KL-varaosat  Race.fi

V70 vm-12 päiväajovalot sumuvalojen paikalle.

  • 189 Vastauksia
  • 100961 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa R70AWD

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 703
Vs: V70 vm-12 päiväajovalot sumuvalojen paikalle.
« Vastaus #150 : 07.05.2019, 20:23:58 »
Ok. Täytyy käydä kysymässä valojen ohjelmointia "omalta pajalta", ohjelmoikoon VIDA:lla.

En ole vielä tilannut V50 DRL-valojakaan, mutta varmaan ne Saksasta tulee. Onko kukaan laittanut noita täällä V70:n, kuulemmahan ne käy kohtuu hyvin paikalleen ? Peruuttamattomia muutoksia en halua tehdä sumareiden kiinnityksiin yms ja lopputuloksen pitäisi näyttää mahdollisemman alkuperäiseltä.
Nykyiset : 2009 V70 T6 AWD * 1998 940 2.3 Turbo Classic
Exät : 1998 V70R AWD * 1997 960 2.5  * 1989 740 Turbo Intercooler * 1983 240 DL

Poissa R70AWD

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 703
Vs: V70 vm-12 päiväajovalot sumuvalojen paikalle.
« Vastaus #151 : 02.06.2019, 22:48:37 »
Hienosti kävi nuo uudemman S40/V50 päivävalot sumareiden tilalle V70 MK3:n  8)



Kiinikkeet sopivat täydellisesti.


Ritilä ei ole ihan paikallaan kuvassa.


R-desing ritilän kanssa.


Ongelmaksi muodostui ainoastaan Lumise XBB kytkentärele. Valot palavat jatkuvasti sen ohjaamina  :-\


https://www.lumise.fi/ajoneuvovalaistus/tuote/luminalights-lightswitch-pro-(xbb)-v4-kytkentarele-lisavaloille/3050120190/
 
Se tunnistaa kyllä hienosti auton laturin toiminnasta koska DRL-valot sytyteään, mutta jostain syystä en löydä ajovaloumpion johtosarjasta kelvollista johtoa johon releen Hall anturi tulisi niin että rele osaisi sammuttaa valot kun parkit kytketään päälle.
Voihan olla ettei rele tue kyseistä toimintoa, ihmetyttää vaan miksi sitä sitten myydään siihen tarkoitukseen ? Lähetin myyjälle kyselyä asiasta, katsotaan mitä vastaavat. Saattaapi olla täysin turha 129eur ostos  :'(

Voi olla että täytyy alkaa kehitellä muunlaista ohjausta, helppohan tuo olisi normaalisti tehdä releellä, mutta käsittääkseni tässä autossa ei voi can-väylän takia käyttää tavallisia releitä.

Kysynkin onko kellään tietoa minkä värinen johto on etuparkin johto Volvo V70 2009 Xenon-valoilla ja uskaltaako siitä varastaa ohjauksen releelle ?  :o

Toinen kysymys on että mistä voi ottaa virran turvallisesti releelle kun sytytysvirta on päällä ?


 
« Viimeksi muokattu: 03.06.2019, 16:26:08 kirjoittanut R70AWD »
Nykyiset : 2009 V70 T6 AWD * 1998 940 2.3 Turbo Classic
Exät : 1998 V70R AWD * 1997 960 2.5  * 1989 740 Turbo Intercooler * 1983 240 DL

Poissa Pietilä

  • VRCF Ry jäsen 2023
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1118
  • www.vrcf.fi
Vs: V70 vm-12 päiväajovalot sumuvalojen paikalle.
« Vastaus #152 : 02.06.2019, 23:40:04 »
Hienosti kävi nuo uudemman S40/V50 päivävalot sumareiden tilalle V70 MK3:n  8)

(Kuva poistettu lainauksesta.)

Kiinikkeet sopivat täydellisesti.
(Kuva poistettu lainauksesta.)

Ritilä ei ole ihan paikallaan kuvassa, koska tilalle tuli R-desing ritilät, jäi kuva ottamatta.
(Kuva poistettu lainauksesta.)

