Autoracing  KL-varaosat

Sähköautot, joko?

  • 3436 Vastauksia
  • 519221 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Ribbe

  • Lähes kalsarinsininen
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Polestar
  • **********
  • Viestejä: 12495
Vs: Sähköautot, joko?
« Vastaus #1905 : 08.12.2020, 19:12:06 »
Anteeksi että kyselen. Oliko pelkät sähkö lisätyöt tuhansia euroja per autopaikka? Siis siihen päälle että tehdään pihatyöt muutenkin
Member of team R-sport
1998 S70 2.5T -> 2006 S60 2.5T -> 2008 S80 D5 AWD -> 2014 S60 D5 AWD -> 2017 S90 D5 AWD - 2021 S90 T8 AWD

Poissa tj86430

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 243
Vs: Sähköautot, joko?
« Vastaus #1906 : 08.12.2020, 19:29:54 »
Sielläpäin lienee pieni prisma jos kerta 200kpl on "jokaiselle Prisman asiakkaalle".
Olen suht varma, että tuossa meidän Prisman parkkiksella ei ole koskaan 200 autoa yhtaikaa. Tai ainakin erittäin harvoin. Satakin on jo hyvä saavutus.

Poissa Ribbe

  • Lähes kalsarinsininen
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Polestar
  • **********
  • Viestejä: 12495
Vs: Sähköautot, joko?
« Vastaus #1907 : 08.12.2020, 19:54:52 »
Sielläpäin lienee pieni prisma jos kerta 200kpl on "jokaiselle Prisman asiakkaalle".
Olisikohan ollut autojen määrästä kyse. Tuo 200kpl taitaa täällä kyllä jäädä pieneksi. Toki kaikki ei tule ja lähde yhtäaikaa.
Autoja tarkoitin joo.
Member of team R-sport
1998 S70 2.5T -> 2006 S60 2.5T -> 2008 S80 D5 AWD -> 2014 S60 D5 AWD -> 2017 S90 D5 AWD - 2021 S90 T8 AWD

Poissa Ribbe

  • Lähes kalsarinsininen
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Polestar
  • **********
  • Viestejä: 12495
Vs: Sähköautot, joko?
« Vastaus #1908 : 08.12.2020, 20:00:38 »
Kyllä kyllä, mutta jos isommat taloyhtiöt vanhoilla sähköillä kuten monilla, niin voi (ja yleensä vaatiikin) vaatia myös talon syöttökaapelit yms.
Pienet yhtiöt selviää vähemmällä jos tulee vain uusittua muutama ruutu (kuitenkin pitäisi olla valmius KAIKILLE paikoille)... Mutta tulevaisuus pitäisi olla kuitenkin kaikille sähköauto, ei vain joillekkin tämähän olisi se EU:n linja pois fossiilisesta ja päästöttömäksi.

Puhuttiin 5 numeroisista summista per autopaikka kyseisessä kohteessa. Mun mielestä ei ole vieläkään töitä aloitettu.
Miten se parkkipaikkojen johdottaminen on halvempaa pienemmässä yhtiössä kuin isommassa?

Minusta näitä töitä ei tarvi tehdä jos ei ole muuta pihan parannusta tulossa. Ei tarvi olla kummoinen yhtiö kun siihen pihan monttuun palaa 100 tuhatta rahaa. En tiedä paljon maksaa esim. toinen sähköliittymä rakentaa. Pari vuotta sitten olisi voinut töissä katsoa esimerkkejä. Käytännössä pitäisi riittää toinen samanlainen liittymä kuin on jo taloyhtiössä. Silloin varmasti olisi hönkää monelle ladata autoja.

