Puotilan autokorjaamo  RallyBaron

Kanavan volyymi, maksvirtaus ja kaikki muukin kansitöihin liittyvä jutustelu

  • 374 Vastauksia
  • 163798 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa norrback

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 75
Volyymi ja maksvirtaus ei merkitse mitään mulle kun teen kansia. En ole koskaan mitannut kanavan tilavuus enkä välitä kanavan maksvirtauksesta ollenkaan. Nokka-akseli määrittää kaikki mun kansien arvot, eli jos nokan nostoa muuttuu niin tarvii myös kanavan koko muuttaa.

Miten tiedät kuinka suuri kanava tilavuudeltaan tarvitset esim. 60hv tehon saavuttamisesta / sylinteri, ja paljonko tarvitset silloin maksvirtausta?

/Andre'



Edit. Kulmamies. Aloitusviesti muokattu vähemmän henkilöhtaiseksi ja yleisesti kansitöihin sopivaksi.
« Viimeksi muokattu: 18.03.2011, 13:54:43 kirjoittanut Kulmamies »

Poissa Veksi

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1392
  • Top Etanol
    • volvo-club.net
Ajatusleikki: Volvon viimeisestä B230 turbokoneesta itoaa 350hv ahtimen ja coolerin vaihdolla
Mitä pitää tehdä että saada 450hv?
Säännöt: Vakio-osia: kampi, lohko, kansi ja imusarja

Mitä tehdä kannelle; täytetäänkö vai avarretaanko? Venttiilit?
Voiko ajaa kadulla, onko vääntöä?
Päästöt?
Käyttöauto - isolohko Kartano 240 3/4 turpo interkoorel
Kesäauto - pikkulohko Camaro 346cid

"OStrichilla siihen tarvitaan kaksi purkkia ja läppäriä yhtäaikaisesti, eikä siitä saa logia talteen"

Poissa mista

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2115
    • Instagram kuvat
Ajatusleikki: Volvon viimeisestä B230 turbokoneesta itoaa 350hv ahtimen ja coolerin vaihdolla
Mitä pitää tehdä että saada 450hv?
Säännöt: Vakio-osia: kampi, lohko, kansi ja imusarja

Mitä tehdä kannelle; täytetäänkö vai avarretaanko? Venttiilit?
Voiko ajaa kadulla, onko vääntöä?
Päästöt?

Tässä tapauksessa vaikka kyse on ajatusleikistä niin halvemmalla saat 450hp vaihtamalla isomman ahtimen ja nostamalla paineita, kun, että käyt koko kannen läpi.. Tietysti tästä ei varmaan ollut kyse.

Poissa Veksi

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1392
  • Top Etanol
    • volvo-club.net
Eikun just tätä tarkoitin.

Ei siis ole kustannus tehokasta viilata kantta tehojen nostossa 350->450hv
Vai onko?
Käyttöauto - isolohko Kartano 240 3/4 turpo interkoorel
Kesäauto - pikkulohko Camaro 346cid

"OStrichilla siihen tarvitaan kaksi purkkia ja läppäriä yhtäaikaisesti, eikä siitä saa logia talteen"

Poissa Rusakko

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2996
  • Nautin autoni kulmikkaina ja naiseni kurvikkaana
    • Vesan Volvo-sivut
Eli kiillottelin tossa imupuolen kanavat ja tuumasin että niitä vissiin aikas turha kairailla. Mut mites pakopuolen kanssa? Onko järkee lähtee käsipelillä/dremelillä vähän suurentamaan ja oikasemaan noita kanavia? Eli mahtaako vaikuttaa pakopaineisiin kuinkapaljon vakio venttiileillä ja nostolla jos kairaa kanavaa hiukan isommaksi? Tehotavoitteet on siinä 450-500hv.
Spekulaatiota/kokemuksia kehiin. Tuskin siitä ainakaan kauheesti haittaa ole, mutta maksaako vaivan?
« Viimeksi muokattu: 30.03.2011, 22:07:05 kirjoittanut Rusakko »
V70R FWD Manual -98,     V70R AWD Automatic -00,  740 B6304 Manual -87,      240 16v turbo Manual -88