Ongelmaksi muodostui ainoastaan Lumise XBB kytkentärele. Valot palavat jatkuvasti sen ohjaamina  :-\

(Kuva poistettu lainauksesta.)

https://www.lumise.fi/ajoneuvovalaistus/tuote/luminalights-lightswitch-pro-(xbb)-v4-kytkentarele-lisavaloille/3050120190/
 
Se tunnistaa kyllä hienosti auton laturin toiminnasta koska DRL-valot sytyteään, mutta jostain syystä en löydä ajovaloumpion johtosarjasta kelvollista johtoa johon releen Hall anturi tulisi niin että rele osaisi sammuttaa valot kun parkit kytketään päälle.
Voihan olla ettei rele tue kyseistä toimintoa, ihmetyttää vaan miksi sitä sitten myydään siihen tarkoitukseen ? Lähetin myyjälle kyselyä asiasta, katsotaan mitä vastaavat. Saattaapi olla täysin turha 129eur ostos  :'(

Voi olla että täytyy alkaa kehitellä muunlaista ohjausta, helppohan tuo olisi normaalisti tehdä releellä, mutta käsittääkseni tässä autossa ei voi can-väylän takia käyttää tavallisia releitä.

Kysynkin onko kellään tietoa minkä värinen johto on etuparkin johto Volvo V70 2009 Xenon-valoilla ja uskaltaako siitä varastaa ohjauksen releelle ?  :o

Toinen kysymys on että mistä voi ottaa virran turvallisesti releelle kun sytytysvirta on päällä ?

Hyvin istuvat kyllä.

Taitaa tuossa olla ajovalot, parkit ja vilkut vielä "tyhmällä" jännitteellä, että voit aivan surutta ottaa releellä niistä.

Sulla näyttäis olevan T6. Ainakin 2010 mallista eteenpäin T6 moottorissa on tuo toiminto, että tarpeeksi kun akussa on varausta niin akkua ei ladata enään normaalisti, vaan se tapahtuu moottorijarrutuksessa. Aiheuttaa sen, että jos on tuollainen boksi mikä haistelee jännitettä (+13V), niin päiväajovalot sammuu sitten kun akussa on tarpeeksi varausta. Ja syttyy taas sitten kun tapahtuu moottorijarrutus tai akkua ladataan normaalisti.  :)


Mikäli näin on myös, niin tarviit reguloidun boksin, mikä syöttää tasaista jännitettä ulos, eikä ole riippuvainen tulevasta jännitteestä. Muuten päiväajovalot palaa välillä kirkkaasti ja välillä himmeämmin koska jännite seilaa.  Tosin vois luulla, että tuossa boksissa on regulointi tai sitten päiväajovalojen päässä.

Poissa R70AWD

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 703
Vs: V70 vm-12 päiväajovalot sumuvalojen paikalle.
« Vastaus #153 : 03.06.2019, 00:59:11 »
Hyvin istuvat kyllä.

Taitaa tuossa olla ajovalot, parkit ja vilkut vielä "tyhmällä" jännitteellä, että voit aivan surutta ottaa releellä niistä.

Sulla näyttäis olevan T6. Ainakin 2010 mallista eteenpäin T6 moottorissa on tuo toiminto, että tarpeeksi kun akussa on varausta niin akkua ei ladata enään normaalisti, vaan se tapahtuu moottorijarrutuksessa. Aiheuttaa sen, että jos on tuollainen boksi mikä haistelee jännitettä (+13V), niin päiväajovalot sammuu sitten kun akussa on tarpeeksi varausta. Ja syttyy taas sitten kun tapahtuu moottorijarrutus tai akkua ladataan normaalisti.  :)


Mikäli näin on myös, niin tarviit reguloidun boksin, mikä syöttää tasaista jännitettä ulos, eikä ole riippuvainen tulevasta jännitteestä. Muuten päiväajovalot palaa välillä kirkkaasti ja välillä himmeämmin koska jännite seilaa.  Tosin vois luulla, että tuossa boksissa on regulointi tai sitten päiväajovalojen päässä.

Kyllä on T6 ja tämä selvittikin muutaman asian. Ihmettelinkin kun auto oli käynyt jonkun aikaa niin tuntui kun XBB boxi olisi lopettanut kokonaan toimintansa. Epäilin jopa boxissa olevan vikaa, kun vilkutti punaista led- valoa joka kertoo kai ali- tai ylijännitteestä (surkea ohje), mutta laturihan sai tietenkin akun täyteen ja lopetti lataamisen.

