Elekma  Autoracing

DIY-puuhastelut jatkuvat, nyt työn alla mm. MB W163, W124, Micra K11, Golf MK3

  • 495 Vastauksia
  • 138911 Lukukerrat

0 jäsentä ja 2 Vierasta katselee tätä aihetta.

Poissa puliukk0

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2892
  • Luftmassenmesser Hitzdraht-Jetronic
Jostain syystä käytetyt Yarikset on niin kalliita, että mieluummin ottaa ihan upouuden aina vuodeksi kerrallaan... Ei tarvis koskaan mitään renkaitakaan olla uusimassa eikä katsastuksessa käyttää.

No sekin, mutta on niissä kuitenkin n. 10k hinta-ero tollaseen järkevään (70tkm / 2017 autoon) kun ostat toiset renkaat siihen uuteen.
Tietty mitä uudemman ostaa aina kallistuu, noissa hyvä kun ostat uutena + toiset renkaat voit ajaa 2-3v ja käydä vaihtamassa uuteen parilla tonnilla.

Tosin sais uudempi koppasen jo.  :)
-Toyota Prius -04 "Ekopönttö"
-Nissan 200sx S13 1JZ-GTE VVTi '92
-Wäärin Wirittäjä #2 / Helsinki Highriders #1 (Kouvolan korottajien alajaos)

Poissa dneproshin

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1640
  • Innokas käyttöautoilija
Tarkistin lukemat. Corsaan on mennyt tänä vuonna jo yli tonni varaosiin/renkaisiin/katastukseen jne. kuluihin mitä uudessa autossa ei ole. Lisäksi laskin sen unohtamani kaskon mukaan. Synkältä vaikuttaa: 362 e/kk.

Sitten nuo Yaris 1.5 Hybridit:
Käytetty vm. 2016: Vastaavalla tavalla laskettuna 371 e/kk.
Uusi vm. 2021: 381 e/kk.

Eikä tuohon uuteen mitään toisia renkaita edes tarvitse ostaa:
https://www.toyotaairport.fi/yritys/tarjoukset-ja-kampanjat/yaris-hybridpaketilla-vuodeksi-235-e2-82-ackk.html

Hybridipaketti = talvirenkaat, tavaratilan suojapohja ja kumimatot.

Laskin Yaris-hybridin kulutukseksi 4 l/100 km. Jos sen vaihtaa arvoon 4.9, mikä näyttää olevan virallinen yhdistetty kulutus => Kuukausikulut nousevat n. 400 euroon.

Autoa tarvitsen työmatkoihin eli lomat ja muut poissaolot huomioiden arvioisin 62 x (5 x 4 x 11 - 15) = 12710 km.
Sopimuskilometreistä viikonloppu- ym. ylimääräisiin ajoihin jää 15000-12710 = 2290 km eli keskimäärin 44 km / viikko. Pitäisi riittää helposti. Kesälomalla en aja tai sit fiilistelen 740:llä.

Kyl tää nyt vahvasti näyttää siltä et Corsa saa lähteä...

Poissa Juho_

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1070
  • vapari
Kannattaa ehdottomasti tuossa tapauksessa ennemmin se ihan uus Yaris hommata kun vanhempi malli.
Uskoisin, että siinä on huomattavaa kehitystä tapahtunut vanhempaan malliin nähden.

Kuten esim. 2019 Corolla hybrid (etenkin se 2 litrainen; 1.8l on vielä vanha kone) menee selkeästi pienemmällä mitä vaikka 2018 Auris hybrid.
Corollalla pääsee kivuttomasti n. 4-4,5l/100km matka-ajossa ja kaupungissa / taajamassa samaan luokkaan, jopa pienemmällä jos tulee pidempiä ajosuoritteita.

Suurin ero tulee itse moottorin lisäksi siinä, miten hyvin se hyödyntää sähkömoottoria.

Kannattaa käydä koeajamassa tommonen uus Yaris 1.5 hybrid.
Ite en oo päässyt kokeilemaan, mut uskoisin että on ihan eri auto mitä se vanhempi malli.

Helppoa ja huoletonta ajoa tarjoaa Toyota ainakin. :)
Instagram | YouTube
Volvo 960 -91 | B6304S+ZF 260Z
Volvo V40 -00 | B4204T5+M56 - 1.7bar TD04HL-18T

Poissa puliukk0

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2892
  • Luftmassenmesser Hitzdraht-Jetronic
Kannattaa ehdottomasti tuossa tapauksessa ennemmin se ihan uus Yaris hommata kun vanhempi malli.
Uskoisin, että siinä on huomattavaa kehitystä tapahtunut vanhempaan malliin nähden.

