Autoracing  KL-varaosat

140-sarjaan hammastanko-ohjausta?

  • 11 Vastauksia
  • 11603 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Joni145

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 319
  • www.vrcf.fi
140-sarjaan hammastanko-ohjausta?
« : 04.10.2013, 09:07:13 »
Ei haulla tuottanut tulosta, niin avataan uus. Eli onko mahdollista laittaa hammastankoa 140-sarjaan niin, että katsastusmies sen hyväksyy? Entä jos ei tarvi leimata, meneekö esim 200- tai 700-sarjan hammastanko leveydeltään? Onko kukaan toteuttanut?
145 B20a+M41 -73, 244 B19e+M47 -80, PV B18+M40 -64 projekti. PV 544 JM B22+M40, 142 jm B230+M40 Plus muutama varaosa-auto.

Poissa 142R

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 41
  • www.vrcf.fi
Vs: 140-sarjaan hammastanko-ohjausta?
« Vastaus #1 : 11.10.2013, 23:49:22 »
Olikohan jotenkin niin että 200:n hammastanko oli sellaisenaan liian leveä 140-sarjaan? Näin muistan isojen poikien jossain kirjoitelleen. Ne samat isot pojat myös väittivät, että Bemarin E30-sarjan tanko olis kapeampana helpommin modailtavissa tuohon.

Hammastanko-swappi on ymmärtääkseni esim. jenkkiautopuolella aika yleisesti toteutettu proseduuri, joten leiman osalta sen ei pitäisi olla mahdotonta. Rajoittava tekijä lienee se, kuinka muutoksen pystyy toteuttamaan ilman sellaisia modauksia (hitsaukset väärissä paikoissa tms), jotka leiman estävät.

Poissa AKK

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 393
  • Pelti on katoavaista mutta ruoste ikuista!
Vs: 140-sarjaan hammastanko-ohjausta?
« Vastaus #2 : 12.10.2013, 18:50:54 »
200-sarjan tehostamaton hammastanko on u-pulteilla kiinni etuakselissa joten ei sen asennus paljoja vaadi. Hammastangon pituuden kun pitää samana kuin simpukanohjausvarren ja apusimpukan ohjausvarren niin ohjausgeometria ei muutu. Eli tarkoitan ohjauksen muuttumisesta kun keula painuu/nousee ja niiailee kurveissa
940 classic

Poissa Clayman

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 289
  • Volvo for life
Vs: 140-sarjaan hammastanko-ohjausta?
« Vastaus #3 : 12.10.2013, 21:53:46 »
Itselle tulee 164:seen E36 mallin tehostettu hammastanko. Siinä mielessä helpompi laittaa että kiinnityspultit tulevat pystyyn eikä kohtisuoraan etupalkkia vasten.
Palkista joutuu modaamaan moottorin kiinnityskorvakkeet koska tulevat suoraan eteen, hammastangon pituus näyttäisi olevan aika passeli.
Any solution that doesn't involve duct tape is not properly thought out. Additional beer consumption may be required.

Poissa moikki

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 785
Vs: 140-sarjaan hammastanko-ohjausta?
« Vastaus #4 : 13.10.2013, 19:51:29 »
Omaan amazoniin ostin e30 bemarin tehostetun ohjausvaihteen, leveys passeli.
940 classic
Amazon -68

Poissa Pecan

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 135
  • www.vrcf.fi
Vs: 140-sarjaan hammastanko-ohjausta?
« Vastaus #5 : 09.03.2014, 11:09:26 »
E36 tankoa on nyt soviteltu huonolla menestyksellä 142:n.  Pari hahmotelmaa kiinnikkeistä on nyt kokeiltu, mutta tanko jää liian kauas etupalkista. Tämä aiheuttaa negatiivisen ackerman-kulman, eli ulkokaarteenpuoleinen pyörä kääntyy enemmän, kuin sisäkaarteen.






Tuossa alkaa nyt tulemaan raja vastaan, että millään keinolla saisi tankoa lähemmäs etupalkkia, eli alatukivarret alkavatu tulla tielle. Tanko pitäisi saada alatukivarsien ja öljypohjan väliin, mutta siinä välissä ei ole tarpeeksi tilaa.

Napojakaan ei oikein voi muuttaa niin että ohjausvarret tulisivat pidemmiksi, koska pyörät kääntyvät nytkin juuri ja juuri riittävästi.

Hyviä ideoita?
142 GTIC -72, 164 -72, 244 TIC -84, 245 TIC -85, 740 TIC -87, 740 TIC -88

Poissa Kulmamies

  • Pussihousu
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 6355
  • Itse kun tekee, niin saa sitä mitä sattuu tulemaan
Vs: 140-sarjaan hammastanko-ohjausta?
« Vastaus #6 : 09.03.2014, 11:34:16 »
Hyviä ideoita?

Vaihtoehdot ovat aika vähissä, tuo just se ongelma, mikä tulee näiden kolmiotukivartisten kanssa.

Mulla oli 140:ssä hammastanko akselipalkin takapuolella ja siinä toimi kaartoharitukset ihan oikein. Se ei tosin onnistu kaikkien moottorivaihtoehtojen kanssa, koska öljypohjaa ei ainakaan tappi- ja vinokoneen kanssa ole öljypumpun takia mahdollista muuttaa riittävästi.

