Puotilan autokorjaamo  RallyBaron

700/900 alustasarjat, jousi- ja iskarimuutokset

  • 2749 Vastauksia
  • 877682 Lukukerrat

0 jäsentä ja 2 Vierasta katselee tätä aihetta.

Poissa J_Lanttola

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 754
    • Meratia Oy
Vs: 940 etuiskarit rikki, mitä tilalle?
« Vastaus #30 : 13.03.2011, 08:58:09 »
Tuli tässä mieleeni että jos tilaisi omaan ysisatkuun (-95 farkku d24+m90) tuon tuningstudion 240 iskarisetin, lyhennettynä, niin luulisi että sillä saa tarpeeksi matalan? http://tuningstudio.fi/portal/tuotteet?PID=20856
Samalla etutolpan runkoa voisi lyhentää sen verran että se on 200 sarjan iskarille sopiva, jolloin tolppa ei pohjaa niin helposti todella matalalla alustalla.
Opel Vivaro 2,5cdti
Opel Manta -83 6-syl
Opel Rekord Sprint HT Coupe -69

Poissa J_Lanttola

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 754
    • Meratia Oy
Vs: 940 etuiskarit rikki, mitä tilalle?
« Vastaus #31 : 13.03.2011, 17:59:28 »
Vähän ohi aiheen mutta muistaako lankku tai joku muu 240:n vakio takaiskarin mittoja? Olikos ne pidemmät vai lyhyemmät kuin 700/900 sarjan? Mietin vain tuota 240:n iskareiden laittoa, jos koko paketin tilaisi.
700/900 sarjassahan oli joku 465
Opel Vivaro 2,5cdti
Opel Manta -83 6-syl
Opel Rekord Sprint HT Coupe -69

Poissa Lankku

  • 302 km/h@mile tiiliskivellä
  • Valvoja
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 7556
  • Sairaan nopee
    • Videoita
Vs: 940 etuiskarit rikki, mitä tilalle?
« Vastaus #32 : 14.03.2011, 00:39:36 »
Tuli tässä mieleeni että jos tilaisi omaan ysisatkuun (-95 farkku d24+m90) tuon tuningstudion 240 iskarisetin, lyhennettynä, niin luulisi että sillä saa tarpeeksi matalan? http://tuningstudio.fi/portal/tuotteet?PID=20856
Samalla etutolpan runkoa voisi lyhentää sen verran että se on 200 sarjan iskarille sopiva, jolloin tolppa ei pohjaa niin helposti todella matalalla alustalla.
Eipä ole itsellä tullut pohjausongelmaa reilummassakaan ajossa vaikka koppa painaa ilman kuskia 1666kg.

240 vakio takaiskari saattoi olla pari senttiä pidempi kuin 700/900. Takana on tullut suosittua Gaz:in säädettäviä.
245 -90 Englantilainen potilas   245 -90 D5   245 -92 "B6284T"   850 -94 D5 AWD
+muut romppeet   Ostetaan 245 Transfer

Poissa J_Lanttola

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 754
    • Meratia Oy
Vs: 940 etuiskarit rikki, mitä tilalle?
« Vastaus #33 : 14.03.2011, 08:53:27 »
Eipä ole itsellä tullut pohjausongelmaa reilummassakaan ajossa vaikka koppa painaa ilman kuskia 1666kg.

240 vakio takaiskari saattoi olla pari senttiä pidempi kuin 700/900. Takana on tullut suosittua Gaz:in säädettäviä.

Mittailin joskus tuota etupäätä (seiskasatasesta kylläkin mutta samat mitat pitäisi päteä) ja muistelisin että kovin paljoa alle 300mm mittaa kaaresta navan keskelle ei saa kun tolppa pohjaa. Eli jos haluaa oikein sikamatalan niin että joustoakin vielä jää hiukan niin tolpan runkoa pitäisi lyhentää. Toki tämä ongelma tulee todellakin sikamatalalla alustalla vasta. Ja sillon olisi muutenkin jo tarpeen se palikka tukivarren/raidetangon kulman korjaamiseksi.

