Autodiagnoosi  Carcom Oy

AWD Volvon hankinta

  • 340 Vastauksia
  • 191330 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa AnttiHar

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 41
  • www.vrcf.fi
Vs: AWD Volvon hankinta
« Vastaus #330 : 02.01.2022, 12:35:37 »
Joop, oli tosiaan hieman kiire auton hankinnalla kun arki koittaa. Kävin hakemassa Laukaasta 2008 D5 XC70sen juuri sisäänajettuna 310tkm. Nyt ei taipunu vähempiin kilometreihin. Tuota oli tunteella huollettu kaikinpuolin. Nyt on sitten kaks D5sta talossa :)

Poissa ryypee

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 18
  • www.vrcf.fi
Vs: AWD Volvon hankinta
« Vastaus #331 : 19.09.2022, 12:18:08 »
Olisi -15 XC70 kiikarissa viis mukisella D4:lla. Dokumenteista käy ilmi, että automaatin öljyt olisi vaihdettu 80tkm paikkeilla ja jakopää 140tkm. Tällä hetkellä mittarissa reilu 180tkm.

Onko kuinka riskisijoitus, kun ei ole varmuutta kaikista voimansiirron öljyistä? Auto maksaa kuitenkin hieman yli 20k. Ensimmäisenä voisin vaihdattaa kaikki voimansiirron öljyt, mutta auttaako enää näillä kilsoilla? Koeajolla en ole vielä käynyt, mutta oletetaan, että vetää takapyörillä eikä laatikko temppuile.

Tuotu Suomeen ensimmäisen vuoden jälkeen ja tämän jälkeen kaksi omistajaa. Majaillut suurimman osan Kemin lähistöllä huoltoleimoista päätellen.

Poissa tuomaril

  • Valvoja
  • Turbo
  • *
  • Viestejä: 2884
Vs: AWD Volvon hankinta
« Vastaus #332 : 19.09.2022, 16:58:07 »
Selvännäkijä en ole, mutta uskaltaisin itse ostaa kyllä tuollaisen vehkeen. Toki, jos on mahdollisuus, niin testaa, että takapää vetää myös koeajon aikana. Ei nuo yleensä leviä ihan noin alhaisilla kilsoilla, vaikka olisi kaikki öljyt alkuperäisiä.

Poissa ryypee

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 18
  • www.vrcf.fi
Vs: AWD Volvon hankinta
« Vastaus #333 : 19.09.2022, 21:23:28 »
Koeajoin D5 koneella olevan pre-faceliftin vm. 2012. Harmillisesti vanhalla mittaristolla, mutta tämän saa onneksi vaihdettua. Kulki kyllä todella nätisti ja ton kokoiseksi kiihtyikin hienosti. Perässä Polestar+ tarra, mutta liekö oikeasti optimoitu. Hemmetin pirteä se ainakin oli.

Kilsoja vajaa 200tkm, ollut ruotsissa vuoteen 2020 yhdellä omistajalla ja ainakin leimojen mukaan huollettu 15tkm välein samalla pajalla. 150tkm vaihdettu jakopää naapurissa. Suomessa edellinen omistaja vaihdattanut Bilialla 170tkm kohdalla laatikon öljyt bg-menetelmällä sekä aoc-öljyt, ilmeisesti haldex?

Nyt on ostohousut jo puolessa välissä. Mitähän tosta kannattaisi lisäksi vielä tarkistuttaa ja huollattaa? Kulmavaihteen öljyt sekä peräöljyt?

Yritin hiekalla testata perän työntöä ja kyllä ainakin jäljet tuli. Vaikea vain arvioida että kuinka hyvin pelitti. Ajossa kyllä tuntui kiihdytyksissä, että takaakin työntää.

Poissa Heikki75

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 305
  • V60 D4 AWD
Vs: AWD Volvon hankinta
« Vastaus #334 : 19.10.2022, 10:38:47 »
Selvännäkijä en ole, mutta uskaltaisin itse ostaa kyllä tuollaisen vehkeen. Toki, jos on mahdollisuus, niin testaa, että takapää vetää myös koeajon aikana. Ei nuo yleensä leviä ihan noin alhaisilla kilsoilla, vaikka olisi kaikki öljyt alkuperäisiä.

Testeri taitaa olla aika hyvä koeajolla?
Itsellä nyt ensimmäinen awd alla. 16 mallin V60.
Kokeilin tuota omaa testeriä siinä ja sieltähän. löytyi DEM-yksikkö, josta löytyi aikapaljonkin haldexiin liittyvää dataa.

Sen perusteella ihan pintakaasu kiihdytys kuivalla asfaltilla herättää järjestelmän. Pumpun ottamma virta kasvaa ja takakaselin momentti nousee?
Mielenkiinnolla odotan kuinka nuo arvot tuolla elää sitten kun on reilua luistoa..

Erikoistoiminnoissa näkyi olevan mm. haldexpumpun ilmaustoimito ja jotain muuta.
« Viimeksi muokattu: 19.10.2022, 10:41:59 kirjoittanut Heikki75 »

Poissa th

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 9
  • www.vrcf.fi
Vs: AWD Volvon hankinta
« Vastaus #335 : 26.11.2022, 19:06:44 »
Olen harkitsemassa 200 000 ajetun vm 2006 S60 AWD 2.5T hankintaa. Autoon on vaihdettu 50t km sitten peräöljyt ja haldex -öljyt huoltokirjan mukaan, muita merkintöjä ei AWD-huoltoa koskien löydy. Onko tämmösen yksilön osto miten riskipeliä AWD:n suhteen ja mitä kannattaisi ottaa huomioon? Tarkoitus olisi käyttää myös autotohtorilla.