Käytännössä tuo boxi ei siis tule toimimaan tuossa  :(

Vielä kun keksisi mistä nuo virrat ottaa tavalliselle releelle ? Toimisikohan jos virran ottaisi vaikka lämmitettäviltä lasinpesimen suuttimien sulakkeelta sulakevarkaalla ? Sitten pitäisi enää saada selville minkä värinen on parkkijohto umpiolle menevässä johtosarjassa.

Perinteinen sähkökynä tai yleismittari umpion irrotetusta sähköliittimessä ei kertonut yllättäen yhtään mitään ??!!! Kahteen liittimen pinniin tulee kyllä 12V, jotka ovat varmaan jotain valojen korkeudensäätö/kääntely moottorien virtoja, koska valokatkasijan kääntäminen päälle ja pois ei vaikuttanut niihin mitenkään.

Kaikkiin aikaisempiin vanhempiin autoihin laittanut päivävalot aina ongelmitta, mutta nämä uudemmat ovat jotenkin kummallisia  :-\

Täytyy jatkaa huomenna jos saisi toimimaan normaali releillä. Varmaan täytyy hommata sellaisia jossa se suoja diodi kärkien rinnalla.


Nykyiset : 2009 V70 T6 AWD * 1998 940 2.3 Turbo Classic
Exät : 1998 V70R AWD * 1997 960 2.5  * 1989 740 Turbo Intercooler * 1983 240 DL

Poissa R70AWD

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 703
Vs: V70 vm-12 päiväajovalot sumuvalojen paikalle.
« Vastaus #154 : 03.06.2019, 15:15:21 »
Itselleni vastaten näyttäisi että se parkin johto on vihreä/oranssi raitainen, umpion sisällä parkki on hämäävästi musta johto. Hain tavallisen releen suojadiodilla ja katselin jo sille paikankin. Aika lyhkäsillä johdon vedoilla onnistuu, mitä nyt joutuu purkamaan ensin puolet eilen tehdyistä johtosarjoista  :-\
Täytyy jatkaa projektia tulevana viikonloppuna kun tuli yllättäen käsky töihin, siinä meneekin taas tämä viikko ketuilleen.
« Viimeksi muokattu: 03.06.2019, 16:24:44 kirjoittanut R70AWD »
Nykyiset : 2009 V70 T6 AWD * 1998 940 2.3 Turbo Classic
Exät : 1998 V70R AWD * 1997 960 2.5  * 1989 740 Turbo Intercooler * 1983 240 DL

Poissa Pietilä

  • VRCF Ry jäsen 2023
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1118
  • www.vrcf.fi
Vs: V70 vm-12 päiväajovalot sumuvalojen paikalle.
« Vastaus #155 : 04.06.2019, 22:20:15 »
Kyllä on T6 ja tämä selvittikin muutaman asian. Ihmettelinkin kun auto oli käynyt jonkun aikaa niin tuntui kun XBB boxi olisi lopettanut kokonaan toimintansa. Epäilin jopa boxissa olevan vikaa, kun vilkutti punaista led- valoa joka kertoo kai ali- tai ylijännitteestä (surkea ohje), mutta laturihan sai tietenkin akun täyteen ja lopetti lataamisen.

Käytännössä tuo boxi ei siis tule toimimaan tuossa  :(

Vielä kun keksisi mistä nuo virrat ottaa tavalliselle releelle ? Toimisikohan jos virran ottaisi vaikka lämmitettäviltä lasinpesimen suuttimien sulakkeelta sulakevarkaalla ? Sitten pitäisi enää saada selville minkä värinen on parkkijohto umpiolle menevässä johtosarjassa.

Perinteinen sähkökynä tai yleismittari umpion irrotetusta sähköliittimessä ei kertonut yllättäen yhtään mitään ??!!! Kahteen liittimen pinniin tulee kyllä 12V, jotka ovat varmaan jotain valojen korkeudensäätö/kääntely moottorien virtoja, koska valokatkasijan kääntäminen päälle ja pois ei vaikuttanut niihin mitenkään.

