Proturbo  Autodiagnoosi

Kebakon 142 Sport | 2022 : stroker pt.2

  • 245 Vastauksia
  • 59139 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa _hape

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 339
  • www.vrcf.fi
Vs: Kebakon 142 Sport | 2022 : stroker pt.2
« Vastaus #180 : 25.06.2022, 11:05:09 »
Jos se koppamuutos hommiksi menee niin eikös siihe kannattas sit laittaa joku nykyaikasempi lootakin

Poissa janne81

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4108
Vs: Kebakon 142 Sport | 2022 : stroker pt.2
« Vastaus #181 : 25.06.2022, 12:14:12 »
Varmaan kebakko haluaa pitää pitkän kepin, ainakin minä haluaisin.

Poissa kebakko

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 350
  • www.vrcf.fi
Vs: Kebakon 142 Sport | 2022 : stroker pt.2
« Vastaus #182 : 25.06.2022, 17:43:24 »
Varmaan kebakko haluaa pitää pitkän kepin, ainakin minä haluaisin.

Juurikin tästä syystä mennään M400 laatikolla. Vaikka nyt alkaakin olla tekniikan puolesta varsinkin kaikkea muuta kuin alkuperäistä niin koitan olla silppuamatta koria kauheasti. Ja onhan se pitkä keppi muutenkin sen verran retro :D 2017 kun etsin itselle uutta projektia niin kriteereinä oli volvo, pitkä keppi ja nauhamittari. :2funny:
Volvo 142 sport -70                   
Volvo 145 Express-71 
Volvo 145 Express - 71 umpikylki     
Volvo 244 -77

Poissa _hape

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 339
  • www.vrcf.fi
Vs: Kebakon 142 Sport | 2022 : stroker pt.2
« Vastaus #183 : 25.06.2022, 21:58:29 »
No asiaa :pomo:

Poissa R70AWD

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 703
Vs: Kebakon 142 Sport | 2022 : stroker pt.2
« Vastaus #184 : 25.06.2022, 22:33:29 »
Juurikin tästä syystä mennään M400 laatikolla. Vaikka nyt alkaakin olla tekniikan puolesta varsinkin kaikkea muuta kuin alkuperäistä niin koitan olla silppuamatta koria kauheasti. Ja onhan se pitkä keppi muutenkin sen verran retro :D 2017 kun etsin itselle uutta projektia niin kriteereinä oli volvo, pitkä keppi ja nauhamittari. :2funny:

Asiaa ja niitä peniksen lootia on muutenkin kohta jokaisessa. Mulla ei ainakaan ota yhtään eteen jos on jotain sellasta Volvossa, päin vastoin. Ylivaihde M410 versio olisi saattanut olla vielä makeampi, meinaa ei tarvitsisi huudattaa konetta jos ajaa pitempää siivua.
Nykyiset : 2009 V70 T6 AWD * 1998 940 2.3 Turbo Classic
Exät : 1998 V70R AWD * 1997 960 2.5  * 1989 740 Turbo Intercooler * 1983 240 DL

Poissa The_OttoB

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2389
  • www.vrcf.fi
Vs: Kebakon 142 Sport | 2022 : stroker pt.2
« Vastaus #185 : 25.06.2022, 23:41:36 »
Juurikin tästä syystä mennään M400 laatikolla. Vaikka nyt alkaakin olla tekniikan puolesta varsinkin kaikkea muuta kuin alkuperäistä niin koitan olla silppuamatta koria kauheasti. Ja onhan se pitkä keppi muutenkin sen verran retro :D 2017 kun etsin itselle uutta projektia niin kriteereinä oli volvo, pitkä keppi ja nauhamittari. :2funny:

M400 (164 laatikko siis) on muistaakseni SAE 1 1/8" kytkin akselin boorilla. Ei sovi M40 levy.

Eli tarvii special levyn tai sitten sorvaa akselia pienemmäksi niin M40 levy käy.

1000 LH-miestä puhuu autonsa lastuttamisesta ja niistä 100 saa ostettua lastun. 10 polttaa omansa. Vain yksi on nopein. Kaksitoista.

