Ateho  Elekma

Twin turbo vinokone

  • 58 Vastauksia
  • 30012 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa lakeshead

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 786
  • Osta Volvo voimapesä, korjaa sitä koko kesä
Twin turbo vinokone
« : 07.05.2014, 17:42:55 »
Noniin eli sain tällaisen idean viimeyönä suunnitellessa seuraavaa moottorikokoonpanoa, ja tästä alkoi jo keskustelu omassa projektipäiväkirjassani joten ajattelin pitää sen siistinä ja aloittaa uuden topicin.
  Tämähän ei ole uusi keksintö. turbobricksillä tästä on jo topicci.
http://forums.turbobricks.com/archive/index.php/t-282129.html
Eli b2x0 jonka päälle 16v-kansi, Mega ja siihen sitten kaksi kappaletta samankokoisia pieniä ahtimia. Tavoitteena Käyttömukavuus, voima, ja matalahko kulutus, ja luotettavuus.
Hyviä puolia
-Nopea spooli
-laaja tehoalue
-vähemmän hukkalämpöä
-viileämpi imuilma
-parempi hyötysuhde

Huonot puolet.
- kuluvia osia on enemmän.
- Tilan tarve
- Monimutkaisuus

Tällä tarkoitus olisi käyttää suuria puristus-suhteita, Jotta saadaan mahdollisimman hyvä hyötysuhde, jota helpottaa viileämpi imuilma, joka vähentää siis nakutusherkkyyttä.

Tämmöinen kivikautinen kiuas ei ehkä ole ihan paras mahdollinen lähtökohta tällaiselle "ecoboost" moottorille mutta pyritään tekemään siitä mahdollisimman hyvä 8)
Mitä mieltä olette suunnitelmasta?
« Viimeksi muokattu: 07.05.2014, 17:47:55 kirjoittanut lakeshead »

Poissa puliukk0

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2892
  • Luftmassenmesser Hitzdraht-Jetronic
Vs: Twin turbo vinokone
« Vastaus #1 : 07.05.2014, 19:02:54 »
Väitän, että pulssipakosarjalla yksi ahdin herää kivemmin kun kaks pikkusta.  :)
-Toyota Prius -04 "Ekopönttö"
-Nissan 200sx S13 1JZ-GTE VVTi '92
-Wäärin Wirittäjä #2 / Helsinki Highriders #1 (Kouvolan korottajien alajaos)

Poissa Diudi

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 845
  • www.vrcf.fi
Vs: Twin turbo vinokone
« Vastaus #2 : 07.05.2014, 19:15:05 »
Sanoisin, että kaksi ahdinta sarjassa (pieni ja iso) olisi parempi jos hakee sekä voimaa että käyttömukavuutta. Pieni ahdin vetää johonki 1 bar paikkeille ja isompi sitte 2 bar. Autosi käyttäytyy kuten auto jossa on pieni turbo ja ahtoja 1 bar (mitsu? 16T?), mutta todellisuudessa tehot on 2 bar (HX40 ?#) tasolla. Tämä siis jos haet oikeasti voimaa, muttet tahdo suurta viivettä. Muussa tapauksessa tyytyisin ihan johonki yhteen mitsun pikkuahtimeen, tehot 250-300hp ja viivettäkään tuskin suuremmin on(?). Tosin sarjaankytkeminen on moninmutkaisempaa ja kalliimpaa, mutta toisi vaihtelua näihin single turbo vinokoneisiin.  ;)
MB SLK 230 Kompressor -97 (R170)

Poissa vippe

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 553
Vs: Twin turbo vinokone
« Vastaus #3 : 07.05.2014, 19:56:12 »
Sanoisin, että kaksi ahdinta sarjassa (pieni ja iso) olisi parempi jos hakee sekä voimaa että käyttömukavuutta. Pieni ahdin vetää johonki 1 bar paikkeille ja isompi sitte 2 bar. Autosi käyttäytyy kuten auto jossa on pieni turbo ja ahtoja 1 bar (mitsu? 16T?), mutta todellisuudessa tehot on 2 bar (HX40 ?#) tasolla. Tämä siis jos haet oikeasti voimaa, muttet tahdo suurta viivettä. Muussa tapauksessa tyytyisin ihan johonki yhteen mitsun pikkuahtimeen, tehot 250-300hp ja viivettäkään tuskin suuremmin on(?). Tosin sarjaankytkeminen on moninmutkaisempaa ja kalliimpaa, mutta toisi vaihtelua näihin single turbo vinokoneisiin.  ;)

ja tämmösestä löytyy esimerkkiä turboperformanceclubilta, jos siis kiinnostaa.   ;)
145 -70, 940 Turbo USA -91,960 -92, 760 GLE USA -88, -95, 850 T5 svedu -96
entisiä: 944 SE -92, V70 -97, 855 GLT -96, 854 ja 855 italo -95, S80 T6 -99, 855 GLT "arabi" -95

Poissa Miuzo

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1166
  • www.vrcf.fi
Vs: Twin turbo vinokone
« Vastaus #4 : 07.05.2014, 20:39:59 »
mites tollanen pikkuturbo + isoturbo mahtaa suhtautua pakopaineisiin? Siis eikö ajatuksena oo johtaa kahdelta pytyltä pakokaasut toiselle ahtimelle ja kahdelta sitten toiselle? Uskosin kyseisessä tapauksessa pakopesien olevan eri suuruisia jolloin pyttyparien pakopaineet on erilaiset? Eikö tämä sitten kuormita ylimääräisesti konetta vai oonko ihan hakoteillä  :idiot2:
245 DL 87', b23 turbo
945 SE 92', b230fb turbo
V70 99', b5252s

