RallyBaron  Samppasport

Twin turbo vinokone

  • 58 Vastauksia
  • 30013 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Diudi

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 845
  • www.vrcf.fi
Vs: Twin turbo vinokone
« Vastaus #15 : 07.05.2014, 22:24:35 »
Jos ny oikein ymmärsin ni tais olla sarkasmia toi sun kommentti?

Eli siis toisen turbon lähtevä pakokaasu laitetaan meneen toisen ahtimen pakopesän sisään. Eli Toisen pakoputki menee toisen laippaan. Olikohan tarpeeks epäselvästi?

Ja tuo muakin kiinnostais, eli jos on vaikka garretin 3 ja hx35, nii miten pakopaineitten käy? Laitetaanko kaasut meneen ensin pieneen josta sitten isoon?

Mielestäni noita on toteutettu kummallakin tavalla. Yksi tuttu juuri rakensi Nissan Patrolin ja muistaakseni siihen tuli tuplaturbot, ensin iso ja sitten pieni. Voin kysäistä häneltä kokemuksia miten on toiminut. Oon kuullut, että spooli oisi nopeampi jos iso olisi ensin ja sitten sen jälkeen tulisi pieni turbo. Pikkuturbo tulisi vain ohittaa pakopaineen kasvaessa isolla ulkoisella hukkaportilla ja ajaa pakokaasut suoraan putkistoon, tiedä sitten miten se käyttäytyy jos pikku garretille lyödään 60mm hukkis.. :D Toki jos siinä olisi vastapaineohjaus magneettiventtiilillä niin kyllä se varmaan toimisi..
MB SLK 230 Kompressor -97 (R170)

Brick

  • Vieras
Vs: Twin turbo vinokone
« Vastaus #16 : 07.05.2014, 22:30:34 »


Tässä Garrett T03 syöttää HX50 ja kun ahdot kasvavat yli 1bar ohittaa pakokaasut Garrettin.
Ilmanputsari on HX50, josta ilma kulkeutuu garrettin kautta coolerille.
« Viimeksi muokattu: 07.05.2014, 22:38:15 kirjoittanut Brick »

Poissa Diudi

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 845
  • www.vrcf.fi
Vs: Twin turbo vinokone
« Vastaus #17 : 07.05.2014, 22:42:42 »


Tuossa on yksi idea sille, jos pieni turbo on ensin. Ison turbon ahtoputki on haaroitettu ja toinen haara johtaa pienen turbon imupuolelle ja toinen imusarjaan. Imusarjaa ennen on varoventtiili joka aukeaa vaikka 1 barin paineessa ja sulkeutuu taas sitten kun pienen turbon on tarkoitus toimia ja ison vain hengata mukana. Ja pakopuolella tietty ulkonen hukkis joka säätelee pienen turbon toimintaa.
« Viimeksi muokattu: 07.05.2014, 22:44:29 kirjoittanut Diudi »
MB SLK 230 Kompressor -97 (R170)

Poissa lakeshead

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 786
  • Osta Volvo voimapesä, korjaa sitä koko kesä
Vs: Twin turbo vinokone
« Vastaus #18 : 08.05.2014, 17:12:01 »
jes! tällaista keskustelua toivoinkin! Jatkakaa samaan malliin!  8)
eli ei takerruta tuohon rahapuoleen täällä virityspuolella, kaikki rahat näihin menee kuitenkin ja sitä mukaa yritetään toteuttaa miten kärsivällisyys, tieto, taito, ja raha riittää :)
Tähän mennessä kukaan ei vielä pysynyt tuossa mun alkuperäisessä kysymyksessä eli jos käyttäisi saman kokoisia ahtimia ::) tässä etuna juurikin tuo viileämpi imuilma että voidaan ajaa bensalla ja korkeilla puristus-suhteilla, ilman nakutusta, ja vääntöä pitäisi olla aika hyvin tuon puristus-suhteen ja ahtimien nopean heräämisen takia, ja auto olisi sen verran luotettava että ei tarttisi kulkea kanspahvi ja pakki takakontissa. tehotavoite voisi olla tuo 300hp, eli paineita ei tarvita mitään 2bar kun kerta kansi virtaa.

