Race.fi  Puotilan autokorjaamo

Amazonin b18 virranjakajan omituisuudet!

  • 68 Vastauksia
  • 26256 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa JVeij

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 200
  • www.vrcf.fi
Vs: Amazonin b18 virranjakajan omituisuudet!
« Vastaus #15 : 25.03.2015, 12:27:23 »
Niitä kannenpultteja ei missään nimessä mennä enään jälkikäteen vääntelemään . Itse olen kanssa katkaissut yhden juuri samallalailla ja kyllä jäin vlopun ajot väliin kun ei ollut uusia pultteja. Myös samallalailla oli minulla joskus aikoinaan käyntiongelmia ja sytty oli juurikin puolikierrosta metsässä. Jos haluat oikeasti hyvät tulpanjohdot niin suosittelen ProSparkia, voin taata että toimivat ! Muutenkin nämä Amazonit ovat sellaisia että ei niihin kannata mitään pilipali osaa laittaa .
Volvo Amazon Favorit 67

Poissa estate

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1421
  • Lahajattomat reenaa
    • ahtua.fi
Vs: Amazonin b18 virranjakajan omituisuudet!
« Vastaus #16 : 25.03.2015, 15:10:09 »
Kyllä tappikoneen kannenpultit kuuluu jälkikiristää kannen aukaisun jälkeen.
1. vaihe 40 Nm
2. vaihe 80 Nm
3. vaihe moottoria käytetään 10 minuuttia
4. vaihe 90 Nm

Ja lämpimäksi käytön jälkeen ei löysätä pultteja.

Jeep Grand Cherokee 3.0 CDR
Citroen C5
Paljo on kalustoo käsien kautta kulkenu

Poissa -jonathan-

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 18
  • www.vrcf.fi
Vs: Amazonin b18 virranjakajan omituisuudet!
« Vastaus #17 : 25.03.2015, 16:07:08 »
Juu itse noudatin tuollasta ohjelappusta mikä kirjotettiin muistoksi jossa oli,
30 nm
60 nm
90 nm
lämpimäksi
90 nm

Ymmärtääkseni kannenpultti ei kovin helpolla katkea jengoista et menee pikemminki pultin kannasta tai kierteitten alkupäästä.
Pultti oli kyllä jämäkästi paikoillaan ja siksi ajattelin et taisi olla vain jumittunu. Piti saman äänen kuin esim renkaita vaihtaa ja pultti hieman jumittaa.

Täytyy juu katella noita ProSparkkei, thanks :)
volvo amazon x 3

Poissa JVeij

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 200
  • www.vrcf.fi
Vs: Amazonin b18 virranjakajan omituisuudet!
« Vastaus #18 : 26.03.2015, 07:23:05 »
JOs tuollaisen " jälkikiristyksen" tekee, niin minä ainakin käyttäisin uusia pultteja. Jos vanhat käytetyt pultit niin jättäisin tekemättä. Ensimmäiseen Amazoniini jälkikiristin ja vesikanavan kohdalta korkkasi heti yksi pultti. Poistin pultin jämän ja vedin normaalisti 40 , 80 ja lopuksi 90nm ja jätin siihen. Hyvin toimi ja ongelmia ei ollut. Hallissa on tälläkin hetkellä B18 koneinen Amazoni , johon tein myös kansirempan . Käytin vanhoja pultteja ja jätin "jälkikiristyksen" tekemättä. Hyvin tuntui pelittävän.

Nuo Prosparkit ovat oikeasti oiva valinta, F-Ryhmän ralliautossa käytetty ja toimineet sielläkin. Itselläni ollut jokaisessa harrastekiesissä kyseiset letkut
Volvo Amazon Favorit 67

Poissa Ville K

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 585
  • Oikeissa autoissa on tuumapultit ja kromipuskurit
Vs: Amazonin b18 virranjakajan omituisuudet!
« Vastaus #19 : 26.03.2015, 10:22:30 »

Venttiilivälykset on helppo säätää itsekin. Kampi merkkiin, katsotaan, että pyörijä osoittaa ykkösen nastaa, ventiilikoppa pois ja säädetään ykkösen keinuvipujen ruuveista välykseksi 0,4 mm rakotulkin kanssa. Pyöräytetään kampea puoli kierrosta ja säädetään kolmosen välykset, taas pyöräytetään puolikierrosta ja säädetään nelonen, puolikierrosta ja kakkonen.