Poissa Turbo 242

  • Global Moderator
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 8913
  • Teiden tukko
Vs: AWD Volvon hankinta
« Vastaus #336 : 26.11.2022, 20:10:19 »
Olen harkitsemassa 200 000 ajetun vm 2006 S60 AWD 2.5T hankintaa. Autoon on vaihdettu 50t km sitten peräöljyt ja haldex -öljyt huoltokirjan mukaan, muita merkintöjä ei AWD-huoltoa koskien löydy. Onko tämmösen yksilön osto miten riskipeliä AWD:n suhteen ja mitä kannattaisi ottaa huomioon? Tarkoitus olisi käyttää myös autotohtorilla.

Ennemmin olisin huolissani kulmavaihteen hyvinvoinnista kuin Haldexista. Haldexin pumppu voi tietysti hajota jos vanhoilla öljyillä menee tukkoon. Jos auto vaihtaa omistajaa, heti Haldexin öljyt vaihtoon.

Nyt kun tehoa on satanut taivaalta, on helppo koeponnistaa nelivedon toimivuus suljetulla alueella. :juhau:
Volvo 242 -77 2.3T, Volvo 940 -98 2.3T, Volvo V60 -15 D4 AWD R-Design aut, Asuntovaunu Adria 613 UL -04 (SFC 141540)

Poissa Heikki75

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 305
  • V60 D4 AWD
Vs: AWD Volvon hankinta
« Vastaus #337 : 26.11.2022, 20:32:29 »
Minä käytin paikallisella Volvospesialistilla tuota V60 öljyhuollossa.
80tkm ajetussa oli haldexin sihti aivan möhnässä. Sanoi että ensimmäinen huolto on tärkein, että olisi tehty järkevillä kilometreillä. Uudesta kytkimestä irtoaa tavaraa hurjasti. Jos seuraavan öljyn vaihdon tekee 60tkm päästä ja 1. huollossa pumppu ja pesä on putsattu huolella, ei törkyä sihdissä enää ole kuin murto-osa seuraavalla kerralla.
Mulla siis gen 5 taitaa 2005 olla vielä vaihdettava suodatin?

Itse miettinyt, että olisiko järkevää laittaa nyt vähän ajettuna RVS kulmaan ja perään. Kulmavaihde ainakin taitaa olla ihan vain pyöräpari jossa ei mitään eksoottista? Onko perässä mitään kitkalukkoa joka laittaisi harkitsemaan lisäaineita? Eikös näissä ole ihan vapaasti pyörivä tasauspyörästö ja sitten pyöräkohtaisesti jarrulla hillitään luistavaa nurkkaa?




Poissa th

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 9
  • www.vrcf.fi
Vs: AWD Volvon hankinta
« Vastaus #338 : 26.11.2022, 20:35:42 »
Ennemmin olisin huolissani kulmavaihteen hyvinvoinnista kuin Haldexista. Haldexin pumppu voi tietysti hajota jos vanhoilla öljyillä menee tukkoon. Jos auto vaihtaa omistajaa, heti Haldexin öljyt vaihtoon.

Nyt kun tehoa on satanut taivaalta, on helppo koeponnistaa nelivedon toimivuus suljetulla alueella. :juhau:

Olen nelivedon suhteen aloittelija, mitä tuo kulmavaihde tarkoittaa tässä tapauksessa, onko se miten herkkä osa hajoamaan noilla kilometreille ja millaisiin summiin pitää varautua?

Poissa Heikki75

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 305
  • V60 D4 AWD
Vs: AWD Volvon hankinta
« Vastaus #339 : 26.11.2022, 20:41:12 »
Olen nelivedon suhteen aloittelija, mitä tuo kulmavaihde tarkoittaa tässä tapauksessa, onko se miten herkkä osa hajoamaan noilla kilometreille ja millaisiin summiin pitää varautua?

Kulmavaihde on se komponentti joka kääntää etuakselilta voiman kardaanille joka välittää sen haldexin kautta taka-akselille.
Vanhemmissa on ollut ongelmia holkissa jolla kulmavaihde liittyy vaihteistoon. Se yhdistää siis kaksi akselin päätä ja on tiheällä boori-urituksella joka on joissakin kulunut sileäksi.

Kustannukset riippuvat varmaankin siitä kuka remontin maksaa ja kuka sen tekee. Myös tietenkin siitä, onko lopussa pelkkä holkki vai myös akselinpäitä?

Tuossa holkki-korjaussarjojen osahintoja. https://volvozone.eu/category/angle-gear-collar-sleeve-kit

Joku jolla enemmän kokemusta, varmaan osaa kertoa työaikoja?
« Viimeksi muokattu: 26.11.2022, 20:49:59 kirjoittanut Heikki75 »

Poissa Beagle

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 740
  • XC70 D4 2014, S60 D5 -09, Polar 730BK matk.vaunu
Vs: AWD Volvon hankinta
« Vastaus #340 : 03.01.2023, 20:17:25 »
Minulle vaihdettiin xc70 -14 vetarit ja booriholkki. Näissä p3 alustaisissa on kulmavaihde ahtaassa paikassa. Työaikaa meni asentajalla 4,5h. Osiin meni noin 500e, Hommasin ulkomailta. Holkki ei kerennyt vielä korkata, jolloin kulmavaihteen akselia ei tarvinnut vaihtaa.

P2 alustainen paljon helpompi tehdä, jolloin työaikaa säästyy.

Kilometrejä oli 480tkm takana, autolla siinä vaiheessa. Kardaani klappasi jo reilusti. Ei ois pitkään enää kestänyt.
"Eihän tässä hommassa mene kuin viis minuuttia..."

 

Ateho  Elekma