Puotilan autokorjaamo  RallyBaron

Kestävä etuvetoisen vaihdelaatikko?

  • 14 Vastauksia
  • 6907 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Brick

  • Mr John Doe
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 651
Kestävä etuvetoisen vaihdelaatikko?
« : 29.02.2016, 09:05:12 »
Minkäs valmistajan etuvetoinen (poikittais kokoonpano) vaihdelaatikko kestää hyvin rääkkiä. Paljon vääntöä alhaalta ja ratarääkkäystä. Kuitenkin tusina laatikko täytyisi olla ettei mikään erikoisuus. Sillä ei ole väliä sopiiko miten mihinkin koneeseen.
citikka

Poissa puliukk0

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2892
  • Luftmassenmesser Hitzdraht-Jetronic
Vs: Kestävä etuvetoisen vaihdelaatikko?
« Vastaus #1 : 29.02.2016, 17:23:30 »
Fordilta MTX75 (Noble esim käyttää niitä)

Ehkä astetta kovempi on vielä:

Toyotan E153 (mm. turbo MR2)
-Toyota Prius -04 "Ekopönttö"
-Nissan 200sx S13 1JZ-GTE VVTi '92
-Wäärin Wirittäjä #2 / Helsinki Highriders #1 (Kouvolan korottajien alajaos)

Poissa mikkeki

  • 315 km/h @ mile
  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 257
  • www.vrcf.fi
Vs: Kestävä etuvetoisen vaihdelaatikko?
« Vastaus #2 : 29.02.2016, 19:18:19 »
Volvon omat m56- lodjut?
Saabin lodjut...
raw d

Poissa Brick

  • Mr John Doe
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 651
Vs: Kestävä etuvetoisen vaihdelaatikko?
« Vastaus #3 : 01.03.2016, 07:20:38 »
Tuo Toyotan laatikko näyttää olevan kestävän laatikon maineessa saman tyyppinen löytyy myös vanhasta V6 camrystä.
M56 kyllä särkyy alhaalta vääntävän koneen kanssa ratahommissa.
Onko nuo saabin laatikot mainittavasti kestävämpiä kuin volvon laatikot? On ainakin edukas ratkaisu kuten myös tuo MTX75, mutta fordin osan käyttäminen tuottaa hieman harmaita hiuksia.
« Viimeksi muokattu: 01.03.2016, 09:19:17 kirjoittanut Brick »
citikka

Poissa puliukk0

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2892
  • Luftmassenmesser Hitzdraht-Jetronic
Vs: Kestävä etuvetoisen vaihdelaatikko?
« Vastaus #4 : 01.03.2016, 18:52:19 »
Ilmeisesti Saabin (f40) uudempi 6 lovinen kestää paljon paremmin kun ne vanhemmat mitä esim. 9000 saabissa. Nekään ei ole mitään heikkoja, muttei kyllä mitään edellisen kaltaisia.

"The GM MR6/F40 six-speed manual transaxle was first developed for Fiat, and use after by OPEL and Saab applications and is built in Rüssia."
Vaikka tuo suunnittelu ja valmistusmaa vähän luo ennakkoluuloja.  :D

Toi Toyo on hinta/kesto suhteeltaan varmaan ylivoimasin näistä.
-Toyota Prius -04 "Ekopönttö"
-Nissan 200sx S13 1JZ-GTE VVTi '92
-Wäärin Wirittäjä #2 / Helsinki Highriders #1 (Kouvolan korottajien alajaos)

Poissa Brick

  • Mr John Doe
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 651
Vs: Kestävä etuvetoisen vaihdelaatikko?
« Vastaus #5 : 02.03.2016, 08:45:16 »
Juu lähes jokaiselta autonvalmistajalta löytyy hyvä 2L nelipyttyinen 16V kone, mutta kaikilta ei löydy kestävää lootaa.
Täytyisi löytää sellainen tusina paketti, jossa kestävä laatikko.
Fordin MTX75 ja 2.0L Zetec on sellainen, mutta Ford.
Toijotan loota olis paras, muttei tusina tuote.
Tina 4 olisi suosikki kone, mutta M56 ei kelpaa.
citikka

Poissa mikkeki

  • 315 km/h @ mile
  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 257
  • www.vrcf.fi
Vs: Kestävä etuvetoisen vaihdelaatikko?
« Vastaus #6 : 02.03.2016, 09:17:36 »
Kuinka paljon pitäisi päähän lyöntiä kestää Nm ja kuinka alhaalta?
raw d

Poissa Pekko-poika

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 641
  • Fook Mii and Fook Yu!
Vs: Kestävä etuvetoisen vaihdelaatikko?
« Vastaus #7 : 02.03.2016, 09:30:32 »
Oliko joku erityinen syy miks pitäs olla tusinalaatikko? Vai ihan saatavuuden takia rikkoutumistilanteessa?

Saabeissa on kuuleman mukaan monessa viritetyssä hajoillu vetoniveliä, mutta sehän on periaatteessa hyvä "sulake" vaihteistolle... Vaihteistot on kuitenkin pysyny nipussa.
Keltainen
Sininen

Kouvolan köröttelijät.

Poissa Brick

  • Mr John Doe
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 651
Vs: Kestävä etuvetoisen vaihdelaatikko?
« Vastaus #8 : 02.03.2016, 09:41:14 »
Oliko joku erityinen syy miks pitäs olla tusinalaatikko? Vai ihan saatavuuden takia rikkoutumistilanteessa?

Saabeissa on kuuleman mukaan monessa viritetyssä hajoillu vetoniveliä, mutta sehän on periaatteessa hyvä "sulake" vaihteistolle... Vaihteistot on kuitenkin pysyny nipussa.

