Samppasport  Futurez

VeteraaniVolvon Museokatsastus ja siihen liittyvät kriteerit

  • 23 Vastauksia
  • 12772 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa reve

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 117
Nykyäänhän museoauton voi toteuttaa myös konservoimalla. Ei ole pakko olla entisöity tai alkuperäisenä säilynyt.

http://www.trafi.fi/filebank/a/1325147177/22eea1a47022c67d8d2aee4458b0dc25/4751-Museoajoneuvon_hyvaksyminen_katsastuksessa.pdf

Lainaus
Ajoneuvon asianmukaisena entistämisenä voidaan pitää myös ajoneuvon konservointia, jossa alkuperäisyyden säilyttämisen lisäksi pyritään säilyttämään myös yksittäisen ajoneuvon historia. Konservoimalla entistetyn ajoneuvon kunto ei yleensä vastaa uuden ajoneuvon kuntoa ja ”ajan patina” on sopivissa määrin säilytetty. Tällaisen ajoneuvon museoajoneuvotarkastuksessa tulee esittää konservointiselvitys museoajoneuvolausunnon allekirjoittavalle museoajoneuvotarkastajalle. Konservointiselvityksessä tulee olla kirjattuna, millä menetelmillä ja missä laajuudessa konservointityö on tehty.

Poissa Orlov

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1715
  • www.vrcf.fi
Konservointi on aika laaja käsite :)

Mutta tosiaan, ei niiden lisävarusteiden tarvitse olla samana päivänä ostettuja, eikä tehtaalla asennettuja! Kunhan ovat aikakautensa varusteita.

Myöskään tuommoisen "appelsiini" pinnan korjaaminen hiomalla ja myllyttämällä ole mikhään homma:)

Todennäköisesti nuo yllä olevat, ama ja PV kelpaisivat tuollaisenaan, jos ei niissä mitään radikaaleja puutteita ole?

Kannattaa mielummin käydä tarkastajan juttusilla, kuin asiaa täällä ihmetellä! Kuulopuheiden mukaan ei kannata elää ;)

Poissa kimisetä

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 445
  • www.vrcf.fi


Todennäköisesti nuo yllä olevat, ama ja PV kelpaisivat tuollaisenaan, jos ei niissä mitään radikaaleja puutteita ole?

Kannattaa mielummin käydä tarkastajan juttusilla, kuin asiaa täällä ihmetellä! Kuulopuheiden mukaan ei kannata elää ;)

PV on lähtenyt jo kiertoon ja amasta keskusteltiin epävirallisesti erään lausunnonantajan kanssa. Kommentti oli, että ainakin vanteet ja ratti ensinäkemältä vaihtoon. Enkä ala siihen, että tarkastutan auton orkkisosilla ja tarkastuksen jälkeen vaihtelen taas noita takaisin.
BTW jotkut mankelin kromivanteet olisi kelvanneet aikakauden lisävarusteina erikoisvanteiksi mutta moparit ei...
Ja tuon tyyppistä Nardi-rattia pienin muutoksin on valmistettu taatusti yli 50 vuotta...
Amalla sitäpaitsi saattaa tulla parhaina vuosina ajeltua muutamakin kuukausi putkeen.
« Viimeksi muokattu: 28.02.2015, 15:50:37 kirjoittanut kimisetä »
Volvohistoriaa vuodesta -83
144 DL -73, 145 express -71, amazon favorit -68, 360 GL -88, 360 GLT -88, 240 DL jenkkifarkku -88, 440 -94, Amazon -62 edelleen, PV544 -62, V40 -00
Ja pasha 142 museoauto

Poissa leka

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 692
  • www.vrcf.fi
Saisin todennäköisesti oman 144sen heittämällä museorekisteriin, mutta tykkään ajella sillä eikä normi vakuutusmaksukaan ole paha.
Sain arvioitettua autolle uuden vakuutusarvon, joka jo kerran auttoi ettei mennyt lunastukseen kun naapuri kolhi ovia.
Mielestäni museorekisteröinnissä auton pitäisi olla huippukunnossa.
144-70

Poissa kimisetä

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 445
  • www.vrcf.fi

Mielestäni museorekisteröinnissä auton pitäisi olla huippukunnossa.

Tuo on se ikuisen kädenväännön aihe  ;)  .
Oma mielipide on, että ehjää hyväkuntoista alkuperäisautoa ei pitäisi raiskata entisöinnillä (olen joskus nähnyt lauselman: hyvin säilynyt alkuperäisajoneuvo) mutta, jos auto entisöidään niin silloin pitäisi vaatimusten olla kovia.

Volvohistoriaa vuodesta -83
144 DL -73, 145 express -71, amazon favorit -68, 360 GL -88, 360 GLT -88, 240 DL jenkkifarkku -88, 440 -94, Amazon -62 edelleen, PV544 -62, V40 -00
Ja pasha 142 museoauto

Poissa Jule

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1874
  • 264GLE + 245GL + B10M
Eikös museoauton määritelmää muutettu tässä jokin aika sitten, jonka ansiosta alkuperäinenkin auto voidaa museokatsastaa. TM tai TL hommasi jonkin Kadetin tms josta korjasivat helmasta ruosteen sillä kemiallisella ruosteenpysäyttäjällä ja vaihtoivat ajovaloumpion ja museoleimaan. Perusteena oli nimenomaan se että se on täysin alkuperäinen ja sitä nimenomaan ei oltu maalattu eikä muuta vastaavaa alkuperäisyyttä vähentävää tehty.

Poissa leka

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 692
  • www.vrcf.fi
Tuo on se ikuisen kädenväännön aihe  ;)  .
Oma mielipide on, että ehjää hyväkuntoista alkuperäisautoa ei pitäisi raiskata entisöinnillä (olen joskus nähnyt lauselman: hyvin säilynyt alkuperäisajoneuvo) mutta, jos auto entisöidään niin silloin pitäisi vaatimusten olla kovia.

Juu ei saa mennä alkuperäistä maalia millään typerällä syyllä mennä uusimaan. Olen samoilla linjoilla tästä.
144-70

Poissa volmi

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 246
  • www.vrcf.fi
Jos autossa on ruostekkukkasia ympäri koria tai sitte niitä on paikkamaalattu epätoivoisesti kotikonstein siten, että auto on kuin tuhkarokon saanut, niin kyllä silloin on maalauksen paikka. Saa siinä olla vaikka muuten kuinka alkuperäinen koskematon maalipinta, niin ei se ole museoautonarvolle sopivaa. Tietysti jos maalipinta on ruosteeton eikä ole tökerösti paikkamaalattu, niin ei se ainoastaan ajanpatinoiman näköinen maalipinta ole pahasta.

Poissa kimisetä

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 445
  • www.vrcf.fi
Entisöinnin esimerkki kaupan.
Jos joku on oikeasti kiinnostunut niin suosittelen tarkastamaan kaupan kohteen erittäin huolella. V:>
Omistajien lukumäärä ei ainakaan ihan pidä kutiaan... V:>
Volvohistoriaa vuodesta -83
144 DL -73, 145 express -71, amazon favorit -68, 360 GL -88, 360 GLT -88, 240 DL jenkkifarkku -88, 440 -94, Amazon -62 edelleen, PV544 -62, V40 -00
Ja pasha 142 museoauto

 

Autoracing  KL-varaosat