Poissa Masa71

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 211
  • www.vrcf.fi

Poissa skebazu

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1178
Eli mahtaako vaikuttaa pakopaineisiin kuinkapaljon vakio venttiileillä ja nostolla jos kairaa kanavaa hiukan isommaksi? Tehotavoitteet on siinä 450-500hv.
Spekulaatiota/kokemuksia kehiin. Tuskin siitä ainakaan kauheesti haittaa ole, mutta maksaako vaivan?

kiinnostaisi kuulla lisää mielipiteitä, itseänikin kiinnostaa sama juttu.
vaikka ylempänä kyllä jo aika vahva ei.

Poissa mista

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2115
    • Instagram kuvat
Istahda ensin sohvalle ja mieti aihion hintaa, oman ammattitaidon määrää ja välineitä joita on käytössä..

Jos aihio on ilmainen niin anna mennä
Jos aihion on maksanut satoja euroja, älä tee sitä.
Jos ammattitaito ko. hommaan löytyy hyvin niin anna mennä
Jos et ole koskaan tehnyt tuollaista niin luultavasti pilaat kannen tai ainakin käytät aikaa ja et saavuta mitään
Jos sulla on virtauspenkit ja muut koneistamon koneet käytössä niin anna mennä
Jos et tiedä pätkääkään miten kanavaa muokataan virtauksien ja paineiden muokkaamisen toivossa niin anna olla.

Vakio 16V kansilla on otettu sen verran isoja tehoja ulos, että suosittelen unohtamaan "tein itse ja säästin" menetelmällä. Jos haluat paineita pienemmäksi ja vaivalle vastinetta niin vie laitatettavaksi.

Toki jos urheilumielessä haluaa koittaa niin antaa palaa vaan  ;D
Aihioita saa aina uusia ja tekemällä oppii.

Poissa Rusakko

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2996
  • Nautin autoni kulmikkaina ja naiseni kurvikkaana
    • Vesan Volvo-sivut
Eipä nuo aihiot ilmaisia ole :'( , mutta urheilumielessähän tuota myllyä rakennan. Taidan toistaiseksi tyytyä reippaampaan karstan poistoon pakokanavien osalta. Mukana saattaa lähteä hiukan jostain kohtaa  tavaraa poes  ;) En sen kummemmin EHKÄ rupea kanavan muotoa muuttamaan, kun ei ole muuta kuin tuo teorettinen puoli itseopiskeltuna kohtuullisessa hallinnassa :idiot2:
V70R FWD Manual -98,     V70R AWD Automatic -00,  740 B6304 Manual -87,      240 16v turbo Manual -88

Poissa Rusakko

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2996
  • Nautin autoni kulmikkaina ja naiseni kurvikkaana
    • Vesan Volvo-sivut
Tässä perus periaatteita wikipediasta:

Kuten imukanavankin, tulee myös pakokanavan olla muodoltaan mahdollisimman jouhea eli kaikki terävät kulmat ja kohoumat on syytä pyöristää. Pakokanavassa on virtaus suurimmillaan sen yläreunassa, joten kanavaa tulee myös avartaa mahdollisuuksien mukaan etupäässä yläreunasta. Koska suositeltu pakokanavan halkaisija on suurempi kuin venttiilin halkaisija on kanavan luonollisesti suurennuttava oikeaan kokoonsa vasta venttiilin jälkeen. Tämä halkaisijan kasvu ei saa tapahtua kovin äkillisesti, sillä se saattaa aiheuttaa pakokaasun turbulenssia ja siten virtaushäiriöitä. Kanavan koon tulisikin suurentua tasaisesti ja saavuttaa maksimi arvonsa vasta juuri ennen pakosarjan liitoskohtaa.
V70R FWD Manual -98,     V70R AWD Automatic -00,  740 B6304 Manual -87,      240 16v turbo Manual -88