Poissa kebakko

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 350
  • www.vrcf.fi
Vs: Kebakon 142 Sport | 2022 : stroker pt.2
« Vastaus #186 : 25.06.2022, 23:50:53 »
M400 (164 laatikko siis) on muistaakseni SAE 1 1/8" kytkin akselin boorilla. Ei sovi M40 levy.

Eli tarvii special levyn tai sitten sorvaa akselia pienemmäksi niin M40 levy käy.

KG-trimningillä on tähän suora ratkaisu. Listoilta löytyy 215mm massalevyä M400 laatikon akselille. Ei mikään halpa, mutta eikai sillä tässä konkurssissa väliä ole.

E: ja tosiaan ilmeisesti myös joissain bemareissa on ollut getrag laatikoita 1.125” akselilla, 10boorilla ja 215mm levyllä. Tämä vaihtoehto on selvityksen alla vielä, jos sieltä löytäisi levyn edukkaammin kuin KG:lta
« Viimeksi muokattu: 25.06.2022, 23:59:04 kirjoittanut kebakko »
Volvo 142 sport -70                   
Volvo 145 Express-71 
Volvo 145 Express - 71 umpikylki     
Volvo 244 -77

Poissa The_OttoB

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2389
  • www.vrcf.fi
Vs: Kebakon 142 Sport | 2022 : stroker pt.2
« Vastaus #187 : 26.06.2022, 08:50:57 »
Mulla on muistikuva että se bemun levyn uritus on eri standardi.

Summitilla on Zoomin kytkinpaketti 2.3 Mustangiin. 215 mm. SAE 1 1/8 spline.

ZZZ-MU63-1

https://www.summitracing.com/parts/zzz-mu63-1#overview

1000 LH-miestä puhuu autonsa lastuttamisesta ja niistä 100 saa ostettua lastun. 10 polttaa omansa. Vain yksi on nopein. Kaksitoista.

Poissa JuHaU

  • Hallituksen jäsen - The Insinööri - Pyhimystyyppi
  • Administrator
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 7971
  • Recycle Racing #01
    • Juha Uusitorppa Photography

Poissa -JaniR-

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 329
Vs: Kebakon 142 Sport | 2022 : stroker pt.2
« Vastaus #189 : 16.07.2022, 08:04:48 »
Mahtavaa että tämäkin auto on asian mukasessa kunnossa, kauan se tuolla eräässä pihassa makaskin
Volvo XC60 2.4D AWD -09, Volvo V50 D5 -07
EX: volvo 245 B200E -89, Volvo 745 B200ET-89, volvo745 B230F -90, Volvo 960 B6254FS -95, Volvo 850(855)TDI -96, Volvo S40 B4164S -98,
Volvo S40 B4204S2 -03, Volvo XC90 T6 -05
Muita Volvoja: Volvo 4D laplander L3314-HT-->> http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=33229.new#new

Poissa kebakko

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 350
  • www.vrcf.fi
Vs: Kebakon 142 Sport | 2022 : stroker pt.2
« Vastaus #190 : 21.07.2022, 02:29:59 »
Mahtavaa että tämäkin auto on asian mukasessa kunnossa, kauan se tuolla eräässä pihassa makaskin
Aika tarkalleen 10 vuotta huilasi ;)

Pientä välipäivitystä. Valmistelut ratapäivää ja suurmiittiä varten on eskaloitunut aivan täysin. Uusia osia on taas hankittu roppakaupalla. Kaikki on kuitenkin oikeastaan väistämättömiä hankintoja, jotta siitä irti saadusta voimasta olisi kunnolla jotain iloa.
Vaihdelaatikkohomma etenee kokoajan, mutta siitä vielä lisää myöhemmin.

Rallyracelta tuli koko kierros gazin säädettäviä iskareita. Nyt on kyllä annettava kehut niin rallyracelle kuin gazillekin. Oli ainakin ulkoisesti laadukkaan oloiset iskarit. Ennen paikalleen ruuvaamista naksuttelin säädöt puoleen väliin ja katsotaan siitä sitten mihin suuntaan täytyy säätää kun pääsee ajamaan. Alasilmä näissä on 12mm ja vanhan mallin iskarin kiinnityspultti on tuumakokoinen, mutta n. 16mm. Tein uudet kiinnityspultit 10.9 M12 kierretangosta, sillä muutenkin olisi täytynyt tehdä kierretangosta, kun iskarin alakiinnike muuttui myös takavakaajan etukiinnikkeeksi.



