Ateho  Elekma

Holset HX35 / HX40 vinokoneessa kokemuksia

  • 231 Vastauksia
  • 135576 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa mirok

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 154
  • www.vrcf.fi
Vs: Holset HX35 / HX40 vinokoneessa kokemuksia
« Vastaus #60 : 25.03.2014, 15:58:13 »
Missä kierroksissa vakio avaamaton b19a heräilisi hx35/40 ahtimella. Kuvitellaan että pakosarja on tehty sinne päin (en usko tekeväni itse kummoista sarjaa) mutta olisi jaettu. Oletetaan että lh imusarja, kookas kiina ic, megasquirt ja volvon joku nokka.

Heräilee varmaan isommilla vaihteilla jossain 3000rpm kohdilla ja kilo saattaisi tulla jossain +4000rpm. Tietysti riippuu aika paljon pakopesän numerosta ym ym.

Poissa jvVolvo

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 334
  • www.vrcf.fi
Vs: Holset HX35 / HX40 vinokoneessa kokemuksia
« Vastaus #61 : 25.03.2014, 18:26:04 »
Miten suuresti nuo kannen kanavat vaikuttaa heräämiseen, missäköhän hinnoissa varsinais-suomen aluella tuollainen kanavien virtauspenkissä kohdilleen hierominen mahtaa olla? Onko muuten heräämisessä eroja normaalilla ja superilla?

Poissa hempp2_

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 170
  • www.vrcf.fi
Vs: Holset HX35 / HX40 vinokoneessa kokemuksia
« Vastaus #62 : 01.04.2014, 02:50:55 »
Nokka, kansi ja imusarja vaikuttaa paljon heräämiseen ja vetoihin.

Kyllä superi herää aikaisemmin ja kerää painetta nopeammin kun normaali, kaikki riippuu tottakai suhteista (Koneen koko+nokka+kansi=>pakokaasuvirta, pakopesän koko suhteessa pakovirtaan, jonka volyymi ja nopeus saa aikaan turbiinia pyörittävän voiman)

Kannen teosta sen verran että ihan varmasti sen 500€ saa siihen uhrata jos lähtee jonkinlaista teettämään sellaisella kaverilla joka tekee tätä työkseen, yli tonni sitten all out kannesta... Harrasteviilaajat ja jokkiskansien tekijät on sit tuurista kiinni, mitä joudut maksamaan...

Jos haluat nopean spoolin ja vetoja ees jonkinlaiselle pelialueelle, niin kannattaa miettiä hx35 superia aika pienellä pakopesällä (mahdollisesti 8 tai 10). Jos laitat 12 pakopesän niin vetoa piisaa pidemmälle mutta heräämisessä häviät sen mitä voitat huipputehoissa.

Mikä on tavoite ton b19a:n kanssa?

Varma lähtokohtahan se on moneen yritykseen, takavuosina joku taisi ottaa yli 400hp kaasuttimilla ja jakajasytkällä. Ahtimena muistaakseni hx40super ja pakopesä oli kasi. Kansi oli täysin tehty ja pitkälle vetävä nokka. Teholappujen mukaan se taisi olla pikkasen ylävireinen. Kuolasin projektitopikkia monesti...

Olettaen että toi kone tuottaa vakiona noin 90-110hp (ruiskulla säädettynä), fiksulla ahtimella ja baarilla se tarkoittaa noin 200hp ja kahdella 300hp... Toi tarkoittaa aika pitkälti sitä että korkeammalle kurotettaessa paras olisi koittaa kasvattaa vaparitehoja.

Harkitse sitä että heität sen b19a:n päälle 530 kannen ja laitat A nokan... Sitten teet yksinkertaisen pakosarjan, ei mitään ylimääräistä vaan mahdollisimman lyhyet ja suorat putket ahtimelle.
Ahtimeksi HX35 super /8 pakopesä
Hukkaportiksi 44mm tial style tai aito jos budjettissa on varoja
Sillä alotat ja annat mennä pari kesää lappu lattiassa.
Myöhemmin sit EVO2



Poissa Werzkuuu

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 33
  • www.vrcf.fi
Vs: Holset HX35 / HX40 vinokoneessa kokemuksia
« Vastaus #63 : 03.06.2014, 22:12:35 »
Minkä kokoista paluuta kyseisillä ahtimilla porukka on käyttänyt?

Projekti: Volvo 740 -89 mega viritelmä
Entiset: Volvo 740 b200f -91 Volvo 240 b200k -88 2x Volvo 940 b230fd volvo 940

Poissa visa

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 155
Vs: Holset HX35 / HX40 vinokoneessa kokemuksia
« Vastaus #64 : 04.06.2014, 23:03:59 »
Nokka, kansi ja imusarja vaikuttaa paljon heräämiseen ja vetoihin.

