Ateho  Elekma

Kanavan volyymi, maksvirtaus ja kaikki muukin kansitöihin liittyvä jutustelu

  • 374 Vastauksia
  • 164848 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Juho_

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1070
  • vapari
Millä tavoin on muuten imuventtiilin pyöristys todettu paremmaksi; virtauspenkissä?
Lähinnä se kiinnostaa tuossa, että miten oot (tai ootte, jos on muita ketkä testanneet jollain tapaa) siihen päätelmään päätynyt lopulta.

Pelkästään imuventtiilin muodosta on varmaan useita kymmeniä erilaisia näkemyksiä.
Aiheesta löysin joskus aika mielenkiintoista juttua, koitan sen myöhemmin löytää tähän..
Instagram | YouTube
Volvo 960 -91 | B6304S+ZF 260Z
Volvo V40 -00 | B4204T5+M56 - 1.7bar TD04HL-18T

Poissa porttari

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 34
  • www.vrcf.fi
Itse en käytä virtauspenkkiä ja teen ihan tuntuman mukaan ( toki penkki löytyy, mutta lähinnä rekvisiittana). Näkemyksiä ja kokemuksia on varmasti paljon tälläkin saralla. Ehkäpä se tuo kokemus on se juttu, millä asioissa edetään, ainakin omalla kohdalla. Ja edelleen turhaa keskittyä vain sen imupuolen hieromiseen. Pakopuoli on oikeastaan paljon tärkeämpi.

Poissa boost

  • Yhteistyökumppani
  • Grand Luxe Touring
  • *
  • Viestejä: 1054
  • Lensu Power Shop
Minulla taas näkemys hieman kääntynyt taas vanhaan ja tuon pakopuolen kyttääminen ei ainakaan omissa kokemuksissa ole auttanut juuri mitään....
Mutta minulla kokemus vain Tina kutosista, joissa pakopuoli jo lähtojään hyvä imupuoleen verrattaessa.
 
1/4 mile 257km/h(ZF  gs6-53dz)
Nopeampi kuin Timo.
Lensupowershop.fi

Poissa puliukk0

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2892
  • Luftmassenmesser Hitzdraht-Jetronic
Minulla taas näkemys hieman kääntynyt taas vanhaan ja tuon pakopuolen kyttääminen ei ainakaan omissa kokemuksissa ole auttanut juuri mitään....
Mutta minulla kokemus vain Tina kutosista, joissa pakopuoli jo lähtojään hyvä imupuoleen verrattaessa.

Mitä tuollainen tina 6 sitten virtaa kannestaan vakiona ja portattuna? Ei oikein ole tietoa missään.
-Toyota Prius -04 "Ekopönttö"
-Nissan 200sx S13 1JZ-GTE VVTi '92
-Wäärin Wirittäjä #2 / Helsinki Highriders #1 (Kouvolan korottajien alajaos)

Poissa Juho_

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1070
  • vapari
Itse en käytä virtauspenkkiä ja teen ihan tuntuman mukaan ( toki penkki löytyy, mutta lähinnä rekvisiittana). Näkemyksiä ja kokemuksia on varmasti paljon tälläkin saralla. Ehkäpä se tuo kokemus on se juttu, millä asioissa edetään, ainakin omalla kohdalla. Ja edelleen turhaa keskittyä vain sen imupuolen hieromiseen. Pakopuoli on oikeastaan paljon tärkeämpi.
Varmaan se siulla ajatuksena pakopuolen tärkeydessä, että jos se ei toimi kunnolla/riittävän hyvin niin tehokäppyrä kyykkää ihan huolella?

Pakokanavasta saa kyllä liian hyvin virtaavan helposti. Negatiiviset vaikutukset vaan näkyy varsinkin sitte jos on reilummin overlappia.. tai jos kanava vaan ei yksinkertaisesti toimi: epämääräinen muoto ja tarpeettoman iso poikkipinta-alaltaan -> hidas ja huonosti virtaava.

Jostain syystä lähinnä bemarin M50 kansiin jotkut vinguttelee ekana pakokanavan mielettömän kokoiseksi ja imupuolelle korkeintaan pientä hipistelyä (mikä ko. kansissa vaatii ainakin omasta mielestä eniten huomiota).
Lopputuloksena mieletön notko tehokäppyrässä kun löytyy overlappia ja teholisää ei tule..
 Noissa(kin) kansissa kun pakokanava on jo valmiiksi hyvin tehty (verrattuna imukanavaan).

