Ateho  Elekma

Diesel auton järkevyys paljon ajavalle

  • 24 Vastauksia
  • 7629 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa D5S60

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 66
  • www.vrcf.fi
Diesel auton järkevyys paljon ajavalle
« : 19.04.2017, 07:39:53 »
Ihan näin ajatelmana heitän tällaisen aiheen.. näin vertailuna ja mielellään muittenkin mielipiteitä otetaan vastaan.

Vuodessa tulee itsellä 30tkm ajoa. Tällä perusteellahan se diesel olisi valtaosan mielestä ehdottomasti järkevin ja diesel auto nykyisin minulla onkin. MUTTA,kun miettii että tähän mennessä on tehty 1600€ suutinremppa ja vielä olisi jossain vaiheessa tulossa eteen 2000€ luokkaa oleva vauhtipyöräjumppa ja siihen päälle 1000€+ turboremppa. Autossa kilometrejä 350tkm,eli ei tietysti mikään uusi. Jos auto olisi vielä uudempaa tekniikkaa oleva diesel,niin tulisi tuo hiukkassuodatin kaikenlisäksi,mikä olisi myös 1000€+ oleva remppa. Oonko nyt ihan hakoteillä,jos totean että dieselautoilu se vasta kallista on!

Sitten taas aiemmin oli V70 vaparibensa. -97 vuosimallin 144 heppanen versio. Oli ajettu 320tkm. Tietysti söi enemmän polttoainetta ja joutui tankkkaamaan kalliimpaa polttoainetta,mutta kun miettii miten onnettoman vähän tuotakin autoa tarvitsi rempata,niin alkaa tuo dieseltekniikan hintavuus käytännössä tekemään bensavaparin paljon järkevämmäksi vaihtoehdoksi.

Itse olen miettinyt seuraavaksi autoksi Honda Civic 1.8 bensavaparilla tai sitten Honda Accord 2.0 bensavaparilla. Tuntuu,että diesel autossa mitään halvempaa käytännössä ole kuin polttoaine. Itselle ainakin dieselautoilu on tekniikkansa takia ollut kallista lystiä. Joutuu sitä bensavapariakin korjaamaan,mutta meidän taloudessa dieseleitä on saanut rempata huomattavasti isommalla rahalla kuin meidän bensavapareita. Ja väittäisin,että hyvällä pidolla bensavapari kestää melko hyvin kilometrejä.

Itseäni se ero kiihtyvyydessä vaparin vs turbokoneen välillä ei haittaa,sillä luotettavuus merkkaa enemmän. Ja pienemmät kulut.

Mitä mieltä muut kansalaiset? Omasta mielestä ei ole mitään ideaa ruveta enää diesel autoa hankkimaan työautoksi. Vastaväitteitä,muita ajatuksia?

Poissa völvöxc60

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4140
  • www.vrcf.fi
Vs: Diesel auton järkevyys paljon ajavalle
« Vastaus #1 : 19.04.2017, 07:48:09 »
Eiköhän se tuossa ole kiteytettynä. Miksi muiden mielipiteitä pitäisi valinnassa kuunnella ::)
Itse en taas vapaasti hengittävää bensakonettakaan hommaisi, kun on tottunut kakkosauton pikkuiseen litraiseen vääntävään ja taloudelliseen koneeseen. Ehkä siitä turbo poikii tuossa 200-300tkm kohdilla, mutta se on silloin jonkun toisen ongelma....
Sähköistä autoilua vuodesta 2020

Poissa Huikkoster

  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 5755
  • www.vrcf.fi
Vs: Diesel auton järkevyys paljon ajavalle
« Vastaus #2 : 19.04.2017, 09:07:27 »
Auton ikä vaikuttaa paljon.
Uudemmat dieselit on niin hienomekaanista ja elektronista tekniikkaa että niiden huoltaminenkin maksaa. Mutta onhan bensakoneissakin vauhtipyöräjumpat.
« Viimeksi muokattu: 19.04.2017, 09:10:47 kirjoittanut Huikkoster »
242 GT. Se täytyy kokea että sen ymmärtää.

