Kulkukoira  Proturbo

700/900 alustasarjat, jousi- ja iskarimuutokset

  • 2749 Vastauksia
  • 877802 Lukukerrat

0 jäsentä ja 3 Vierasta katselee tätä aihetta.

Poissa Lankku

  • 302 km/h@mile tiiliskivellä
  • Valvoja
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 7556
  • Sairaan nopee
    • Videoita
Vs: 700/900 alustasarjat, jousi- ja iskarimuutokset
« Vastaus #2610 : 06.06.2019, 14:08:01 »
Moro!

Ota yläpäästä kierros pois.
Voihan sieltä kierroksen ottaa, mutta mikä pitää sen jälkeen jousen paikallaan? Kierre supistuu yläpäästä.
245 -90 Englantilainen potilas   245 -90 D5   245 -92 "B6284T"   850 -94 D5 AWD
+muut romppeet   Ostetaan 245 Transfer

Poissa jompsa

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 332
  • S90 1998
Vs: 700/900 alustasarjat, jousi- ja iskarimuutokset
« Vastaus #2611 : 07.06.2019, 04:16:48 »
Juu ei tosiaan onnistu jos yläpäätä lyhentää. Tilaan tuohon  s80 jouset ja katon sopiiko ::)

Poissa Strobe

  • Luxe
  • *
  • Viestejä: 3
  • www.vrcf.fi
Vs: 700/900 alustasarjat, jousi- ja iskarimuutokset
« Vastaus #2612 : 07.06.2019, 17:23:31 »
Pari kuukautta sitten hankittu S90 1998 kävi tänään katsastuksessa ensimmäistä kertaa ja pomppasi iskunvaimennintestissä, jossa taka-akselin vasemman jousen arvoksi tuli vain 4% ja oikean 48%. Nivomatit oli kuitenkin uusittu tähän autoon vain noin kaksi vuotta sitten, niin kyseinen tulos yllätti kovasti. Ketjua selailleena kysyisinkin nyt mielipiteitä, että miten asian suhteen kannattaisi edetä.

Ensimmäinen vaihtoehto olisi tilata pelkkä nivomat vasemmalle puolelle esimerkiksi Skandixilta hintaan 349€. Onko tässä mitään järkeä, kun eivät vaikuta kestävän edes parittain vaihdettuna kahta vuotta pidempään?

Toisena vaihtoehtona minua kiinnostaisi ehdottomasti tilata ClassicSweden nivomatin korvaavat coiloverit hintaan 346GBP, mutta menevätkö ne millään läpi katsastuksesta saati jälkitarkastuksesta ilman tarvittavia lappusia? Miten muut ovat autonsa katsastaneet näillä?

Ja vielä kolmantena olisi mahdollista vaihtaa nivomatit esimerkiksi Sachsin tavallisiin iskunvaimentimiin noin 90€ kappalehinnalla. Ilmeisesti olisi kuitenkin hyvä vaihtaa myös lehtijousi jäykempään, mutta en ole löytänyt niitä enää saatavilta mistään. Olisiko vaihto kuitenkin mahdollista tehdä pelkillä iskunvaimentimilla ilman lehtijousen vaihtamista?

Tietoa muutoksista tuntuu löytyvän paljon, mutta silti en osaa sanoa omalla järkevintä tapaa toimia. Apua siis tarvittaisiin ja olen kiitollinen jo etukäteen kaikista neuvoista!

Poissa Seitensatkumies

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 588
Vs: 700/900 alustasarjat, jousi- ja iskarimuutokset
« Vastaus #2613 : 07.06.2019, 19:18:55 »
740 kaipailis hieman madallusta, paljoko uskaltaa ottaa vakio jousista pois, että madaltus sen 40-60mm tai että pysyy vielä jouset paikoillaan.
Joskus kyllä hommaan ihan madallusjouset, mutta nyt budjettiin sopivasti mennään laikka alustalla :D
745 -88 B200E käyttis
745 -92 D24TIC harraste käyttis
744 GLE -89 harraste/kesäauto
Exät: 744 -89 D24, 744 -89 B200E

Poissa V70 2.5

  • VRCF Ry jäsen 2022
  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 679
  • www.vrcf.fi
Vs: 700/900 alustasarjat, jousi- ja iskarimuutokset
« Vastaus #2614 : 07.06.2019, 20:58:11 »
Pari kuukautta sitten hankittu S90 1998 kävi tänään katsastuksessa ensimmäistä kertaa ja pomppasi iskunvaimennintestissä, jossa taka-akselin vasemman jousen arvoksi tuli vain 4% ja oikean 48%. Nivomatit oli kuitenkin uusittu tähän autoon vain noin kaksi vuotta sitten, niin kyseinen tulos yllätti kovasti. Ketjua selailleena kysyisinkin nyt mielipiteitä, että miten asian suhteen kannattaisi edetä.

