KL-varaosat  Race.fi

Pakettiautot, isot ja pienet

  • 38 Vastauksia
  • 10137 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa mheguli

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 364
  • www.vrcf.fi
Pakettiautot, isot ja pienet
« : 13.12.2016, 08:13:34 »
Foorumilla tuntuu liikkuvan paljon ihmisiä, jotka työkseen käyttävät pakettiautoa, siispä toivoisin vähän mielipiteitä ja kokemuksia pakettiautoista. Lähitulevaisuudessa pitää hankkia työnantajalleni muutama pienehkö (Transporter tai vähän pienempi) ja muutama isohko (Sprinter) pariovilla, takalaitanostimella jne. Uusia ei hommata, jos saadaan järkeviä käytettyjä, luokkaa 150 tkm ajettuja. Ajo on lyhyen matkan suhaamista ja pieniä nopeuksia. Moottoriteholla ei ole merkitystä, ehkä jopa pienempi parempi. Automaattivaihteisto olisi hyvä, jos vaan löytyisi kestäviä automaatteja. Nykyinen kalusto on erittäin käytetyn näköistä, eli autoilla ajetaan juuri niin huonosti ja huolimattomasti kuin vain voidaan. Ajokulttuurin muutos on tarina sinänsä, ei mennä siihen nyt.

Tiedossa on, että
- 2009-> Transporterit, etenkin 180 hp versiona, ovat täysiä pommeja.
- Kaikki DSG:t on kierrettävä kaukaa.
- Hiace olisi tähän käyttöön hyvä, mutta niitä ei enää tehdä.

Ajatuksia? Millainen kapistus on esim. Proace ja sen sisarmallit? Entä isommissa, Transit vs. Sprinter? Voimansiirron kesto ja ruostumistaipumukset kiinnostavat. Lisäksi esim. ovien toimivuus ja kestävyys, koska ne ovat meillä erittäin kovalla käytöllä.

Poissa estate

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1421
  • Lahajattomat reenaa
    • ahtua.fi
Vs: Pakettiautot, isot ja pienet
« Vastaus #1 : 13.12.2016, 09:07:10 »
Ensi alkuun on todettava, että viatonta pakua ei ole. Ja onneksi hiase ei enää tehdä, oli se niin kaamea värkki. Lyhyt ajo on myrkkyä kaikille dieseleille, egr ottaa ensimmäisenä nokkiinsa. Eli se kannattaa ohjelmoida pois käytöstä, ja dpf tyhjentää ja ohjelmoida pois myös. Proass:ta en maksaisi jojota lisää, saman auton saa halvemmalla Citikkana tai Pösönä.
Itsellä lähinnä kokemusta Boxer/Jumper sekä Transit linjalta. 2,2 common rail moottori noissa on sama. Itse tekniikka luotettavaa mutta saastehärvelit (egr ja dpf) sytyttelevät vikavaloa jossakin vaiheessa, etenkin jos on paljon pätkäajoa. Transit vähän työkalumaisempi kuin ranskattaret. Helmakotelot kannattaa ruostesuojata sisäpuolelta ja eteen laittaa roiskeläpät jos ei ole. Alusta ja nivelet kestää hyvin. Ainakin Boxer/Jumper työntää ohjaamoon hyvin lämmintä, vaikka kone muuten lämpeneekin hitaasti talvella. En tiedä onko viimeisimpään faceliftiin muutettu takaovien saranoita, mutta 2006-2013 korisessa Boxerissa/Jumperissa takaovien saranat tahtoo jäykistyä ja väljistyä. Käytön puutetta? Tomaattilaatikoilla noita Boxer/Jumper/Transit on aika vähän.
Jeep Grand Cherokee 3.0 CDR
Citroen C5
Paljo on kalustoo käsien kautta kulkenu

