Carcom Oy  Ateho

Tehokkaampi akkulaturi?

  • 10 Vastauksia
  • 3066 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa hyrysysy

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 103
  • www.vrcf.fi
Tehokkaampi akkulaturi?
« : 13.09.2016, 18:18:41 »
Terve.
Ei oikein löytynyt sopivaampaa osiota 2010 vuosimallin V70 2,4:lle, 85Ah/800 Exide akku.
Semmoista, että työmatka suuntaansa on ~40 kilometriä / 40 minuuttia.
Aamulla kotona käytän Webaa sen 15 - 20 minuuttia.
Työpaikalla olisi tolppa, joka antaa sähköä sykleinä.

Hieman vaivaa vaativa ratkaisu on käyttää irrotettavaa C-tek -laturia (sinisellä kiinteä sen 600€).
Valmiina olisi nelivaiheinen malli XS3600, 3,6A.

Mikä C-tekin malli olisi sopivampi talveksi? Tuo nykyinen taitaa olla vajaamittainen?

Poissa Jortsi

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 632
  • www.vrcf.fi
Vs: Tehokkaampi akkulaturi?
« Vastaus #1 : 13.09.2016, 20:22:43 »
Defa/calix laturi pitäis saada asennettuna puoleen tuosta sinisen hinnasta. Osat about 200€ ja jos viitsii, niin asentaa ite. Jos erillisen aluat, niin joku 7A ja lämpötilakompensoinnilla oleva.
Vikakoodien lukua Roi-Oulu maastossa!

Showroom

Poissa hyrysysy

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 103
  • www.vrcf.fi
Vs: Tehokkaampi akkulaturi?
« Vastaus #2 : 13.09.2016, 22:38:56 »
Kiitos vastauksesta. Käytännössä teettää pitää, luottamus omiin taitoihin on terveellisen skeptinen  ::)

Mitä tuo lämpötilakompensaatio käytännössä tarkoittaa verrattuna tavalliseen älylaturiin?
C-tekin sivulla mainitaan mutten löytänyt selitystä.
Ja vain malli MXS 5.0 / 5A näyttäisi olevan tuollainen, jos oikein ymmärsin :(

Olikos se Calix vai Defa, jota Volvo suosii letkulämmittimenä, jos moisen joskus lisäksi tarvitsee?


Poissa estate

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1421
  • Lahajattomat reenaa
    • ahtua.fi
Vs: Tehokkaampi akkulaturi?
« Vastaus #3 : 14.09.2016, 07:35:55 »
Ctek:ltä oranssi Polar malli niin kestää ja toimii pakkasessa. Omaan kulkineeseen asensin purkuautosta otetun Defan sisätilan pistokkeen konehuoneeseen, minipistokkeen puskuriin ja Ctek on koko talven kiinni. Tuo sisätilan pistoke konehuoneessa ei vissiin ole ihan normien mukainen asennus. Aikaa asentamiseen meni reilu vartti, eikä vaadi suuria asentajan taitoja. Minipistokkeelle porasin reiän puskuriin, siihen tarvii askelporan. Pistorasia kahdella ruuvilla kiinni ja johto parilla nippusiteellä kiinni koriin ettei heilu ja hinkkaannu rikki.
Jeep Grand Cherokee 3.0 CDR
Citroen C5
Paljo on kalustoo käsien kautta kulkenu

Poissa Jortsi

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 632
  • www.vrcf.fi
Vs: Tehokkaampi akkulaturi?
« Vastaus #4 : 14.09.2016, 08:55:26 »
Lämpötilakompensaatio tarkoittaa sitä, että kylmässä nostaa jännitettä, jotta edes jotain virtaa saadaan menemään akkuun perille asti. Monessa älylaturissa tuo on. Asennus noissa latureissa ei tosiaan vaadi kummoisia taitoja, suurin haaste lienee saada puskuriin pistoke hyvään paikkaan.
Vikakoodien lukua Roi-Oulu maastossa!