Tuohon venttiilinsäätöön vielä yksinkertaisempi ohje: kun pyöräyttää alahihnapyörän 0-merkkiin, niin säädettävissä on edestä päin venttilit 1,2,3,5 tai 4,6,7,8 riippuen siitä onko ykkönen vai nelonen yläkuolokohdassa. Eli, kun pyöräyttää kampuran merkkiin, niin kokeilee mitkä venttiilit on säädettävissä, ja seuraavan kierroksen 0-kohdassa loput neljä.
Volvo PV&Duett

Poissa -jonathan-

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 18
  • www.vrcf.fi
Vs: Amazonin b18 virranjakajan omituisuudet!
« Vastaus #20 : 26.03.2015, 20:41:16 »
Tuohon venttiilinsäätöön vielä yksinkertaisempi ohje: kun pyöräyttää alahihnapyörän 0-merkkiin, niin säädettävissä on edestä päin venttilit 1,2,3,5 tai 4,6,7,8 riippuen siitä onko ykkönen vai nelonen yläkuolokohdassa. Eli, kun pyöräyttää kampuran merkkiin, niin kokeilee mitkä venttiilit on säädettävissä, ja seuraavan kierroksen 0-kohdassa loput neljä.
[/quote

Aikasta kätevää, kiitoksia :)
volvo amazon x 3

Poissa -jonathan-

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 18
  • www.vrcf.fi
Vs: Amazonin b18 virranjakajan omituisuudet!
« Vastaus #21 : 26.03.2015, 20:58:38 »
Tää nyt liittyy toho kannenpultteihin ku aloin miettii pulttien vaihtoa jos joskus joku sellaisen haluaa tehdä tai minä.
Voiko pultin vaihtaa yksi kerrallaan niin että muut on edelleen momentissaan?
Vaikuttaako tuollanen yhden pultin irroittaminen ja takaisinlaitto mihinkään negatiivisesti.
En kyllä tiedä onko tuossa mitään järkeäkään :)

korvia huumaava vihellys tuli imusarjasta ja käynti hullaantui kun pistin lisäkiristystä.
Nyt huomasin lisäksi vain sellasen, että nopeusluiska ei tule esille.
Taitaa olla jotain ongelmaa vaihteiston päässä. Vaikutti yksinkertaiselta asennukselta, mutta olikohan :p
vaihteiston tukikumi tosin painaa vaijerin "holkkia" mut tuskin sekään siihen vaikuttaa.
volvo amazon x 3

Poissa JVeij

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 200
  • www.vrcf.fi
Vs: Amazonin b18 virranjakajan omituisuudet!
« Vastaus #22 : 27.03.2015, 09:09:05 »
En ole asiantuntija, mutta kyllä minä vaihtaisin kaikki samalla kertaa . Ainahan se mahdollisuus on että uuden pultin kohdalle jää löysää. Ei ne pultit sieltä kannesta itsekseen mihinkään irtoa, ajelet rauhassa ja seuraavan kansiremontin yhteydessä vaihdat sitten ne kaikki pultit. Monesti käyn niin kun alkaa yhtä pikkuasiaa korjaamaan, että asiasta kasvaakin isompi vika =)
Volvo Amazon Favorit 67