Nyt aikani selailtua löysin vanhalta foorumilta 200:n takaiskarin mitaksi 450, eli aavistuksen lyhyempi kuin 700/900. Tosin muistelisin myös jostain kuulleeni että olisi kuitenkin pidempi. Ja erojahan noissa 700/900 iskareissakin tuntui olevan, ainakin itselläni oli jotkut extrapitkät seiskassa.

Gaz olisi varmaanki hyvä vaihtoehto. Löytyykö noita oikein suoraan 200 sarjaan vai mittojen mukaan etsimällä?
Opel Vivaro 2,5cdti
Opel Manta -83 6-syl
Opel Rekord Sprint HT Coupe -69

Poissa Lankku

  • 302 km/h@mile tiiliskivellä
  • Valvoja
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 7556
  • Sairaan nopee
    • Videoita
Vs: 940 etuiskarit rikki, mitä tilalle?
« Vastaus #34 : 14.03.2011, 23:18:15 »
Soitat esim. Rallyraceen ja kerrot haluamasi mitat. Taakse oli kuluineen 240e/pari, eteen ilman kuluja on noin 350e. Molemmat omilla mitoilla.

I/II-korisen Escortin takaiskari käy muuten suoraan ja on muistaakseni nelisen senttiä vakiota 240 iskaria lyhempi, mutta holkit ovat hieman lyhyet. 240:ssä se ei tuota ongelmaa, 700/900 yläpään kanssa kyllä mikäli holkkiin ei heppaa lyhyttä jatketta.
245 -90 Englantilainen potilas   245 -90 D5   245 -92 "B6284T"   850 -94 D5 AWD
+muut romppeet   Ostetaan 245 Transfer

Poissa Tero.N

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 70
  • www.vrcf.fi
Vs: 700/900 alustasarjat, jousi- ja iskarimuutokset
« Vastaus #35 : 21.03.2011, 12:48:22 »
Kesä tulee ja tuo omakin 940 farkku alkaa pikkuhiljaa kaivata hieman matalampaa ilmettä. Mikähän mahtaisi olla seuraavista paras vaihtoehto:

1) Eteen lesjöt ja taakse lyhennetyt kuormajouset
2) Cobra (löytyy farmariin tarkoitettu)
3) Spax (löytyy farmariin tarkoitettu)
4) Joku muu, mikä?

Hakusessa nyt ensin alkuun sellainen hillitty ~40mm madallus eikä mitään sikamatalaa, ulkomailta tilaaminen ei ole ongelma.
2 x Passat 3BG, VW Kupla -73

Poissa jkjh940

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 231
  • www.vrcf.fi
Vs: 700/900 alustasarjat, jousi- ja iskarimuutokset
« Vastaus #36 : 21.03.2011, 14:09:42 »
Mikähän olisi hyvä resepti että saisi muutaman asteen jäykemmänalustan? Tarkoitus olisi vielä vetää traileria+venettä(1300kg). Madallukselle ei juurikaan olisi tarvetta mutta jos se tuosta vakiosta paljon nousee niin sitten. Oli mielessä tälläinen kokoonpano: Taakse 245kuormajouset+korkeapainekaasut, eteen sitten TRW kaasut+vakiojouset. Millainenhan tuo auton normaali alusta on käytökseltään? nykyinen on kuin jenkissä todella sellainen lemmenalusta. Ja ehdotuksiakin kuunnellaan.