Johan ne vanhat olivatkinn rujon näköiset. Tosin toimivat vaikkei ole ainakaan 15 vuoteen vaihdettu ;D



Lisäksi tulin hankkineeksi öljynlämpötilan seuraamiseen autometerin öljynlämpömittarin ja jotta asiaan voisi vaikuttaa ostin 13 rivisen mocalin öljynjäähdyttimen ja termostaatillisen ryöstölaipan. Kierteet on kummassakin 1/2” BSP, joten teetän letkut hydrauliliikkeessä, kunhan vain löydän jäähdyttimelle paikan ensin.



Kytkinlevyongelmaan meinasin aluksi lääkkeeksi tuota OttoB linkkaamaa mustangin levyä, mutta sille luvattiin toimitusajaksi 4.8., joten ei toivoakaan, että olisi ennen miittiä mulla kädessä se. Toisena vaihtoehtona mietin kytkinakselin sorvaamista, mutta purkaessa laatikkoa heti jo siirtohaarukan pultti oli aivan jumissa ja siitä tuohtuneena tilasin sen KG-trimningin hävyttömän kalliin special levyn. Massalevyn kuitenkin kun haluan säilyttää…

Kuvat eivät ole tällä kertaa mitään hyviä, kun olen laitellut nyt ihan vain lattialla ja otsalampun kanssa..

Kun kaikki kolikot oli tuhlattu muuhun ei enää sitten vakaajiin jäänyt rahaa niin oli pakko keksiä jotain, sillä tässä oli ainoastaan edessä se langanohut yksi vakaaja.
Taakse oli tarkoituksena laittaa 2kpl 240 vakio 19mm vakaajaa ja kiinnittää ne saman tyylisesti kuin kaikki jäykkä akselisten takaveto volvojen alkuperäiset vakaajat. Ostin pari ruosteista 240 takavakaajaa ja eteen ryöstin yhden etuvakaajan lisää T5 expressistä, kun ei se kuitenkaan mahdu siihen se vakiovakaaja enää. Ideana oli laittaa eteen vakiovakaaja tuplana.
 
Alotin askartelun takavakaajasta ja voin sanoa, ettei ollut ihan niin helppo juttu kuin olin ajatellut. Vaikka 240 ja 140 pyöräntuenta nyt ei niin merkittävästi toisistaan eroakaan, niin panhardin kiinnityskohta aiheutti eniten ongelmia. 100-sarjassa panhardin kiinnitys on huomattavasti lähempänä perämurikkaa kuin 200-sarjassa, joka aiheuttaa sen, että vakaajan pakoputken alitus optiota varten tehty mutka ottaa siihen helposti kiinni. 240 vakaajat on myöskin muutaman sentin kapeammat kuin 140 tukivarsien väli. Levitin vakaajaa ja loivensin hiukan sitä mutkaa lämmittämällä vakaajaa punahehkuun ja takomalla sitä haluttuun muotoon ja yritin toistaa saman kummallekkin vakaajalle yhtä hyvin. Sen jälkeen hitsasin vakaajat suoraan yhteen kummaltakin puolelta.



Sitten jouduin taivuttelemaan vakaajien kiinnikkeisiin uuden mutkan, sillä etukiinnike tulisi olemaan eri tasossa takakiinnikkeen kanssa. Ideana oli siis, että etukiinnike tulee iskarin kiinnikkeestä ja takakiinnike akselin kiinnityspultin läpi. Ensimmäisenä visiona oli tehdä haarukka, joka sopii akselin kiinnityspultin alle ja sillä mentiinkin maalaukseen asti.




Visio


Kokonaisen illan(yön) rähjäsin takavakaajien kanssa, kunnes pääsin mielestäni haluttuun lopputulokseen ja vakaaja istui kivasti paikoilleen.