Kyllä superi herää aikaisemmin ja kerää painetta nopeammin kun normaali, kaikki riippuu tottakai suhteista (Koneen koko+nokka+kansi=>pakokaasuvirta, pakopesän koko suhteessa pakovirtaan, jonka volyymi ja nopeus saa aikaan turbiinia pyörittävän voiman)

Kannen teosta sen verran että ihan varmasti sen 500€ saa siihen uhrata jos lähtee jonkinlaista teettämään sellaisella kaverilla joka tekee tätä työkseen, yli tonni sitten all out kannesta... Harrasteviilaajat ja jokkiskansien tekijät on sit tuurista kiinni, mitä joudut maksamaan...

Jos haluat nopean spoolin ja vetoja ees jonkinlaiselle pelialueelle, niin kannattaa miettiä hx35 superia aika pienellä pakopesällä (mahdollisesti 8 tai 10). Jos laitat 12 pakopesän niin vetoa piisaa pidemmälle mutta heräämisessä häviät sen mitä voitat huipputehoissa.

Mikä on tavoite ton b19a:n kanssa?

Varma lähtokohtahan se on moneen yritykseen, takavuosina joku taisi ottaa yli 400hp kaasuttimilla ja jakajasytkällä. Ahtimena muistaakseni hx40super ja pakopesä oli kasi. Kansi oli täysin tehty ja pitkälle vetävä nokka. Teholappujen mukaan se taisi olla pikkasen ylävireinen. Kuolasin projektitopikkia monesti...

Olettaen että toi kone tuottaa vakiona noin 90-110hp (ruiskulla säädettynä), fiksulla ahtimella ja baarilla se tarkoittaa noin 200hp ja kahdella 300hp... Toi tarkoittaa aika pitkälti sitä että korkeammalle kurotettaessa paras olisi koittaa kasvattaa vaparitehoja.

Harkitse sitä että heität sen b19a:n päälle 530 kannen ja laitat A nokan... Sitten teet yksinkertaisen pakosarjan, ei mitään ylimääräistä vaan mahdollisimman lyhyet ja suorat putket ahtimelle.
Ahtimeksi HX35 super /8 pakopesä
Hukkaportiksi 44mm tial style tai aito jos budjettissa on varoja
Sillä alotat ja annat mennä pari kesää lappu lattiassa.
Myöhemmin sit EVO2




Baarin ahdot ja 13c niin ollaan 200hp kohdalla :D hx35/40 ja 2 baaria uskoisin, että 400hp yli mennään ja hx40 mahdollisesti 500hp,  mutta ei pesä numerolla 8. Isompi pesä spooli kärsii ehkä hieman, pakopaineet tippuu, ahtoja voi mahdollisesti sen jälkeen nostaa, huipputeho paranee. Tämä siis niissä tapauksissa joissa pienempi pesä on pullonkaulana.

Poissa ässäarpa

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2067
  • -Team Karvavako Racing- Valiomaisteri
Vs: Holset HX35 / HX40 vinokoneessa kokemuksia
« Vastaus #65 : 04.06.2014, 23:29:36 »
Minkä kokoista paluuta kyseisillä ahtimilla porukka on käyttänyt?

20mm sisähalkaisia.
V70 D5
850 T5
145 T5

Poissa Veksi

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1392
  • Top Etanol
    • volvo-club.net
Vs: Holset HX35 / HX40 vinokoneessa kokemuksia
« Vastaus #66 : 05.06.2014, 20:06:21 »
Öljy mahtuu poistumaan saman kokoisesta reiästä kuin se tulee sisään
Neste kun ei juurikaan puristu kokoon paineen alaisena, lämmetessä laajenee aavistuksen

Paluu linja on tehtaan jäljiltä reilun kokoinen lienee siksi että öljy tuppaa karstoittamaan kuumaa paluulinjaa
Aatelkaapas kun kone sammutetaan ja ahdin vielä hehkuu väreissä
Tippa silloin ja toinen tällöin voi tukkia koko paluulinjan

Olisi vissiin syytä käyttää, jos mahdollista, niin suurta paluu linjaa kuin siellä ahtimen persiissä lähtö on
Käyttöauto - isolohko Kartano 240 3/4 turpo interkoorel
Kesäauto - pikkulohko Camaro 346cid

"OStrichilla siihen tarvitaan kaksi purkkia ja läppäriä yhtäaikaisesti, eikä siitä saa logia talteen"

