Puotilan autokorjaamo  RallyBaron

700/900 alustasarjat, jousi- ja iskarimuutokset

  • 2749 Vastauksia
  • 886575 Lukukerrat

0 jäsentä ja 9 Vierasta katselee tätä aihetta.

Poissa puliukk0

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2892
  • Luftmassenmesser Hitzdraht-Jetronic
Vs: 700/900 alustasarjat, jousi- ja iskarimuutokset
« Vastaus #2130 : 10.11.2015, 10:38:47 »
Kerran jo kyselin sieltä, läväyttivät vaan BC:n jousitaulukon vastauksena  :D

Laita valmistajalle viestiä. Mihin tarttet jousien numeroa? Saat jouset kyllä tilaamalla...
-Toyota Prius -04 "Ekopönttö"
-Nissan 200sx S13 1JZ-GTE VVTi '92
-Wäärin Wirittäjä #2 / Helsinki Highriders #1 (Kouvolan korottajien alajaos)

Paikalla Masuli

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1184
    • Flickr!
Vs: 700/900 alustasarjat, jousi- ja iskarimuutokset
« Vastaus #2131 : 10.11.2015, 15:56:58 »
Se jousen kyljessä oleva numero kertoo pituuden, päätylenkkien halkaisijat ja jäykkyyden. Kiinnostais tietää, että mimmonen siinä on vakiona mukana, niin vois arpoa omaan kartanoon sitten sopivan. Kyselin mamasanilta juuri tuon sarjan takajousia, pykälän tai pari jäykempinä. Lähettivät jousitaulukon, jotta sieltä voi katsoa itselle mieleisen.

Laitetaanpa BC:lle suoraan sähköpostia, niin luulis selviävän
Mut sukellus on in, ei sen tarvii edes näyttää hyvältä
Volvo 965 "T6" RE85
http://masitech.ddns.net

Poissa vile

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 6
Vs: 700/900 alustasarjat, jousi- ja iskarimuutokset
« Vastaus #2132 : 12.11.2015, 20:09:42 »
Täällä varmasti porukkaa, ketä on tilaillu BC:n alustasarjoja. Nyt kiinnostaisi siitä sarjasta takajousiin painettu numerosarja kovasti  :hello:

62 97 210 008 Lukee mulla takajousissa. Mikä noiden jäykkyys sit on?

Paikalla Masuli

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1184
    • Flickr!
Vs: 700/900 alustasarjat, jousi- ja iskarimuutokset
« Vastaus #2133 : 12.11.2015, 22:48:51 »
Iso kiitos tästä  P>

8kg/mm on jäykkyys
Mut sukellus on in, ei sen tarvii edes näyttää hyvältä
Volvo 965 "T6" RE85
http://masitech.ddns.net

Poissa vile

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 6
Vs: 700/900 alustasarjat, jousi- ja iskarimuutokset
« Vastaus #2134 : 12.11.2015, 22:57:49 »
Ihmekkään kun tuntuu sedanissa liian jämäkältä :D 7kg/mm vois olla sopivampi.

Poissa A_K_O

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 12
  • 944 classic -98 B230FT/AW
Vs: 700/900 alustasarjat, jousi- ja iskarimuutokset
« Vastaus #2135 : 17.11.2015, 10:11:07 »
Jatketaanpa "päättymätöntä" keskustelua  :)
944 classic (turbo) kyseessä. Alusta on lähes vakio:

Iskarit uusittu (motonet):
-etu: TRW 2-putkiset kaasut
-taka: KYB Gas-a-just 1-putkiset "korkeapainekaasut"

Jouset:
-etu: orkkis, lyhennetty ½ kierrosta, jotta keula putosi perän kanssa tasoihin
-taka: orkkis