Seuraavana oli vuorossa etuvakaaja. Huomasin, että expressissä oli jostain syystä, ehkä vuosimallista johtuva ero etuvakaajan kiinnityksessä, sillä vakaajan kumi ei tullutkaan suoraan koria vasten kuten tässä 142 vaan välissä oli samaan tyyliin kuin 240:ssä pieni korotuspala korin ja vakaajan kumin välissä. Tämä oli itselle eduksi, sillä vakaajan kiinnityslenkki oli jo valmiiksi pidempi. Tästä sain idean, että levitän hiukan expressistä ryöstettyä kiinnityslenkkiä jolloin se menee 142 kiinnitylenkin päälle ja teen kiinnityslenkkien väliin vain pienet holkit, ettei päällimmäistä lenkkiä kiristä liikaa. Idea toimi ja sillä mentiin. ”Koiranluissa” on jo lähtöjäänkin niin paljon ylimäärästä kierrettä, että lyhensin vain kiinkityspultin läpi tulevaa holkkia 1,5cm ja laitoin vakaajien väliin yhden kumityynyn lisää ja muuten kuten alunperinkin eli vakaajien alle ja päälle kumipusla, prikat ja mutteri päähän. Toteutus oli todella helppo ja yksinkertainen. Juuri ja juuri mahtuu myös raidetangon ja välitangon nivelien kierteen päät ja kiinnitysmutterit ohittamaan vakaajat.

Visio


Seuraavaksi päätin maalata osat jollain. Tällä kertaa mentiin ihan vaan kilikolimaalilla. Ei viitsinyt käyttää liikaa aikaa, kun kyseessä on testiversio ja muutenkin näköjään alustan osat ovat jo masentavasti kärsineet kun ne 3v sitten jauhemaalattiin joka ikinen pala. Yleensä en paljon väreillä ole keulinut, mutta ehkä tämä sen verran on jo laiteltu, että voi vähän race henkeä tuoda mukaan. Maalasin vakaajat siniseksi.


Samalla kun vakaajia kiunnittelin laitoin ne uudet iskarit. Ne sopi paikoilleen ilman tappelua eikä siitä ole mitään sanottavaa. Alotin etuvakaajasta.

Toteutus




Takavakaajan suhteen järkeilin vielä sitten seuraavana iltapäivänä nukutun yön(päivän) jälkeen hommaa uusiksi ja totesin tuon haarukka ratkaisun hiukan hölmöksi, kun paremminkin voisi tehdä. Rälläköin nuo haarukat vakaajasta irti ja tein lattaraudasta akselin kiinnityspultin alle tulevan kiinnitysraudan johon sitten vakaaja kiinnitetään alemman vakaajan alkuperäisestä kiinnitysreiästä M12 pultilla. Nyt ei voi tulla tilannetta, että haarukka pääsisi luistamaan pultin alta karkuun.

Toteutus








Sitten tietysti kaikille (kuten myös itselleni) tuli ensimmäisenä mieleen miten tämän kanssa pärjää kun vakaaja tulee niin alas. No ei se oikeasti niin alas tule kuin ajattelisi. Akseli maahan laskettuna vakaaja on aikalailla samassa tasossa äänenvaimentimen kulman ja edessä olevan pakosarjan ja pakoputken liitoskohdan klemmarin kanssa. Vakaajasta maahan on 21cm ja toisaalta se myöskin kulkee kokoajan akselin mukana niin hidasteet tmv. ei aiheuta ongelmia.



Ajamaan en luonnollisesti vielä ilman vaihdelaatikkoa päässyt, mutta pelkästään kun koitin tallissa taka- tai etukulmaa painaa alas niin auto reagoi aivan eri tavalla kuin aiemmin. Kumpikin kulma painuivat hämmästyttävän hyvin mukana, mutta eihän se kerro vielä mitään. Radalla sitten mitataan oliko mitään hyötyä. Aika hyvän vakaajasetin kuitenkin sain mielestäni väsättyä 20 euron budjetilla :2funny:

Palataan taas asiaan, kun on öljynjäähdytin ja vaihdelaatikko tehty. Sitten alettaisiin olla valmiina miitiin.