Poissa miikel

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1017
  • www.vrcf.fi
Vs: Holset HX35 / HX40 vinokoneessa kokemuksia
« Vastaus #67 : 06.06.2014, 20:33:50 »
Öljy mahtuu poistumaan saman kokoisesta reiästä kuin se tulee sisään
Neste kun ei juurikaan puristu kokoon paineen alaisena, lämmetessä laajenee aavistuksen

Paluu linja on tehtaan jäljiltä reilun kokoinen lienee siksi että öljy tuppaa karstoittamaan kuumaa paluulinjaa
Aatelkaapas kun kone sammutetaan ja ahdin vielä hehkuu väreissä
Tippa silloin ja toinen tällöin voi tukkia koko paluulinjan

Olisi vissiin syytä käyttää, jos mahdollista, niin suurta paluu linjaa kuin siellä ahtimen persiissä lähtö on

Väärin! Öljynpaluu on sen takia niin suuri suhteessa tuloon, kun tilavuudeltaan takaisinpäin saattaa tulla vaikka 5 kertainen määrä tavaraa. Huom tilavuudeltaan, ei määrältään. Ensinnäkin öljy vaahtoontuu laakereissa pyörimisen jälkeen jolloinka paluu vaatii tilavuutta enemmän. Toinen syy miksi paluu pitää virrata on se, että tulossa saa olla vaikka 5bar painetta toisinkuin paluussa. Paluulinjassa ei saisi olla käytännössä ollenkaan vastusta, vaan sen pitää virrata omalla painolla takaisin. Jos uskoo tuon tilavuus/määrä ei muutu todeksi, niin joku uhkarohkea voisi kokeilla ja rakentaa paluun vaikka 3mm sisähalkaisijallisesta putkesta niin ihmetellään porukassa tulosta.
« Viimeksi muokattu: 06.06.2014, 20:37:25 kirjoittanut miikel »

Poissa jepajee

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 832
  • Yksi vika korjattu ja kymmenen muuta löydetty.
Vs: Holset HX35 / HX40 vinokoneessa kokemuksia
« Vastaus #68 : 06.06.2014, 20:42:26 »
Väärin! Öljynpaluu on sen takia niin suuri suhteessa tuloon, kun tilavuudeltaan takaisinpäin saattaa tulla vaikka 5 kertainen määrä tavaraa. Huom tilavuudeltaan, ei määrältään. Ensinnäkin öljy vaahtoontuu laakereissa pyörimisen jälkeen jolloinka paluu vaatii tilavuutta enemmän. Toinen syy miksi paluu pitää virrata on se, että tulossa saa olla vaikka 5bar painetta toisinkuin paluussa. Paluulinjassa ei saisi olla käytännössä ollenkaan vastusta, vaan sen pitää virrata omalla painolla takaisin. Jos uskoo tuon tilavuus/määrä ei muutu todeksi, niin joku uhkarohkea voisi kokeilla ja rakentaa paluun vaikka 3mm sisähalkaisijallisesta putkesta niin ihmetellään porukassa tulosta.

Jotakuinki näin eräs moottori jumala (rassannu n.40 vuotta kaikkee perseestä perämoottoriin) tämän minulle selvitti. jos vaan tilaa on nii öljynpaluun voi tehhä vaikka 3" putkesta, koska teoriassa se ei koskaan voi olla liian iso.
Ex: Volvo 340 b17 -88, Nissan Bluebird CA20E -89, Nissan Sunny  GA16i-89.
Nyk. Volvo 945 b230FT+aw71L

Poissa Veksi

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1392
  • Top Etanol
    • volvo-club.net
Vs: Holset HX35 / HX40 vinokoneessa kokemuksia
« Vastaus #69 : 06.06.2014, 21:26:17 »
Väärin! Öljynpaluu on sen takia niin suuri suhteessa tuloon, kun tilavuudeltaan takaisinpäin saattaa tulla vaikka 5 kertainen määrä tavaraa. Huom tilavuudeltaan, ei määrältään. Ensinnäkin öljy vaahtoontuu laakereissa pyörimisen jälkeen jolloinka paluu vaatii tilavuutta enemmän.

Ok.Tämä täytyy testata ja videoida

Toinen syy miksi paluu pitää virrata on se, että tulossa saa olla vaikka 5bar painetta toisinkuin paluussa.

Mutta eihän se paine vaikuta tilavuuteen eikä määrään?

Paluulinjassa ei saisi olla käytännössä ollenkaan vastusta, vaan sen pitää virrata omalla painolla takaisin.