The moose

  • Vieras
Vs: 700/900 alustasarjat, jousi- ja iskarimuutokset
« Vastaus #37 : 21.03.2011, 15:14:07 »
Mikähän olisi hyvä resepti että saisi muutaman asteen jäykemmänalustan? Tarkoitus olisi vielä vetää traileria+venettä(1300kg). Madallukselle ei juurikaan olisi tarvetta mutta jos se tuosta vakiosta paljon nousee niin sitten. Oli mielessä tälläinen kokoonpano: Taakse 245kuormajouset+korkeapainekaasut, eteen sitten TRW kaasut+vakiojouset. Millainenhan tuo auton normaali alusta on käytökseltään? nykyinen on kuin jenkissä todella sellainen lemmenalusta. Ja ehdotuksiakin kuunnellaan.

lyhennä vakio jousia ensin kierroksen verran ja totea jäykempi alusta  ;) jos vieläkin liian löysä ota vielä puoli kierrosta pois.

2 kierroksen pois oton jälkeen pitää iskaria lyhentää tai vaihtaa lyhyempiin. ja saattavat autoa tunkatessa heilua pois paikoiltaan, ja leimasetä tykkää.

Poissa Juakko

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 17
  • www.vrcf.fi
Vs: 700/900 alustasarjat, jousi- ja iskarimuutokset
« Vastaus #38 : 21.03.2011, 15:31:32 »
Mistä saisi 740:in hommattua kunnollista madallusjousi satsia jolla saisi myös alustaa jäykemmäksi? Kun kaikki mitän olen netistä selaillut ovat olleet täydellisiä alustasarjoja tai sitten jouset eivät ole pudottaneet kuin muutaman sentin. Enkä mitään rälläkkä viritystä ala kyhäämään... Aattelin että joku 50/40mm olis ollu passeli sillä tuntuu että vakio iskareilla sitä matalammat jouset saattas varmaan jo jtn ongelmia aiheittaa, vai kuinka on ollut kokemusta?
« Viimeksi muokattu: 21.03.2011, 15:34:02 kirjoittanut Juakko »

Poissa MikkoY

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 116
Vs: 700/900 alustasarjat, jousi- ja iskarimuutokset
« Vastaus #39 : 26.03.2011, 17:57:29 »
Mistä saisi 740:in hommattua kunnollista madallusjousi satsia jolla saisi myös alustaa jäykemmäksi? Kun kaikki mitän olen netistä selaillut ovat olleet täydellisiä alustasarjoja tai sitten jouset eivät ole pudottaneet kuin muutaman sentin. Enkä mitään rälläkkä viritystä ala kyhäämään... Aattelin että joku 50/40mm olis ollu passeli sillä tuntuu että vakio iskareilla sitä matalammat jouset saattas varmaan jo jtn ongelmia aiheittaa, vai kuinka on ollut kokemusta?

Ainakin K.A.W. tekee 50/40 jousisettiä. Itellä semmoset 940 sedanissa. Ja ihan tyytyväinen olen ollut. No, keula vois tippua vähän enemmänkin. Ja kannattaa harkita kartanomallin jousia sedaniin, mie ainakin päätyisin nyt niihin.

Suomesta tai halvemmalla Saksasta.

144 1971
944 S 2.3 LTT 1996
V70 D4 AWD Classic Sport 2016

Poissa honkala motors

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 37
  • www.vrcf.fi
Vs: 700/900 alustasarjat, jousi- ja iskarimuutokset
« Vastaus #40 : 27.03.2011, 16:21:00 »
Sunnuntai iltapäivää kaikille :) Itsellä on työn allla 740 tiisseli. Alusta muutokset katsastusta valten. Eli uudet etu iskarit varmaankin kaasut, niistä viis senttiä lyhennetään varsia, etujousista on jo lyhennety kaksi kierrosta pois. Ihan hyvä oli ajaa ei ole mikään kivi reki mutta leimaa varten ajattelin tehdä jotain ettei tule sanomista. Ainahan sitä saatta olla niinkun on nähty :D Taakse tulee farkku astran iskarit ja kuormajouset ja niistä on tällä hetkellä otettu pois melkein kaksi kierrosta. Katsotaan sitten mikä on tilanne kun on iskarit paikallaan, että pitääkö ottaa pois vai anetaanko olla noin. Tarkoitus ois laittaa juttua ja kuvia koko tivolista kunhan saan hommia eteen päin >:(