Juuri tuosta syystä tusina laatikko.
Hyvä pointti saabin laatikosta.

Tarkoitus rakentaa 2l 16V kone remmillä ja ahtimella. Tehoa halutaan 400hv ja vääntöä sellainen kone tuottaa jotain.
citikka

Poissa Pekko-poika

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 641
  • Fook Mii and Fook Yu!
Vs: Kestävä etuvetoisen vaihdelaatikko?
« Vastaus #9 : 02.03.2016, 10:03:19 »
Tarkoitus rakentaa 2l 16V kone remmillä ja ahtimella. Tehoa halutaan 400hv ja vääntöä sellainen kone tuottaa jotain.

Tuo F40 on GM:n toimesta speksattu kestämään 400Nm, mutta ilmeisesti kestää enemmänkin. On toki aika massiivinen, ja sitä myötä myös painava loota. En tiedä tosin kuinka tusinatavaraa nämä sitten on.

Ja Saabin uudemmat 16V-koneetkin olis kestävyytesä ja saatavuutesa puolesta varmaan hyvä vaihtoehto tähän.
Keltainen
Sininen

Kouvolan köröttelijät.

Poissa mikkeki

  • 315 km/h @ mile
  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 257
  • www.vrcf.fi
Vs: Kestävä etuvetoisen vaihdelaatikko?
« Vastaus #10 : 02.03.2016, 18:23:34 »
Pitäydyn vielä kannassani ja siitä syystä, kun en ole kuullut yhdestäkään tapauksesta, joissa ois saatu rattaita sileeks jne. ylisuuresta väännöstä johtuen.
Kasipätkien laatikoissa oli vissiin jotain tuonkaltaista, mutta ei s/v 40/60/70 sarjalaisten askeissa.

Mitä saabaksiin tulee niin ei niissä virivehkeissä mitkään vetarit ole paukkuneet, vaikka niitäkin on ajettu yli 700Nm väännöllä... Noiden askien koodeja en tunne, mutta vuosituhannen vaihteen 93-95 syöpien askit pitäisi olla ihan kelvollisia. Voin näistä kysästä tarkemminkin jos niihin viehtymystä on.

Uskon kyllä edelleen, että pärjäisit näillä tusinalaatikoilla jos et yli 500Nm vääntöjä tavoittele alle 2.n tonniin ja ei siinä kieltämättä kovin hyvää rata- ominaisuutta tule jos noin kävisi.
raw d

Poissa Pekko-poika

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 641
  • Fook Mii and Fook Yu!
Vs: Kestävä etuvetoisen vaihdelaatikko?
« Vastaus #11 : 02.03.2016, 19:15:30 »
Mitä saabaksiin tulee niin ei niissä virivehkeissä mitkään vetarit ole paukkuneet...
Ei vetarit, vaan vetonivelet.
Kaverilla oli vanhempikoppanen 9-3 reilu viis vuotta sitten, ja siinä meni kolme niveltä kesässä. Vääntöäkään ei ollut kuin ~450Nm, mutta silti.
Tosin autoja, kuskeja ja virittäjiä on moneen lähtöön...  ::)
Keltainen
Sininen

Kouvolan köröttelijät.

Poissa puliukk0

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2892
  • Luftmassenmesser Hitzdraht-Jetronic
Vs: Kestävä etuvetoisen vaihdelaatikko?
« Vastaus #12 : 02.03.2016, 19:53:49 »
Tuo 2.0 Zetec on kyllä hyvä takokamoilla ahdettaessa, lähes ilmanen + jenkeistä saa takoromut ja muitakin osia 2kpl kun täältä yhden satsin. Joskus olin tunkemassa sellaista mk4 Escoon...  :)
-Toyota Prius -04 "Ekopönttö"
-Nissan 200sx S13 1JZ-GTE VVTi '92
-Wäärin Wirittäjä #2 / Helsinki Highriders #1 (Kouvolan korottajien alajaos)

Poissa Brick

  • Mr John Doe
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 651
Vs: Kestävä etuvetoisen vaihdelaatikko?
« Vastaus #13 : 03.03.2016, 12:15:20 »
M56 kokemukset mulla on ollut juuri 850 kanssa, josta se särkyi syystä taikka toisesta. Tosin tarjonta M56 on hyvä ja sitä saisi 4.45 perällä.
Hinta laatu suhteeltaan zetekki olis varmasti paras.
Toki audilla olis etuveto kone ja laatikko pitkittäin sovellus.
citikka

Poissa Teuwo

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 93
  • www.vrcf.fi
Vs: Kestävä etuvetoisen vaihdelaatikko?
« Vastaus #14 : 10.03.2016, 11:07:33 »
Euro GM "F" lootat tuntuvat kestävän noin tuplat nimelliseen speksiin nähden ja sen jälkeen tulee tuho melko pian.
Noin esimerkkinä olen jurrannut käyttöautossa F18+ askilla liki 500 000km n. 350Nm käännöillä ja laatikko ei vielä äännä.

Getrag M32 olisi n. 15 kiloa kevyempi kuin F40, mutta yleisesti sitä pidetään suunnilleen yhtä haluttavana kuin ruttoa, koska laakeroinnit eivät tahdo kestää edes vakioautoissa. Sinällään hampaat voivat pitää ihan hyvinkin, mutta juuri kukaan ei halua asiaa koeistaa jos F40 vaan suinkaan mahtuu samalle paikalle. (Eli esimerkiksi Turbo Speedsterissä ei apurunko silpomatta mahdu).

F40 pitäisi olla jo vahvemmat siirtohaarukatkin kuin F23 oli ja sen lisäksi siihen saa amerniikan ecotykkipajoilta vahvempia osia, jos tarvetta ilmenee.



 

Samppasport  Futurez