Omasta mielestä yleensä imupuoli vaatii eniten huomiota, mut sekin hyvin tapauskohtaista.. kokonaisuus on toki tärkein.
Instagram | YouTube
Volvo 960 -91 | B6304S+ZF 260Z
Volvo V40 -00 | B4204T5+M56 - 1.7bar TD04HL-18T

Poissa boost

  • Yhteistyökumppani
  • Grand Luxe Touring
  • *
  • Viestejä: 1054
  • Lensu Power Shop
Penkistä riippuen  vakio kansi virtaa 270- 290hv  10mm, pako noin 80%

Portattuna vakio venttiileille 350-370hv 12mm  pako 90%

Noita koneita nyt on tullu eräitä tehtyä ja jotenkin vaikuttaisi siltä että ei tuo kansi ole se ensimmäinen kompastuskivi.   Nokka-akselit suuremmassa roolissa mutta niiden testaaminen, varsinkin kovanostin käytössä on melkoisen työlästä, jos perusympyrät vaihtelee...

Noita saisi joku muukin testailla, kun jääny jentenkin sellainen fiilis että minä noita rakentelen ja testailen, välillä menee perse edellä puuhun. Eikä testattua faktaa löydy mistään muualta, harmi.

Tälläkin hetkellä tekeillä ja melkein valmiina parikin eri T6 kone versiota mutta nuokin pitäisi ehtiä kasaamaan loppuun ja pyörittää dynossa.




 
1/4 mile 257km/h(ZF  gs6-53dz)
Nopeampi kuin Timo.
Lensupowershop.fi

Poissa porttari

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 34
  • www.vrcf.fi
No jos pakokanava ei toimi kunnolla, niin eihän moottori silloin luovuta tehoakaan hyvin. Sellaista tilannetta ei ole koskaan tullut vastaan, että pakopuoli olisi ollut liian hyvä, mutta toisinpäin on kyllä käynyt. On käynyt niin, että myöhemmin on tullut muokattua pakokanavaa reilustikin koskematta mihinkään muuhun ja lopputulema on ollut se että huipputeho on parantunut, kuin myös koko muukin alue.

Se missä ajassa/ aikaikkunassa sylinterin saa tyhjenemään tehokkaiten, tuottaa myös muiden osa-alueiden ollessa kohdillaan parhaan lopputuleman. Tietysti myös imutahdin aikana, mutta jälkitäytöksen merkitystä ei voi liiaksi korostaa.

Ja mitä M50 kansiin/moottoreihin ja niihin haluttujen omkinaisuuksien tavoittelu sitten vaatiikin, niin kantta etenkin vaparikäyttöön joutuu muokkaamaan paljon. Ahdettua voi ajaa vaikka koskemattomalla jos haluaa, mutta moottori reagoi kannen muutoksiin hyvin tässäkin tapauksessa.

En kehuisi tuonkaan kannen pakokanavaa liian hyväksi, eikä siihen edes sellaista saa tehtyäkään. Ja johtuen mm. sen alkuperäisestä suunnittelusta. Tulokulma kanavaan ja siitä taitten suuaukkoa kohti on melko jyrkkä> joka vaikuttaa paine-eroihin paljonkin. Se on ihan sama, mitä virtausmittaus näyttää ja varmasti jos suurentaa venturia ajatuksena saada kanava pyörteettömämmäksi, niin nopeushan tippuu automaattisesti siinä kohtaa näyttäen numeraalisen tuloksen huonommaksi. Mutta kun paine-ero muuttuu suuremmaksi, niin se kyllä näyttäytyy tehon kasvuna ( mikäli muut asiat moottorissa ja sen ulkopuolella ovat kunnossa).

Ja kun kansi ympäristöineen toimii paremmin, voi hieman myös tinkiä nokka-akselien suhteen ja saada sitä kautta hyvin toimiva kokonaisuus.

On tapauksia, jossa imupuolelle joutuu tekemään paljonkin ja päinvastoin.