Minusta kuulostaa että yli 10 tonnia per ruutu pitää sisällään kaikki parkkipaikka työt, ei pelkkiä sähköjä
Member of team R-sport
1998 S70 2.5T -> 2006 S60 2.5T -> 2008 S80 D5 AWD -> 2014 S60 D5 AWD -> 2017 S90 D5 AWD - 2021 S90 T8 AWD

Poissa hessu80

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2697
Vs: Sähköautot, joko?
« Vastaus #1909 : 08.12.2020, 20:32:18 »
Minusta kuulostaa että yli 10 tonnia per ruutu pitää sisällään kaikki parkkipaikka työt, ei pelkkiä sähköjä
En muistanutkaan, miten "edullista" on asua taloyhtiössä...
Kymppitonnilla saa 5 hehtaaria metsän pohjaa ja 50 kW kiinalaisen aggregaatin. Kelpaa latailla virtaa patteriin omilla tiluksilla.
V90 D3 AWD Business Inscription aut -18, V40 D2 business aut -16

Poissa puliukk0

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2892
  • Luftmassenmesser Hitzdraht-Jetronic
Vs: Sähköautot, joko?
« Vastaus #1910 : 08.12.2020, 21:11:35 »
Miten se parkkipaikkojen johdottaminen on halvempaa pienemmässä yhtiössä kuin isommassa?

Minusta näitä töitä ei tarvi tehdä jos ei ole muuta pihan parannusta tulossa. Ei tarvi olla kummoinen yhtiö kun siihen pihan monttuun palaa 100 tuhatta rahaa. En tiedä paljon maksaa esim. toinen sähköliittymä rakentaa. Pari vuotta sitten olisi voinut töissä katsoa esimerkkejä. Käytännössä pitäisi riittää toinen samanlainen liittymä kuin on jo taloyhtiössä. Silloin varmasti olisi hönkää monelle ladata autoja.

Minusta kuulostaa että yli 10 tonnia per ruutu pitää sisällään kaikki parkkipaikka työt, ei pelkkiä sähköjä

Luulis, että kaikki kulut nousee kun parkkipaikkojen määrä nousee muutamista, satoihin? Eikä varmaan pienemmissä yhtiöissä tarvitse syöttökaapeleita vaihtaa yms?
En tiedä, en ole alalta.  :D

Tuo sähkökeissi oli yli 10k jonkun matkaa. Sisältäen sähköautovarauksen ja koko remontin (eli pohjat ja uudestaan asvaltointi).
Alue on vain iso asvaltoitu piha missä varmaan 100-200 auton paikka. Neljä isoa oliko 7 kerroksista kerrostaloa. Vitusti niitä paikkoja siinä on, osa tyhjillään kun kaikilla ole autoa. Kaverilla oli 3 paikkaa. 2 omalle autolle että voi ajaa keskelle ja yksi työautolle.  :2funny:
Eiköhän ne vanhat sähkötolpatkin ois vaihtunut uusiin samalla, joka tapauksessa talon syöttökaapelit ei olis riittänyt 70 luvun kämpissä mitenkään päin.
Remontti ilman sähköautopaikkoja/mitään sähköihin ei olisi ihan hirveän montaa tonnia ollut per paikka. Pelkkä asvaltointi ja urien yms poisto.

Että onhan siinä huimasti eroa, tietenkin ero vähenee JOS tarttee piha kaivaa metrin syväksi.
Ei tarttenut tässä omassakaan kaivella sen enempää kun pihat tehtiin, tolpat ja sähkötkin jäi samoiksi, kellot sentään uusittiin tolppiin. Samalla tuli pari paikkaa lisääkin.
Nykyäänhän tämä tarkottaisi kaikkia paikkoja valmiuteen...  :(

En muistanutkaan, miten "edullista" on asua taloyhtiössä...
Kymppitonnilla saa 5 hehtaaria metsän pohjaa ja 50 kW kiinalaisen aggregaatin. Kelpaa latailla virtaa patteriin omilla tiluksilla.

Ja yhden auton lataukseen riittää varmasti talon omatkin sähköt, jos tulisi tolppaa pitkin.  ;)

Ja ei niitä putkia/johtoja tarvitse tehdä jos ei pihaa remontoida. Mutta ei niitä sähköautopaikkojakaan saa ilman piharemonttia.  :P
« Viimeksi muokattu: 08.12.2020, 21:16:17 kirjoittanut puliukk0 »
-Toyota Prius -04 "Ekopönttö"
-Nissan 200sx S13 1JZ-GTE VVTi '92
-Wäärin Wirittäjä #2 / Helsinki Highriders #1 (Kouvolan korottajien alajaos)