Ensimmäinen vaihtoehto olisi tilata pelkkä nivomat vasemmalle puolelle esimerkiksi Skandixilta hintaan 349€. Onko tässä mitään järkeä, kun eivät vaikuta kestävän edes parittain vaihdettuna kahta vuotta pidempään?

Toisena vaihtoehtona minua kiinnostaisi ehdottomasti tilata ClassicSweden nivomatin korvaavat coiloverit hintaan 346GBP, mutta menevätkö ne millään läpi katsastuksesta saati jälkitarkastuksesta ilman tarvittavia lappusia? Miten muut ovat autonsa katsastaneet näillä?

Ja vielä kolmantena olisi mahdollista vaihtaa nivomatit esimerkiksi Sachsin tavallisiin iskunvaimentimiin noin 90€ kappalehinnalla. Ilmeisesti olisi kuitenkin hyvä vaihtaa myös lehtijousi jäykempään, mutta en ole löytänyt niitä enää saatavilta mistään. Olisiko vaihto kuitenkin mahdollista tehdä pelkillä iskunvaimentimilla ilman lehtijousen vaihtamista?

Tietoa muutoksista tuntuu löytyvän paljon, mutta silti en osaa sanoa omalla järkevintä tapaa toimia. Apua siis tarvittaisiin ja olen kiitollinen jo etukäteen kaikista neuvoista!

Onko iskari varmasti rikki. Mullakin meinasi tulla hylky iskarista, mutta katsuri kysyi olenko ajossa huomannut mitään, ja ihmetteli nosturilla kun iskari oli täysin kuiva.
Ajoi sitten vielä uudelleen iskaritestiin ja arvot oli hyvät.

En tiedä miten voi iskaritesti noin sekoilla.
-945 b230fk hx35 m90 g80 -95 -945 b230fk A -91
-s80 b5254t6 summum -08
-Bayliner1952 Volvo penta 145a
-Vauxhall viva Deluxe-71  -Transhit -08

Poissa Juho_

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1070
  • vapari
Vs: 700/900 alustasarjat, jousi- ja iskarimuutokset
« Vastaus #2615 : 07.06.2019, 21:08:17 »
Se iskaritesti ei kerro välttämättä mitään iskarien kunnosta.

Nimim. leimannut 960 missä alusta vastasi tuntumaltaan ruotsin laivaa ja iskarit oli päästäny ajat sitten aineet pihalle (männän varressakin syöpymää et ei ole voinutkaan olla millään tavalla tiivis).
Iskaritesti näytti lähes 90% joka nurkalle.

Sekä etu- että takapään iskarit oli vaihtokunnossa.
Instagram | YouTube
Volvo 960 -91 | B6304S+ZF 260Z
Volvo V40 -00 | B4204T5+M56 - 1.7bar TD04HL-18T

Poissa V70 2.5

  • VRCF Ry jäsen 2022
  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 679
  • www.vrcf.fi
Vs: 700/900 alustasarjat, jousi- ja iskarimuutokset
« Vastaus #2616 : 07.06.2019, 21:12:21 »
Juu, ja rengaspaineetkin vaikuttaa, sitä vaan itse ihmettelin, kun antoi ekalla kertaa yhdelle iskarille melkein nolla-arvon ja uudestaan testatessa oli ok.
Siitä olisi moni katsastaja hylyn laittanut, mutta onneksi oli ammattitaitoinen ja osasi epäillä virhettä testissä.
-945 b230fk hx35 m90 g80 -95 -945 b230fk A -91
-s80 b5254t6 summum -08
-Bayliner1952 Volvo penta 145a
-Vauxhall viva Deluxe-71  -Transhit -08

Poissa Seitensatkumies

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 588
Vs: 700/900 alustasarjat, jousi- ja iskarimuutokset
« Vastaus #2617 : 17.06.2019, 14:56:20 »
740 kaipailis madallusta, paljoko uskaltaa ottaa vakio jousista pois, että että pysyy vielä jouset paikoillaan ilman iskarien vaihtoo/muokkausta ja menis vielä leimalta läpi? sais madaltua sen 40-60mm.
Joskus kyllä hommaan ihan madallusjouset, mutta nyt budjettiin sopivasti mennään laikka alustalla :D

Tähän kaipailisin vielä vastausta, joo tiedän, että täältä topicista löytys vastaus, mutta ei jaksa alkaa selaamaan kaikkia sivuja :D
745 -88 B200E käyttis
745 -92 D24TIC harraste käyttis
744 GLE -89 harraste/kesäauto
Exät: 744 -89 D24, 744 -89 B200E

Poissa HembalanD

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 3337
  • Boxy, but good
Vs: 700/900 alustasarjat, jousi- ja iskarimuutokset
« Vastaus #2618 : 18.06.2019, 09:35:02 »
Tähän kaipailisin vielä vastausta, joo tiedän, että täältä topicista löytys vastaus, mutta ei jaksa alkaa selaamaan kaikkia sivuja :D
Riippuu ihan jousesta ja iskarista mutta vakiosta voi kokeilla 2 kierroksella miten käy, on tullu sellaisiakin vastaan missä se oli jo liikaa.
Kantti on kaunista - volvolasit päässä.

