KL-varaosat  Race.fi

Tinakoneen lohkot (D5?) virityskäytössä

  • 23 Vastauksia
  • 17237 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Paikalla JuHaU

  • Hallituksen jäsen - The Insinööri - Pyhimystyyppi
  • Administrator
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 7970
  • Recycle Racing #01
    • Juha Uusitorppa Photography
Vs: Tinakoneen lohkot (D5?) virityskäytössä
« Vastaus #15 : 14.04.2015, 20:52:53 »
SPM saa sopivia kankia D5 + bensa mäntä yhdistelmään.

Hieman kyseenalainen kompinaatio laittaa diesel lohkoon bensan akseli ja mäntä (siis hyödyn puolesta). Menee hukkaan mahdollisuus suurempaan iskutilavuuteen.
Jos ostaa takomännän, niin sitten kannattaa sovittaa se suoraan D5 akselillekin.

Poissa pukema

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 411
  • SVK #1148
    • www.pukema.com
Vs: Tinakoneen lohkot (D5?) virityskäytössä
« Vastaus #16 : 14.04.2015, 21:11:34 »
D5 lohkossa on paksummat sylinterien vuoraukset ja matalampi vesitila.
Vesitila ei ole muistaakseni matalampi, ei ainakaan verrattuna RN vapariin.
760 Turbo 1988, 960 Pullman Limousine 1996, 960 Executive Level I 1996, S90 Pullman Limousine 1998, S90 T6 1998
S80 V8 2007, S80 V8 Executive 2008
Chrysler Viper GTS 2000
Cadillac Fleetwood Limo 1978

Poissa -Hans

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 181
  • ReRT
Vs: Tinakoneen lohkot (D5?) virityskäytössä
« Vastaus #17 : 18.11.2015, 15:09:47 »
Onko suomessa minkä verran tehty näitä d5+bensa kansi yhdistelmiä?
Oman kulkineen moottori on vasta suunnitteilla. 5 koneella tullaan luultavasti menemään. Lähinnä tuo peruslohko on vielä päättämättä

1. Rn-sarjan t5 lohko 81mm porauksella+kampura samasta, männät ja kanget tietysti vaihtoon,rn-sarjan kovapalakansi tehtynä(merkitystä onko turbon vai vaparin kansi?)

2. D5 lohko ja kampura, mittatilausveivit/spm 159.9mm, männät takoset ja kanneksi rn-sarjan kovapala bensasta

Mietityttää että onko d5 lohko huomattavasti parempi/onko järkeä lähteä tekemään d5 lohkoon,tietää kuitenkin jonkun verran sovitusta kannen yms kanssa. Ainakin pystyy käyttämään pitempää veiviä=veivisuhde paranee ja tilavuuttakin huimat 1dl enemmän.

Moottori tulee varttimaili/maili käyttöön eli rasitusta tulee olemaan. tehoa tarkoitus ottaa n.150hp-160hp per sylinteri ja kierroksia sinne 8000-8500rpm

Mitä nyt näitä oon katellut niin taitaa t5 lohko 81mm porauksella kestää melkoisesti.

Ainaki tossa reilu 1100hp koneessa käytetty d5 lohkoo
http://www.garaget.org/?car=58795

Mut lähinnä kaipaisin pohdintaa näitten d5 vs bensalohkojen välillä kummasta lähtis jalostaa ja jos jollain on kokemusta d5 lohko+bensan kansi niin saa kertoa mitä joutuu soveltamaan
« Viimeksi muokattu: 18.11.2015, 18:21:26 kirjoittanut 360volvo »

Poissa V850

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 51
  • www.vrcf.fi
Vs: Tinakoneen lohkot (D5?) virityskäytössä
« Vastaus #18 : 29.03.2022, 09:24:31 »
 D5 + T5 sovittaminen kiinnostais. Näitä lienee muutama ainakin tehty?