Noin niinkuin esimerkkinä, kun on joskus tullut käynnistettyä pölynimuri ( virtauspenkki), niin jopa lähemmäs 4mm nostoille saakka 4v kansissa pakopuolen hyvyys imupuolesta on ollut yli 100%  ja 2v kansissa parhaat ovat olleet +80% ja hyvin toimivat käytännössä. Jos pakokanava ei toimi hyvin poiston aikana, kuinka se voisi tomia hyvin overlapin aikana vaikkapa vaparissa?? Miksi hukata jälkitäytöstä yhtään?

Omat kokemukset mittausten suhteen olleet, että kannen virtauksen päälle on saavutettu parhaimmillaan n.15% ( 2v) teholisä käyvässä moottorissa. Kuten myös moottori ei ole pudottanut parhaimmillaan huipputehon kierrosluvun jälkeen 1000rpm ylempänä kuin n. 5%, eli varsin laajatoimisuuteen on tällöin päästy.

Poissa boost

  • Yhteistyökumppani
  • Grand Luxe Touring
  • *
  • Viestejä: 1054
  • Lensu Power Shop
Se mitä pakokanavan ja ylipäätään pakopuolen parantamiseen tulee niin ei ainakaan käyrään vaikuta max tehon tuotolle.

Itsellä kansi kombo oli hyvin pitkälti muuten sama mutta pakokanavan porttaus rajumpi, pakonokka asteiltaan reilu 20 astetta enempi. 

Max teho tuli tismalleen samassa kierrosluvussa, laskennallinen perusmoottoriteho sama.    Turbo ei ollut sama mutta tehon tuotoltaan samassa linjassa.

Imu nokka sama, imusarja ei sama mutta hyvin lähelle samanlainen.  Puristussuhde sama.
Nokkia käännetty 2bar.3bar lukemissa laidasta laitaan  sytkää testattu, seosta testattu.   Mitattu turbon pyörintää, paine, lämpötiloja noin 15kpl extra antureilla,
EGT antureita siellä täällä eli mittausdataa on paljon.   

Seuraavaan koneeseen on käännetty nokkien osalta täysin eripäin kuin on tämänpäivän ajatusmaailma, eli palattu vanhaan.
Imukanavaa portattu rajusti enempi.... 
1/4 mile 257km/h(ZF  gs6-53dz)
Nopeampi kuin Timo.
Lensupowershop.fi

Poissa boost

  • Yhteistyökumppani
  • Grand Luxe Touring
  • *
  • Viestejä: 1054
  • Lensu Power Shop
Eli pääongelma on se että  max teho tulee liian pienillä kierroksilla.

Ja vaikka ahtopainetta nostaa ei moottori veny ylös.
1/4 mile 257km/h(ZF  gs6-53dz)
Nopeampi kuin Timo.
Lensupowershop.fi

Poissa spesialisti

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 81
  • www.vrcf.fi
Mitä tuollainen tina 6 sitten virtaa kannestaan vakiona ja portattuna? Ei oikein ole tietoa missään.
Nyt jos joku ilmoittaa skaalan esim270-290hp jaat sen sylintereitten lukumäärällä niin saat teoreettisen tuloksen per sylinteri. Esin 531 kansivirtaa 174hp neljälä sylinterillä. 174 ÷4=43.5hp ×6sylinteriä on 261hp kuusi sylinterisessä..

Poissa spesialisti

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 81
  • www.vrcf.fi
Eli pääongelma on se että  max teho tulee liian pienillä kierroksilla.

Ja vaikka ahtopainetta nostaa ei moottori veny ylös.
oikeassa olet tilavuus loppuu kanavasta koita lisätä plenium tilavuutta..

Poissa Juho_

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1070
  • vapari
No jos pakokanava ei toimi kunnolla, niin eihän moottori silloin luovuta tehoakaan hyvin. Sellaista tilannetta ei ole koskaan tullut vastaan, että pakopuoli olisi ollut liian hyvä, mutta toisinpäin on kyllä käynyt. On käynyt niin, että myöhemmin on tullut muokattua pakokanavaa reilustikin koskematta mihinkään muuhun ja lopputulema on ollut se että huipputeho on parantunut, kuin myös koko muukin alue.
Karkeesti yksinkertaistettuna jos pakopuoli tulee ekana vastaan (kansi/nokka/miksei myös pakosarja+putkisto), tehokäppyrä romahtaa täysin.
Imupuolelta jos loppuu hönkä kesken, tehot ei nouse. Turbossa toki omat juttunsa sit.. en ole liiemmin perehtynyt..

