Carcom Oy  Ateho

vetopyörästön säätäminen

  • 47 Vastauksia
  • 34854 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Virtanen

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 7
  • www.vrcf.fi
vetopyörästön säätäminen
« : 30.08.2011, 16:48:48 »
Foorumilla on useita juttuja korjatuista vetopyörästöistä. Volvon ym. kirjojen mukaan siinä purkamisessa ja kasaamisessa tarvitaan jokin numeroitu Volvo-erikoistyökalu jolla levitetään "sopivasti" (jopa ruuvaamisen kierrosmäärä ilmoitetaan! Nousu?) koppaa laakerien esijännityksen saamiseksi oikeiksi. Miten yleensä olette toimineet? Tuskin monikaan kysestä eriloistyökalua on hankkinut? Onko laakerit silti kestänyt? ;Muita kokemuksia?

Poissa Madbull

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 249
  • VolvoKapteeni
    • Ristikivi Street Outlaws
Vs: vetopyörästön säätäminen
« Vastaus #1 : 14.10.2011, 10:26:49 »
En mä kyllä mitään tuollaista työkalua käyttänyt. Vedin vanhan perämurikan pois ja laitoin uuden hollille suoraan ja varovasti naputtelin kumivasaralla murikan tasaisesti sisään. Loput osat takaisin nippuun ja kovaa ajoa. Tiedä sitten miten kestää, eipä ole isot oppirahat jos ei kestäkkään.
-Ristikivi Street Outlaws-
940 -90
244 -78 V8
Tuusula

Poissa KarstaMasa

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 152
Vs: vetopyörästön säätäminen
« Vastaus #2 : 20.10.2011, 08:50:14 »
Miekin levitin koppaa kuormaliinalla just sen verran että tasaupyörästön sai vedettyä käsin pois. Hyvin on toiminu.  ::)
Vanhat: 242 DL -79, 245 TD -84, 744 GLE -88, 944 TDIC -94, 945 SE -92, V70 TDI -98, Jeep Cherokee 4.0 -92, Dodge Ram 2400 4x4 5.9TD -00, Plymouth Belvedere -67 440, Suzuki GSX-R 1100 -92.
Nykyiset: 244 Turbo 16V -84, S60 D5 -03, Dodge Challenger -70 Slant six (RT-look+440cid tulossa).

Poissa estate

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1421
  • Lahajattomat reenaa
    • ahtua.fi
Vs: vetopyörästön säätäminen
« Vastaus #3 : 03.11.2011, 15:40:44 »
Kuuluukos poskilaakereiden ja perän kuoren väliin shimmilevyt? Vaihdoin välityksen perästä toiseen ja kummassakaan ei mitään shimmejä ollut mutta nyt jää laakereiden ja kuoren väliin noin 0,75 millin raot molemmin puolin. Eli laakerit jää löysälle ja perä pääsee elämään 1,5 milliä sivusuunnassa jos laittaa niin että laakerien ulkokoolit on perän valua vasten. Täytyy vissiin tehdä pellistä ihan ite ne shimmit jos sinne sellaset kuuluu, ihme vaan ettei niitä kummassakaan ollut.
Jeep Grand Cherokee 3.0 CDR
Citroen C5
Paljo on kalustoo käsien kautta kulkenu

Poissa Kulmamies

  • Pussihousu
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 6350
  • Itse kun tekee, niin saa sitä mitä sattuu tulemaan
Vs: vetopyörästön säätäminen
« Vastaus #4 : 04.11.2011, 06:36:24 »
Ei kuulu. Säätölevyt tulevat ainoastaan laakerin sisäkehän ja tasauspyörästön väliin.

Ihan mielenkiinnosta kysyn, että mistä autoista tai vuosimalleista osat ovat peräisin? Normaalisto Volvon perien mittatarkkuus on sitä luokkaa, että osat sopivat käytännössä ilman säätämisiä kuorista toiseen.
« Viimeksi muokattu: 04.11.2011, 06:38:06 kirjoittanut Kulmamies »

Poissa estate

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1421
  • Lahajattomat reenaa
    • ahtua.fi
Vs: vetopyörästön säätäminen
« Vastaus #5 : 04.11.2011, 10:14:40 »
Ei kuulu. Säätölevyt tulevat ainoastaan laakerin sisäkehän ja tasauspyörästön väliin.