Poissa Riikka

  • Rva. Valvoja
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1660
  • www.vrcf.fi
Vs: Diesel auton järkevyys paljon ajavalle
« Vastaus #3 : 19.04.2017, 09:39:00 »
Vanhemmassa autossa yksinkertaisempi tekniikka -> halvemmat remontit. Itse omistan -98 dieselauton, jonka kanssa on selvinnyt todella vähällä remonttibudjetin kanssa. 615tkm mittarissa eikä ongelmia näkösällä. Hajoo sitten kun hajoo. Suunnittelen uudempaan päivittämistä, mutta juuri nuo mahdolliset kalliit isot remontit vähän hillitsee autokuumetta..  :-\
Kyllä olen samaa mieltä, että tässä alkaa dieselveroja ja dieselin hintaa katsellessa miettiä, tulisiko sittenkin halvemmaksi hankkia joku pienikulutuksinen bensa.. En ole laskelmia kyllä tehnyt. Jos ero on vähäinen, niin täytyy miettiä remonttikustannuksia ja toisaalta taas dieselin ajomukavuutta.  :)
240 B200F -89 240 B230E -86 V70I TDI -98 "Rousku" V50 2.0D -05 "P*rkele" 240 B230F -90 "Jaakko"  V70 D3 -11 "Grace"

Paikalla Mustalaatikko

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 6032
Vs: Diesel auton järkevyys paljon ajavalle
« Vastaus #4 : 19.04.2017, 12:10:44 »
Vastaava threadi vasta oli, mutta dieselin eduksi lasken että kone kestää pidempään ja kuljettaa V70N malmikasaa 7.5l/100km koko vuoden kulutuksella. Eikä ole 100tkm aikana ollut muuta dieselistä johtuvaa ongelmaa kuin yksi polttoainesuodatin ja Ardiciin alle 200 euron itse tehty korjaus. D5 konehuone on myös huoltomiehelle mukavan väljä. Vapari/turbo bensavitonen kelpaisi mulle yhä sinäänsä, mutta luulen että niidenkin raippaverot koko ajan pahenevat.
v70 D5 -03 AT (käyttis), Toyota Hiace D4D 65kw -06, V70 2.5 10v -98, 855 2.5 10v -94 (ex), Renault Clio RN1.2 -95 (ex)

Poissa Taavi.H

  • Ajotaitoinen ojanlevittäjä - laakereiden vaihtoa käden käänteessä
  • Administrator
  • Polestar
  • *
  • Viestejä: 10762
  • Lehdistön Avaruusbaariin jatkoille!
Vs: Diesel auton järkevyys paljon ajavalle
« Vastaus #5 : 19.04.2017, 12:41:00 »
Vanhemmassa autossa yksinkertaisempi tekniikka -> halvemmat remontit. Itse omistan -98 dieselauton, jonka kanssa on selvinnyt todella vähällä remonttibudjetin kanssa. 615tkm mittarissa eikä ongelmia näkösällä. Hajoo sitten kun hajoo.

Tässä se tuli minunkin näkökulma kiteytettyä aika hyvin.

Jos jossain vaiheessa päivitän työmatkakulkineen huomattavasti uudempaan kuin tuo S70 TDI -99 niin vahvasti harkinnassa on joko valmis flexifuel-malli tai sitten sellainen jonka saa suht. yksinkertaisesti päivitettyä sellaiseksi. Etanolilla ajelu houkuttaa dieselin vaihtoehtona.