Vakaajat:
-etu: orkkis
-taka: kahdennettu

Eteen lisätty camberia ja casteria, molempia reilu aste, ohjaus keskittää mukavammin:
-Yläjousilautasta on siirretty keskemmälle ja taakse (1 pultin paikka muutettu)
-Alatukivartta on liikutettu eteen reaktiotangon puslan alle asetetuilla M16 prikoilla

Nyt ajettavuus käyttöautolle sopivan mukava, mutta parannettavaakin olisi:
-takajousien kuormankantokyky on heikko
-epälooginen ali/yliohjautuminen, puskee kovasti ja luisuun lähtiessä yliohjaa.. g80 lukon napatessa kiinni meinaa pyörähtää

Auto on arkisessa talvikäytössä 15" renkailla ja madallus ei kiinnosta. Kunnolliseen lukkoon ei ole varaa. Olisiko oikea ratkaisu asentaa:
-kuormajouset taakse (sedanin vai farmarin kuormajouset?)
-ottaa takaa tuplavakaaja pois?

Poissa Acke

  • Global Moderator
  • Turbo
  • *
  • Viestejä: 4399
Vs: 700/900 alustasarjat, jousi- ja iskarimuutokset
« Vastaus #2136 : 17.11.2015, 10:34:31 »
Sedanin kuormajouset ovat mielestäni kelvolliset jos takapenkki on tyhjä, täydellä autolla kantokyky jää vähän vajaaksi.
E: mitä puskemiseen tulee, niin vakio turbon alusta madalletulla etupäällä ja kuormajousilla puskee myös helposti vanhoilla renkailla, uudemmilla renkailla lähti yleensä toinen takapyörä sutimaan (avoin perä).
« Viimeksi muokattu: 17.11.2015, 13:55:45 kirjoittanut Acke »

Poissa Lankku

  • 302 km/h@mile tiiliskivellä
  • Valvoja
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 7587
  • Sairaan nopee
    • Videoita
Vs: 700/900 alustasarjat, jousi- ja iskarimuutokset
« Vastaus #2137 : 17.11.2015, 11:22:31 »
-kuormajouset taakse (sedanin vai farmarin kuormajouset?)
-ottaa takaa tuplavakaaja pois?
Farkun kuormajousilla voi tulla pintakovaksi tyhjänä. Mutta se on makukysymys. Takana ei mun mielestä ole mitään tarvetta tuplavakaajalle tai 19mm paksummalle niin pitkään kun edessä on vakio.
245 -90 Englantilainen potilas   245 -90 D5   245 -92 "B6284T"   850 -94 D5 AWD
+muut romppeet   Ostetaan 245 Transfer

Poissa puliukk0

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2892
  • Luftmassenmesser Hitzdraht-Jetronic
Vs: 700/900 alustasarjat, jousi- ja iskarimuutokset
« Vastaus #2138 : 17.11.2015, 14:11:42 »
Farkun kuormajousilla voi tulla pintakovaksi tyhjänä. Mutta se on makukysymys. Takana ei mun mielestä ole mitään tarvetta tuplavakaajalle tai 19mm paksummalle niin pitkään kun edessä on vakio.

Samoiten jos keulaa tiputtelee tekee herkästi tuon aliohjaa/yliohjaa ongelman. Ainakin itse huomasin kun tiputti kierroksen edestä edellisessä kotterossa, tosin sen jälkeen laitoin ipd:n vakaajat niin muuttui kyllä paremmaksi.
Täällä jotain juttua
-Toyota Prius -04 "Ekopönttö"
-Nissan 200sx S13 1JZ-GTE VVTi '92
-Wäärin Wirittäjä #2 / Helsinki Highriders #1 (Kouvolan korottajien alajaos)

Poissa A_K_O

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 12
  • 944 classic -98 B230FT/AW
Vs: 700/900 alustasarjat, jousi- ja iskarimuutokset
« Vastaus #2139 : 17.11.2015, 14:54:20 »
Kiitoksia asiallisista vastauksista  :)

½ kiekkaa lyhennetty etujousi jäykentyi hitusen, joten takajousitus saisi jäykentyä vastaavasti. Sedanin kuormajousi voisi olla paikallaan. Tuplavakaaja lähtee pois.