Poissa Pekko-poika

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 641
  • Fook Mii and Fook Yu!
Vs: Pakettiautot, isot ja pienet
« Vastaus #2 : 13.12.2016, 12:22:00 »
Isommista ei niinkään kokemusta, mutta pienemmistä aika paljon enemmän. Ja etenkin niistä, jotka on ihan oikeassa työajossa, kovassa käytössä ja reilummilla kuormilla.
Tuohon hommaan ei ole kuin yksi vaihtoehto. Hiace.
Se ei ole mukavin, hienoin ja taloudellisin, mutta ehdottomasti toimivin ja kestävin.
Maatalon isäntien ym. tyhjänä terveisten ajoon käy sitten taas mikä tahansa Volkkari tai ranskanpulla.
Ja jos nyt oli haussa vähemmin ajettu käytetty versio, ja jos Hiace kelpaa, niin voin kertoa että tietyiltä isoilta firmoilta päättyy leasingsopparit monesta autosta ihan näillä näppäimillä. Ja sieltä vapautuu markkinoille mm. viimeisen vuosikerran Hiaceja, parhaimmat alle 40tkm ajettuja.
Keltainen
Sininen

Kouvolan köröttelijät.

Poissa FASTDOHC

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1275
  • -TPPR- Volvoilua vuodesta 2011
Vs: Pakettiautot, isot ja pienet
« Vastaus #3 : 13.12.2016, 13:15:02 »
Isommista ei niinkään kokemusta, mutta pienemmistä aika paljon enemmän. Ja etenkin niistä, jotka on ihan oikeassa työajossa, kovassa käytössä ja reilummilla kuormilla.
Tuohon hommaan ei ole kuin yksi vaihtoehto. Hiace.
Se ei ole mukavin, hienoin ja taloudellisin, mutta ehdottomasti toimivin ja kestävin.
Maatalon isäntien ym. tyhjänä terveisten ajoon käy sitten taas mikä tahansa Volkkari tai ranskanpulla.
Ja jos nyt oli haussa vähemmin ajettu käytetty versio, ja jos Hiace kelpaa, niin voin kertoa että tietyiltä isoilta firmoilta päättyy leasingsopparit monesta autosta ihan näillä näppäimillä. Ja sieltä vapautuu markkinoille mm. viimeisen vuosikerran Hiaceja, parhaimmat alle 40tkm ajettuja.

Kyllä  O0 Hiacee tehtiin/toimitettiin suomeen 2012 loppuun asti, eli näitä viimeisiä malleja voi löytää todella vähän ajettuinakin ja aivan varmana ovat pakettiautojen maailmassa ylivoimaisesti kestävin, on omaa kokemusta ja monella tutulla on ollut hiace -80 luvan alusta asti´ja kuullut pelkkää hyvää.

Hiacehan on kamala kun ajetaan +100km/h, mutta mitä sitten?! Se on työkalu, eikä mikään luxusauto.
Mutta tosiaan nämä viimeiset hiacet 2007 lähtien kun nokkaan tuli kasvojen kohotus yms, muuta pientä uudistusta, mm. moottorit ovat paljon pippurisempia kuin edelliset D4D myllyt ja olikohan nyt 2009 ilmastointi ja sähkölasit tuli vakio varusteisiin, tokihan niitä oli jo vanhemmissakin malleissa  :)

4WD-mallihan on todella kova sana, pääsee lähestulkoon minkälaisessa maastossa tahansa, mutta ainoa huono puoli on tässä, meinaan kulutus. En muista mikä 4WD keskikulutus oli, mut n.1,5l-2l/100km vie enemmän naftaa kuin takavetoinen malli.
NYKYÄÄN: -06 V50 2.4. + -TeamPinsiönParoniRacing- 740 V8  + -03 Fiat Ducato 2.8JTD Asuntoauto + kesä/lauluautona -85 Chevrolet Caprice stw cid355 ja th350.