Showroom

Poissa hyrysysy

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 103
  • www.vrcf.fi
Vs: Tehokkaampi akkulaturi?
« Vastaus #5 : 18.09.2016, 12:29:14 »
Kiitokset infosta - noilla tiedoilla saatoin rinta rottingilla opastaa paikallisen motonetin myyjää ;D
Mutta pähkäilyn jälkeen talouteen tuli kuitenkin malli Polar, vaikkei täytäkään saatua 7A:n suositusta.
Tuon lämpötilakompensoidun mallin alin suositus on 'vain' miinus 20C...

Poissa mushinico

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 144
  • www.vrcf.fi
Vs: Tehokkaampi akkulaturi?
« Vastaus #6 : 22.09.2016, 21:30:43 »
Onko muuten Calixin 1205 (5 A laturi), tai Calix 1207 (7 A) tuota lämpötilakompensaatiota? Aika nihkeät datasheetit oli.
V60 D5 AWD 2014 R-Design (+Polestar)

Poissa VäLKKy

  • Toiminnantarkastaja EVP
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 6876
  • Kaikkee sitä...
Vs: Tehokkaampi akkulaturi?
« Vastaus #7 : 23.09.2016, 07:51:08 »
Onko muuten Calixin 1205 (5 A laturi), tai Calix 1207 (7 A) tuota lämpötilakompensaatiota? Aika nihkeät datasheetit oli.

Väitän ettei ole mitä kytkentäkaavioita katselin. :)
... --> S40 T4 -02 --> S40 T5 -04 --> Focus ST -07 --> S40 2.0D Powershift -10 --> BMW 330D M-Sport -10 --> Audi A4 3.0 TDI quattro S-line -11 --> Audi A6 3.0 TDI competition quattro -15 --> Audi A6 Avant 55 TFSI e quattro -21

Poissa mushinico

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 144
  • www.vrcf.fi
Vs: Tehokkaampi akkulaturi?
« Vastaus #8 : 23.09.2016, 09:18:11 »
Väitän ettei ole mitä kytkentäkaavioita katselin. :)
No eipä tolla kauheasti taida olla merkitystä. Tuossa 1205 latausjännite on max 14,7, eikä se sen yli voi olla lämpötilakompensoidussakaan laturissa juurikaan. Monissa taisi olla 14,5V lämpötilakompensoituna.
V60 D5 AWD 2014 R-Design (+Polestar)

Poissa Rasseli

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 282
Vs: Tehokkaampi akkulaturi?
« Vastaus #9 : 23.09.2016, 09:24:08 »
Ittellä on c-tekin mx25 peräpaksissa jossa on lämpötila anturi. Lataa ainaki hyvin 200ah:n akuston kohtuu rivakasti täyteen  ;D
Nyk. V60 D5 -11
Ex.  S60 2.4D -08; S60 -03; Nissan primera hb -01;Kawasaki ZX-6R 636 -06

Poissa mulugren

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4010
  • It is speed! Speed of hand, speed of mind
Vs: Tehokkaampi akkulaturi?
« Vastaus #10 : 03.10.2016, 19:29:12 »
työmatka suuntaansa on ~40 kilometriä / 40 minuuttia.

Ei kyllä pitäisi kunnossa olevalla laturilla ja agm akulla olla mitään onkelmaa jos noinkin pitkä ajorupeama suuntaansa. Meillä n.25km/20min per suunta ja agm akku pärjää mk2 V70 Volvossa oikein hyvin. On pärjännyt jo vuosia. Talvella liki aina ajastuksella molempiin suuntiin ja saattaa pöhistä kolmekin varttia ennenkuin vaimo virta-avainta vääntää. En ymmärrä miks muilla tyhjenee akut mutta meillä ei ;D
"We are either kings or pawns of men" ~Napoleon Bonaparte

 

Futurez  Kulkukoira