Race.fi  Puotilan autokorjaamo

Sähköautot, joko?

  • 3436 Vastauksia
  • 519064 Lukukerrat

0 jäsentä ja 2 Vierasta katselee tätä aihetta.

Poissa TOK

  • Hallituksen jäsen - Rahastonhoitaja - Prinssi Rohkea
  • Administrator
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 8956
  • Kartanoita kartano täynnä
Vs: Sähköautot, joko?
« Vastaus #2580 : 11.12.2021, 18:31:56 »
Okei. Nyt olen ollut aika pitkään väärässä. Minä kun olen kuvitellut, että massan liikuttamiseen tarvitaan voimaa, joka kumoaa kitkan.

Liiketilan ylläpitämiseksi toki täytyy liikettä vastustavia voimia vastaan kohdistaa työntövoimia, jotta saadaan nettovoima nollaksi eli liikkeelle vastasuuntainen kiihtyvyys aka "hidastuvuus" nollattua.

Mutta ei tuo tarkoita sinnepäinkään sitä että "Kun voima on vakio, niin massa liikkuu tasavauhtia". Voiman ollessa vakio kappaleen kiihtyvyys on vakio. Tasavauhti edellyttää, että nettovoima on nolla. Mikä tahansa muu arvo aikaansaa voiman suuntaisen kiihtyvän liikkeen.

Poissa insinörtti

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 164
  • www.vrcf.fi
Vs: Sähköautot, joko?
« Vastaus #2581 : 11.12.2021, 19:10:22 »
Sähköllä voitaisiin kyllä tehdä vetyä, mutta hyötysuhde ei ole kovin hyvä, eikä sähköä riitä vedyn tekemiseen kun sitä tuhlataan sähköautojen lataamiseen ja käytetään hyvällä hyötysuhteella liikkumiseen.
Totanoin, elektrolyysin hyötysuhde on huikean hyvä verrattuna vetyuskovien teesiin - käytetään vetyä akkuna. Siis tehdään vetyä elektrolyysillä, jollain 60-70 % hyötysuhteella. Sitten nesteytetään vety varastointia tai kuljetusta (jakelu liikennepolttoaineena) varten, minkä energiankulutus on kolmannes varastoitavan vedyn energianmäärästä. Eli hyötysuhde 75 %. Sitten muutetaan vety takaisin sähköksi polttokennossa 60 % hyötysuhteella. Sehän on kanssa selvä, että puheissa polttokennon hyötysuhde on aina vähintään 70 ja mieluummin 90 %, mutta se on kokonaishyötysuhde eli 50-60 % sähköä ja loppuosa (hukka)lämpöä. Ihan samoihin lukemiin pääsee myös moderneilla kombi- ja dieselvoimalaitoksilla.

Koko ketjun hyötysuhde on vähän päälle 20 %. Vetyauton energiantarve on 3-kertainen täyssähköautoon verrattuna ja hulluinta tässä on, että eniten vedystä hössötetään Saksassa, USAssa ja japanissa, joiden sähköntuotanto on niin saastuttavaa, että vetyauto aiheuttaa suuremmat CO2 päästöt kuin taloudellinen bensakäyttöinen auto! Siis oikeasti. Paperilla vety on määritelty päästöttömästi, joten sen käyttöön otolla saadaan valehdeltua ao. maan liikenteen päästöt alemmaksi. Siksi vety kiinnostaa näissä maissa, jotka ovat tähän mennessä totaalisesti epäonnistuneet liikenteen päästöjen vähentämisessä - toisin kuin Suomi.