EDELLISET VOLVONI: ex.-96 855 2.4 10v -> ex.-98 S80 T6 -> ex.-98 V70 2.5 20v -> ex.-95 855 T5-R -> ex.-96 855R -> ex.-95 964 3.0 24v -> ex.-92 245 2.3 -> ex.-00 V70 tdi -> ex.-99 V70 tdi -> ex.-02 XC70 2.4T -> ex.-96 Volvo 965 (V90) 2.5 24v

Poissa estate

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1421
  • Lahajattomat reenaa
    • ahtua.fi
Vs: Pakettiautot, isot ja pienet
« Vastaus #4 : 13.12.2016, 15:39:33 »
Haisu on yliarvostettu kasa. Niissä viimeisissä telkkarilamppuisissa ei enää ole edes mitään luotettavaa. Tekniikkaa saa korjata 100 tonnin välein kun ei se d4d kestä nipussa. Ja kaikki on varmaan jo vähintään kertaalleen ylimaalattu, ne kun kukkivat jokapuolelta alle vuoden ikäisinä, punaiset vissiin pahimpia mätänemään. Nelivetokin pelkkä vitsi, yksi pyörä kun kuopaisee tyhjää niin jumissa ollaan. Kuormaakaan hiase ei kestä sitä vertaa mitä muut, persus vetää maata muutaman sadan kilon kuormalla. Se hyvä puoli niissä on, että kuski ei talvella tipu kyydistä kun käsivarsi on jäätynyt sivulasiin kiinni ;D Oikeassa työkäytössä noita ei ole enää näkynyt vuosiin, joku vanha turnusjussi, sähkäri tai timpuri noilla vielä koittaa sitkutella.

Ja kyllä olen omistanut haisun ja on ollut ylivoimaisesti huonoin ja epäluotettavin ajoneuvo mitä olen ikinä omistanut.
Jeep Grand Cherokee 3.0 CDR
Citroen C5
Paljo on kalustoo käsien kautta kulkenu

Poissa vee40td

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1297
  • V40
Vs: Pakettiautot, isot ja pienet
« Vastaus #5 : 13.12.2016, 15:47:10 »
Ja kyllä olen omistanut haisun ja on ollut ylivoimaisesti huonoin ja epäluotettavin ajoneuvo mitä olen ikinä omistanut.
Ei kyllä uskois kun katsoo mitä allekirjoituksesta löytyy  ;D

Hiace ehdottomasti nelivetona varsinkin jos meinaa kaupunkialueella kurvailla. Takaveto on tappokampe talvella, toki jos on paljon painoa perällä niin saattaa päästä liikkeellekkin.
Lämmin auto ja nelikolla kulkee hyvin.
Naftaa on kova kyllä syömään.

Poissa teemum93

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 75
  • www.vrcf.fi
Vs: Pakettiautot, isot ja pienet
« Vastaus #6 : 13.12.2016, 16:06:41 »
Meillä ainakin on lyhyt korisen 07 4WD Hiacen mittaris 270tkm eikä ole oikeestaan muuta tehty kun vaihdettu öljyt ja suodattimet... Onkohan 1pyöränlaakeri ja vetoakselin suojakumi vaihettu. Ei toki ole mikään ajonautinto eikä se kahenistuttava hantin jakkarakaan mikää luxus ole, mutta ainakin meillä on ollut pomminvarma työkalu. Eikö myöskään oo ikinä jääty jumiin, vaikka on menny hankipöykyssä et konepellille lens lumi, tokihan sitä voi ostaa jonkun rapeen ranskalaisen etuvetovessan ja ajaa pikitietä  ;D

Poissa Tuke

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 132
  • www.vrcf.fi
Vs: Pakettiautot, isot ja pienet
« Vastaus #7 : 13.12.2016, 16:33:59 »
Omat kokemukset on transporttereista, caddyistä ja maxi caddyistä posti ajossa ja ne tuntuu muuten kestävän, mutta juuri noiden sivuovien kaa on ollut ongelmia. Erityisesti caddyt tuppaa olemaan ongelmallisia ja vika on jossain avausmekanismissa, kahva alkaa vetää tyhjää. Kaikki mallit on automaatteja ja kilometrit vaihtelee 100-200tkm välillä ja muutamasta on vaihdettu vauhtipyörä. Eniten ajetuista huomaa, että laatikko ei ole enää uusi eikä ihmekään sillä ajolla mitä ne saa kokea.