-D5 oma kampiakseli
-158mm H profiiliveivit
-T5 tai T6 81mm männät
-Öljykanavien ja vesikanavien sovittelua

Mites se jakohihna, siitä en löytänyt juttua miten se sovitettu? T5 jakohihna ja siirtää kiristimen paikkaa? Vai joku pidempi hihna?

Käykö uudempi 2013 D5 lohko? Siinä huohotuspönttö ja öljyputsari lohkon kyljessä. Lienee muutoin sama.

Poissa The_OttoB

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2389
  • www.vrcf.fi
Vs: Tinakoneen lohkot (D5?) virityskäytössä
« Vastaus #19 : 31.03.2022, 19:51:09 »
Meillä on töissä D5 lohko, jota saa lainata jos kiinnostaa selvittää osien sopivuutta kokeilemalla. Laita YV:tä jos kiinnostuit.

Tämä tarjous ei ole enää voimassa. Turbokalsarimies nyysi meidän D5 lohkon.
1000 LH-miestä puhuu autonsa lastuttamisesta ja niistä 100 saa ostettua lastun. 10 polttaa omansa. Vain yksi on nopein. Kaksitoista.

Poissa V850

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 51
  • www.vrcf.fi
Vs: Tinakoneen lohkot (D5?) virityskäytössä
« Vastaus #20 : 09.04.2022, 18:15:58 »
BSR:llä näyttäs olevan veivit suoraan mitoilla D5 lohkoon bensan männät. Millin pidemmät kuin täällä mainitut 158mm veivit.

https://www.bsr-tuning.fi/tuote/vevstakar-5st-volvo-159mm-m631-159532302

Onko näistä kellään kokemuksia D5+T5 moottorissa?

Pituus 159mm ja sopivuus:
"Suitable for Diesel engine blocks together with original petrol engine piston"

Olettaisin että D5 akseli, D5 lohko ja T5 männät.

Edit. Vastaan itselleni

D5 isku               93,2mm
BSR Veivi           159mm
R sarjan mäntä 30,5mm puristuskork.
D5 crank lenght 236,5

93,2 : 2 + 159 + 30,5 = 236,1

Jos T5 moottorissa mäntä 0.5mm yli dekin. Tämä jäisi 0.1mm yli dekin.
« Viimeksi muokattu: 10.04.2022, 09:14:37 kirjoittanut V850 »

Poissa boost

  • Yhteistyökumppani
  • Grand Luxe Touring
  • *
  • Viestejä: 1054
  • Lensu Power Shop
Vs: Tinakoneen lohkot (D5?) virityskäytössä
« Vastaus #21 : 22.05.2022, 09:16:34 »
Sellainen kysymys tuli tähän hommaan mieleen että onko joku saanut rikki Uudemman T5 lohkon (60mm korkealla vesitilalla oleva) ja rakotulkeilla?

Lohkon heikoin kohta on lohkon ulkoseinä ja vesitilan alareuna,  joka ainakin teoriassa korjaantuu betonilla. 

Itse en ole T6 lohkoja saanut rikki yhtäkään ja perus lohkon rakenne on sama kuin T4 ja T5 lohkoissa.  T6 lohkoissa myös ensimmäiset puol vuotta 98 vuonna korkealla vesitilalla (80mm)  joita ei kannata käyttää 150hv sylinteri moottoreissa.

Yleisesti hajonneet lohkot on mennyt samassa kuin kansitiiviste, eli sylinteripaine repinyt lohkon ulkoseinän. Minulla ei ole kokemusta tästä koska ei ole 10 vuoden aikana mennyt yhtäkään kansitiivistettä T6 moottorista.


Ensimmäinen asia on se että jos aikoo käyttää vakio mäntiä ei ole yhtään ainutta syytä laittaa D5 lohkoa.   

Vakiona veivisuhde on 1.55   ja ei aiheuta minkäänlaisia ongelmia moottorin toiminnassa ja jos tuo häiritsee on minullakin pitenmpää veiviä ja matalempaa mäntää myynnissä mutta ei se moottorin toimintaan vaikuta.