Kaikkiin aikaisempiin vanhempiin autoihin laittanut päivävalot aina ongelmitta, mutta nämä uudemmat ovat jotenkin kummallisia  :-\

Täytyy jatkaa huomenna jos saisi toimimaan normaali releillä. Varmaan täytyy hommata sellaisia jossa se suoja diodi kärkien rinnalla.

Tuo latausjärjestelmä taisi olla pelkästään vaan näissä T6 malleissa, en sitten tiedä varmaan myös nuissa aivan uusimmissa myös voi olla.

Sait jo siis ilmeisesti johdon selvitettyä?  Umpion sisällä monesti voi olla kaikkikin johdot tosiaan samanvärisiä.

Turhaksi jää boksi, jos siihen ei voi muuta herätettä laittaa kuin tuon +13V

Sekä meinasitko nyt siis vetää päiväajovaloille suoran virran ilman boksia akulta, pelkästään releenkautta? Kohtaat myös silloin mahdollisen ongelman siinä ajovalojen kirkkaudessa. Koska välillä on akunjännite noin +12.xV ja välillä latausjännite +14.xV

Ja milla tapaa meinasit kytkeä, toimimaan parkkien kanssa, toimimaan silloin kuin kaikki valot on kiinni jne. Vaikuttaa siihen, miten kannattaa releyttää ne.  :)

Poissa R70AWD

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 703
Vs: V70 vm-12 päiväajovalot sumuvalojen paikalle.
« Vastaus #156 : 06.06.2019, 16:11:09 »
Tuo latausjärjestelmä taisi olla pelkästään vaan näissä T6 malleissa, en sitten tiedä varmaan myös nuissa aivan uusimmissa myös voi olla.

Sait jo siis ilmeisesti johdon selvitettyä?  Umpion sisällä monesti voi olla kaikkikin johdot tosiaan samanvärisiä.

Turhaksi jää boksi, jos siihen ei voi muuta herätettä laittaa kuin tuon +13V

Sekä meinasitko nyt siis vetää päiväajovaloille suoran virran ilman boksia akulta, pelkästään releenkautta? Kohtaat myös silloin mahdollisen ongelman siinä ajovalojen kirkkaudessa. Koska välillä on akunjännite noin +12.xV ja välillä latausjännite +14.xV

Ja milla tapaa meinasit kytkeä, toimimaan parkkien kanssa, toimimaan silloin kuin kaikki valot on kiinni jne. Vaikuttaa siihen, miten kannattaa releyttää ne.  :)

Joo turha kapistus, mutta voi sitä käyttää joskus vaikka lisävalojen kanssa. Sain vahvistuksen myyjältä joka oli kysynyt asiaa vielä valmistajalta. Muuttavat kuulemma tuotetietoja ja laittavat niihin selkeämmin että ohjaa lisävaloissa olevia parkkeja, mutta ei sovellu ohjaamaan DRL-päivävaloja. Laitteen Hall-tunnistin ei toimi niiden kanssa.

Parkki näyttäisi olevan auton johtosarjassa vihreä/oranssi raitainen johto, umpion sisällä musta johto.

Päivävalot tulevat palamaan yksinään, ei parkkien kanssa. Parkeilta heräte releelle, joka katkaisee DRL-valoilta virrat.

Virtaa kokeilen aluksi ottaa joko tupakansytkärin sulakkeelta (sitä ei valvota) tai sitten vaikka lasinpesimen suuttimien lämmitykseltä suoraan sulakkeelta.
Jos herjailee jotain, niin toinen rele rinnalle ja virta akulta, sekä edellinen vain ohjaamaan relettä. Samaan saa sitten katkasijan jolla saa kytkettyä pois päältä haluttaessa. Sikäli kun jännite aiheuttaa edelleen ongelmia täytyy kokeilla erillistä muunninta joka ottaa virran akulta ja syöttää esim tasaista 14V releelle ja siitä edelleen päivävaloille.
Virtaahan nuo vievät alle 1A (2 x 4.5W = 9 W ~ 0,60 - 0,75A).

