suuttimet, ohjelmointi..
Isompi välijäähy, 3" IMMU..
Moottorin ohjaus LH 2.4


Tarviiko vielä jotain muuta jos tehotavote alkuun 250-300hp.. ?
Suuttimet riittääkö noihin vai tartteeko ostaa suoraa isommat.. ?
Kestääkö tuo alakerta miten vai pitääkö vaihtaa männät + veivit.. ?
Kytkin päivitys, 240mm halkasija, 6 lapanen vai 4 lapanen sintteri.. ?

Poissa JuHaU

  • Hallituksen jäsen - The Insinööri - Pyhimystyyppi
  • Administrator
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 7970
  • Recycle Racing #01
    • Juha Uusitorppa Photography
Vs: Turbo vinokone 300hv+ kokoonpanon mietiskelyä...
« Vastaus #823 : 02.03.2022, 10:13:24 »
Kannattaa lukea tämä ketju ajatuksella läpi niin muodostuu kuva noihin sun kysymyksiin. Siellä on kerrottuna hyvinkin tarkasti käyttäjien paketteja, millä on saatu mitäkin aikaan.

Vinkkinä, että kytkimeen kannattaa kiinnittää huomiota. Jatkaako kaksoismassalla, vai päivittääkö sen kiinteään vauhtipyörään.

Poissa l4t3z11

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 38
  • www.vrcf.fi
Vs: Turbo vinokone 300hv+ kokoonpanon mietiskelyä...
« Vastaus #824 : 03.03.2022, 22:06:52 »
Kannattaa lukea tämä ketju ajatuksella läpi niin muodostuu kuva noihin sun kysymyksiin. Siellä on kerrottuna hyvinkin tarkasti käyttäjien paketteja, millä on saatu mitäkin aikaan.

Vinkkinä, että kytkimeen kannattaa kiinnittää huomiota. Jatkaako kaksoismassalla, vai päivittääkö sen kiinteään vauhtipyörään.

Onko näissä ollu yleensä tuo 240mm kytkinsetti, entäs kiinteä vauhtipyörä, mistä kannattaa katella?

 

Elekma  Autoracing