Itse en laittaisi ikinä omaan moottoriin 160mm pitkää veiviä, aivan turhaa.   Pitkä veivi ja hyvä veivisuhde on sellaista sontaa, jota ei pitäisi 2000 luvulla kenenkään enää päästää suustaan.   
V8 moottoreissa veivisuhteet on aika lailla aina enempi metsässä ja kuitenkin tuottavat litrateholtaan aika hyvin ja eivät hajoa tuon huonon veivisuhteen takia. Ellei puhuta Fulton, Buck, Pat Musi isoista ilokaasumoottoreista...

Keskittykää enempi siihen että saisitte ne romut kasaan ja ajoon, rikkokaa ja vahvistakaa niitä kohtia jotka toteatte heikoiksi.  Tuollainen Tina moottori on yllättävän sitkeä, kun kaikki perusasiat on kunnossa...   Minä pelaan noiden kanssa varmaan eniten koko Suomessa, ainakin varaosien myynnin puolella ja kuulisin kyllä jos noissa olisi useampi heikko lenkki.
1/4 mile 257km/h(ZF  gs6-53dz)
Nopeampi kuin Timo.
Lensupowershop.fi

Poissa V850

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 51
  • www.vrcf.fi
Vs: Tinakoneen lohkot (D5?) virityskäytössä
« Vastaus #22 : 23.05.2022, 07:01:09 »
Hyvä vastaus ja oon Boostin viestejä muutenkin lueskellu innolla, niissä paljon tietoa. En näistä Volvon moottoreista kovin paljoa ymmärrä, joten opiskeluvaiheessa.

Pitkä veivi V8 moottorissa on myös pyörivien painon kans tekemistä. Ei pelkästään veivisuhteen. Esimerkiksi 426 Hemin mäntä alkuperäisessä muodossa on melkonen alumiinimötikkä. Pidemmällä veivillä saa männästä painoa pois ja lisää marginaalia kierroksille. En tiedä onko asialla mitään tekemistä Volvon moottorin kanssa?

Mietin tässä Volvon D5 moottorissa 93.5mm iskuista kampiakselia litratilavuuden vuoksi, verraten T5 90mm iskulla olevaa. Tuolla 159mm pitkällä veivillä se mittojen mukaan pitäis onnistua uudemmalla R männällä. Ajattelin että ensin kasailis kokoon budjetilla osat, joilla pääsee mittailemaan onnistuuko ees moinen viritys, ettei tuu tilanneeksi tonnin mäntiä hyllyn koristeeksi.

Mulla uudempi D5 lohko jossa öljynputsari lohkon kyljessä. En tiedä poikkeaako öljynkierto paljonkin T5 moottorista jne. tuhat muuta pikkujuttua. Toi Boostin ehdottama T6 moottori ois varmaan helpompi ja järkevämpi lähteä rakentamaan jos siitä haluaa jossain aikataulussa valmista, eikä mee empimiseksi.
« Viimeksi muokattu: 23.05.2022, 08:03:10 kirjoittanut V850 »

Poissa boost

  • Yhteistyökumppani
  • Grand Luxe Touring
  • *
  • Viestejä: 1054
  • Lensu Power Shop
Vs: Tinakoneen lohkot (D5?) virityskäytössä
« Vastaus #23 : 05.06.2022, 08:12:46 »
Juu nuo Amerikkalaisten 60-80 luku männät on vakiona melkoisia klönttejä ja niissä hyvinkin ymmärrän pidemmän veivin käyttämisen ja sieltä saavutettu massan pinentymisen.
Volvoissa, varsinkaan tinamoottoreissa tuo ei ole minkäänlainen ongelma, kun vakio mäntä on suhteellisen kevyt.  Saattaa jopa olla että pidemmällä kangella pyörivä massa lisääntyy enempi kuin pienentyy...

Mulla on sitten myynnissä noita R/ Focus takomäntiä STD poraukseen. Jos sellaisia haluaa...   

1/4 mile 257km/h(ZF  gs6-53dz)
Nopeampi kuin Timo.
Lensupowershop.fi

 

RallyBaron  Samppasport