Poissa Ribbe

  • Lähes kalsarinsininen
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Polestar
  • **********
  • Viestejä: 12495
Vs: Sähköautot, joko?
« Vastaus #1911 : 08.12.2020, 21:21:44 »
Nyt ymmärrän tuon summan mutta ei tuo summa johdu sähköautoihin varautumisesta. Vaan ihan normi settiä kun vanhan kerrostalon parkkipaikkaa uusitaan.
Member of team R-sport
1998 S70 2.5T -> 2006 S60 2.5T -> 2008 S80 D5 AWD -> 2014 S60 D5 AWD -> 2017 S90 D5 AWD - 2021 S90 T8 AWD

Poissa The_OttoB

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2389
  • www.vrcf.fi
Vs: Sähköautot, joko?
« Vastaus #1912 : 08.12.2020, 21:38:03 »
Saattaa näyttää tuolta jos oma leipä on kiinni mäntämoottoreissa? Muuta syytä tuollaiselle näkemykselle en keksi.
Jotenkin näyttää tekopyhältä tuottaa ja myydä raakaöljyä ja tukea näillä tuloilla sähköautoilua ja esiintyä samalla ympäristöystävällisenä valtiona.

Sama Saksan Energiwenden kanssa. Sähkön tuotannon CO2 ominaispäästöt ovat kuusinkertaiset verrattuna Ranskaan, mutta media hypettää Saksan panostusta uusiutuviin.

Leipä tulee itseasiassa uusiutuvista polttoaineista. Älä nyt tollee tölvi.
1000 LH-miestä puhuu autonsa lastuttamisesta ja niistä 100 saa ostettua lastun. 10 polttaa omansa. Vain yksi on nopein. Kaksitoista.

Poissa puliukk0

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2892
  • Luftmassenmesser Hitzdraht-Jetronic
Vs: Sähköautot, joko?
« Vastaus #1913 : 08.12.2020, 21:55:27 »
Nyt ymmärrän tuon summan mutta ei tuo summa johdu sähköautoihin varautumisesta. Vaan ihan normi settiä kun vanhan kerrostalon parkkipaikkaa uusitaan.

No on siinä se ero, että jos haluat sen pelkän 2000-3000€ asvaltoinnin niin sun pitää tehdä se sähköautopaikkojen valmius... Se tuo taas lisää X määrän.
Mutta juu, kyllä tuossa on lisäkustannuksia muitakin. Ei ollut tarkoitus huijata. :)

Googlella saa tälläistä: ARA:n keskiarvo kaapeloidun latauspistevalmiuden toteuttamisen kustannuksille on 1500 euroa autopaikkaa kohden, haarukan ollessa noin sadasta eurosta 6 000 euroon saakka.

Luultavasti aika haitarin toisessa päässä kun jää mitään vanhasta ja joudutaan taloihin tehdä muutoksia? Riippuen laitteesta sekin maksaa 2-4k? Eli autopaikan hinta voi nousta 5x sen asvaltoinnin sijasta (jos haluaa suoraan laturin), ilman sitähän tietenkin halvempi taas.

Tällänen löyty googlella: https://www.hel.fi/hel2/ksv/julkaisut/los_2016-6.pdf

Mutta joo, ei ilmaista. Mutta jos sähkönhinta ei nouse tai verottaja iske niin maksaahan se ittensä takaisin...  :)
« Viimeksi muokattu: 08.12.2020, 21:59:00 kirjoittanut puliukk0 »
-Toyota Prius -04 "Ekopönttö"
-Nissan 200sx S13 1JZ-GTE VVTi '92
-Wäärin Wirittäjä #2 / Helsinki Highriders #1 (Kouvolan korottajien alajaos)

Poissa D5GT

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2638
  • www.vrcf.fi
Vs: Sähköautot, joko?
« Vastaus #1914 : 09.12.2020, 17:27:19 »
Jos teillä on jo jotkut tolpat niin hankkikaa Tehomenin eTolpat - vähimmilläänkin sähköletkun kautta saa sen 10km/h toimintamatkaa, joka riittää melkein kaikille... Kaapelointeja ei tarvitse uusia, keskuskin todennäköisesti säilyy tai kelpaa pienillä muutoksilla.
Noilla pärjää sen reilun 5 v jolloin koko lataaminen elää jo täysin eri elämää.

