Samppasport  Futurez

Strömberg kaasarin korjaus ohje

  • 40 Vastauksia
  • 31077 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa MattiK

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 497
  • www.vrcf.fi
Vs: Strömberg kaasarin korjaus ohje
« Vastaus #30 : 02.07.2013, 14:28:55 »


Eli omassa Amassa tyhjäkäynnin kierrokset ovat liikkeelle lähtiessä n. 700- 800, mutta koneen lämmettyä, esim moottoritiellä ajamisen jälkeen, nousevat n. 1300 kieppeille. Onko kyseessä vika, epätasaiset säädöt vai ominaisuus? If its not broken don't try to fix it?
Aikonaan oli samanlaista vikaa 144:ssa tyhjäkäynnin kanssa,uusimalla suutinputki ja neula.
Tyhjäkäynti ei noussut lämpimänä "korkealle"

Poissa volmi

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 246
  • www.vrcf.fi
Vs: Strömberg kaasarin korjaus ohje
« Vastaus #31 : 21.12.2014, 15:16:27 »
Jos käy liian rikkaalla, on neulaa laskettava alemmas tai vastaavasti suutinputkea nostettava. Mitä pienempi rako niiden välissä on, sitä laihemmalla ollaan. Kun seossäätö tehdään kuluneella neulalla ja suutinputkella, ei ajossa välttämättä ole enää soppa kohillaan vaan on passattava sen mukaan sopivaksi.

Suutinputken nostamiseen on oma työkalunsa niitä varten joissa kaasarin pohjassa ei ole valmista säätöruuvia vaan tulppa. Jos sellaista ei ole käytössä, on ainoa vaihtoehto purkaa kaasari irti, ottaa pohja irti ja joko painaa tai naputella putkea ylös. Uudemmassa versiossa ei ole enää tulppaakaan pohjassa ja siinä on säädettävä neula ja sitä käännetään yläkautta vaimennusöljyntäyttöaukon kautta omalla työkalullaan. Voi olla, että pohjatulpalla varustetussakin on säädettävä neula. Tällaisessa toinen vaihtoehto neulan säätämiseen on ottaa kansi auki, luisti käteen, löysätä neulan lukkoruuvia ja kääntää alakautta neulaa.
No nyt sain aikaiseksi alkaa säätämään tuota kaasaria. Ei mene minun jakeluun, että miten tuossa neulaa säädetään alemmas? Itse itselleni vastaten, että menipä sittenkin jakeluun :) Vaikka lukitin ruuvi oli poissa, niin olipa neula melko tiukassa kiinni. Ei vissiin ole 40 vuoteen neulaa liikuteltu. No ompa herkkää hommaa, kun millin laskin neulaa alaspäin, niin päästöt muistutti laihaseoskonetta. Joskohan tuo puolimilliä olisi soppeli :)

Sitten yritin nostaa suutin putkea ylöspäin. Se ei ainakaan ihan pienellä koputuksella liiku mihinkään ja en tohtinut kovin lujaa vasaralla lyödä vaikka oli metallilevy välissä, että ei suoraan lyö suutinputkeen. Ei kyllä löydy semmoista painajaa joka tuon saisi painettua ylemmäs. Pitääkö siinä suutinputki irroittaa jotenkin, että sen saa nostettua ylemmäs?
« Viimeksi muokattu: 29.12.2014, 12:57:53 kirjoittanut volmi »

Poissa 1st

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 619
Vs: Strömberg kaasarin korjaus ohje
« Vastaus #32 : 22.10.2015, 01:36:34 »
Nostellaas vanhaa aihetta taas.

Oon koittanut tolle Amazonin strömbergille etsiä perussäätö ohjeita, mutta mistään en oikeen selviä ole löytänyt.

Eli onko tohon suomenkielellä olemassa mitään selvää ohjetta paljonko säätöruuveja perussäätöihin käännetään ja miten seokset säädetään sen jälkeen käydessä kohdalleen?

Kyseessä siis sen mallin strömberg missä on säätöruuvi kaasuttimen pohjassa. Tässä on 8mm bensan tuloputki tulipellin puolella, ei siis liene auton alkuperäinen?

Moni sanoo "heitä römppänen verkonpainoksi ja hommaa weber", voi olla mutta tahon nyt ainakin tutustua ton kaasutinmallin sielunelämään, kunnostaa sen ja koittaa tulenko sen kanssa toimeen :D Ikinä en aiemmin ole ollut näiden juuttuvakurkkuisten kanssa tekemisissä ::)
V70 '01
V70 '00
Chevy '85

Poissa v0lv0245

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1767
Vs: Strömberg kaasarin korjaus ohje
« Vastaus #33 : 22.10.2015, 09:33:01 »
Tuolta löytyy koko moottoria käsittelevä pdf. Siellä on polttoaine osiossa asiaa kaasareista.

http://volvo1800pictures.com/document/Service_manual_jack/part_2_engine_B20A_B20_B/part_2_engine_B20A_B20B.pdf
Entiset: 142 -72, 145 -74, 144 -74, 244 -76, 242-79 142 -73, 440 T -89, 245 TD -86, 240 -87, 240 GLD -87, 245 -84, 242 -84, 760 GLE -83 745 -88, V70 -98, 245 CLASSIC -93, 145 GL -73, 765 GLE -88, 965 -92, 245 GL -80 Ruumisauto, V40 T4 -99 + 34 kpl muun merkkistä kuljetinta. Nykyiset: AMAZON 2D B20E -70, Chevrolet C10 Silverado -78, 262C Bertone -78.