Vapari ei kuitenkaan ole vaihtoehto. :)
V60 D6 PHEV -14
V70 D5 AWD -05, S60 2.4T -01, Amazon -66
Exät: 240 B230F, 740 B200K, 850 TDI -96, S70 TDI -99
"Ei toi nyt niin paha ole. Se vaatii vaan verta, hikeä sekä paljon motonetin ja bilteman tarvikkeita"
Volvojen loppusijoitusta jo vuodesta 2002

Poissa D5S60

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 66
  • www.vrcf.fi
Vs: Diesel auton järkevyys paljon ajavalle
« Vastaus #6 : 19.04.2017, 15:44:03 »
Auton ikä vaikuttaa paljon.
Uudemmat dieselit on niin hienomekaanista ja elektronista tekniikkaa että niiden huoltaminenkin maksaa. Mutta onhan bensakoneissakin vauhtipyöräjumpat.

Juu,siis ihan bensakoneessakin tämä vauhtipyöräjumppa olisi edessä varmaan jossain vaiheessa,mutta Hondan mainitsemat mallit eivät ole kaksoismassavauhtipyörällä varustettuja. Toisekseen,Hondan bensavaparit,ainakin nämä jo mainitsemani,ovat ketjukoneita ja vielä ihan kestäviäkin sellaisia olleet käyttökokemuksia lukiessani. Eikä tuo meidän Honda CR-V 2.0 i-vtec koneella niin paljoa syö kuin luulis,7 litran alle ja yli vaihdellut maantieajon kulutus. Kulutus dieseliin nähden isompi,mutta tekniikka on ollut kestävää ja luotettavaa ja mitään murheita ei ole ollut.

Kait se on bensavapari mulle paras vaihtoehto työautoksi. Harrasteautoista puhuttaessa vaparit jää pois laskuista välittömästi  ;D

Poissa razori

  • Kankea kahvimestari - SER-kierrätys
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2911
  • "Noku mä haluan"
Vs: Diesel auton järkevyys paljon ajavalle
« Vastaus #7 : 19.04.2017, 16:20:34 »
Se vähän tietysti riippuu. Jos on bensaturbo niin kalliit rempat siihenkin on. Jos osaa vähääkään tehdä itse niin auttaa halpuuttamaan kummasti.

Oma kulkine ottaa dieseliä 4.8l/100km sekalaisessa ajossa ja dieselvero ruhtinaalliset 58e/v :juhau:

Kuukausi tai pari takaperin joutui tekemään ekan ison rempan. Jakopään. Osiin ja tarvikkeisiin reilu 300e, jos olisin teettänyt liikkeessä niin ei puhettakaan alle 1000e laskusta. Jarruja olen tuohon myös laitellut, mutta ne nyt on perus kulutustavaraa

Poissa paku97

  • :hello:
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2607
  • www.vrcf.fi
Vs: Diesel auton järkevyys paljon ajavalle
« Vastaus #8 : 19.04.2017, 16:35:33 »
Se vähän tietysti riippuu. Jos on bensaturbo niin kalliit rempat siihenkin on. Jos osaa vähääkään tehdä itse niin auttaa halpuuttamaan kummasti.

Oma kulkine ottaa dieseliä 4.8l/100km sekalaisessa ajossa ja dieselvero ruhtinaalliset 58e/v :juhau:Mikä noin vähällä menee, ei ainakaan volvo?

Kuukausi tai pari takaperin joutui tekemään ekan ison rempan. Jakopään. Osiin ja tarvikkeisiin reilu 300e, jos olisin teettänyt liikkeessä niin ei puhettakaan alle 1000e laskusta. Jarruja olen tuohon myös laitellut, mutta ne nyt on perus kulutustavaraa
...eipäs hättäillä, niin kuin köyhät

V70 2.4D5 man. n.220hp/460nm. 1.4bar. -02

Poissa D5S60

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 66
  • www.vrcf.fi
Vs: Diesel auton järkevyys paljon ajavalle
« Vastaus #9 : 19.04.2017, 16:38:21 »
Se vähän tietysti riippuu. Jos on bensaturbo niin kalliit rempat siihenkin on. Jos osaa vähääkään tehdä itse niin auttaa halpuuttamaan kummasti.