Poissa mheguli

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 364
  • www.vrcf.fi
Vs: Pakettiautot, isot ja pienet
« Vastaus #8 : 13.12.2016, 17:08:26 »
Hyvää keskustelua, juuri tällaista kaipasin. Saa jatkaa. :)

estaten pointti pätkäajon ja saastelaitteiden epäyhteensopivuudesta oli varsin hyvä, eikä itselle tullut mieleen, vaikka periaatteessa tuttua juttua onkin. Sähköautohan olisi käyttötarkoitukseen toimintasäteeltään riittävä. Kuulemma Nissan e-NV200 e on ei tosin talvella ole järin lämmin peli. Pidemmällä aikavälillä ylläpitokulut ovat vähän arvoitus, mutta liisarina olisi melko riskitön, ja käyttökulut todella pienet.

Tämänhetkiseen kalustoon kuuluu Hiacekin, ja se tuntuu kestävän aika mukavasti. Onhan se järkyttävä peli ajaa, tai voisiko sanoa, että se on autoilun liikkuva ulkomuseo, mutta ajo on tosiaan sen verran lyhyttä pätkää, ettei ajonautinnolla ole suurta painoarvoa.

Poissa Pekko-poika

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 641
  • Fook Mii and Fook Yu!
Vs: Pakettiautot, isot ja pienet
« Vastaus #9 : 13.12.2016, 18:24:13 »
Paikallinen sähköyhtiö osti ja varusteli omaan käyttöönsä viisi uutta sinistä Hiacea niiden viimeisenä maahantuontivuotena; kaksi sen hetken ajoihin vanhojen tilalle ja kolme "varastoon" odottamaan vuoroaan :D

Tästä Hiacen seuraajamallista onkin sitten monta tarinaa, mutta sehän onkin jotain muuta kun Japanilaista suunnittelua/tuotantoa :)
Positiivisena puolena siinä ajettavuus ja kulutus edeltäjään nähden.

Isäukolla ollut nyt kymmenisen vuotta raksa-ajossa T5-Portteri. Reilu 100tkm, eikä juuri mitään vikaa. "Huollot" tehty ensimmäistä lukuunottamatta kaikki itse. Viimeisiä vitoskoneisia, ja automaattilootallakin vielä.
Keltainen
Sininen

Kouvolan köröttelijät.

Poissa janne81

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4108
Vs: Pakettiautot, isot ja pienet
« Vastaus #10 : 13.12.2016, 18:57:34 »
D4D Hiacesta ei hirveesti ole kokemusta, mutta onhan semmonen -96 tai uudempi Hiace nyt kuitenkin maailman paras ja luotettavin auto sekä ainut vehe jolla lähtisin oikeesti vaikka Siperian korpeen  S*
Pesee kaikki Volvotkin mennen tullen luotettavuudellaan.
Nimim. 14 vuotta työmaan käytössä ollut ja joku 200 000km sinä aikana tullut lasiin.
Useita kuskeja mun lisäks ja huonoa pitoa on nähnyt.

Kertaakaan ei ole leimalle ollut mitään vaikka huolto on tyyliin 2x vuoteen pesu ja renkaan vaihto sekä ennen katsastusta perushuolto.

Jos tuo viimeinen Haisu on edes yhtään perinyt vanhemman ominaisuuksia niin kyllä voin suositella.
Mikään luxuskyytihän siinä ei ole, mutta hei se on työkalu.