Poissa atso

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 105
  • www.vrcf.fi
Vs: Strömberg kaasarin korjaus ohje
« Vastaus #34 : 24.10.2015, 21:04:00 »
Onko tuo stromperi  SU kaasutin .mulla on kirja jossa  .puhutaan  Su kaasuttimen  säädöistä..

Poissa Spoileri

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 464
Vs: Strömberg kaasarin korjaus ohje
« Vastaus #35 : 01.11.2015, 19:37:36 »
^Strömberg on Strömberg ja SU on Skinners Union. Kaks eri valmistajaa.
Mercedes-Benz 190E 2.6 -89, Mercedes-Dents 190E 2.0 -83, 960 3.0 -95 "Silver Sand", 244GL B23E -75 "Andes Copper", Toyota AE86 r.F & KP62 r.SS, Välikotelo -78, BSA A65 Thunderbolt 650 -71, Triumph Spitfire 1500 -79 "Vermillion Red"

Loose Unsoldered Connections And Splices

Poissa Kojontti

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1403
  • www.vrcf.fi
Vs: Strömberg kaasarin korjaus ohje
« Vastaus #36 : 02.11.2015, 03:54:53 »
^Strömberg on Strömberg ja SU on Skinners Union. Kaks eri valmistajaa.

Ja itse kaasareissakin merkittäviä eroja.
V70 D5A AWD -08, S60 2.5Ta -03
142 -71 (wannabe something...)
Purkurivissä 940-91 ,855 Tdi -96, 855 2,5 20v
ex:V70 Classic 2,4D -07, V70-98, 142-69

Paikalla Toni

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1122
  • Still running with LH2.4
    • Tonin Volvosivut
Vs: Strömberg kaasarin korjaus ohje
« Vastaus #37 : 16.05.2016, 13:09:33 »
En tiennytkään että Oy Strömberg Ab suomalainen sähköteknisen alan yritys on valmistanut kaasareita.

Sen sijaan Brittiläinen Zenith-Stromberg carburettors on niitä tehnyt.
142-74 B230FB Turbo, 945 Classic 531/16T/AW71L, 945 Classic 531/20T/M90, 945-96 D24TIC ZF (2+3 paku), 945-96 D24TIC M90 (2h paku), http://volvo.tonit.org. Myynnissä LH2.4 Virilastuja, OBD-lukijoita.

Poissa volvo123

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 66
  • www.vrcf.fi
Vs: Strömberg kaasarin korjaus ohje
« Vastaus #38 : 19.06.2016, 09:24:35 »
Kaasutin experitltä sain seuraavanlaista tietoa:

- Neulan olake männän alareunan tasalla ja suutinputken yläpää 2,5 mm sillan alapuolella ovat lähtöarvoja.
- Karkeasti ottaen +/- 0,25 mm on hyvän seoksen säätöalue ja ehkä vielä +/- 0,5 mm voi olla vähän liian lihavan ja vähän liian laihan   seoksen säätöalue.

Eli melko tarkkaa puuhaa, 0,25 mm muutos on jo merkitsevä.

Veteranprodukter sivuilla on kaksi eri neulaa – autoni on valmistenumeron mukaan vm 1970
mutta se on käyttöönotettu 11/1969
eli kumpi neula on oikea ? ja onko noilla suurta eroa/merkitystä kumman ottaa ?

Jet needle B20A 1969 "B2 AF" Stromberg 175 CD

Jet needle B20A 70-72 "B1 AN" Stromberg 175 CD

Poissa PVtuning

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 80
  • www.vrcf.fi
Vs: Strömberg kaasarin korjaus ohje
« Vastaus #39 : 20.06.2016, 18:26:42 »
Ei oo neuloilla ajossa mitään huomattavaa eroa .mitä tulee kaasarin säätöön ,jota oon vuosia käyttänyt ja todettu toimivaks eli aja kone normaali käynti lämpöseks ajamalla,että puhdistuu kunnolla.tarkista että sytky on kohdalla oon laittanut 10 asteen perus ennakkoon b20a .tyhjäkäynti noin 1000kier/min sen jälkeen säädä seosta laihemmalle ,niin että kone alkaa ravistamaan sitten siitä takaisin auki noin vartin verran tai kunnes kone käy tasaisesti ei enempää.se siinä.perussäätö niin kuin tossa kaasutinexpertin ohjeessa ,ennen kuin alotat.

Poissa jazz58

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 86
  • www.vrcf.fi
Vs: Strömberg kaasarin korjaus ohje
« Vastaus #40 : 02.07.2016, 08:02:44 »
Minulla on Amazon b20 -69. Kaasarin seos-suhde säädettiin+sytytys, viime kesänä, ammattimiehen ( Lasse Mäkelä, etelän auto, klaukkala) toimesta. Kohokammion pohjamutteri irti, säätötyökalu sisään. Pakokaasupäästöpiuhat kiinni. Tämän jälkeen kun lähti ajelemaan niin eipä ollut kulkenut 20v yhtä tasaisesti. Bensankulutuskin laski kun co-arvot olivat hieman koholla. Hinta työstä oli hyvin kohtuullinen.
 

 

Carcom Oy  Ateho