Oma kulkine ottaa dieseliä 4.8l/100km sekalaisessa ajossa ja dieselvero ruhtinaalliset 58e/v :juhau:

Kuukausi tai pari takaperin joutui tekemään ekan ison rempan. Jakopään. Osiin ja tarvikkeisiin reilu 300e, jos olisin teettänyt liikkeessä niin ei puhettakaan alle 1000e laskusta. Jarruja olen tuohon myös laitellut, mutta ne nyt on perus kulutustavaraa

Juu,bensaturbon kanssa homma olis taas ihan eri,mutta nyt puhutaan siis ihan työautosta ja se olis mulla bensavapari,siltä näyttää.

Autoihin teen itse kaiken perushuollon,mutta sitten taas vauhtipyörän vaihtoon meikäläisellä ei välttämättä kaikki tietämys riittäis. Toki ei sekään rakettitiedettä ole,ajatuksen kanssa kun tekee. Mutta ei kyllä meinaa olla tilaakaan riittävästi tähän remppaan. Jakopäänrempan oon jättänyt ammattimiehille,vaikka kyllähän sekin menis itse tehden kun vaan ajan kanssa tekis.

Tykkään kyllä D5 koneesta,mutta kuten sanottua,mulle alkaa olla liikaa 3000€ edestä remontteja (siis vauhtipyörä+turbo),kun auton arvokin on se 3000€ ehkä. Aiemmassa kulkineesa 100tkm aikana (siis bensavapari,kilometriväli 220-320tkm) ei ollut sitten mitään. Kaikki perushuollot tein itte (jarrut,tulpan vaihdot jne). Vauhtipyörärempan teen ehkä itse,mutta mieluiten jonkun ammattilaisen avustamana,ainakin sen ensimmäisen kerran. Eri asia,että mistä sellainen opettaja löytyy :D

Poissa razori

  • Kankea kahvimestari - SER-kierrätys
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2911
  • "Noku mä haluan"
Vs: Diesel auton järkevyys paljon ajavalle
« Vastaus #10 : 19.04.2017, 16:40:19 »
Mikä noin vähällä menee, ei ainakaan volvo?

Ei. Vaan tuo allekirjoituksessa oleva käyttökulkine eli Opel Corsa 1.3Cdti vm. -09

Itse kyllä huolisin Volvon, mutta näin varhaisessa vaiheessa elämää, kun tulotkaan eivät ole vakiintuneet niin Volvo vaan yksinkertaisesti on kallis ylläpitää ja huoltaa.

Poissa sjos

  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 5879
Vs: Diesel auton järkevyys paljon ajavalle
« Vastaus #11 : 19.04.2017, 16:50:34 »
.
Tykkään kyllä D5 koneesta,mutta kuten sanottua,mulle alkaa olla liikaa 3000€ edestä remontteja (siis vauhtipyörä+turbo),kun auton arvokin on se 3000€ ehkä. Aiemmassa kulkineesa 100tkm aikana (siis bensavapari,kilometriväli 220-320tkm) ei ollut sitten mitään. Kaikki perushuollot tein itte (jarrut,tulpan vaihdot jne). Vauhtipyörärempan teen ehkä itse,mutta mieluiten jonkun ammattilaisen avustamana,ainakin sen ensimmäisen kerran. Eri asia,että mistä sellainen opettaja löytyy :D

Jos itse teet, tai sama kuka tekee, osta osat suosiolla maailmalta.

Omaan tämä vauhtipyörä jumppa just alkamassa.
~1000€ kaikkinensa kustannus, mikä pitää sisällään.
Laatikko, mihin uudet laakerit.
Vauhtipyörä (kaksoismassa) + pultit.
Kytkin, asetelma/levy/työsylinteri.
Kampiakselin stefat molempiin päihin, laatikon tiivisteet, öljyt.

Eli, ei se niin kallista ole, kun etsii osat.
Chrysler PT Cruiser :smoke:

Poissa D5S60

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 66
  • www.vrcf.fi
Vs: Diesel auton järkevyys paljon ajavalle
« Vastaus #12 : 19.04.2017, 17:20:23 »
Jos itse teet, tai sama kuka tekee, osta osat suosiolla maailmalta.