Kotkot

Poissa Sharedoc

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 127
  • www.vrcf.fi
Vs: 700/900 alustasarjat, jousi- ja iskarimuutokset
« Vastaus #2619 : 29.07.2019, 00:25:25 »
Mistä KAW -50/40 jouset ja Bilstein B6 iskarit edullisimmin?
« Viimeksi muokattu: 14.08.2019, 22:39:35 kirjoittanut Sharedoc »
Volvo 940 SE 2.3 B230FK/AW71L 270tkm -97
Exät Volvo 245 SE B200F/AW70 -90, Volvo 945 B230FK/AW71L -98, Volvo 945 2.3 B230FK/M90 -96, Volvo 245 GL B200F/M47 -90, Volvo 745 TIC -90 B230FT/AW71L, Volvo 245 -86 B200K/M45, Volvo 242 -81 B21A/M45, Volvo 245 -77 B21A/BW35, Volvo 145 -72 B20/BW35

Poissa B-Man

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 315
  • 940 230FT -98
Vs: 700/900 alustasarjat, jousi- ja iskarimuutokset
« Vastaus #2620 : 15.08.2019, 20:06:10 »
Mistä KAW -50/40 jouset ja Bilstein B6 iskarit edullisimmin?

Ebay.de oon ite tilannu KAW jousia ja iskarit saa sieltä myös kohtuu edullisesti.
Jouset tosin viimeksi tilasin täältä suoraan: kaw-fahrwerke.eu

Poissa Max1065

  • Luxe
  • *
  • Viestejä: 2
  • www.vrcf.fi
Vs: 700/900 alustasarjat, jousi- ja iskarimuutokset
« Vastaus #2621 : 29.08.2019, 10:10:23 »
Morjensta ja kiitos hyvästä foorumista sekä asiallisesta keskustelusta.

Vuosia olen ollut lukuoppilaana mutta nyt täytyy oikein kysyä:

Emännän 960 mk1 1994 Nivomatit antautuivat, mitä tilalle jos haluaa perän olevan org. korkeudella ja hyvin ajettavissa maantiellä?

Bilstein B6 ja Volvo 245 farkun sport-jouset motonetista?
Mielellään suoraan bolt-on osaa, mutta jos vaatii modifikaatioita, niin ei sormi suuhun mene, aika vain on kortilla.
Ja raha sen verran ettei malta sijoittaa nivoihin!  ;D

Kahlasin koko threadin läpi, mutta en suoralta löytänyt vastausta...

Poissa Juho_

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1070
  • vapari
Vs: 700/900 alustasarjat, jousi- ja iskarimuutokset
« Vastaus #2622 : 29.08.2019, 11:12:05 »
240 farkun (ei vahvistetut) mahtuu vielä just ja just.
Joutuu vähän lyhentämään ettei perä jää kovin ylös.

Sit 740/940 takaiskarit kaveriks.
Hyödynnät nivoista ne alapään tapit vaan noihin.

Nostat perän riittävän ylös, niin homma on kohtuullisen helppo.
Pitkittäistukivarsi sit kannattaa ottaa irti vähintään olka-akselin puolelta.

Iskari ensin kuitenkin pois sieltä.
On 2 pultilla alapäästä kiinni ja yhellä yläpäästä (kumitulpan takana).
Instagram | YouTube
Volvo 960 -91 | B6304S+ZF 260Z
Volvo V40 -00 | B4204T5+M56 - 1.7bar TD04HL-18T

Poissa jussit

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 48
  • www.vrcf.fi
Vs: 700/900 alustasarjat, jousi- ja iskarimuutokset
« Vastaus #2623 : 10.09.2019, 11:46:16 »
En löytänyt täältä tietoa, joten kysyn:
-98 V90 tarvisi uudet etujouset. Mistä saisi tilattua madallusjouset, pienehköllä madalluksella, esim 25mm? Toimiiko vakioiskari vielä tällaisella madalluksella?
Saa myös ehdottaa että mistä löytyisi vakiojousia. Motonetista en löytänyt, ja marmorilla melko arvokkaat.

Poissa arska11

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1780
  • Äksee90...Ocean Race :)
Vs: 700/900 alustasarjat, jousi- ja iskarimuutokset
« Vastaus #2624 : 12.09.2019, 19:06:11 »
Morot.

Mun pitäisi saada 960 -95 farkun keulaa alaspäin, kun keulii niin perkuleesti, että näyttää ettei olisi konetta ollenkaan paikallaan  :2funny:
Vissiin 945 jouset käy, jos tilaan madallusjouset: https://www.scstyling.fi/bilmodeller/volvo/745/84-89/madallussarja/volvo-745-945-madallussarja-40mm
Ollut useita T5 kasipätkiä...mutta nyt:
- XC90 2.5T -06 Ocean Race
- 850R -96 (piristetty..)

 

Carcom Oy  Ateho