Eipä vaan oikein kerkiä mitään tekemään kun puskee yövuoroa taas kolme viikkoa putkeen.
« Viimeksi muokattu: 06.06.2019, 16:12:57 kirjoittanut R70AWD »
Nykyiset : 2009 V70 T6 AWD * 1998 940 2.3 Turbo Classic
Exät : 1998 V70R AWD * 1997 960 2.5  * 1989 740 Turbo Intercooler * 1983 240 DL

Poissa Pietilä

  • VRCF Ry jäsen 2023
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1118
  • www.vrcf.fi
Vs: V70 vm-12 päiväajovalot sumuvalojen paikalle.
« Vastaus #157 : 09.06.2019, 19:22:44 »
Joo turha kapistus, mutta voi sitä käyttää joskus vaikka lisävalojen kanssa. Sain vahvistuksen myyjältä joka oli kysynyt asiaa vielä valmistajalta. Muuttavat kuulemma tuotetietoja ja laittavat niihin selkeämmin että ohjaa lisävaloissa olevia parkkeja, mutta ei sovellu ohjaamaan DRL-päivävaloja. Laitteen Hall-tunnistin ei toimi niiden kanssa.

Parkki näyttäisi olevan auton johtosarjassa vihreä/oranssi raitainen johto, umpion sisällä musta johto.

Päivävalot tulevat palamaan yksinään, ei parkkien kanssa. Parkeilta heräte releelle, joka katkaisee DRL-valoilta virrat.

Virtaa kokeilen aluksi ottaa joko tupakansytkärin sulakkeelta (sitä ei valvota) tai sitten vaikka lasinpesimen suuttimien lämmitykseltä suoraan sulakkeelta.
Jos herjailee jotain, niin toinen rele rinnalle ja virta akulta, sekä edellinen vain ohjaamaan relettä. Samaan saa sitten katkasijan jolla saa kytkettyä pois päältä haluttaessa. Sikäli kun jännite aiheuttaa edelleen ongelmia täytyy kokeilla erillistä muunninta joka ottaa virran akulta ja syöttää esim tasaista 14V releelle ja siitä edelleen päivävaloille.
Virtaahan nuo vievät alle 1A (2 x 4.5W = 9 W ~ 0,60 - 0,75A).

Eipä vaan oikein kerkiä mitään tekemään kun puskee yövuoroa taas kolme viikkoa putkeen.

Ainahan sen voi myydä tai tai käyttää sitten myöhemmin jos tarvista on. Ellei palautus onnistus, kerran jos oli väärin ilmoitettu toimivan, vai onko noissa sähkölaitteissa aina, ettei palautusoikeutta.

Riippuu tosiaan vähän niistä päivävaloista, että onko niissä sisällä jo valmiiksi elektroniikka mikä tasaa jännitteen. Jos on, niin silloinhan tuollainen mikä vaan kytkentä toimii. Ja jos ei ole, niin sitten joku regulointi palikka vaan eteen mikä tasaa sen. Eli juuri niinkuin kirjottelit.

Tälläinen palikka on itsellä https://www.ebay.com/itm/5A-DC-DC-Boost-Step-Up-Volt-Converter-3-35V-to-5V-40V-12V-24V-36V-Mini-Regulator/123490541560?ssPageName=STRK%3AMEBIDX%3AIT&var=424018453239&_trksid=p2057872.m2749.l2649

Sehän se tahtoo aina olla, että tuo työ vie kaiken ajan näiltä harrastuksilta.  :buck2:

Poissa R70AWD

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 703
Vs: V70 vm-12 päiväajovalot sumuvalojen paikalle.
« Vastaus #158 : 09.06.2019, 23:30:04 »
Laittelin tuossa johdotukset uusiksi ja toimimaan kahdella releellä. Katkasijan lisäilen myöhemmin jos tuntuu olevan tarvetta. Käyttelin pitkään eikä näyttänyt vilkkuvan mitenkään. Herätteen otin "tupakan sytkärin" sulakkeelta, voi olla että kokeilen vielä jotain muuta. Toisaalta autoon tuli samalla eräänlaiset saattovalot, sillä valot palavat nyt ehkä 30 sek ovien lukituksen jälkeen. Kerkiää hyvin laitaa esim. ylläpitolaturin piuhan kiinni pimeällä ;)

« Viimeksi muokattu: 11.06.2019, 17:19:44 kirjoittanut R70AWD »
Nykyiset : 2009 V70 T6 AWD * 1998 940 2.3 Turbo Classic
Exät : 1998 V70R AWD * 1997 960 2.5  * 1989 740 Turbo Intercooler * 1983 240 DL

Poissa NNH

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 261
  • www.vrcf.fi
Vs: V70 vm-12 päiväajovalot sumuvalojen paikalle.
« Vastaus #159 : 07.04.2020, 18:32:39 »
Nyt tuli itellä laitettua päiväajovalot automaatti toiminnolla.

