Ateho  Elekma

Akkulaturi

  • 4 Vastauksia
  • 2145 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa XC04

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 47
  • www.vrcf.fi
Akkulaturi
« : 07.01.2017, 09:35:05 »
Laitoin viimetalvena tuon Defan akkulaturin autoon, mutta silloin ei vielä siitä oikein saanut kokemuksia kun Ardic lopetti toimintansa. Nyt kun lämmitinkin on toiminut niin täytyy todeta, että ehdoton kapistus tuo laturi kun työmatka on vain 15km suuntaansa. Ja kätevä käyttää, tapsi seinään aina kun auto tulee kotiin. Ei tarvii jännittää, että riittääkö virta ja onko auto lämmennyt.
Volvo XC90 2004
Peogeot 107 2007
FIAT 850 1974

Poissa Tome-

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1681
Vs: Akkulaturi
« Vastaus #1 : 11.01.2022, 10:43:21 »
Tämä aihe on vissiin lukittu: https://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=81979.0

Jatketaan edes silti johonkin olemassa olevaan.

Uudessa tulokkaassa ei ole akkulaturia eikä liioin myöskään mitään sähköllä lämpiävää vastusta. Mitäs tuonne nykyään kannattaa laittaa? Ajatuksena on Calixia käyttää, kun muistakin autoista löytyy ja piuhoja on valmiina.

Onko oranssi Ctek Polar edelleen hyvä vaihtoehto? Jos asentaa sisähaaraan hanskalokeron alle tms ja tuo vain konehuoneeseen sen akulle menevän piuhan (pysyisi tuo pistoke pölyltä, lialta ja roiskeilta suojattuna)? Toisaalta Calixin oman saa suoraan konehuoneeseen ja piuhojen väliin.
Menneitä ja nykyisiä Volvoja ~aikajärjestyksessä:
144 '72, 242 '79, 240 '85, 240 '86, 740 '85, 740 '89, 850 '96/97, 940 '95, S70 '99, S80 '07, V70 '05, 850 '95/96, V70 '00, V70 '07, V70 '05, V70 '07, XC90 '13 / 854R '96/ 855 T-5R '95 / XC60 T8 Inscription '19

Poissa R70AWD

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 703
Vs: Akkulaturi
« Vastaus #2 : 11.01.2022, 11:01:06 »
Oranssi CTEK Polar 5A on aina hyvä valinta, mutta jos kiinteästi mainaat asentaa ja on sisälämppäri, niin pakkastoiminto lakkaa toimimasta sisätilan lämmittimen käynnistyessä.
Toinen vaihtoehto on CTEK MXS10 10A, jossa on erillinen lämpöanturi johdon päässä. Anturin voisi työntää johtojen mukana konehuoneen puolelle.
Omassa käytössä on molemmat, Polar kiinni normaalisti aina kun auto seisoo kotona ja kun on enempi "webaston" käyttöä ja pakkasta, niin käytän tuota 10A mallia. 
Polarista on pistokekin mennyt jo vähän huonoksi, täytyisi vaihtaa uusi pistoke johdon päähän. Omassa on vain pistoke maskissa ja laturi ulkona irrallaan.
Nykyiset : 2009 V70 T6 AWD * 1998 940 2.3 Turbo Classic
Exät : 1998 V70R AWD * 1997 960 2.5  * 1989 740 Turbo Intercooler * 1983 240 DL

Poissa R70AWD

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 703
Vs: Akkulaturi
« Vastaus #3 : 11.01.2022, 11:03:49 »
Tollasta kanssa miettinyt, lämminakku ottaa neljä kertaa paremmin virtaa vastaan. Latautuisi paremmin kun lähtee ajamaankin, saa Defa ja Calix yhteen sopivana, sekä Schukona. Duunikaveri ylistää kovasti.

https://www.polarheater.fi/product/179/polar-akkulammitin-calix-yhteensopiva-57-wattia
Nykyiset : 2009 V70 T6 AWD * 1998 940 2.3 Turbo Classic
Exät : 1998 V70R AWD * 1997 960 2.5  * 1989 740 Turbo Intercooler * 1983 240 DL

Poissa Tome-

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1681
Vs: Akkulaturi
« Vastaus #4 : 11.01.2022, 11:48:56 »
Oranssi CTEK Polar 5A on aina hyvä valinta, mutta jos kiinteästi mainaat asentaa ja on sisälämppäri, niin pakkastoiminto lakkaa toimimasta sisätilan lämmittimen käynnistyessä.
Toinen vaihtoehto on CTEK MXS10 10A, jossa on erillinen lämpöanturi johdon päässä. Anturin voisi työntää johtojen mukana konehuoneen puolelle.
Omassa käytössä on molemmat, Polar kiinni normaalisti aina kun auto seisoo kotona ja kun on enempi "webaston" käyttöä ja pakkasta, niin käytän tuota 10A mallia. 
Polarista on pistokekin mennyt jo vähän huonoksi, täytyisi vaihtaa uusi pistoke johdon päähän. Omassa on vain pistoke maskissa ja laturi ulkona irrallaan.

Meinaatko, että pakkastoiminto lakkaa koska sisälämppäri lämmittää? Eihän se ihan hetkessä sitä kyllä lämmitä, jos on jossain koteloiden sisällä.

Tuon Ctekin voisi tosiaan ottaa sisähaaralla kabiiniin ja tarvittaessa haaroittaa siitä vielä myös sisälämppärille. Mutta tuolla saisi sen kabiiniin ja vaikkapa etsisi jatkuvan virran akulle kabiinin puolelta, niin saisi kaikki johdotukset sinne. Ainakin takana on 12V pistoke, kuten myös itse akkukin. Täytyy ehkä alkaa harkitsemaan johtojen vientiä mattojen alla/koteloissa takapäähän autoa, näihinhän saa sen 2,5m jatkonkin niin luulisi pääsevän lähelle akkua + maadoituspistettä.

Tavoite on päästä yhden pistokkeen taktiikalle ja mahdollisimman käyttäjäystävällinen, jotta vaimonkin onnistuu ajattelematta käyttää. :)
Menneitä ja nykyisiä Volvoja ~aikajärjestyksessä:
144 '72, 242 '79, 240 '85, 240 '86, 740 '85, 740 '89, 850 '96/97, 940 '95, S70 '99, S80 '07, V70 '05, 850 '95/96, V70 '00, V70 '07, V70 '05, V70 '07, XC90 '13 / 854R '96/ 855 T-5R '95 / XC60 T8 Inscription '19

 

Elekma  Autoracing