Niin varmaan tuossa tulee siun ajatus, miks pakopuoli on tärkeämpi?
Instagram | YouTube
Volvo 960 -91 | B6304S+ZF 260Z
Volvo V40 -00 | B4204T5+M56 - 1.7bar TD04HL-18T

Poissa spesialisti

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 81
  • www.vrcf.fi
Karkeesti yksinkertaistettuna jos pakopuoli tulee ekana vastaan (kansi/nokka/miksei myös pakosarja+putkisto), tehokäppyrä romahtaa täysin.
Imupuolelta jos loppuu hönkä kesken, tehot ei nouse. Turbossa toki omat juttunsa sit.. en ole liiemmin perehtynyt..

Niin varmaan tuossa tulee siun ajatus, miks pakopuoli on tärkeämpi?
oma komenttini jos se nyt ketään kinostaa "kanavan tilavuus loppuu" on äärilaita eli painetta nostamalla ei enään hyötyä saada ainakaan merkittävästi. Vaparissa taas tulee vastaan kaasuttimien/läppärunkojen koko esimerkkinä 45mm tupla kaasuttimille ei tarvi paljoakaan kannelle tehdä kun ne muodostuu siinä 200hp kohdalla pullonkaulaksi. 

Poissa boost

  • Yhteistyökumppani
  • Grand Luxe Touring
  • *
  • Viestejä: 1054
  • Lensu Power Shop
Plenumin koko tuskin on ongelma, se ei ole pienimmästä päästä. Itse veikkaan edelleenkin Imu nokka-akselia, joka on ollut liian mieto. Mutta tulevaisuus näyttää, uudet kärsät on tilattu ja saapuu kun saapuu....
1/4 mile 257km/h(ZF  gs6-53dz)
Nopeampi kuin Timo.
Lensupowershop.fi

Poissa porttari

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 34
  • www.vrcf.fi
Joissakin kansissa se imukanava voi olla alamittainen pakokanavaan verrattuna tms. Ja varmaan juuri tuollaisessa Volvo 6 mukisessa tilanne onkin juuri tuo ja eihän siinä ole muuta tehtävissä kuin kasvattaa kanavakokoa ja funtsia siihen hyvä nokka venttiileitä aukomaan.

Kanavan pienuuden on ainakin nähnyt siinä, että vaikka painetta nostaa, niin teho ei oikeastaan muutu miksikään, mutta teho alkaa tulla hieman pienemmillä kierrosluvuilla tappiin ( vaikka nokat eivät olekaan olleet esteenä tehon tuotolle tuossa kohtaa).

Ja jos nyt vaikka ajatellaan Volvon 8v kantta ja otetaan siitä kadulle 400hp, niin sille
teholle ei tarvitse ihan hirveitä vielä tehdä, ainakaan jos kyseessä 405 tai 531 versio. Mutta jos taas tekee 800hp konetta, niin tilanteet alkavat muuttuakin sen verran, että kanteenkin joutuu antamaan paljon huomiota muutosmielessä.

Ja mitä aiemmin toin esille ajatuksia pakokanavaan viitaten, niin unohdin tuoda esiin sen seikan, että ilman muuta kaikki muut asioihin vaikuttavat tekijät ovat riittävällä tasolla ( pakosarja, nokka/nokat, putkisto, ahdin, cooleri jne)

Luulisin että tuollaisesta Volvon 6 mukisesta saa hyvän matkaa päälle tuhannen kaakin, kun kaikki osatekijät ovat kohdallaan. Sen kanssa varmaan joutuu "hieman" tekemään pioneerityötä, koska ei liene niin suosittu virittelykohteena ainakaan hyvin pitkälle vietynä verrattuna joihinkin muihin Volvon moottoreihin. Mutta ei varmasti ole sieltä heikoimmasta päästä kestävyytensäkään nähden kun järki päässä tekee.

Kuinka suuresta putkesta pakosarja tulee tehtäväksi 6 syl. koneeseen? Onko tarkoitus pyörittää lähes 10000rpm?

 

RallyBaron  Samppasport