Poissa TVS

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4870
  • Kontinuerlich jetronic
Vs: Pakettiautot, isot ja pienet
« Vastaus #11 : 13.12.2016, 18:58:53 »
Transhit-kokemuksia tai lähinnä kuntoraporttia ja ajotuntumia lyhyessä ajossa kaupunkipyörityksessä olevasta uusimman korin ransusta, customihan se nykyään on: lukot toimii vain kaukosäätimestä, noin joka kymmenes kerta avainta käyttäessä saa vaihtaa myös lukkomekanismin oveen. Sivuoven kahvan on joku kätevä särkenyt, kaksoismassa on 50k kohdilla aivan täys helistin, jos koneen öljymäärä alkaa vajoamaan niin kiiruusti vaihtamaan suuttimien tiivisteet, vetää venakopan sisältä suuttimien ohi öljyä koneeseen ja toisaalta nokea öljyyn. Takaovien mekanismit on pehmosia, repeää ovesta irti. Alustan osat tuntuu kestävän hyvin, samaten jarrut jne., aski pelaa ja kone kukkuu. Nyt on mittaristosta ohjausmoduuli rikki, takavalomoduuli on vaihdettu jo aiemmin. Ei siis ihan viaton peli semmonenkaan, parasta on silti juuri tuo että käsiinhän tuo lahoaa kun pohjaa kurkkii.
LH 2.4 säätöä Tre-orivesi-mänttä-seudulla. YV jos tarvitset säätöapua.

Poissa Mepi

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 714
  • www.vrcf.fi
Vs: Pakettiautot, isot ja pienet
« Vastaus #12 : 13.12.2016, 19:08:38 »
Haisu on yliarvostettu kasa. Niissä viimeisissä telkkarilamppuisissa ei enää ole edes mitään luotettavaa. Tekniikkaa saa korjata 100 tonnin välein kun ei se d4d kestä nipussa. Ja kaikki on varmaan jo vähintään kertaalleen ylimaalattu, ne kun kukkivat jokapuolelta alle vuoden ikäisinä, punaiset vissiin pahimpia mätänemään. Nelivetokin pelkkä vitsi, yksi pyörä kun kuopaisee tyhjää niin jumissa ollaan. Kuormaakaan hiase ei kestä sitä vertaa mitä muut, persus vetää maata muutaman sadan kilon kuormalla. Se hyvä puoli niissä on, että kuski ei talvella tipu kyydistä kun käsivarsi on jäätynyt sivulasiin kiinni ;D Oikeassa työkäytössä noita ei ole enää näkynyt vuosiin, joku vanha turnusjussi, sähkäri tai timpuri noilla vielä koittaa sitkutella.

Ja kyllä olen omistanut haisun ja on ollut ylivoimaisesti huonoin ja epäluotettavin ajoneuvo mitä olen ikinä omistanut.
Jopa tuli mustamaalattua Hiacea

Yritykseni omistaa viisi 08-11 4WD Hiacea. Vähiten ajettu 250tkm, eniten päälle 300tkm. Tekniikkaan ei ole yhdessäkään kajottu, vain kytkimiä mennyt. Nekin johtuu rankasta ajotavasta lumihangessa kun pakko päästä työkohteille maastossa kesät talvet perille.

Viimeisissä vuosimalleissa kukkimisongelmaa, mutta kaikki on takaisinkutsuna maalattu kokonaan uudelleen

Neliveto on ihan hyvä, jatkuvasti kaikilla _kaikilla_ vetävä. Eipä noita lukollisia pakuja edes ole. Sitä ei lasketa jos jossain ajonvakautus yrittää jattutella vapaasti pyörivää rengasta.
Hiacella helppaa kun painaa ristiriipunnassa jarrua niin veto siirtyy toiselle puolelle akselia.

Hiaceen saa taskurahalla kuormajouset taakse, ja samalla kun kiristää edestä vääntövarsia niin saa hyvin maavaraa lisää

2000kg vetokyky siinä ja siinä että riittää, monelle riittää

Hytissy pystyy matkustamaan jopa kolme henkilöä koska vaihdekeppi on järkevästi eikä törrötä konsolista keskellä istujan polveen



Ne vain toimii, ja toimii. Niin ja huollettu kaikki 30tkm välein merkkihuollossa, ei olla tehty 15tkm vuosihuoltoja. Ei voisi edullisempaa ylläpidettävää ollakkaan