tämä kaksiahtiminen pitänee tehdä, niin sitten voidaan sanoa mihin siitä oikeen on ;)

Toki jos Tavoitteena olisi joku 600hp vinokone käyttöauto niin sekventaali tuplaturbo olisi varmaan paras vaihtoehto.
pitkäisku, 16v hattu ja vaikkapa mitsun 15g ja hx52 pro , niin mentäisiinkin jo lujaa :pomo:



« Viimeksi muokattu: 08.05.2014, 17:17:04 kirjoittanut lakeshead »

Poissa Veksi

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1392
  • Top Etanol
    • volvo-club.net
Vs: Twin turbo vinokone
« Vastaus #19 : 08.05.2014, 17:32:33 »
Miten ne kaksi pientä ahdinta muka herää paremmin kuin yksi "normaali"
Kahdessa ahtimessa on kaksi laakerointia jotka jarruttavat tuplasti enemmän kuin yhden ahtimen yksi laakerointi
Kahdessa pienessä ahtimessa on varmasti enemmän pyörivää massaa kuin yhdessä tavallisessa
Pakopulsseja tulee kahdelle ahtimelle puoltaharvemmin kuin yhdelle tosi päällekkäisyydet puuttuvat

En minä tiedä... kokeile, kerrankin jotain mielenkiintoista sekoilua
Tällä foorumilla oli joskus myynnissä pakosarja jolla sai 240 pellin alle kaksi T03 kokoluokan ahdinta sillä tavalla muistaaksen päällekkäin
Muistaako kukaan, kellään käytössä/kuvaa laittaa
Käyttöauto - isolohko Kartano 240 3/4 turpo interkoorel
Kesäauto - pikkulohko Camaro 346cid

"OStrichilla siihen tarvitaan kaksi purkkia ja läppäriä yhtäaikaisesti, eikä siitä saa logia talteen"

Poissa lakeshead

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 786
  • Osta Volvo voimapesä, korjaa sitä koko kesä
Vs: Twin turbo vinokone
« Vastaus #20 : 08.05.2014, 17:54:59 »
Miten ne kaksi pientä ahdinta muka herää paremmin kuin yksi "normaali"
Kahdessa ahtimessa on kaksi laakerointia jotka jarruttavat tuplasti enemmän kuin yhden ahtimen yksi laakerointi
Kahdessa pienessä ahtimessa on varmasti enemmän pyörivää massaa kuin yhdessä tavallisessa
Pakopulsseja tulee kahdelle ahtimelle puoltaharvemmin kuin yhdelle tosi päällekkäisyydet puuttuvat

En minä tiedä... kokeile, kerrankin jotain mielenkiintoista sekoilua
Tällä foorumilla oli joskus myynnissä pakosarja jolla sai 240 pellin alle kaksi T03 kokoluokan ahdinta sillä tavalla muistaaksen päällekkäin
Muistaako kukaan, kellään käytössä/kuvaa laittaa
Mutta nuo ahtimet eivät pyöri niin lujaa joten laakerit ei jarruta niin paljoa kun yksi joka pyörii lujempaa? ???
ja pakopesät on paljon pienempiä sen takia kun se saa pulsseja harvemmin kuin yksi?
ähh, kokeilemallahan tämäkin selviäisi
 
innostuin paintilla :D

tuonmoinen se käytännössä sitten olisi. :)
Edit: älkää tehkö näin  :-[
« Viimeksi muokattu: 08.05.2014, 18:36:13 kirjoittanut lakeshead »

Poissa järviin

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 584
  • www.vrcf.fi
Vs: Twin turbo vinokone
« Vastaus #21 : 08.05.2014, 18:05:48 »
Mutta nuo ahtimet eivät pyöri niin lujaa joten laakerit ei jarruta niin paljoa kun yksi joka pyörii lujempaa? ???
ja pakopesät on paljon pienempiä sen takia kun se saa pulsseja harvemmin kuin yksi?
ähh, kokeilemallahan tämäkin selviäisi
 
innostuin paintilla :D
(Kuva poistettu lainauksesta.)
tuonmoinen se käytännössä sitten olisi. :)
Panostaisin mieluummin siihen ison ja pienen sarjaankytkentään.