Samaa mieltä ja näin aina tehdas sovelluksissa
Käyttöauto - isolohko Kartano 240 3/4 turpo interkoorel
Kesäauto - pikkulohko Camaro 346cid

"OStrichilla siihen tarvitaan kaksi purkkia ja läppäriä yhtäaikaisesti, eikä siitä saa logia talteen"

Poissa miikel

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1017
  • www.vrcf.fi
Vs: Holset HX35 / HX40 vinokoneessa kokemuksia
« Vastaus #70 : 06.06.2014, 23:27:55 »
Ok.Tämä täytyy testata ja videoida

Mutta eihän se paine vaikuta tilavuuteen eikä määrään?

Samaa mieltä ja näin aina tehdas sovelluksissa

Ei nyt tainnut ihan aueta? Ei vaikuta tulossa paine tilavuuteen, kun se neste ei puristu. Sen sijaan kun se öljy vaahtoontuu niin paluuseen menevän öljyn tilavuus kasvaa. Tilavuus kasvaa niin nolla paineessa tarvitsee myös paluun olla suurempi! Monessako tehdasvalmisteisessa turbo autossa olet nähnyt 3mm sisä halkaisijalla olevan öljy paluulinjan turbolta?
« Viimeksi muokattu: 07.06.2014, 09:24:28 kirjoittanut miikel »

Poissa Veksi

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1392
  • Top Etanol
    • volvo-club.net
Vs: Holset HX35 / HX40 vinokoneessa kokemuksia
« Vastaus #71 : 07.06.2014, 11:41:21 »
Aukesi ainakin mulle
-Neste ei puristu eli voimme unohtaa paineet
-Pienestä määrästä öljyä tulee paljon vaahtoa
-Teoriassa 3mm öljyn paluu toimii vaikka palaava tavara olisikin vaahtoa. Vaahto vaan liikkuu pienessä putkessa rivakammin ja saattaa synnyttää vastapainetta. Ei hyvä
Käytännössä kukaan ei lähde kokeileman pientä paluulinjaa kun sinne ahtimen alle mahtuu helposti se isokin putki

Olisi vissiin syytä käyttää, jos mahdollista, niin suurta paluu linjaa kuin siellä ahtimen persiissä lähtö on

Olen edelleen tätä mieltä
Eli jos paluu reikä on 25mm niin vähintään sen kokoinen putki
Käyttöauto - isolohko Kartano 240 3/4 turpo interkoorel
Kesäauto - pikkulohko Camaro 346cid

"OStrichilla siihen tarvitaan kaksi purkkia ja läppäriä yhtäaikaisesti, eikä siitä saa logia talteen"

Poissa Werzkuuu

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 33
  • www.vrcf.fi
Vs: Holset HX35 / HX40 vinokoneessa kokemuksia
« Vastaus #72 : 07.06.2014, 12:00:12 »
Kiitokset vastauksista paluu tehty öpohjaan 20mm putkesta joka taitaa olla kyseisten ahtimien paluun lähtökin?

Projekti: Volvo 740 -89 mega viritelmä
Entiset: Volvo 740 b200f -91 Volvo 240 b200k -88 2x Volvo 940 b230fd volvo 940

Poissa ässäarpa

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2067
  • -Team Karvavako Racing- Valiomaisteri
Vs: Holset HX35 / HX40 vinokoneessa kokemuksia
« Vastaus #73 : 07.06.2014, 14:30:18 »
Näin muistelisin asian olevan.
V70 D5
850 T5
145 T5

Poissa Kojontti

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1396
  • www.vrcf.fi
Vs: Holset HX35 / HX40 vinokoneessa kokemuksia
« Vastaus #74 : 07.06.2014, 22:40:47 »
Aukesi ainakin mulle
-Neste ei puristu eli voimme unohtaa paineet
-Pienestä määrästä öljyä tulee paljon vaahtoa
-Teoriassa 3mm öljyn paluu toimii vaikka palaava tavara olisikin vaahtoa. Vaahto vaan liikkuu pienessä putkessa rivakammin ja saattaa synnyttää vastapainetta. Ei hyvä
Käytännössä kukaan ei lähde kokeileman pientä paluulinjaa kun sinne ahtimen alle mahtuu helposti se isokin putki


Siinä on myös sellainen juttu että öljyn syöttöpuoli kestää vaikka kymmenen barin paineen mutta paluupuoli on vapaassa yhteydessä ahtimen akselitiivisteille jotka ei kestä käytännössä paljon mitään paineita.
V70 D5A AWD -08, S60 2.5Ta -03
142 -71 (wannabe something...)
Purkurivissä 940-91 ,855 Tdi -96, 855 2,5 20v
ex:V70 Classic 2,4D -07, V70-98, 142-69

 

Autoracing  KL-varaosat