Kun parkit on päällä niin päiväajovalot on sammuksissa ja kun mikään tuikku ei pala keulassa niin päiväajovalot palaa.

Miten??

-Eli hommasin XC70:sessä olevat päiväajovalot jotka menevät helposti sumareiden paikalle.
-Hommasin myös valokatkaisijan jossa on AUTO toiminto.
-Wetterillä kävin ohjelmoimassa kaikki valot pois nolla asennosta.
-Päiväajovaloihin piti ostaa liittimet ja johdot jotka maksoi alle 30 euroa.
-Johdotukset tein ja kytkin päiväajovalot DRL moduliin jonka tilasin netistä.
-Sitten tuli se veemäisin vaihe!!!
 -Moduulin miinus auton runkoon kiinni ja muut johdot valmiiksi
  - Lopuksi ottaa kuskinajovalo pois ja johtonippua selvittää että mikä on parkeille menevä johto.
   - Ryöstäjällä (Jotka on paskoja ne punaiset Abikon) Johtonipun VIHREÄ/MUSTA johto ja moduulin johto vetää ryöstäjään JA NAM!!

Kaikki toimii.. Eli päivän kirkkauden mukaan nyt omassa autossa on syttyy ja sammuu automaattisesti ajovalot ja päiväajovalot menee pois päältä ja toisinpäin.

Otin tämän operaation nyt työn alle. Kyseessä vuosimallin 2012 (käyttöönotto 03/2012) XC70 D5 AWD Summum, jossa on jo uudenmallinen keskikonsoli ja Sensus. Tehdyt operaatiot:
* asennettu etusumuvalojen paikalle Volvon omat LED-päivävalot
* valokatkaisija ohjelmoitu huollossa niin, että 0-asennossa ajovalot eivät pala
* vaihdettu alkuperäisen kolmiasentoisen valokatkaisijan tilalle faceliftin neliasentoinen valokatkaisija, jossa on AUTO-asento.

Lopputulos:
* 0-asennossa palaa pelkät LED-päivävalot (optimi olisi, jos saisi samaan aikaan myös takavalot palamaan, mutta ei ilmeisesti ole ohjelmoitavissa?)
* parkkiasennossa palaa etuparkit, etuvalojen oranssit nurkkavalot + takavalot (kuten pitääkin); valokatkaisijassa palaa vihreä valo "AUTO"-sanan yläpuolella
* AUTO-asennossa palaa lähivalot, etuvalojen oranssit nurkkavalot + takavalot, vaikka auto olisi suorassa auringonpaisteessa; valokatkaisijassa palaa vihreä valo "AUTO"-sanan yläpuolella
* lähivaloasennossa palaa lähivalot, etuvalojen oranssit nurkkavalot + takavalot (kuten pitääkin)

Mikäköhän tuossa nyt meni väärin, ja mitä pitäisi tehdä, jotta valokatkaisijan AUTO-asento osaisi hyödyntää hämäräkytkintä ja vaihtaa auringonpaisteessa päivävalot käyttöön sen sijaan, että on koko ajan lähivaloilla?




« Viimeksi muokattu: 07.04.2020, 18:57:44 kirjoittanut NNH »
Nykyinen: Land Rover Discovery 4 HSE SDV6 '16
Edelliset: XC70 D5 AWD '12, V60 D6 AWD '14, V70 T6 AWD '08, XC70 D5 AWD '04, XC70 2.5T AWD '06.
Vikakoodinlukua Helsingissä tarjolla, kysele yksityisviestillä.