Pahimpina miinuksina valtavan kokonen kääntösäde (koskee vain 4-vetoja) ja rattiakselin läpivientikumi joka menee 100tkm välein ja sieltä tulee moottorin äänet kabiiniin. Tuon vaihtamalla auto oikeasti hiljenee hytistä  :)
« Viimeksi muokattu: 13.12.2016, 19:23:51 kirjoittanut Mepi »
Volvo XC60 2016 D3 - (150hp 350Nm) 230hp 500Nm
Ex. Volvo V70 2013 Summum D5 AWD Rica 275hp
Ex. Volvo V70 2007 Classic 2.5T AWD Rica +180kW # Ex. S40 T4

Poissa eke

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 621
  • www.vrcf.fi
Vs: Pakettiautot, isot ja pienet
« Vastaus #13 : 13.12.2016, 21:57:40 »
Mielenkiinnolla seurannut tätä HIACE kauppaa yli puoli vuotta , Toyotakauppa pitää vanhat Hiacet  huimassa hinnassa , ja muut seuraa , useampi yksityinen ,"oikeamman hintainen " auto on päätynyt kauppiaalle 3-5000 kalliimalla uudelleen myyntiin . Hyvät "kiillotusrahat" .
4WD n vuotuiset pakolliset maksut on valtion toimesta ( päästöt 243 gr ) yli 1000eur.
Itse ajoin 3v Hiacella , uuden karhealla ,pelkällä takavedolla ,talvestakin selvisi pienellä lisäkuormalla ,ja hyvillä talvirenkailla .
Ajo-ominaisuudet ei "hurmannut" , mutta huoleton auto sillä n.50 000 km mitä minä omistin .

Poissa sopanja

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 225
  • www.vrcf.fi
Vs: Pakettiautot, isot ja pienet
« Vastaus #14 : 14.12.2016, 08:22:13 »
Mä oon ajellut -05 1.9 T5 transportterilla nyt reilut 5v/200tkm. Autossa nyt mittarissa 310tkm. Toi on sen verran vanha että ei löydy hituloukkuja tms. Vikoja on ollut seuraavasti ulkomuistista luetellen:
- Vauhtipyörä ja vetoakseli/booritumppi heti kun auto tuli mulle
- Takapyörän laakerit ennen 300tkm
- Toinen etupyörän laakeri 300tkm jälkeen
- Vakaajan "koiranluita" useita pareja. Nyt laitoin rasvanipat jos kestävisi paremmin
- Oikea raidetangonpää 300tkm jälkeen. Papereiden mukaan vaihdettu 100tkm kieppeillä molemmille puolille.
- Toinen käsijarruvaijeri. Tarvikevaijeri kesti 3v. Alkuperäinen vaijeri hajosi omaa hölmöyttä
- Iskarin yläpäiden kääntolaakerit sun muut romut
- Yksi hehkutulppa

Molemmissa etuovissa mikrokytkimet eivät toimi kunnolla. En ole jaksanut uusia. Jarrulevyt ja palat on uusittu ainakin kertaalleen. Taitaa palat olla jo pariin kertaan vaihdettu. Auto on ohjelmoitu melkein heti mulle tullessa. Kulutus on 7-8l/100km. Maantiellä pienimmät kulutukset on ollut 6,6l/100km. Laiska tuo on mutta ohjelmoinnin kanssa pärjää ainakin kevyemmillä kuormilla ja moottori on melko luja.

Kaverilla on ajossa samanlainen 2.5TDI automaattilaatikolla. Autoa ei ole juurikaan huolettu tai tehty mitään muutakaan. Ihan kamalan näköinen. Nyt alkaa puolimiljoonaa olemaan mittarissa. Laatikolle ei ole tehty mitään, tosin aika paljon tuntuisi luistavan. Pyöränlaakereita sun muita on vaihdeltu.

Jotenkin olen sellaisessa uskossa että nuo vanhemmat Portterit ovat parempia maalipinnaltaan ja tekniikaltaan. Uudemmissa luvattoman paljon kalliita remontteja. Uudemmat tuntuvat ruostuvan herkemmin, tosin ei nuo vanhatkaan mitään erityisen hyviä ole siinä suhteessa. Sprintterit/Crafterit tuntuvat mätänevän käsiin kun niitä olen seurannut. 

 

Samppasport  Futurez