[pilk. nus.] Kuvassa oleva piirros ei toimi vinokoneen sytytysjärjestyksellä. [pilk. nus.]

Poissa sekokupu

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1788
  • Volvo Rapist Club Finland
Vs: Twin turbo vinokone
« Vastaus #22 : 08.05.2014, 18:07:57 »
Tuosta löytyy paljonkin tietoa kun käyttää googlea. Mutta kuten projektitopicissakin sulle mainitsin, niin monissa autoissa missä on kaksi pientä ahdinta, on se tehty monesti tilankäyttösyistä.
Yksi iso nykyaikainen ahdin toimii paremmin.

Miten kahdella pienellä imuilma on viileempää? Samallalailla kun ilmaa pakataan tiiviimpään kokoon niin tulee sitä lämpöä. Sekä sitä varten ahtimen ja kaasuläpän välissä on semmoinen keksintö kuin välijäähdytin.

Ihan pienenä vinkkinä, otappa otanta erikokoisten ja ikäisten turbojen kompurakarttoja ja tutki niitä vaikka alkuun.

Poissa Juzi

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1797
  • Vᵒˡᵛᵒ
Vs: Twin turbo vinokone
« Vastaus #23 : 08.05.2014, 18:12:27 »
Mulla on ollut jo pitemmän aikaa ajatuksen tasolla heittää B19 kylkeen eatonin m62 remmiahdin magneettikytkimellä ja pakopuolelle joku hx40 luokan ahdin..
Sit viellä pentan vaihtoventtiili https://www.marinepartseurope.com/fi/volvo-penta-3581019-non-return-valve.aspx
Tota venttiiliä ja aikaa ei ole viellä olemassa, mutta muuten on kaikki kasassa.  ::)

Poissa 8-pätkä

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2285
Vs: Twin turbo vinokone
« Vastaus #24 : 08.05.2014, 18:27:17 »
Esimerkiksi joku otti tuon 2jz-gte-moottorin. Sellaista ajaneena niin vakiolla sekventiaaliohjauksella kuin myös niinsanotulla true twin-modilla voisin kertoa vähän kokemuksia systeemistä. Alunperin siis toista ahdinta pidetään imu sekä pakopuolelta läppien avulla pois pelistä pienellä kuormituksella ja taitaa olla jossain 4000rpm kohdilla täyskaasuvedossa kun molemmat ovat lopulta mukana. Maantiellä 80-100 vauhdista käytännössä heti ahdoilla kun polkaisee kaasua. True twin-modattuna ahtimet on sitten jumitettu toimimaan koko ajan yhtä aikaa ja täytyy sanoa että eihän se herää ikinä. Saa ihan tosissaan hankaamalla hangata sinne 4000rpm korville että jotain alkaa tapahtua. Samassa moottorissa kuitenkin herää jo kohtalaisen iso sinkkuturbokin noilla kierrosalueilla.
Alkuperäisellä ohjauksella kyllä mukavan alhaalta heräävä ja pitkälle vetävä moottori ja twinturbona ei ainakaan mun mielestä mitään järkeä poistaa tuota toimintoa.
Muissa moottoreissa ei kokemusta moisesta järjestelmästä mutta epäilisin kahden saman kaliiberin ahtimen heräämistä ilman em. kaltaista järjestelmää pienemmässä moottorissa kun ei 3.0 kutoskoneessakaan tahdo herätä
V60 D3 Inscription -20
142 -72 (?? + ??) Showroom
Suzuki Bandit N1200 -96