Ihan mielenkiinnosta kysyn, että mistä autoista tai vuosimalleista osat ovat peräisin? Normaalisto Volvon perien mittatarkkuus on sitä luokkaa, että osat sopivat käytännössä ilman säätämisiä kuorista toiseen.

Sisäkalut on alumiinikuorisesta ja irrotettavilla akseliputkilla varustetusta perästä (-79 244 B21A + M46) ja perän kuoret 80-luvun puolivälin 245:sta (B200K + M45). Johtuisiko tuo pieni mittaero tuosta alumiinimurkulasta, siinä kun carrieria sai siirrettyä sivusuunnassa ja samalla laakereiden esijännitystä säädettyä ruuvaamalla. Eli sisäkalut on lähtöisin tuosta perästä:

Jeep Grand Cherokee 3.0 CDR
Citroen C5
Paljo on kalustoo käsien kautta kulkenu

Poissa Kulmamies

  • Pussihousu
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 6350
  • Itse kun tekee, niin saa sitä mitä sattuu tulemaan
Vs: vetopyörästön säätäminen
« Vastaus #6 : 04.11.2011, 10:21:44 »
Sisäkalut on alumiinikuorisesta ja irrotettavilla akseliputkilla varustetusta perästä (-79 244 B21A + M46) ja perän kuoret 80-luvun puolivälin 245:sta (B200K + M45). Johtuisiko tuo pieni mittaero tuosta alumiinimurkulasta, siinä kun carrieria sai siirrettyä sivusuunnassa ja samalla laakereiden esijännitystä säädettyä ruuvaamalla. Eli sisäkalut on lähtöisin tuosta perästä:


Tuohan sen sitten selittääkin :) Tuossa alumiiniperästä kotoisin olevassa tasauspyörästössä tuskin shimmilevyjä missään, koska välykset ja esijännitykset saadaan säädettyä noilla "poskimuttereilla".

Poissa estate

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1421
  • Lahajattomat reenaa
    • ahtua.fi
Vs: vetopyörästön säätäminen
« Vastaus #7 : 04.11.2011, 10:44:27 »
Tuohan sen sitten selittääkin :) Tuossa alumiiniperästä kotoisin olevassa tasauspyörästössä tuskin shimmilevyjä missään, koska välykset ja esijännitykset saadaan säädettyä noilla "poskimuttereilla".
Niin minäkin vähän arvelin. Tuo varmaan toimii jos laittaa shimmit perän kuoren ja laakerien väliin? Kun kasailin ja laitoin molemmin puolin 0,75 pellin suikaleet niin hammaskosketus oli kohdallaan ja välityksen paikoilleen laittamiseen sai käyttää kumivasaraa (ilman pellin soiroja suurinpiirtein tipahti paikoilleen).
Jeep Grand Cherokee 3.0 CDR
Citroen C5
Paljo on kalustoo käsien kautta kulkenu

Poissa The_OttoB

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2389
  • www.vrcf.fi
Vs: vetopyörästön säätäminen
« Vastaus #8 : 04.11.2011, 14:06:53 »
Sisäkalut on alumiinikuorisesta ja irrotettavilla akseliputkilla varustetusta perästä (-79 244 B21A + M46) ja perän kuoret 80-luvun puolivälin 245:sta (B200K + M45). Johtuisiko tuo pieni mittaero tuosta alumiinimurkulasta, siinä kun carrieria sai siirrettyä sivusuunnassa ja samalla laakereiden esijännitystä säädettyä ruuvaamalla. Eli sisäkalut on lähtöisin tuosta perästä:


Siis tuollainen akseli löytyi normi 200-lankun alta? 1031 aluakseli? Uijui!
1000 LH-miestä puhuu autonsa lastuttamisesta ja niistä 100 saa ostettua lastun. 10 polttaa omansa. Vain yksi on nopein. Kaksitoista.