Omaan tämä vauhtipyörä jumppa just alkamassa.
~1000€ kaikkinensa kustannus, mikä pitää sisällään.
Laatikko, mihin uudet laakerit.
Vauhtipyörä (kaksoismassa) + pultit.
Kytkin, asetelma/levy/työsylinteri.
Kampiakselin stefat molempiin päihin, laatikon tiivisteet, öljyt.

Eli, ei se niin kallista ole, kun etsii osat.

Totta tämä. Osat on järkevin ulkomailta hommata,mutta jotkut korjaamot tuntuu olevan vastahakoisia tekemään työtä,jos osat ovat itsehankittuja.

Ja mieluiten tekisin itse kyllä työt,johtuen juurikin siitä,että tällaisen rempan kun oppii tekemään itse,niin säästää työosuudessa aika sievoisen summan. Ihan tulevaisuuttakin ajatellen. Eikä tässä nyt kyse ole pelkästään vauhtipyörästä. Tulevassa dieselautossa,jos sellaisen ottaisin,olisin hiukkassuodatin tämän lisäksi. Mun ajossa sen kanssa tuskin olisi mitään suurta ongelmaa,sillä työmatka yhteen suuntaan on 50km ja siinä ajellaan motaria hyvä pätkä kans. Kone ehtii lämmitä kunnolla ja hiukkassuodatin ehtii tehdä polttonsa.

En tiedä olenko sitten vaan turhan skeptinen dieseleitten suhteen. Aina on ollu bensavapareita ja harvoin mitään ongelmaa,mitä ei itse olisi saanut korjattua. Omatoimisesti olen yhden jos toisen rempan oppinut tekemään.

Poissa macro

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 503
  • Volvo se olla pitää...
Vs: Diesel auton järkevyys paljon ajavalle
« Vastaus #13 : 19.04.2017, 20:14:26 »
Tässä aiheessa ei ole oikeaa mielipidettä. Näiden vanhojen pommien kans pelatessa pitää olla paksu lompsa tai sitten sitä intoa tehdä itse. Ja tosiaan ulkomaankaupalla pääsee tuntipalkoille.

Itse opettelin tuon kytkin ja vauhtis rempan D5 koneeseen. Pari iltaa se otti aikaa asuntovaunukatoksessa tehden ja apukäsistä oli jeesiä, mutta yksinkin tuosta olisi toki suoriutunut. Isompi apu on monesti ko kahteen pekkaan porukalla pohtii työjärjestystä. Moottori ylhäältä kannatukseen, apurunkoa löysätä alaspäin ja loput oliki varsin suoraviivaista toimintaa. Tuolla pari kuva klik klik. Edelleen sama auto velipojalla ajossa, kilsat alkaa nelosella, toimii ja pelaa ja edullisia kilsoja tarjoaa.

1000€ turboremppa kans kuulostaa kalliilta. Jos öljyn ja renkaiden vaihto onnistuu niin turbon irroituksessakaa ei vaikeuksia ole. Hieman ikävä paikka toki tehdä, mutta ei mikään ameriikan temppu. Ja ei kai vaihtoturbot tonnia maksa? Jos pesät on ehyet, niin maailmalta löytyy kohtuuhintaista korjausosaa (ebay Rumpfgruppe) johon pesät laittaa vanhasta. Ko itellä ja velipojalla paljon rullatut D5 alla, niin miettiny josko purkuauton puhaltimen tuommosella uudistaisi, nii ois varaosa valmiina hyllyssä jos tarve tulee.

Ajan dieselillä. Edellisestä vm.04 meni 403tkm kohdalla aski rikki, nykyisessä noin 360tkm taulussa, ja hyvillä mielin kurvailen. Nurkka-ajossa tuoki sitä hiukkasloukkua täydeksi moitti, mutta motarilenkki puhisti sen (toki asiasta tehden piti kolme varttia ajella). Ja siitä edellisestä, enempi siitä on valuttaa änkyttämällä myyden saanu ko mitä hankintahinta oli.