Poissa Ribbe

  • Lähes kalsarinsininen
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Polestar
  • **********
  • Viestejä: 12470
Vs: V70 vm-12 päiväajovalot sumuvalojen paikalle.
« Vastaus #160 : 08.04.2020, 08:27:37 »
Lopputulos:
* 0-asennossa palaa pelkät LED-päivävalot (optimi olisi, jos saisi samaan aikaan myös takavalot palamaan, mutta ei ilmeisesti ole ohjelmoitavissa?)
Näin toimii uudemmissakin Volvoissa jossa päivävalot ihan tehtaalta. 0-asennossa palaa ainoastaan päivävalot. Tai no ainakin omassa 2014 mallisessa S60 on.
Member of team R-sport
1998 S70 2.5T -> 2006 S60 2.5T -> 2008 S80 D5 AWD -> 2014 S60 D5 AWD -> 2017 S90 D5 AWD - 2021 S90 T8 AWD

Poissa TonttuX

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 107
  • www.vrcf.fi
Vs: V70 vm-12 päiväajovalot sumuvalojen paikalle.
« Vastaus #161 : 08.04.2020, 10:37:07 »
Otin tämän operaation nyt työn alle. Kyseessä vuosimallin 2012 (käyttöönotto 03/2012) XC70 D5 AWD Summum, jossa on jo uudenmallinen keskikonsoli ja Sensus. Tehdyt operaatiot:
* asennettu etusumuvalojen paikalle Volvon omat LED-päivävalot
* valokatkaisija ohjelmoitu huollossa niin, että 0-asennossa ajovalot eivät pala
* vaihdettu alkuperäisen kolmiasentoisen valokatkaisijan tilalle faceliftin neliasentoinen valokatkaisija, jossa on AUTO-asento.

Lopputulos:
* 0-asennossa palaa pelkät LED-päivävalot (optimi olisi, jos saisi samaan aikaan myös takavalot palamaan, mutta ei ilmeisesti ole ohjelmoitavissa?)
* parkkiasennossa palaa etuparkit, etuvalojen oranssit nurkkavalot + takavalot (kuten pitääkin); valokatkaisijassa palaa vihreä valo "AUTO"-sanan yläpuolella
* AUTO-asennossa palaa lähivalot, etuvalojen oranssit nurkkavalot + takavalot, vaikka auto olisi suorassa auringonpaisteessa; valokatkaisijassa palaa vihreä valo "AUTO"-sanan yläpuolella
* lähivaloasennossa palaa lähivalot, etuvalojen oranssit nurkkavalot + takavalot (kuten pitääkin)

Mikäköhän tuossa nyt meni väärin, ja mitä pitäisi tehdä, jotta valokatkaisijan AUTO-asento osaisi hyödyntää hämäräkytkintä ja vaihtaa auringonpaisteessa päivävalot käyttöön sen sijaan, että on koko ajan lähivaloilla?





Vdash saa ohjelmoitua auto toiminnon. Omaan autoon tuli ongelmaksi valojen korkeuden säätö ( ei xenoneita) niin pudottaa valot alas. Ei taida löytyä auto katkaisijaa missä manuaalinen korkeuden säätö? Itsellä paloi takavalot 0 asennossa mutta ohjelmoin pois, joten pitäisi päinvastoinkin onnistua ohjelmoimaan.
« Viimeksi muokattu: 08.04.2020, 10:38:48 kirjoittanut TonttuX »
Dacia Duster 10 Blue dCi 115 4x4 -20
Volvo V70 2.0 BiFuel Kinetic -13
Volvo V70 2.5 tdi -99

Poissa NNH

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 261
  • www.vrcf.fi
Vs: V70 vm-12 päiväajovalot sumuvalojen paikalle.
« Vastaus #162 : 08.04.2020, 12:56:50 »
Vdash saa ohjelmoitua auto toiminnon. -- Itsellä paloi takavalot 0 asennossa mutta ohjelmoin pois, joten pitäisi päinvastoinkin onnistua ohjelmoimaan.

Kiitos. Onko tietoa, onnistuuko tuo huollossa, ja jos onnistuu, mitä pitää tarkalleen pyytää ja onko hinnasta tietoa? Jos Vdash (joka on minulle täysin uusi tuttavuus, vaikka ohjelman nimeen olenkin törmännyt jo aikaisemmin) on ainoa vaihtoehto, millainen kaapeli kannattaa hommata ja mistä, jotta saa läppäristä yhteyden autoon?