Tosin vety kyllä tulee käyttöön. Kun uusiutuvan sähkön osuutta tuotannossa kasvatetaan, tulee ongelmaksi se, ettei tuotanto pelaa kysynnän mukaan. Välillä sähköstä on pulaa ja hinta nousee, toisaalta joskus sitä tulee enemmän kuin pyydetään. Nordpool pörssihinta on jo vuosi tai pari sitten käväissyt negatiivisena. Halpaa sähköä voisi hyödyntää vedyn tuotantoon, mutta hankalan varastoinnin ja käytettävyyden vuoksi vety kannattaa jatkojalosta muunlaisiksi polttoaineiksi. Ensi alkuun metaaniksi (CO2 kaapataan vaikka jätteenpolttolaitoksesta - tällainen prosessi on harkinnassa Vantaan jätevoimalan kylkeen) ja myöhemmin mm. lentokerosiinia korvaaviksi synteettisiksi polttoaineiksi. Surkea on tämänkin ketjun kokonaishyötysuhde, mutta tässä ollaan lyömässä montaa kärpästä yhdellä iskulla
  • hyödynnetään ajoittaista sähkön ylituotantoa
  • vähennetään jonkin teollisuuslaitoksen CO2 päästöjä
  • tuotetaan fossiilista litkua korvaavaa polttoainetta

Tällaisesta tekniikasta voisi vaikka löytyä Suomelle uusi leipäpuu...
https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/ratkaisu-polttomoottorien-tulevaisuudelle-voi-loytya-yllattaen-vedesta-ja-ilmasta-synteettinen-polttoaine-vahentaisi-paastoja-dramaattisesti/7698574#gs.ikxq39

https://www.vantaanenergia.fi/suomen-suurin-power-to-gas-laitos-wartsila-ja-vantaan-energia-ovat-sopineet-suunnittelun-jatkamisesta-kohti-investointipaatosta/

Eikä tässä tarvi rajoittua pelkkiin polttoaineisiin, vaan vastaavalla prosessilla voisi tuottaa myös muovimateriaaleja.

BTW, sitä vetyäkin voi valmistaa muutoinkin kuin elektrolyysillä. Yksi tapa on peukaloida viherlevien yhteyttämisprosesia niin, että siinä muodostuva vety karkaa kaasuna. Vettä voisi myös hajottaa korkeassa lämpötilassa, termisesti, tähän tarkoitukseen suunnitellussa ydinvoimalassa. Fukushimassa prosessi demottiin vahingossa.

Poissa TOK

  • Hallituksen jäsen - Rahastonhoitaja - Prinssi Rohkea
  • Administrator
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 8956
  • Kartanoita kartano täynnä
Vs: Sähköautot, joko?
« Vastaus #2582 : 22.12.2021, 11:39:02 »
Suomalaisen leasing-firman uutiskirjeestä:

Lainaus
Vuosi 2021 tullaan muistamaan vuotena jona sähköautoista tuli ”mainstreamia”.

- -

    Q1/2021 n. 10% luovutuksista oli täyssähköä
    Q3/2021 n. 20 % luovutuksista oli täyssähköä
    Q4/2021 lähelle 25% tulee olemaan täyssähköä

Ennuste vuodelle 2022 on, että reippaasti yli 1/3 luovutuksista tulee olemaan sähköautoja.

Nuo on muutaman vuoden päästä käytettyjen markkinoilla.

Poissa puliukk0

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2892
  • Luftmassenmesser Hitzdraht-Jetronic
Vs: Sähköautot, joko?
« Vastaus #2583 : 22.12.2021, 12:16:51 »
Tuo ooppelivertailu kyllä melkein noin menee jos on hakemassa sitä hinnat alkaen mallia, mutta jos haluaa ilman kytkinpoljinta, ja vähän jotain kivaa dingeldangelia, niin tuo hintaero on luokkaa 5 tonnia, joka 3 vuoden omistuksella normaali kilsoilla tekeekin sen tilanteen rahallisesti suunnilleen samaksi.

Jos käy heittää koeajolenkin sillä sähkiksellä ja sen jälkeen bensa-automaatilla, niin kyllähän se bensalenkkari äkkiä tuntuu aika vanhentuneelta laitteelta.

Sitä mä en tiedä mikä ongelma sulla on eupin kanssa ollut, yleisesti ihmiset ovat niihin kyllä ihan tyytyväisiä pakkasellakin. En tiedä miten sä saat sen rangen alle 20 kilsaan putoomaan.