Pyhimyksessä mulla on hammastanko mahdutettu tukivarsien yläpuolelle ja siinä se tosiaan on oikeassa paikassa. Moottoria siis vaan sen verran ylemmäs ja öljypohjan etureunaan koloa, niin saa tungettua sen hammastangon siihen väliin.



Periaatteessa "pump steering" (vai mikä se nyt on) jää väkisinkin vielä ongelmaksi, koska sisempien raidenivelten välimatka on paljon suurempi, mitä alatukivarsien kiinnityspisteiden väli, mutta normaalissa ajossa se ei haittaa mitään. Ehkä jossain radalla tai rallissa ongelma tulisi enemmän esille.
« Viimeksi muokattu: 09.03.2014, 11:37:44 kirjoittanut Kulmamies »

Poissa Pecan

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 135
  • www.vrcf.fi
Vs: 140-sarjaan hammastanko-ohjausta?
« Vastaus #7 : 09.03.2014, 20:12:23 »
Kulmamiehen pyhimyksen akselistokuvia kovasti tutkailin ja niissähän tuo tanko on hyvän näkösessä paikassa. Kävin taas pyörähtämässä tallissa ja lähtökohta on kyllä 140 sarjassa aika toivottoman näköinen:



Kone jos olisi pystyssä, niin tilaa tulisi edes vähän lisää, mutta siihen en haluaisi lähteä. Melkeestään palkkia pitäisi modata niin paljon, että tanko tulisi jo osin tukivarsien sisään. Ja seuraavaksi sitten on mm. moottorinkorvat vastassa. Sattuuko kellään olemaan sopivan rapsakkaa palkkia uhrata tieteellisiin tarkoituksiin? Niin ja palkin takapuolella tosiaan on tila vähissä.

Mitkäs raidetangonpäät Kulmamiehellä on? Itsellä oli ajatus tehdä adapterikappaleet 240 palloihin, ne kun on liian lyhyessä varressa muutenkin.
142 GTIC -72, 164 -72, 244 TIC -84, 245 TIC -85, 740 TIC -87, 740 TIC -88

Poissa Kulmamies

  • Pussihousu
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 6355
  • Itse kun tekee, niin saa sitä mitä sattuu tulemaan
Vs: 140-sarjaan hammastanko-ohjausta?
« Vastaus #8 : 09.03.2014, 20:18:22 »
Mä muokkasin tukivarsia niin, että hammastanko tulee ihan tuohon tukivarren pultin isoon prikkaan kiinni.

Vinokoneen öljypohjassa on tuossa etupäässä aika paljon tyhjää tilaa. Useampi sentti varmaan matkaa kampiakselin vastapainoon. Siitä saisi hyvin nipistettyä muutaman sentin ja sitten hieman koroketta kumityynyjen väliin.

Raidepäät on Fiat Cromasta. Jostain 80-luvun lopun mallista. Niitä on samanlaisia 12mm, tai 14mm kierteellä. Bemarin sisäpäässä on 14mm kierre.

Poissa 142

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 305
Vs: 140-sarjaan hammastanko-ohjausta?
« Vastaus #9 : 09.03.2014, 21:42:37 »
Sattuuko kellään olemaan sopivan rapsakkaa palkkia uhrata tieteellisiin tarkoituksiin?

Sattuu!
suomenvolvokerho.com

Poissa MasaO

  • Luxe
  • *
  • Viestejä: 1
  • www.vrcf.fi
Vs: 140-sarjaan hammastanko-ohjausta?
« Vastaus #10 : 13.04.2014, 16:04:05 »
Vaihtoehdot ovat aika vähissä, tuo just se ongelma, mikä tulee näiden kolmiotukivartisten kanssa.

Mulla oli 140:ssä hammastanko akselipalkin takapuolella ja siinä toimi kaartoharitukset ihan oikein. Se ei tosin onnistu kaikkien moottorivaihtoehtojen kanssa, koska öljypohjaa ei ainakaan tappi- ja vinokoneen kanssa ole öljypumpun takia mahdollista muuttaa riittävästi.

Pyhimyksessä mulla on hammastanko mahdutettu tukivarsien yläpuolelle ja siinä se tosiaan on oikeassa paikassa. Moottoria siis vaan sen verran ylemmäs ja öljypohjan etureunaan koloa, niin saa tungettua sen hammastangon siihen väliin.

(Kuva poistettu lainauksesta.)

Periaatteessa "pump steering" (vai mikä se nyt on) jää väkisinkin vielä ongelmaksi, koska sisempien raidenivelten välimatka on paljon suurempi, mitä alatukivarsien kiinnityspisteiden väli, mutta normaalissa ajossa se ei haittaa mitään. Ehkä jossain radalla tai rallissa ongelma tulisi enemmän esille.

Mistä hammastangosta oli kysymys tuossa joka etuakselin takapuolelle tulee?

Poissa Kulmamies

  • Pussihousu
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 6355
  • Itse kun tekee, niin saa sitä mitä sattuu tulemaan
Vs: 140-sarjaan hammastanko-ohjausta?
« Vastaus #11 : 13.04.2014, 16:53:12 »
Mistä hammastangosta oli kysymys tuossa joka etuakselin takapuolelle tulee?

Volvo S/V40 vm. 96-04 Jossain vaiheessa tuo hammastanko vähän muuttuu, mutta ei varmaan käytännössä ole paljoa väliä minkä vuotisesta on. Mulla taisi olla -98.


 

Kulkukoira  Proturbo