Tärkeintä tässä olisi talviominaisuudet, mukavuus matka-ajossa, vauhdikas etenemiskyky lumella ja soralla, suoraan ja sivuttain. Kuormankantokyky vasta sitten.

Kuivalla asfaltilla ajetaan (talvikäyttöön turhan jäykillä) kesäautoilla :)

edit: tuo ohjausgeometrian ongelma on noteerattu ja keulaa madallettu vain 1cm.
« Viimeksi muokattu: 17.11.2015, 17:20:35 kirjoittanut A_K_O »

Poissa puliukk0

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2892
  • Luftmassenmesser Hitzdraht-Jetronic
Vs: 700/900 alustasarjat, jousi- ja iskarimuutokset
« Vastaus #2140 : 17.11.2015, 16:08:56 »
Tärkeintä tässä olisi talviominaisuudet, mukavuus matka-ajossa, vaudikas etenemiskyky lumella ja soralla, suoraan ja sivuttain.

Ei kannata sitten hirveästi jäykistää talveksi. Bilsteinit + ipd vakaajat ja kierros pois jousista muutti kyllä talvikäytöksen lähinnä pulkaksi, verraten vakio löysään alustaan.  :)
-Toyota Prius -04 "Ekopönttö"
-Nissan 200sx S13 1JZ-GTE VVTi '92
-Wäärin Wirittäjä #2 / Helsinki Highriders #1 (Kouvolan korottajien alajaos)

Poissa o_j

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1434
Vs: 700/900 alustasarjat, jousi- ja iskarimuutokset
« Vastaus #2141 : 17.11.2015, 17:38:15 »
Ja nuo kybin gas-a-justit tekee aika varmaan sedanille samoin, ainakin mulla farkussa olevat on turhan jäykät.
745 Turbo+ -90
LC HJ60 -83
LC HJ60 -84

Poissa A_K_O

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 12
  • 944 classic -98 B230FT/AW
Vs: 700/900 alustasarjat, jousi- ja iskarimuutokset
« Vastaus #2142 : 18.11.2015, 14:44:03 »
Ja nuo kybin gas-a-justit tekee aika varmaan sedanille samoin, ainakin mulla farkussa olevat on turhan jäykät.

Omaan makuun juuri sopivat sedanin vakiojousilla. Aivan alkuksi ne oli jäykät ja punnersi perää ylös, mutta muutamassa päivässä asettui. 1½ vuotta menty näillä mainiosti. Perä ei pompota liikkeellelähdössä ja laskeutuu pehmeästi hidastetöyssyn yli hypätessä tms..

Poissa o_j

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1434
Vs: 700/900 alustasarjat, jousi- ja iskarimuutokset
« Vastaus #2143 : 18.11.2015, 14:52:10 »
Mulla voi toki olla vaikka kuormajouset takana, ja takaluukussa hyvin harvoin mitään kuormaa. Eli voi olla yhteisvaikutustakin.
745 Turbo+ -90
LC HJ60 -83
LC HJ60 -84

Poissa HammerDown

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1614
  • It's Hip To Be Square
Vs: 700/900 alustasarjat, jousi- ja iskarimuutokset
« Vastaus #2144 : 18.11.2015, 17:48:07 »
E: mitä puskemiseen tulee, niin vakio turbon alusta madalletulla etupäällä ja kuormajousilla puskee myös helposti vanhoilla renkailla, uudemmilla renkailla lähti yleensä toinen takapyörä sutimaan (avoin perä).
Tähän voisi lisätä, että G80:n kanssa on myös mukava olla hyvät rattaat ainakin edessä.
Sain sielukseni vain käytetyn auton
Olet kalleimpani, sinä saatanan kone
Älä hyydy

 

Futurez  Kulkukoira