Ei kai niitä hinnat alkaen malleja kovin paljoa myydä, aika usein hinnastoissakin mainitaan että ne on tehdastilausmalleja, ja niitä menee ensisijaisesti isompien tahojen hankintoihin, joissa ihmiselle joudutaan maksamaan niillä ajamisesta.

Toisalta, eihän ne tappiinasti varustellutkaan niitä myydyimpiä ole.

Ei silloin se hinnat alkaen ID3 maksa enään samaa myöskään.
Mutta moni ostaa sen halvimman tai lähes halvimman, kattoo nettiautostakin aika harva KIA on millään premium premium varustelulla. (psst. vinkkinä halvimpia malleja on eniten varastossa kyseisellä merkillä  ;))

Tiedän aika montakin ihmistä ja yritystä mitkä myi sähkö upit eteenpäin. Tuli bensoja rivi tilalle. Jälkimmäisestä esimerkistä paljon enemmänkin kokemusta. Halpojahan ne oli ja niistä pysty tienaamaan rahaakin myymällä.

e upin range on todellisuudessa aika paljon pienempi (kuka yllättyi) ja -20c pakkasella se ei ole enään mitään. e-golf on yhtä surkea tuotos, tiedän myös tälläisen omistajan. Mutta näiden tarkoitus ei ollut olla hyviä tai halpoja valmistajalle. Vain äkkiä saada EU päästöjä alas.

Vetyräjähdys nyt on ihan samaa pelkoa kuin sähköpalo. Vetypurkit on aika suojattuja.

Ja en edelleenkään ole sähköautoja vastaan, mielenkiintoista nähdä esim. tuo uusi toyota. Niin kovat takuutkin ja ei tarttis varmastikkaan tapella ovenkahvojen kanssa. Hinta oli kyllä tyyris.
-Toyota Prius -04 "Ekopönttö"
-Nissan 200sx S13 1JZ-GTE VVTi '92
-Wäärin Wirittäjä #2 / Helsinki Highriders #1 (Kouvolan korottajien alajaos)

Poissa Jule

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1873
  • 264GLE + 245GL + B10M
Vs: Sähköautot, joko?
« Vastaus #2584 : 22.12.2021, 15:36:13 »
Ei silloin se hinnat alkaen ID3 maksa enään samaa myöskään.
Mutta moni ostaa sen halvimman tai lähes halvimman, kattoo nettiautostakin aika harva KIA on millään premium premium varustelulla. (psst. vinkkinä halvimpia malleja on eniten varastossa kyseisellä merkillä  ;))

Tiedän aika montakin ihmistä ja yritystä mitkä myi sähkö upit eteenpäin. Tuli bensoja rivi tilalle. Jälkimmäisestä esimerkistä paljon enemmänkin kokemusta. Halpojahan ne oli ja niistä pysty tienaamaan rahaakin myymällä.

e upin range on todellisuudessa aika paljon pienempi (kuka yllättyi) ja -20c pakkasella se ei ole enään mitään. e-golf on yhtä surkea tuotos, tiedän myös tälläisen omistajan. Mutta näiden tarkoitus ei ollut olla hyviä tai halpoja valmistajalle. Vain äkkiä saada EU päästöjä alas.

Vetyräjähdys nyt on ihan samaa pelkoa kuin sähköpalo. Vetypurkit on aika suojattuja.

Ja en edelleenkään ole sähköautoja vastaan, mielenkiintoista nähdä esim. tuo uusi toyota. Niin kovat takuutkin ja ei tarttis varmastikkaan tapella ovenkahvojen kanssa. Hinta oli kyllä tyyris.

No niinhän mä totesinkin että ei noita tappiinasti varusteltuja niin hirveästi myydä, mutta ei toisaalta niitä ihan hinnat alkaen mallejakaan.