Renkaita tosin myöskin olen ajatellut hankkia uusia. Niin paljon kilometrejä tälle ei tule, että semislicksit on tähän tulossa. Mitkähän olisi hyvät renkaat radalle, mutta eivät maantiellä sulaisi heti alle? Toyo R888R nyt on tietysti klassikko, mutta myös kallis. Nankangeja saisi edullisesti, mutta onko jollain niistä kokemusta?
« Viimeksi muokattu: 21.07.2022, 02:39:51 kirjoittanut kebakko »
Volvo 142 sport -70                   
Volvo 145 Express-71 
Volvo 145 Express - 71 umpikylki     
Volvo 244 -77

Poissa remes

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 3469
Vs: Kebakon 142 Sport | 2022 : stroker pt.2
« Vastaus #191 : 21.07.2022, 08:42:31 »
Mainitsen Federalin 595:t jos sulla ei ole tullut mieleen, olisivat myös kohtuu edullisia. Vertailukokemusta muihin ei ole, mulla oli pari sarjaa ja mukavasti niillä ratapäivät ajeli ja olivat kadullakin yhden loppukesän alla. Tredwear muistaakseni 140.
V40 T2 -17
Kuvat

Poissa Lankku

  • 302 km/h@mile tiiliskivellä
  • Valvoja
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 7586
  • Sairaan nopee
    • Videoita
Vs: Kebakon 142 Sport | 2022 : stroker pt.2
« Vastaus #192 : 21.07.2022, 11:18:45 »
Federalit(kin) on olleet toimivia hintaansa nähden. 595RS-R tai -PRO. Hinta-laatu aika samoissa Nankangin kanssa. Ensimmäiset Federalit oli 140 treadwearilla. Sen jälkeen kaikki koot olleet 200.
245 -90 Englantilainen potilas   245 -90 D5   245 -92 "B6284T"   850 -94 D5 AWD
+muut romppeet   Ostetaan 245 Transfer

Poissa The_OttoB

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2389
  • www.vrcf.fi
Vs: Kebakon 142 Sport | 2022 : stroker pt.2
« Vastaus #193 : 21.07.2022, 11:37:55 »
Jos yhtään lohduttaa niin se kytkinakselin ohennus ei ole aivan yksinkertainen projekti.

Kaveri on kokenut koneistaja ja totesi akselin olevan niin kovaa materiaalia että sen joutui hehkuttamaan pehmeäksi. Koneistamisen jälkeen suoritettiin karkaisu.
1000 LH-miestä puhuu autonsa lastuttamisesta ja niistä 100 saa ostettua lastun. 10 polttaa omansa. Vain yksi on nopein. Kaksitoista.

Poissa kebakko

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 350
  • www.vrcf.fi
Vs: Kebakon 142 Sport | 2022 : stroker pt.2
« Vastaus #194 : 21.07.2022, 17:40:55 »
Jos yhtään lohduttaa niin se kytkinakselin ohennus ei ole aivan yksinkertainen projekti.

Kaveri on kokenut koneistaja ja totesi akselin olevan niin kovaa materiaalia että sen joutui hehkuttamaan pehmeäksi. Koneistamisen jälkeen suoritettiin karkaisu.

Nojoo onneksi ei tullut siihen lähdettyä kuitenkaan. Järkeilin, että siinä pahimmillaan käy niin, että särkee akselin ja joutuu ostamaan uuden laatikon sekä kuitenkin sen sopivan levyn :buck2: helpoin ehkä näin.

Federalitkaan eivät tosiaan ole poissuljetut. Pitää laittaa harkintaan. Oikeastaan mitkä tahansa 195/50 tai 195/55 15” semi slicksit käyvät.
Harmi kun noita treadwear lukuja ei oiken ilmoiteta netissä, mutta jotain 140-200 väliltä varmaan olisi kiva.
Volvo 142 sport -70                   
Volvo 145 Express-71 
Volvo 145 Express - 71 umpikylki     
Volvo 244 -77

 

RallyBaron  Samppasport