Kuten esim. 2019 Corolla hybrid (etenkin se 2 litrainen; 1.8l on vielä vanha kone) menee selkeästi pienemmällä mitä vaikka 2018 Auris hybrid.
Corollalla pääsee kivuttomasti n. 4-4,5l/100km matka-ajossa ja kaupungissa / taajamassa samaan luokkaan, jopa pienemmällä jos tulee pidempiä ajosuoritteita.

Suurin ero tulee itse moottorin lisäksi siinä, miten hyvin se hyödyntää sähkömoottoria.

Kannattaa käydä koeajamassa tommonen uus Yaris 1.5 hybrid.
Ite en oo päässyt kokeilemaan, mut uskoisin että on ihan eri auto mitä se vanhempi malli.

Helppoa ja huoletonta ajoa tarjoaa Toyota ainakin. :)

Se 2.0 ois kiva, vie suht saman kun auris ja 1.8 corolla. Pikkasen enemmän, mutta on siinä jo potkuakin. Sen mitä itte ajanu aurista ja 1.8 corollaa, auriksella pääs pari desiä pienemmällä omassa ajossa. Taitaa himpun kevyempi olla, corolla jakso pidemmälle pelkällä sähkömoottorilla muuten identtisiä.

Hintakin on pirusti halvempi, corolla taas näyttää autolta ja siin on kivoja varusteita. 2.0 on vaan ihan tajuttoman hintainen.

Täytyis itte käydä huvikseen ajamassa toi uus yaris, vanha mallikin on ihan mukava pikkukippo. Uus kuulemma menee n. 10% pienemmällä (eli about 4) ja isomman auton tuntuinen.

2.0 corollaa en ajanu motarilla, siellä noi 1.8 koneiset vie jotain kutosta.
-Toyota Prius -04 "Ekopönttö"
-Nissan 200sx S13 1JZ-GTE VVTi '92
-Wäärin Wirittäjä #2 / Helsinki Highriders #1 (Kouvolan korottajien alajaos)

Poissa V70 2.5

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 679
  • www.vrcf.fi
Mulla mennyt - 08 s80 2.5t korjauskuluihin helposti alle 500€/vuosi. Tänä vuonna jakopää 250€ teetettynä, takatukivarren puslat 60€ molemmin puolin yhteensä.
Viime vuonna kontin johtosarja 60€, etulevyt ja palat jotain 150€.

Plus tietysti öljyt ja renkaat.

Toi ollut itsellä 7vuotta ja ajellut 115tkm-250tkm. Alustaan ei ole vielä muuta tehty kuin nuo takatukivarren etupuslat.

Toki jos kaiken teettää merkkiliikkeessä, niin saa rahaa palamaan.
-945 b230fk hx35 m90 g80 -95 -945 b230fk A -91
-s80 b5254t6 summum -08
-Bayliner1952 Volvo penta 145a
-Vauxhall viva Deluxe-71  -Transhit -08

Poissa dneproshin

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1640
  • Innokas käyttöautoilija
Oon tehny Corsaan rengastöitä lukuunottamatta kaiken ite ja yli tonni mennyt jo tänä vuonna. Sisältää mm. yhden rengassarjan. Jos löytäs sen halvan auton johon ei mee "huoltoihin" tonnia-paria vuodessa niin mikäs siinä, en vaan löydä semmoista...

2-litrasesta Corollasta löytyy ihan ok tarjous jos tuo 15 tkm vuodessa riittää ja valkoinen väri kelpaa:
https://www.okauto.fi/yritys/tarjoukset-ja-kampanjat/erikoisera-corolla-touring-sports-2.0-hybrid-vuodeksi-349-e2-82-ackk.html

Rouva sai viime kuussa 1.8 Hybrid farkku-Corollan ajoon, 320 e/kk. Ekan vuoden huolto, kahdet renkaat, moottorin+sisätilan lämmittimet sis. tuohon hintaan, sopimuskilometrit ekalle vuodelle 19000. Siihen vero+vakuutus+polttoaine niin kokonaiskuluiksi tulee n. 500 e/kk. Ajanu nyt jotain 700 km ja auto näyttää kulutukseksi tällä hetkellä 5.1. Corsa oli ennen tuota samassa ajossa, siinä tankkauksista lasketut kulutukset olivat aina jotain kutosella tai seiskalla alkavia.

Meen tilaamaan upouuden hybridi-Yariksen heti seuraavana vapaapäivänä, jos suostuvat minulle semmosen myymään. Koeajolla tai ilman, ihan sama. Ei se 13 vuotta vanhaa Corsaa huonompi voi olla ;D Saa loppua romujen kanssa pelleily... No ehkä 740:ä lukuunottamatta.