Kilsat aloittajan kans samaa luokkaa vuositasolla, ja yli viittä tonnia en raaski autoon sijoittaa. Niin pommeja on kaikki mihin budjetti yltää ja sekä bensaa että dieseliä on vuosien varrella alla ollut, Ladasta Bemariin monenlaista. Edellisen -04 D5 aut. hajottua oli jonku kuukauden -99 V70 2.3T, ns. yksilö eli hyvin huollettu jne. Sen hävitin syksyllä ja taas ostin -05 D5 automaatilla. Eli siis dieseliin olen päätynyt.

Yksilöstä siis paljon kiinni tuo remppojen tarve, mutta omalla matematiikalla on diesel edullisempi kukkarolle, ja paljon mukavampiluontonen kone ajaa suomen matkavauhdeilla. Autoa hankkiessa vaan ei kannata ensimmäistä ostaa, ja pitää olla valmis hakemaan kauempaakin ko hyvä kohdalle sattuu. Edellisen hain alle vuorokauden kuluttua myyntiin tulosta yli 300km päästä, nykyinen löyty ostoilmotuksen perusteella tosi läheltä. Nii itelle ku tutuille autoja ostanu neljä viimesen vuoden sisään niin taas tullu todettua tuo tarjolla olevien laaja kirjo.

Poissa D5S60

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 66
  • www.vrcf.fi
Vs: Diesel auton järkevyys paljon ajavalle
« Vastaus #14 : 20.04.2017, 03:12:14 »
Tässä aiheessa ei ole oikeaa mielipidettä. Näiden vanhojen pommien kans pelatessa pitää olla paksu lompsa tai sitten sitä intoa tehdä itse. Ja tosiaan ulkomaankaupalla pääsee tuntipalkoille.

Itse opettelin tuon kytkin ja vauhtis rempan D5 koneeseen. Pari iltaa se otti aikaa asuntovaunukatoksessa tehden ja apukäsistä oli jeesiä, mutta yksinkin tuosta olisi toki suoriutunut. Isompi apu on monesti ko kahteen pekkaan porukalla pohtii työjärjestystä. Moottori ylhäältä kannatukseen, apurunkoa löysätä alaspäin ja loput oliki varsin suoraviivaista toimintaa. Tuolla pari kuva klik klik. Edelleen sama auto velipojalla ajossa, kilsat alkaa nelosella, toimii ja pelaa ja edullisia kilsoja tarjoaa.

1000€ turboremppa kans kuulostaa kalliilta. Jos öljyn ja renkaiden vaihto onnistuu niin turbon irroituksessakaa ei vaikeuksia ole. Hieman ikävä paikka toki tehdä, mutta ei mikään ameriikan temppu. Ja ei kai vaihtoturbot tonnia maksa? Jos pesät on ehyet, niin maailmalta löytyy kohtuuhintaista korjausosaa (ebay Rumpfgruppe) johon pesät laittaa vanhasta. Ko itellä ja velipojalla paljon rullatut D5 alla, niin miettiny josko purkuauton puhaltimen tuommosella uudistaisi, nii ois varaosa valmiina hyllyssä jos tarve tulee.

Ajan dieselillä. Edellisestä vm.04 meni 403tkm kohdalla aski rikki, nykyisessä noin 360tkm taulussa, ja hyvillä mielin kurvailen. Nurkka-ajossa tuoki sitä hiukkasloukkua täydeksi moitti, mutta motarilenkki puhisti sen (toki asiasta tehden piti kolme varttia ajella). Ja siitä edellisestä, enempi siitä on valuttaa änkyttämällä myyden saanu ko mitä hankintahinta oli.