Poissa Noppa_

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 12
  • www.vrcf.fi
Vs: Twin turbo vinokone
« Vastaus #25 : 08.05.2014, 18:49:30 »
En tiedä sitten miten onko kaikki tehty oikein/kunnossa itsellä pari tuollaista 2jz-gte+ automaatti autoa olleena ja ahdin modit tehtynä niin kyllä siellä täys hönkä on ennen 3000rpm ollut jo.. :-\

Poissa 8-pätkä

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2285
Vs: Twin turbo vinokone
« Vastaus #26 : 08.05.2014, 19:07:17 »
En tiedä sitten miten onko kaikki tehty oikein/kunnossa itsellä pari tuollaista 2jz-gte+ automaatti autoa olleena ja ahdin modit tehtynä niin kyllä siellä täys hönkä on ennen 3000rpm ollut jo.. :-\
Jaa-a, euromallin supra 6-lovisella getragilla tämä tapaus. Pointti oli kuitenkin se että modattuna herää aika paljon huonommin kuin vakiona. Lienee jonkin verran eroa heräämisellä onko euro vai jdm-malli. Ahtimet ja nokat nyt ainakin erilaiset ja moottorinohjauksessakin on eroa. Japsimallin posliiniahtimet varmaan herkemmät onkin heräämään. ;)


Mutta se toyotista, eiköhän jatketa vinokoneesta..
« Viimeksi muokattu: 08.05.2014, 19:12:11 kirjoittanut 8-pätkä »
V60 D3 Inscription -20
142 -72 (?? + ??) Showroom
Suzuki Bandit N1200 -96

Poissa Veksi

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1392
  • Top Etanol
    • volvo-club.net
Vs: Twin turbo vinokone
« Vastaus #27 : 08.05.2014, 19:46:27 »
Mites syttyis kuulalaakeroitu VNT ahdin jaetulla pakopesällä :P
Onkohan tuollaista edes olemassa?

edit: lisätään vielä titaani akseli ja siivet niin saadaan pyöriviä massoja pois
Syttyy kuin Pyhän Olavin kirkko
« Viimeksi muokattu: 08.05.2014, 19:59:19 kirjoittanut Veksi »
Käyttöauto - isolohko Kartano 240 3/4 turpo interkoorel
Kesäauto - pikkulohko Camaro 346cid

"OStrichilla siihen tarvitaan kaksi purkkia ja läppäriä yhtäaikaisesti, eikä siitä saa logia talteen"

Poissa Diudi

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 845
  • www.vrcf.fi
Vs: Twin turbo vinokone
« Vastaus #28 : 08.05.2014, 21:28:58 »
Mites syttyis kuulalaakeroitu VNT ahdin jaetulla pakopesällä :P
Onkohan tuollaista edes olemassa?

edit: lisätään vielä titaani akseli ja siivet niin saadaan pyöriviä massoja pois
Syttyy kuin Pyhän Olavin kirkko

Taitaa siltikin olla se bensakoneen ongelma, eli VNT ahtimet ei kestä niin suuria pakolämpöjä mitä bensakoneesta tulee ulos (johtuen noiden muuttuvien siipien jumittumisesta). Jotain keraamista materiaalia on joissain ahtimissa kuulemma, mutta semmonen VNT alkaa sitte maksaa jo sen verran, että kannattaa hommata se remmiahdin tai sekventiaaliturbo.
« Viimeksi muokattu: 08.05.2014, 21:31:20 kirjoittanut Diudi »
MB SLK 230 Kompressor -97 (R170)

Slerbahuuli

  • Vieras
Vs: Twin turbo vinokone
« Vastaus #29 : 08.05.2014, 21:33:19 »
Mites laskeeko etanolin käyttö pakolämpöjä? Erään VNT-ahdetun litrasen Fiatin koneen olen nähnyt ja on se nipussakin pysynyt vissiin 4-6 vuotta. Viimeiset 2-3 vuotta viinalla.

Tietysti ei sille nyt älyttömästi ole kilometrejä kertynyt, mutta kuiteskin.

 

Futurez  Kulkukoira