Poissa Rusakko

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2996
  • Nautin autoni kulmikkaina ja naiseni kurvikkaana
    • Vesan Volvo-sivut
Tässä vakio kanavien poikkileikkaus:

V70R FWD Manual -98,     V70R AWD Automatic -00,  740 B6304 Manual -87,      240 16v turbo Manual -88

Poissa Veksi

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1392
  • Top Etanol
    • volvo-club.net
Mää ottasin vaan tuon kanavan läpi kulkevan "sauman" pois
Käyttöauto - isolohko Kartano 240 3/4 turpo interkoorel
Kesäauto - pikkulohko Camaro 346cid

"OStrichilla siihen tarvitaan kaksi purkkia ja läppäriä yhtäaikaisesti, eikä siitä saa logia talteen"

Poissa juhnu-79

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 360
  • www.vrcf.fi
kyl toi 16-valven kansi näyttää siltä ettei sitä turhaan tarvi kairata jos vaan vakio venttiileillä pelataan.
aika hyvä muuten toi poikkileikkaus!
kyl mää ny jotain siinä sitten koitin oikeinkin tehdä..:)

Poissa faabio

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 65
  • 242 -77 + 9-5 Aero -04
Jos tota poikkileikkausta katsotaan niin ei tulisi muuta mieleen kun siistiä nuo valujäljet pois ja koittais muutenkin saada pinnat hieman sileämmäksi?

Kuvia olen nähnyt missä imukanavan alkupäästä on ajettu pois hieman matskua mutta en osaa sanoa että onko pelkästään siitä jotain seksuaalista merkitystä.

// Fabian
Hitaasti mutta epävarmasti.
Turbiinaa
MVH.

Poissa Sute

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 331
  • www.vrcf.fi
Volyymi ja maksvirtaus ei merkitse mitään mulle kun teen kansia. En ole koskaan mitannut kanavan tilavuus enkä välitä kanavan maksvirtauksesta ollenkaan. Nokka-akseli määrittää kaikki mun kansien arvot, eli jos nokan nostoa muuttuu niin tarvii myös kanavan koko muuttaa.

Miten tiedät kuinka suuri kanava tilavuudeltaan tarvitset esim. 60hv tehon saavuttamisesta / sylinteri, ja paljonko tarvitset silloin maksvirtausta?

/Andre'



Edit. Kulmamies. Aloitusviesti muokattu vähemmän henkilöhtaiseksi ja yleisesti kansitöihin sopivaksi.

Andre puuhailee kaasujen virtausnopeuksien kanssa. Ainakin minun kannen Andre mittasi viime syksynä ja totesi, että pienillä muutoksilla ko. nokan kanssa oli ihan hyvä.

Oliko optimi keskikaasunnopeus se 140m/s? Eli tällä ajattelulla pitää hakea myös oikeaa kanavakokoa ja muistaakseni pienimmän kohdan mukaan laskettuna.

EDIT: Jotenkin näin laskettiin pienimmän kohdan oikea koko, esimerkki:

(cc*VE%*rpm)/(3000*ms)

Eli. (615*112*8000)/(3000*140) = 1312mm2

cc = 1syl. tilavuus
VE% = täyttöaste
rpm = makstehon kierrosluvu
ms = keskikaasunopus 140m/s on suositus.

EDIT2: Siihen 60 heppaan vissiin tarvitaan noin 53CFM virtaus.. ???
« Viimeksi muokattu: 13.04.2011, 10:51:25 kirjoittanut Sute »
Volvo V40 2.0T powered by Garret GTX4202R, Volvo V60 D5 Twin Engine, MY17

 

Race.fi  Puotilan autokorjaamo