Kilsat aloittajan kans samaa luokkaa vuositasolla, ja yli viittä tonnia en raaski autoon sijoittaa. Niin pommeja on kaikki mihin budjetti yltää ja sekä bensaa että dieseliä on vuosien varrella alla ollut, Ladasta Bemariin monenlaista. Edellisen -04 D5 aut. hajottua oli jonku kuukauden -99 V70 2.3T, ns. yksilö eli hyvin huollettu jne. Sen hävitin syksyllä ja taas ostin -05 D5 automaatilla. Eli siis dieseliin olen päätynyt.

Yksilöstä siis paljon kiinni tuo remppojen tarve, mutta omalla matematiikalla on diesel edullisempi kukkarolle, ja paljon mukavampiluontonen kone ajaa suomen matkavauhdeilla. Autoa hankkiessa vaan ei kannata ensimmäistä ostaa, ja pitää olla valmis hakemaan kauempaakin ko hyvä kohdalle sattuu. Edellisen hain alle vuorokauden kuluttua myyntiin tulosta yli 300km päästä, nykyinen löyty ostoilmotuksen perusteella tosi läheltä. Nii itelle ku tutuille autoja ostanu neljä viimesen vuoden sisään niin taas tullu todettua tuo tarjolla olevien laaja kirjo.

Vaikka tää mun kulkinekin jo vanha on,niin pommiks en sanois vielä :P Nyt tällä 4000€ autolla on mun omistuksen aikana rullattu 50tkm ja sinällään nyt suht vaivaton peli on ollut. Ainut tuo suutinjumppa,mikä oli kyllä osittain tiedossa ja näkyi myös auton hinnassa. Vauhtipyörän remppaamiselle en koe olevan tarvetta ihan heti,lähinnä kylmänä louskuttaa,työmatkan kun vetää (50km) niin ei lämpimällä koneella kolistele yhtään. Välttää siis toistaiseksi. Turbo ei ole myöskään ihan finaalissa,vaikka niitä kilometrejä alkaa ollakin ihan mukavasti kertynyt sillekin. Ahtaa normaalisti,ei ole mennyt ikänään vikatilaan turbon takia,ei savuta,ei vuoda öljyä jne. Päästöistä meni heittämällä läpi,olikohan K-arvo 0.36 muistaakseni,kun raja-arvo oli 3.00. Tästäkin syystä sen pommi sanan jätän omasta vielä pois,vaikka ei se tietenkään tuore olekaan.

1000€+ turboremppa totta puhuen on lähinnä faktaa,jos käy merkkiliikkeessä hakemassa aivan uunituoreen ahtimen tilalle. Noin 800€ hintaan on saatavilla ihan tehdaskunnostettu turbo,tämä unohtui aiemmin mainita. Saa nähdä mikä on lopputulema valintani kanssa aikoinaan,en minä tätä minnekään nyt ole myymässä. Voi olla,että ajan ihan loppuun asti. Jostain syystä vain tuntuu,että bensavaparilla sais ajella suht rauhassa,siinä missä dieselin kanssa saa taistella kalliimman tekniikan kanssa. Tietysti se tarjoaa myös omat hyvät puolensa,sitä en missään nimessä kiellä.

Onhan sekin totta,että jos tuon turbon ja vauhtipyörän laittais kuntoon,niin tod näk tuossa on autoa vielä melko pitkäksi aikaa. Mikään ruosteläjä kun ei ole kuitenkaan kyseessä.

Ja samaa mieltä olen siitä,että tässä aiheessa ei ole oikeaa mielipidettä. Mielelläni kuitenkin myönnän joskus olevani ajatuksieni kanssa väärässä ja tästä syystä kuuntelen myös muitten mielipiteitä :)

Vauhtipyöräremppaan en vaan itte lähde yksin tekemään ilman opastusta. Vaikka vaikuttaa simppeliltä,niin uskon että joku asia voi tietämättömällä jäädä huomiotta ja sitten onkin tapahtunut jo vahinkoa. Turbon vaihto on sitten asia erikseen,sen vaihto omilla taidolla varmaan hyvin onnistuukin.

 

Elekma  Autoracing