Poissa Sawo

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1119
  • www.vrcf.fi
Vs: 940 etuiskarit rikki, mitä tilalle?
« Vastaus #41 : 27.03.2011, 16:23:44 »
Laittaa 240 etuiskarit vaikka käytettynä jos niitä nurkissa on. Holkki patruunan päälle vesijohtoputkesta ja homma hoidossa. Ei ole pintalöysä kuten 700/900 vakiolla ja tuntuu pelaavan niin hyvin kuin normi-iskari voi. 2 kierrosta lyhennetty vakio 14mm lankainen jousi pysyy hyvin paikoillaan keula ilmassa. Sen verran matala, että 205/55/16 rengas menee hieman pyöränkaaren sisäpuolelle.
Jos tuosta vielä pätkäsee kolmannen kierroksen pois, niin paljonkos täytyis tuota 240 iskaria sorvautella lyhyemmäks? Noi vakiot alkaa pikkuhiljaa ruikkia öljyjä pihalle, niin voisi kokeilla noita 240 iskareita jos käytetyt hyväkuntoiset löytäisi  ::)
honkala motors: ilmotteleppas mulle heti pikimmiten sitten mitenkä pelittää noi farkku astran iskarit ja kuormajouset lyhennettynä  :)

Poissa honkala motors

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 37
  • www.vrcf.fi
Vs: 700/900 alustasarjat, jousi- ja iskarimuutokset
« Vastaus #42 : 27.03.2011, 19:05:10 »
No niin ollaanko sitä kuulolla? Kysympähän vaan :D Joo totta kai ilmoittelen kun on kokemuksia :) Mutta nyt työn sorvin äären että saatas jotain tehtyä. Vielä tarkennus että en itse sorvaa noita iskarin yläpäitä, mutta laitan kuvia kun kaveri on työnsä tehnyt :o Ja vielä edelliseen viestiin, antekee anteeksi nuo kirjoitus virheet ;D

Poissa Lankku

  • 302 km/h@mile tiiliskivellä
  • Valvoja
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 7556
  • Sairaan nopee
    • Videoita
Vs: 700/900 alustasarjat, jousi- ja iskarimuutokset
« Vastaus #43 : 27.03.2011, 19:22:50 »
Jos tuosta vielä pätkäsee kolmannen kierroksen pois, niin paljonkos täytyis tuota 240 iskaria sorvautella lyhyemmäks?
Kaipa pari senttiä pitäs lyhentää, että jousi pysyy paikoillaan keula ylhäällä. Tiedä vaan sitten mahtuuko väliin enää kummoistakaan pohjauskumia
« Viimeksi muokattu: 27.03.2011, 19:28:29 kirjoittanut Lankku »
245 -90 Englantilainen potilas   245 -90 D5   245 -92 "B6284T"   850 -94 D5 AWD
+muut romppeet   Ostetaan 245 Transfer

Poissa jkjh940

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 231
  • www.vrcf.fi
Vs: 700/900 alustasarjat, jousi- ja iskarimuutokset
« Vastaus #44 : 28.03.2011, 21:59:41 »
lyhennä vakio jousia ensin kierroksen verran ja totea jäykempi alusta  ;) jos vieläkin liian löysä ota vielä puoli kierrosta pois.

2 kierroksen pois oton jälkeen pitää iskaria lyhentää tai vaihtaa lyhyempiin. ja saattavat autoa tunkatessa heilua pois paikoiltaan, ja leimasetä tykkää.

Tuleekos tuollaisesta laikkamadalluksesta millainen ajaa? Isotpojat vaan puhuu että menee huonompaan suuntaan kun, lyhentelee lentävällä.

 

Autodiagnoosi  Carcom Oy