Poissa tuomee

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 252
  • www.vrcf.fi
Vs: Amazonin b18 virranjakajan omituisuudet!
« Vastaus #23 : 27.03.2015, 12:34:10 »
Minkähän takia tappikoneen jäykät pultit muka tarttis uusia(voi käyttää niin kauan kun jengat kunnossa eikä oo syöpyny pilalle)?Ne ei varmasti katkea tuolla 90nm. momentilla ikuna.Ja jälkikiristystä ei koskaan tehdä ilman pultin löysäystä jos momentti sama kuin edellisessä vaiheessa,ja se tehdään pultti kerrallaan oikeassa järjestyksessä 45-90 astetta löysäten(juurikin sen paikalleen hirttäytymisen takia jollonka pultti ei vättämättä lähde kiertymään vaikkei oikeessa momentissa olekaan) ja kirraten takas momenttiin,ja kyllä se jälkikiristys on hyvä tehdä kaikkiin jäykillä kannenpulteilla oleviin moottoreihin koska se kannentiiviste painuu yllättävän paljon ensimmäisen lämpimäksi käytön aikana(vetäkääpä tussilla merkit kannen pultin kantoihin ennen jälkikiristystä niin huomaatte kuinka paljon pitemmälle se pultti kiertyy,monesti kymmeniä asteita) ja jonnin verran vielä senkin jälkeen minkä takia monissa moottoreissa täytyy jälkikiristys uusia esim. 1000km. jälkeen,ja venttiilivälykset säädetään/tarkistetaan aina tuon j-kiristyksen jälkeen.
Vaikkakin Vollen tikkukoneen kannentiiviste pitää monesti ilmankin tuota jälkikiristystä niin varmaa se ei oo koskaan ilman tuota jälkikiristystä ja ilman sitä se ei oo oikeessa momentissa ;)
PS.Ne on niitä venyvillä pulteilla ja asteilla kirrattavia koneita joihin noita pultteja uusitaan ja niitä ei myöskään yleensä jälkikirrailla ;)
« Viimeksi muokattu: 27.03.2015, 12:37:21 kirjoittanut tuomee »
MM.PV544 -65(ikuisuus projekti),242 B21ET -78(Jäärata).
+useita Vauxeja ja Bedfordeja mm.HC Viva 1256 -74,HC Magnum 2300 -74,CF 250,2.3TD -78,jne.

Poissa JVeij

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 200
  • www.vrcf.fi
Vs: Amazonin b18 virranjakajan omituisuudet!
« Vastaus #24 : 28.03.2015, 09:16:58 »
Kokemuksia on että myös tikkukoneen pultit pärähtelee poikki, vaikka onkin Volvo . Mä taas en ymmärrä sitä , että isoja hommia tehdään osilla, jos on kerran mahdollisuus tehdä uusilla. Tämä tietenkin minun mielipide
Volvo Amazon Favorit 67

Poissa tuomee

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 252
  • www.vrcf.fi
Vs: Amazonin b18 virranjakajan omituisuudet!
« Vastaus #25 : 28.03.2015, 15:24:02 »
Njaa,jokainen toki tehköön niinkuin itse parhaimmaksi näkee ;)Mutta yksi ainut kannenpultti on multa tappikoneesta katkennut jengan juuresta ja sekin irroittaessa kauan seisseestä koneesta koska oli ruostunut lohkoon kiinni,ja jokusia tappikoneita oon kuitenkin purkanu/kasannu enkä koskaan oo kannenpultteja niihin uusia ostanu,jotta en usko että ovat ensimmäinen asia mitä noihin kunnostaessa uusia tarttee ja niiden kestoa epäillä,jos kierteet on puhtaat ja kevyesti öljytyt ja pultti ei pohjaa ja pultti ei oo pilalle syöpynyt niin en usko että niitä kukaan tuolla momentilla poikki saa.
MM.PV544 -65(ikuisuus projekti),242 B21ET -78(Jäärata).
+useita Vauxeja ja Bedfordeja mm.HC Viva 1256 -74,HC Magnum 2300 -74,CF 250,2.3TD -78,jne.

Poissa -jonathan-

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 18
  • www.vrcf.fi
Vs: Amazonin b18 virranjakajan omituisuudet!
« Vastaus #26 : 28.03.2015, 15:36:56 »
Mua stressaa se yksi pultti nyt siinä kannessa ja mietin että pitäis varmaan tarkistaa et onko se katki.
Mut jos alan irrottaa sitä tarkistaakseni, ni joudun sitten ottaa koko kannen irti? Näin pitkälle kun on päässy et auto on muutoin valmis,
ni ei millään huvittais :)
Mietin vain, että jos se ois katkennu niin todennäköisesti se ois löysänä? Tuskin se jengoista katkee vaan pikemminki ennen jenkoja.
testasin vielä äänen jälkeen hieman liikutella sitä avaimella ja oli tukevasti kyllä paikoillaan.
Ja pitäisköhä se edes ääntä vaan ihan vain muljahtais yli?
Oon kyllä ilahtunut miten täällä ihmiset alkaa heittelee asiaa kehiin :)
volvo amazon x 3