Näin toimii uudemmissakin Volvoissa jossa päivävalot ihan tehtaalta. 0-asennossa palaa ainoastaan päivävalot. Tai no ainakin omassa 2014 mallisessa S60 on.

Minulla oli ennen nykyistä XC70:tä muutaman kuukauden vm. 2014 V60, siinä paloi päivävalojen kanssa myös takavalot.

Edit:

Omaan autoon tuli ongelmaksi valojen korkeuden säätö ( ei xenoneita) niin pudottaa valot alas. Ei taida löytyä auto katkaisijaa missä manuaalinen korkeuden säätö?

Vuoden 2014 ohjekirjan

https://az685612.vo.msecnd.net/pdfs/b97fbb47147abc1431894497e25d5847cf47b9e6/V70XC70_owners_manual_MY14_fi-FI_TP_16833.pdf

sivulla 76 on kuva manuaalisella korkeussäädöllä varustetusta katkaisijasta, jossa on AUTO-asento, eli sellainen katkaisija on mitä ilmeisimmin ollut olemassa. Vuonna 2014 V70:ssä jo Momentumissa on hinnaston mukaan ollut aktiiviset xenonit vakiona, joten kovin montaa sellaista facelift-mallia Suomessa tuskin on myyty, jossa ei olisi ollut edes tavallisia xenoneita. Nettiautossa oli myynnissä peräti kaksi:

https://www.nettiauto.com/volvo/v70/11237439 (kuva 11)
https://www.nettiauto.com/volvo/v70/11211170 (kuva 6)
« Viimeksi muokattu: 08.04.2020, 14:11:52 kirjoittanut NNH »
Nykyinen: Land Rover Discovery 4 HSE SDV6 '16
Edelliset: XC70 D5 AWD '12, V60 D6 AWD '14, V70 T6 AWD '08, XC70 D5 AWD '04, XC70 2.5T AWD '06.
Vikakoodinlukua Helsingissä tarjolla, kysele yksityisviestillä.

Poissa TonttuX

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 107
  • www.vrcf.fi
Vs: V70 vm-12 päiväajovalot sumuvalojen paikalle.
« Vastaus #163 : 08.04.2020, 14:25:26 »
Kiitos, eli katkaisin voisi löytyä...

Ei varmaan huollossa onnistu ohjelmointi. Vdash onnistuu. Eli sama kapula jolla vida toimii. Ottaa valotiedon mittaristolta. n. 50€ maksoi.

Aliexpress omani tilasin tässä esimerkiksi:
#Aliexpress € 72,82  6%OFF | Best Diagnosis For Volvo Vida Dice Pro 2014D Car Diagnostic Tool Full Chip Green Board For VOLVO VIda Dice 2014D Vida Dice Pro
https://a.aliexpress.com/_dSwqefK

Tää oma on Ruotsintuonti nii ei xenoneita eikä edes vakionopeudensäädintä. Noo vakkari asennettu vdash ohjelmalla
« Viimeksi muokattu: 08.04.2020, 14:48:01 kirjoittanut TonttuX »
Dacia Duster 10 Blue dCi 115 4x4 -20
Volvo V70 2.0 BiFuel Kinetic -13
Volvo V70 2.5 tdi -99

Poissa Ribbe

  • Lähes kalsarinsininen
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Polestar
  • **********
  • Viestejä: 12470
Vs: V70 vm-12 päiväajovalot sumuvalojen paikalle.
« Vastaus #164 : 08.04.2020, 15:35:43 »
Minulla oli ennen nykyistä XC70:tä muutaman kuukauden vm. 2014 V60, siinä paloi päivävalojen kanssa myös takavalot.
Mullakin auto-asennossa palaa päivävalot + takavalot mutta 0-asennossa palaa pelkästään päivävalot edessä.
Member of team R-sport
1998 S70 2.5T -> 2006 S60 2.5T -> 2008 S80 D5 AWD -> 2014 S60 D5 AWD -> 2017 S90 D5 AWD - 2021 S90 T8 AWD

 

Carcom Oy  Ateho