Ne halvalla ostetut sähköupit nyt oli taloudellisesti ihan järkevää myydä, kun niistä maksetiin useampi tonni enemmän mitä niistä oli itse maksanut, ja kun niitä dumpattiin, niitä osta moni myös ilman että auto olisi ollut järkevä omaan käyttöön, mutta 20 kilsan range niissä nyt ei ole millään keinolla vaikka olisikin 20 astetta pakkasta. Vaikka autoa käyttäisi postin jakeluun se menee sen satakunta kilometriä tuolla pakkasella, jotta putois putoaisi tuosta vielä yhteen viidesosaan pitää kyllä tehdä jo ihan oikeasti töitä.

Mitä tuohon vedyn räjähtämiseen tulee, niin jos se on yhtä yleistä kuin sähköpalo, niin vety autot kielletään lailla todwella nopeasti jos ne yhtään yleistyvät. Jos se vetysäiliö vaurioituu, niin miten siitä voisi selvitä ilman kuolonuhreja? Siis vaikka se säiliö olisi täytetty ilmalla niin on vaikea nähdä miten siinä lähistöllä selviäisi hengissä, saatikka siitä käytännössä varmasti syttyvästä tulipalosta.

Poissa TOK

  • Hallituksen jäsen - Rahastonhoitaja - Prinssi Rohkea
  • Administrator
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 8956
  • Kartanoita kartano täynnä
Vs: Sähköautot, joko?
« Vastaus #2585 : 28.12.2021, 18:01:58 »
Hyundai lopetti polttomoottorien kehitystyön.

https://www.kedglobal.com/newsView/ked202112230013?lang=us

Poissa TOK

  • Hallituksen jäsen - Rahastonhoitaja - Prinssi Rohkea
  • Administrator
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 8956
  • Kartanoita kartano täynnä
Vs: Sähköautot, joko?
« Vastaus #2586 : 29.12.2021, 11:19:51 »
Hyundai lopetti polttomoottorien kehitystyön.

https://www.kedglobal.com/newsView/ked202112230013?lang=us

Eikä vastaus ollut tälläkään kertaa vety: https://thekoreancarblog.com/2021/12/28/genesis-hydrogen-car-development-halted/

Lainaus
Apparently Hyundai arrived to the conclusion that the performance and specification progress of the 3rd-generation hydrogen fuel cell system, fell far short from the original goal. After reaching such that conclusion, Hyundai Motor Group is said to have significantly reduced the role of the fuel cell department through organizational reorganization and personnel management at the end of November.

. . .

However, Hyundai recently discovered that the plan to cut fuel cell production cost is unrealistic. The question mark is attached to the ‘hydrogen car feasibility’ itself to achieve the hydrogen car roadmap.

. . .

It is pointed out that hydrogen-related technology is not yet ripe enough to talk about hydrogen economy and green hydrogen, not just Hyundai Motor’s technological problem.

Poissa Jule

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1873
  • 264GLE + 245GL + B10M
Vs: Sähköautot, joko?
« Vastaus #2587 : 29.12.2021, 15:36:54 »
Kuvittelisin että jossainkohtaa olisi tulossa markkinoille uusia vakiokierrospolttomoottoreita käytettäväksi sarjahybrideissä, ainakin isompiin ajoneuvoihin.

Uusien päästönormien sovittaminen laajalla toiminta-aluella toimiville moottoreille tulee kokoajan vaikeammaksi ja kalliimmaksi, jossain kohtaahan tuollaisen hemeraattoriin perustuva voima linja tulee väkisinkin edullisemmaksi.

Poissa The_OttoB

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2389
  • www.vrcf.fi
Vs: Sähköautot, joko?
« Vastaus #2588 : 29.12.2021, 18:19:11 »
Eikä vastaus ollut tälläkään kertaa vety: https://thekoreancarblog.com/2021/12/28/genesis-hydrogen-car-development-halted/

Ehkä ne tällä kertaa arvaa oikean vaihtoehdon.
1000 LH-miestä puhuu autonsa lastuttamisesta ja niistä 100 saa ostettua lastun. 10 polttaa omansa. Vain yksi on nopein. Kaksitoista.