Poissa tuomee

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 252
  • www.vrcf.fi
Vs: Amazonin b18 virranjakajan omituisuudet!
« Vastaus #27 : 28.03.2015, 17:05:16 »
Veikkaan hyvin vahvasti että se pultti on vaan ollu jumiutunu(todennäköisesti kannastaan,niinkuin itekin arvelit) niinkuin ne tuppaa yleensä jumiutuun ja narahti sen takia,ja juur tuon takia sitä pulttia tulee aina vähän löysätä ennen kiristystä koska se ei välltämättä lähde liikkeelle vaikka ei ookaan oikeessa momentissa vaan on hirttäytyneenä paikoilleen,eli en usko että se katkeemassa on koska yleensä tuommoinen ns.jäykkäpultti rupee ennen katkeamistaan venymään/kiertymään eli ei katkea heti vaan kiertyy jonkun matkaa ja tuntuu siltä että pikemminkin löystyy kun kiristyy ennenkun katkee ja katkee nimenomaan yleensä siitä jengan juuresta,jonka en vakiomomentteja käytettäessä usko kyllä tapahtuvan ;) Suosittelisin tekemään sen jälkikiristyksen vielä uudelleen niinkuin se kuuluu eli pultti kerrallaan löysäten ja kiristäen ;).
Jaa niin joo,mun mielipide varsinaiseen kysymykseen on että kyllähän sä voit sen pultin irroittaa ja tarkistaa jos mieli tekee,ei sen takia kantta kannata irroittaa eikä se siitä mikskään mee,ennen pultin tai toisen pultin takas laittoa vaan puhaltaa sen reiän kunnolla puhtaaksi,imu-pakosarjan puolella taitaa vaan joku vaiko useampikin pultti mennä vesitilan läpi(jos nyt oikeen muistan) jotta voi olla että joutuu nesteet käyttään pihalla ;)
MM.PV544 -65(ikuisuus projekti),242 B21ET -78(Jäärata).
+useita Vauxeja ja Bedfordeja mm.HC Viva 1256 -74,HC Magnum 2300 -74,CF 250,2.3TD -78,jne.

Poissa Dmies

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 691
  • www.vrcf.fi
Vs: Amazonin b18 virranjakajan omituisuudet!
« Vastaus #28 : 28.03.2015, 17:07:09 »
Njaa,jokainen toki tehköön niinkuin itse parhaimmaksi näkee ;)Mutta yksi ainut kannenpultti on multa tappikoneesta katkennut jengan juuresta ja sekin irroittaessa kauan seisseestä koneesta koska oli ruostunut lohkoon kiinni,ja jokusia tappikoneita oon kuitenkin purkanu/kasannu enkä koskaan oo kannenpultteja niihin uusia ostanu,jotta en usko että ovat ensimmäinen asia mitä noihin kunnostaessa uusia tarttee ja niiden kestoa epäillä,jos kierteet on puhtaat ja kevyesti öljytyt ja pultti ei pohjaa ja pultti ei oo pilalle syöpynyt niin en usko että niitä kukaan tuolla momentilla poikki saa.
+kannattaa katsoa ja puhdistaa ettei pultinreijän pohjalla ole öljyä sillä ainakin saa pultin menemään poikki ja pahimmassa tapauksessa lohkon halki. Kaveri veti aikanaan ammattikoulussa lopputyötä tehdessä kannenpultin poikki viimeistä kiristystä tehdessä. Oli jäänyt pikkusen öljyä reijän pohjalle ja ei ollut huomannut, tosin oli kyllä kyseessä venyvät pultit joita veti momenttiin.

Poissa Spoileri

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 464
Vs: Amazonin b18 virranjakajan omituisuudet!
« Vastaus #29 : 03.04.2015, 14:00:49 »
Kokemuksia on että myös tikkukoneen pultit pärähtelee poikki, vaikka onkin Volvo . Mä taas en ymmärrä sitä , että isoja hommia tehdään osilla, jos on kerran mahdollisuus tehdä uusilla. Tämä tietenkin minun mielipide

Näin mielenkiinnosta; mitä oli jengoissa voiteena, kun pultti nasahti poikki kiristettäessä?
Mercedes-Benz 190E 2.6 -89, Mercedes-Dents 190E 2.0 -83, 960 3.0 -95 "Silver Sand", 244GL B23E -75 "Andes Copper", Toyota AE86 r.F & KP62 r.SS, Välikotelo -78, BSA A65 Thunderbolt 650 -71, Triumph Spitfire 1500 -79 "Vermillion Red"

Loose Unsoldered Connections And Splices

 

Proturbo  Autodiagnoosi