Poissa estate

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1421
  • Lahajattomat reenaa
    • ahtua.fi
Vs: vetopyörästön säätäminen
« Vastaus #9 : 04.11.2011, 16:01:51 »
Siis tuollainen akseli löytyi normi 200-lankun alta? 1031 aluakseli? Uijui!
Normi lankun alta löytyi mutta ihan 1030 sisäkaluilla se oli, ei sentään ollut Gr-A akseli vinoilla akseliputkilla.
Jeep Grand Cherokee 3.0 CDR
Citroen C5
Paljo on kalustoo käsien kautta kulkenu

Poissa pultsari_

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 50
  • www.vrcf.fi
Vs: vetopyörästön säätäminen
« Vastaus #10 : 16.11.2011, 10:11:24 »
Onko kellään tietoa että onko mahdollista vaihtaa perään kaikki laakerit ilman volvon ilmoittamia erikoistyökaluja?
Tai vaihtaminen onnistuu mutta lähinna shimmaaminehn ja hammaskosketuksen kohdalleen säätö.
Tai onko tietoa löytyykö pk-seudulta osaava paja kyseiseen hommaan?
Perän huollossa ilmeni että pinjonin laakerit aivan syöpynyt joten turha kasata enään niillä laakeriella?

Poissa Kulmamies

  • Pussihousu
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 6350
  • Itse kun tekee, niin saa sitä mitä sattuu tulemaan
Vs: vetopyörästön säätäminen
« Vastaus #11 : 16.11.2011, 10:36:21 »
Käytännössä hammaskosketukset eivät muutu, jos vaihtaa vain laakerit ja käyttää alkuperäisiä shimmejä ym. osia. Teoriassa muutoksia saattaa tapahtua, mutta laakereissa olevissa eroista puhuttaessa kyse on kuitenkin sadasosamilleistä, niin käytännössä muutos on merkityksetön.

Ainut huomioitava seikka on se, että jos pinjoniakselin laakeriden esijännitys on säädetty "krymppirenkaalla", niin se pitää uusia tai laittaa väliin kymmenyksen paksuinen säätölevy ja kiristää sitten taas lisää. Jos pinjoniakselissa on shimmisäätö, niin toimenpiteitä ei tarvita.

Tervettä järkeä pitää kaikesta huolimatta käyttää ja tarkastaa kuitenkin kaikki välykset ym. eikä vain sokeasti luottaa tähän mun höpinään ;)
« Viimeksi muokattu: 16.11.2011, 10:44:52 kirjoittanut Kulmamies »

Poissa pultsari_

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 50
  • www.vrcf.fi
Vs: vetopyörästön säätäminen
« Vastaus #12 : 16.11.2011, 11:14:47 »
löytyiskö jostain kuva nosita eri pinjoniakseleista nyt ei osaa sanoa että kumpi akseli kyseessä kun ei tullut sillien tarkasti katsottua sitä.
E:
Ei näyttänyt olevan mitään shimmilevyjä laakereiden välissä. Ainoastaan sen alimman laakerin alla näytti olevan.
Akseli on tuon näköinen  http://www.thelostartof.net/gsellstr/TruTrac_Install/IMG_2522%28Medium%29.jpg
Onko tuo tossa boorien ja laakerin välissä oleva holkki se "krymppirengas" ?
« Viimeksi muokattu: 16.11.2011, 20:07:19 kirjoittanut pultsari_ »

Poissa Kulmamies

  • Pussihousu
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 6350
  • Itse kun tekee, niin saa sitä mitä sattuu tulemaan
Vs: vetopyörästön säätäminen
« Vastaus #13 : 17.11.2011, 06:36:20 »
Onko tuo tossa boorien ja laakerin välissä oleva holkki se "krymppirengas" ?

Kyllä vaan :) Eli vaihtoehtona on hommata uusi tuollainen holkki tai sitten laittaa se aiemmin mainitsemani shimmi renkaan alle (0,05-0,1mm). Hammaskosketukseen ei edelleenkään pitäisi tulla muutoksia, mutta pinjoniakselin laakereiden esijännitys pitää tarkastaa huolella.

Poissa pultsari_

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 50
  • www.vrcf.fi
Vs: vetopyörästön säätäminen
« Vastaus #14 : 29.11.2011, 20:43:01 »
Mites toi pienen vetopyörän esijännitys säädetään? Pitääkö olla koko perä nipussa kun tuota kierto momenttia mitataan tuosta pikkuvetopyörästä. Alfamerin korjaus oppaassa sanotaan että esimerkiksi jousivaa-alla mitataan pyörät ilmassa (kiertojäykkyys uusilla laakereilla 2,5-3,5Nm).  Eikö siihen silloin vaikuta kaikki mitä perän sisällä on. Vai onko jotain erillistä arvoa pelkälle pikkuvetopyörälle? Perään tulee kaikki uudet laakerit ja myös uusi krymppiholkki laakereiden väliin.

 

Autodiagnoosi  Carcom Oy