Poissa laatikkovika

  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 5033
  • Voi muoviämpärin muoviämpäri
Vs: Sähköautot, joko?
« Vastaus #2589 : 29.12.2021, 19:47:20 »
Hyundai lopetti polttomoottorien kehitystyön.

https://www.kedglobal.com/newsView/ked202112230013?lang=us
Ne ajaa sähköllä rallia sit.
Not.
S60 T5 BSR   UNLEASH YOUR BEAST
PIDÄ TUNKKIS!       
https://youtu.be/lS3b1EaTSwk
Perheen kulkineet S60 T5-2001, S60 2.0T-2002, S40 T5-2005

Poissa TOK

  • Hallituksen jäsen - Rahastonhoitaja - Prinssi Rohkea
  • Administrator
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 8956
  • Kartanoita kartano täynnä
Vs: Sähköautot, joko?
« Vastaus #2590 : 29.12.2021, 23:10:30 »
Ne ajaa sähköllä rallia sit.
Not.

Jääkööt kotiin murjottaan jos ei kelpaa.

https://www.youtube.com/watch?v=H4zdCg-toeM

Poissa B30A

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1054
  • www.vrcf.fi
Vs: Sähköautot, joko?
« Vastaus #2591 : 31.12.2021, 14:08:13 »
Koska diesel/bentsiiniautot eivät saa pysäköidä latausruutuihin, joka onkin todella ok, niin saako siihen pysäköidä yhteisen hyväksynnän nimissä sähköautolla jos ei lataakkaan? Meikäläiselle tuo näyttää sellaiselta perus m*lkkuudelta viedä mahdolliselta tarvitsijalta paikka jos se oman kotteron patteri on hyvässä vedossa.

Katellut tuon paikallisen marketin uusia latauspaikkoja ja usein niissä on joku sähkis ilman että on naru kiinni. Edes näön vuoksi.
RR P38A -97 4.x V8 CNG bi-fuel käyttöWC, RRC 3,9SE -90, Jaguar S-Type 3.0 Sport -01 RHD (UK), RR P38A -95 raato, Rover P6 2000TC -72 varaosiksi, Rover P6 3500Efi -72 "pikkuauto", Volvo V70 2,5tdi A -99 629tkm(nyt lentää manuaalina), Jaguar XJ-S V12 -89 "Kisu", Clean car, sick mind.

Paikalla Mustalaatikko

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 6021
Vs: Sähköautot, joko?
« Vastaus #2592 : 31.12.2021, 14:57:25 »
Samanlaista urpoutta se on kuin pysäköidä perhepaikoille vaikka ei ole lapsia, pelkkä lastenistuin kyydissä
v70 D5 -03 AT (käyttis), Toyota Hiace D4D 65kw -06, V70 2.5 10v -98, 855 2.5 10v -94 (ex), Renault Clio RN1.2 -95 (ex)

Poissa Dimefield

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 360
Vs: Sähköautot, joko?
« Vastaus #2593 : 02.01.2022, 22:32:15 »
Samanlaista urpoutta se on kuin pysäköidä perhepaikoille vaikka ei ole lapsia, pelkkä lastenistuin kyydissä

Saakohan perheparkkiin parkkeerata jos on invakortti? Oma veikkaus on että saa kun se oikeuttaa parkkeeraamaan vaikka mihin.
Volvo V40 T2-A 2019
Volvo V40 T2-A 2020

Paikalla Mustalaatikko

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 6021
Vs: Sähköautot, joko?
« Vastaus #2594 : 02.01.2022, 23:57:55 »
Invaparkki on noista kai ainoa jolla vahva lain suoja
v70 D5 -03 AT (käyttis), Toyota Hiace D4D 65kw -06, V70 2.5 10v -98, 855 2.5 10v -94 (ex), Renault Clio RN1.2 -95 (ex)

 

Autodiagnoosi  Carcom Oy