Poissa järviin

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 584
  • www.vrcf.fi
Vs: Twin turbo vinokone
« Vastaus #5 : 07.05.2014, 20:43:04 »
mites tollanen pikkuturbo + isoturbo mahtaa suhtautua pakopaineisiin? Siis eikö ajatuksena oo johtaa kahdelta pytyltä pakokaasut toiselle ahtimelle ja kahdelta sitten toiselle? Uskosin kyseisessä tapauksessa pakopesien olevan eri suuruisia jolloin pyttyparien pakopaineet on erilaiset? Eikö tämä sitten kuormita ylimääräisesti konetta vai oonko ihan hakoteillä  :idiot2:
Hakoteillä.
Sarjaankytkennästä kyse.

Poissa Miuzo

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1166
  • www.vrcf.fi
Vs: Twin turbo vinokone
« Vastaus #6 : 07.05.2014, 20:44:56 »
aivan joo. selventää paljon...
245 DL 87', b23 turbo
945 SE 92', b230fb turbo
V70 99', b5252s

Poissa Jussi.L

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 959
  • Hevosvoimat on parasta huumetta
Vs: Twin turbo vinokone
« Vastaus #7 : 07.05.2014, 20:59:46 »
aivan joo. selventää paljon...

Jos ny oikein ymmärsin ni tais olla sarkasmia toi sun kommentti?

Eli siis toisen turbon lähtevä pakokaasu laitetaan meneen toisen ahtimen pakopesän sisään. Eli Toisen pakoputki menee toisen laippaan. Olikohan tarpeeks epäselvästi?

Ja tuo muakin kiinnostais, eli jos on vaikka garretin 3 ja hx35, nii miten pakopaineitten käy? Laitetaanko kaasut meneen ensin pieneen josta sitten isoon?
Ei päivää ilman sutta. "Ei tää oo susi, tää on kettu"
Pakko se on itte itteensä kehua, ku muut ei niin tee.

Poissa Miuzo

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1166
  • www.vrcf.fi
Vs: Twin turbo vinokone
« Vastaus #8 : 07.05.2014, 21:02:36 »
Laitetaanko kaasut meneen ensin pieneen josta sitten isoon?

eikös se tolloin ole sarjassa ? tosin se pikkunen on ahdistamassa kaikella järjellä
245 DL 87', b23 turbo
945 SE 92', b230fb turbo
V70 99', b5252s

Poissa Jussi.L

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 959
  • Hevosvoimat on parasta huumetta
Vs: Twin turbo vinokone
« Vastaus #9 : 07.05.2014, 21:05:32 »
eikös se tolloin ole sarjassa ?

Kyllä.
Ei päivää ilman sutta. "Ei tää oo susi, tää on kettu"
Pakko se on itte itteensä kehua, ku muut ei niin tee.

Poissa jepajee

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 832
  • Yksi vika korjattu ja kymmenen muuta löydetty.
Vs: Twin turbo vinokone
« Vastaus #10 : 07.05.2014, 21:06:55 »
eikös se tolloin ole sarjassa ? tosin se pikkunen on ahdistamassa kaikella järjellä

avain sanana ulkoinen hukkaportti
Ex: Volvo 340 b17 -88, Nissan Bluebird CA20E -89, Nissan Sunny  GA16i-89.
Nyk. Volvo 945 b230FT+aw71L

Poissa järviin

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 584
  • www.vrcf.fi
Vs: Twin turbo vinokone
« Vastaus #11 : 07.05.2014, 21:09:56 »
Laitetaanko kaasut meneen ensin pieneen josta sitten isoon?
En ole perehtynyt syvällisemmin, mutta luulisin, että ensin isoon, joka alkaessaan ahtamaan "ohittaa" perässään olevan pikkuahtimen.

Poissa järviin

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 584
  • www.vrcf.fi
Vs: Twin turbo vinokone
« Vastaus #12 : 07.05.2014, 21:18:10 »
avain sanana ulkoinen hukkaportti
No perkele.  :)

Poissa tomimikael

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 982
  • En gång IFK, alltid IFK
Vs: Twin turbo vinokone
« Vastaus #13 : 07.05.2014, 21:25:40 »
Tuonne projektiosioon jo kerkesin postaamaan.  Eli oletko ajatellut remmiahdinta?  Remmi vetäisi alhaalta, ja iso ahdin sitten loppupäästä.     :P :P

Poissa Pohjola

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 264
  • Pussit kuuluu jalkoväliin
Vs: Twin turbo vinokone
« Vastaus #14 : 07.05.2014, 22:02:04 »
Tuonne projektiosioon jo kerkesin postaamaan.  Eli oletko ajatellut remmiahdinta?  Remmi vetäisi alhaalta, ja iso ahdin sitten loppupäästä.     :P :P

Ja sit vielä 10k rahaa että saa voimansiirron ja koneen kestään  :2funny:
Volvoilusta parantunut

 

Autodiagnoosi  Carcom Oy