Poissa V70 2.5

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 679
  • www.vrcf.fi
Onhan tuo polttoainesäästö jo merkittävä, kun vertaa esim tohon meidän s80. Mutta jos emännälle ehdottaisin corsaa tai yarista Turenki-Vantaa työmatkoihin, niin taitaisi vaihtua ennemmin isäntä kuin auto :D.
-945 b230fk hx35 m90 g80 -95 -945 b230fk A -91
-s80 b5254t6 summum -08
-Bayliner1952 Volvo penta 145a
-Vauxhall viva Deluxe-71  -Transhit -08

Poissa dneproshin

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1640
  • Innokas käyttöautoilija
Kävin koeistumassa uuden Yariksen, hyvin mahduin kuskin paikalle. Ihan siedettävän näköinen auto ulkoa ja sisältä, ei herätä oikein mitään tunteita. Kuten ei Corsakaan. Maksoin siitä loppurahoituksen pois ja pistin uuden Yaris 1.5 Hybridin tilaukseen. Yarikseen tuli otettua ennakoimaani parempi varustetaso ja metalliväri :P Huonommalla varustelulla mukamas olisi jotenkin erikoisen pitkä toimitusaika. Kuulostaa ihan joltain automyyjien peruskikkailulta. No sentään laskivat Corsasta pienen hyvityksen, pääseepä siitä eroon. Laskurini näyttää kaiken sekoilun jälkeen nyt 385 e/kk, sillä mennään.

Toimitus joskus joulukuussa, nyt vaan pitää toivoa että Corsa pysyy nipussa sinne asti...

Ja meillä rouva on onneksi ollut oikein tyytyväinen Corollaansa, vähän aiheutti kulttuurishokkia mersun jälkeen. Onhan tuollainen 16 vuotta vanha saksalainen premiumauto hieno ajaa ja hiljainen. Siis silloin harvoin kun sattuu olemaan kunnossa. Ja uudet vastaavat ovat (myös) aivan hillittömän hintaisia... Pitäähän se kallis hinta jollain saada perusteltua, vaikka niillä ajo-ominaisuuksilla sitten... Itelle ihan sama, auto kuin auto aina kävelyn voittaa. Jopa tuo -98 Micra, juuri ja juuri :P

Poissa Juho_

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1070
  • vapari
Tulee olemaan ihan mielenkiintoista millaisella kulutuksella sillä Yariksella sit pääsee. :)
Sitä kun oppii ajamaan sillä hybridillä tehokkaasti, niin varmasti menee hyvin pienellä kulutuksella ja kohtuu vaivattomasti.

Verrattuna vaikka manuaalivaihteiseen polttisautoon jolla on vähän kikkailua 'eco autoilu' kun esim. Toyotan hybridit hoitaa suurimman vaivan puolesta.

Äänieristys on aika huono, edelleen kun rengasmelu kuuluu ainakin omasta mielestä varsin selkeästi.
Mut jossain se säästö näkyy myös Corollassa vrt. 'premium autot'.
Mut siihenkin toki tottuu.. Ite kun ajelin E39 bemarilla pidemmän aikaa, niin tuli välillä melkoisia kulttuurishokkeja kun hyppäs jonkun Micran tai vastaavan kopin rattiin jossa oli iha tajuton se rengasmelu. :D
Instagram | YouTube
Volvo 960 -91 | B6304S+ZF 260Z
Volvo V40 -00 | B4204T5+M56 - 1.7bar TD04HL-18T

Poissa dneproshin

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1640
  • Innokas käyttöautoilija
No se rengasmelu on se toinen millä se kallis ja epäluotettava saksalainen premiumauto perustellaan. Noise cancelling -kuulokkeet tai radiopeltorit päähän vaan ja antaa mennä :D Ite oon jyrsiny menemään vanhalla Micralla nastarenkailla ja 850:llä pelkät kumimatot lattialla peltipinnan päällä. Onhan ne äänekkäitä, ja varmaan uudet Toyotatkin on. Mut siedettäviä kuitenkin, ja se riittää.

Poissa Teemu-

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2468
  • Kantti on kaunista.
Tulee olemaan ihan mielenkiintoista millaisella kulutuksella sillä Yariksella sit pääsee. :)
Sitä kun oppii ajamaan sillä hybridillä tehokkaasti, niin varmasti menee hyvin pienellä kulutuksella ja kohtuu vaivattomasti.

Verrattuna vaikka manuaalivaihteiseen polttisautoon jolla on vähän kikkailua 'eco autoilu' kun esim. Toyotan hybridit hoitaa suurimman vaivan puolesta.