Poissa Jule

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1873
  • 264GLE + 245GL + B10M
Vs: Sähköautot, joko?
« Vastaus #1915 : 09.12.2020, 19:18:49 »
Nuo helvetilliset kustannukset tuosta sähköautojen latausinfrasta on kyllä ihan pelkkää iltapäiväpaskojen klikkihypeä.

joku 5 numeroinen summa siitä latauspaikasta pitää kyllä kutinsa jos siihen laitetaan pikalatauspaikka, mutta miksi tuosta kenenkään pitäisi huolta kantaa? Se joka sen investoi tekee sen tietysti bisnesmielessä.

Se mitä laissa vaaditaan kiinteistöihin tehtäväksi on yksi kärpäsen paska siinä kaiken muun joukossa. Käytännössähän vaatimus on pelkkä varaus latausasemalle, ts lain kirjain täyttyy kun parkkiksen poikki vedetään rakennusvaiheessa pari suojaputkea. Järkevää noin pieni varautuminen ei tietenkään ole, mutta laki ei tuon enempää vaadi. Jos tehdään parkkipaikka johon tulee lämmitystolpat, niin se sähköautovarauksen hinta on aivan olematon.

Myöskään niistä taloyhtiölle koituvista valtavista kustannuksista liittymän tai koko sähköverkon kasvattamisista on ihan rurha itkeä, ei taloyhtiöllä ole siihen mitään erityistä lakisääteistä velvollisuutta, käytännössä vain kaikkea periaatteen vuoksi vastustavien jäärien toimintaa on pyritty hillitsemään, sen parkkialueen sähköistämisen voi myös ulkoistaa, jolloin siitä ei koidu mitään taloudellisia rasitteita taloyhtölle, vaan sähköautoilijat maksaa kaiken. Käytännössä tietysti ulkopuolisen operaattorin lataussähkö on kalliimpaa, joka vaikuttaa pitkällä aikavälillä taloyhtiön arvoon, mutta kuten sanottu, sähköautojen infraa ei kenenkään muun tarvii kustantaa.

Sama pätee noiden ostareiden parkkiksiin, kauppias voi katsoa että on hyvää bisnestä houkutella sähköauton lataajia kauppaan, mutta kaiken pakollisen pystyy tarvittaessa kyllä myös ulkoistamaan, niin ettei niistä tarvitse muiden maksaa.

Poissa JJJ

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 140
  • www.vrcf.fi
Vs: Sähköautot, joko?
« Vastaus #1916 : 09.12.2020, 22:08:45 »
Kattelin tossa just oman talouden ajotilastoja. Kesälomareissun jälkeen ei ole tullut kuin yksi yli 300km vuorokausi. Ykkösautolle tulee tänä vuonna noin 40tkm ja kakkosautolle 20tkm. Yleensä noi on mennyt 35t tasan molemmille, korona on näemmä vähentänyt kakkosauton käyttöä, mutta lisännyt ykkösauton kilsoja.

Näyttäis vahvasti siltä, että meidän seuraava ykkösauto on täyssähkö. Lataus onnistuu kotona ja töissä, ja ne klassiset pari lapinreissua vuoteen voidaan sitten tehdä kakkosautolla.

Poissa matalaut

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 430
  • Volvo V60 D6 Twin Engine -16
Vs: Sähköautot, joko?
« Vastaus #1917 : 11.12.2020, 23:30:15 »
Kattelin tossa just oman talouden ajotilastoja. Kesälomareissun jälkeen ei ole tullut kuin yksi yli 300km vuorokausi. Ykkösautolle tulee tänä vuonna noin 40tkm ja kakkosautolle 20tkm. Yleensä noi on mennyt 35t tasan molemmille, korona on näemmä vähentänyt kakkosauton käyttöä, mutta lisännyt ykkösauton kilsoja.

Näyttäis vahvasti siltä, että meidän seuraava ykkösauto on täyssähkö. Lataus onnistuu kotona ja töissä, ja ne klassiset pari lapinreissua vuoteen voidaan sitten tehdä kakkosautolla.

Olet jäljillä. Jos matkat on pääsääntöisesti alle 100 km vuorokaudessa, niin aika pieni akku riittää. Ihmettelen aina tätä keskustelua, ettei sähköautolla pääse Lappiin. Jos siellä käy pari kertaa vuodessa, niin vuokraa vaikka auton sitä reissua varten.

Minulla tuottaa ongelmia se, että 400 - 600 km päiväreissuja tulee vuositasolla kymmeniä. Kilometrimäärä 250 - 350 km vuorokaudessa jo lähemmäs sata vuodessa. Joutuu ajamaan vielä hetken diesel hybriidillä.
Aikaisemmat: Volvo V60 D6 hybrid -14, VW Touran 1.6 TDI Bluemotion -11, VW Passat  3C 2.0TDI 4wd -09, Nissan X-trail 2.2td -03, Volvo V40 1,9TD -01,Toyota Corolla 1.6 -04, VW Transporter 2.4D -92, VW Golf III 1.9td -96, VW Golf III 1.8 -92, Opel Corsa 1.2 -86, Volvo 242 -76, Mazda Marella 1.3 -76

Poissa D5GT

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2638
  • www.vrcf.fi
Vs: Sähköautot, joko?
« Vastaus #1918 : 13.12.2020, 11:41:10 »
Näyttäis vahvasti siltä, että meidän seuraava ykkösauto on täyssähkö. Lataus onnistuu kotona ja töissä, ja ne klassiset pari lapinreissua vuoteen voidaan sitten tehdä kakkosautolla.

Olen miettinyt samaa - vähäiset ajot ja verokohtelu kahdesta kärrystä hidastaa. Jos olisi aidosti tarvetta kahdelle autolle toinen olisi jo sähkökärry.

Poissa insinörtti

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 164
  • www.vrcf.fi
Vs: Sähköautot, joko?
« Vastaus #1919 : 13.12.2020, 18:02:00 »
parkkialueen sähköistämisen voi myös ulkoistaa, jolloin siitä ei koidu mitään taloudellisia rasitteita taloyhtölle, vaan sähköautoilijat maksaa kaiken
Tämä olisi monestakin syystä se järkevin tapa. Jos homma hoidetaan taloyhtiön toimesta ja niin esiselvitykset, suunnittelu kuin urakointikin pitää kilpailuttaa ja kaikki kierrättää yhtiökokouksen nuijittavina, projektin läpivienti kestää sen saman pari vuotta kuin putkiremonttikin.

Ja onhan sillä yhtiön koollakin merkitystä. Rivitaloyhtiöissä yleensä huoneistokohtaiset saunat yms. joten sähköliittymässä on "ylimääräistä" kapasiteettia. Vanhoissa kerrostaloissa taas kämpät (pahimmillaan) yhden 25 A paukun takana ja parkkipaikalla osa paikoista kylmiä (ei tolppaa) ja lopuissa sisätilanlämmittimen käyttökielto. Eli koko systeemi täysin alimitoitettu nykypäivän tarpeisiin. Siinä sitten pääsee uusimaan pääkeskuksetkin yms. Paljon kätevämpää olisi, että tulee ulkopuolinen toimija, joka rakentaa X määrän latauspaikkoja ja hommaa niille oman liittymän. Nämä kaupalliset toimijat saattaisivat olla ratkaisu myös ongelmaan nimeltä kadunvarsipysäköinti. Tosin nykyisen hallistuksen ajatusmaailmaan ei kaupalliset toimijat istu, joten keskusjohtoista suunnitelmaa ja erilaisia velvoitteita pukkaa.

Hankalia ovat myös nämä kauppakeskusten latauspaikat. Hidas lataus ei ole oikein vaivan arvoista, pikalatauspaikkoja taas ei tarvi kovin montaa olla kun tehot/virrat sellaisia, että pitää kipaista hakemassa kaupasta uusi muuntamo. Asuintaloissa ei tätä ongelmaa ole, koska lataustehoja voi rajoittaa tarpeen mukaan - yleensä riittää, että akun saa täyteen yön aikana.


 

Samppasport  Futurez