Äänieristys on aika huono, edelleen kun rengasmelu kuuluu ainakin omasta mielestä varsin selkeästi.
Mut jossain se säästö näkyy myös Corollassa vrt. 'premium autot'.
Mut siihenkin toki tottuu.. Ite kun ajelin E39 bemarilla pidemmän aikaa, niin tuli välillä melkoisia kulttuurishokkeja kun hyppäs jonkun Micran tai vastaavan kopin rattiin jossa oli iha tajuton se rengasmelu. :D
Olitko sie muuten Juho Aritalla mekaanikkona? Muistanko oikein?

Ja onnittelut uudesta autosta, pitää varmaan itsekin päästä sitte istumaan uuteen toyotaan, äidillä on uusi (pari vuotta vanha) i40 hyundai ja siinä on kanssa metelitaso aika kova sisällä kuten tuossa meidän 9v vanhassa i30:ssä.

Poissa dneproshin

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1640
  • Innokas käyttöautoilija
...
Ja onnittelut uudesta autosta, pitää varmaan itsekin päästä sitte istumaan uuteen toyotaan, äidillä on uusi (pari vuotta vanha) i40 hyundai ja siinä on kanssa metelitaso aika kova sisällä kuten tuossa meidän 9v vanhassa i30:ssä.

Thänks etukäteen, 3 kuukauden odotteluhan se vielä on edessä. No nopeastihan se menee, kun on tylsä tavisauto tulossa työmatkahöyläykseen eikä mitään hienoa ja intohimoja herättävää :D

Ajoin muuten tos yks päivä töissä tuommoisella: https://fi.wikipedia.org/wiki/Sisu_E13TP_8%C3%978. Siinä alkaa olla melutaso jo hieman siinä sietämättömän puolella.

Poissa Juho_

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1070
  • vapari
Olitko sie muuten Juho Aritalla mekaanikkona? Muistanko oikein?
Olin, en oo nyt kohta vuoteen enään ollut niin jäänyt vähän jälkeen noiden kehityksestä. :)
Instagram | YouTube
Volvo 960 -91 | B6304S+ZF 260Z
Volvo V40 -00 | B4204T5+M56 - 1.7bar TD04HL-18T

Poissa dneproshin

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1640
  • Innokas käyttöautoilija
Tankkasin Corsan pitkästä aikaa, nyt oli vienyt vain 5.3 litraa satkulle. Muuten ihan samanlaista höyläystä kuin tähänkin asti, mut kokeilin nostaa rengaspaineet ekoasentoon eli 2.5 -> 3.0 bar. Ja saattoi olla hiukka vähemmän kaupunkiajoa kuin keskimäärin, mutta niistä en ole pitänyt mitään kirjaa ja tuo on vain semmonen hiha-arvio.

Mut koko vuoden keskiarvo yhä yli kuuden.

Poissa dneproshin

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1640
  • Innokas käyttöautoilija
Corsan kulutusseurantaa lisää 3 tankkauksen verran: 5,44 - 5,81 - 5,75. Sentään alle kuuden pääsee, mutta vaatii kyllä maltillista kaasupolkimen käyttöä ja pätkäajon välttämistä.

Ajelin tuossa pari kertaa rouvan uudella Corolla 1.8 Hybridillä, ja kyllähän tuo Corsa tuntuu aivan antiikkiselta sen jälkeen... Toki tuo 740 on vielä antiikkisempi, mutta silleen hyvällä tavalla että aina hymyilyttää kun sillä ajelee :)

Yariksen tosiaan pistin tilaukseen ilman koeajoa, kuskin paikalla sentään kävin istumassa. Ei se nyt huonompi voi olla kuin tuo nykyinen käyttis :P Eipä suoraan sanottuna kiinnosta pätkääkään millainen se ohjaustuntuma tai rengasmeteli nyt ovat, tai mitä siellä koeajolla nyt yleensä onkaan tarkoitus pohdiskella... Tärkein asia siinä kuitenkin on kunnossa: Tojon hybridivoimalinja, joka tunnetusti on taloudellinen ja erinomaisen helppo ajettava.

Kuten niin montaa muutakin Toyotan mallia, niin tuota uutta Yaristakin usein moititaan puutteellisesta istuimen reisituesta. Tämä tällaisena sekalaisena havaintona... Itse en ole ikinä missään autossa kiinnittänyt minkäänlaista huomiota mitä reisieni alla on, eli ei minusta kai autotoimittajaksi olisi kun en osaa tuollaista asiaa tunnistaa ??? Kaikennäköisillä ritsoilla on tullut ajeltua kaikennäköisiä matkoja, ei ole ainakaan toistaiseksi jalat puutuneet tai muitakaan ihmeempiä oireita ollut. Selkänoja jos on tosi lättänä niin sen kyllä huomaa, tai jos joutuu istumaan koko ajan jalat koukussa niin ärsyttäähän se - mutta aina on perille päästy ja siellä perillä ollessa myös autosta ulos :P

 

Race.fi  Puotilan autokorjaamo