Autodiagnoosi  Carcom Oy

700/900 alustasarjat, jousi- ja iskarimuutokset

  • 2749 Vastauksia
  • 886521 Lukukerrat

0 jäsentä ja 12 Vierasta katselee tätä aihetta.

Poissa ässäarpa

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2067
  • -Team Karvavako Racing- Valiomaisteri
Vs: 700/900 alustasarjat, jousi- ja iskarimuutokset
« Vastaus #1440 : 06.03.2014, 17:07:11 »
Kuka kaivaa tähän väliin vakiojousen langan vahvuuden? Tallin nurkassa lojunu joku madallussetti jonkun aikaa, niissä 15.5mm paksua matskua.
V70 D5
850 T5
145 T5

Poissa pomo

  • Group A
  • ********
  • Viestejä: 8227
  • KOFF ROCK!!
Vs: 700/900 alustasarjat, jousi- ja iskarimuutokset
« Vastaus #1441 : 06.03.2014, 17:14:42 »
http://www.l-m-r.se/p/modellanpassande-tillbehor/740760/vaghallning-61/vaghallningssats-740760940-sedan-40-mm-43.html  kellään noista kokemuksi 740 volvossa? vai saakos jostain vielä edullisemmin ja parempia? ja jos 40mm madaltuu niin mitkä pyörät siellä mahtuu enään pyöriä. kun pitäs saada vähän madallettua omaa volvoa ja että samalla tulis jäykemmäks toi alusta :D
Nuo jouset on ilmeisesti Kilen/Lesjöfors. iskareista ei hajuakaan. Jousista löytyy kommentteja tästä topicista.

Poissa Arponen

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 506
  • www.vrcf.fi
Vs: 700/900 alustasarjat, jousi- ja iskarimuutokset
« Vastaus #1442 : 06.03.2014, 20:05:34 »
Kuka kaivaa tähän väliin vakiojousen langan vahvuuden? Tallin nurkassa lojunu joku madallussetti jonkun aikaa, niissä 15.5mm paksua matskua.

11.5mm tai 12mm ei voi olla takana kovin kaukana, jos sedan seiskan kuormajousi on 13mm.

Eestä ei pysty lonkalta heittämää ku ei oo ikinä tullu mitattua
Volvo 740 '88 -ÖRRi
Volvo XC70 D5 '10
Valmet 359D
Shineray stixe 250

Poissa B-Man

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 317
  • 940 230FT -98
Vs: 700/900 alustasarjat, jousi- ja iskarimuutokset
« Vastaus #1443 : 06.03.2014, 20:40:52 »
Kuka kaivaa tähän väliin vakiojousen langan vahvuuden? Tallin nurkassa lojunu joku madallussetti jonkun aikaa, niissä 15.5mm paksua matskua.

Lesjöön vakiojousi kataloogi tarjoaa etujousia oe-numerolla 1329822 ja täällä kerrotaan että vakio etujousi olisi 13,7mm.

Toi sun 15,5 paksu on jo aika jytyä tavaraa. KAW:n madallussatsin etujousi 13,5mm ja 385mm vapaapituus ja Lesjön madallussatsin vastaavat 14,5 ja 320.
« Viimeksi muokattu: 06.03.2014, 21:19:06 kirjoittanut B-Man »

Poissa ässäarpa

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2067
  • -Team Karvavako Racing- Valiomaisteri
Vs: 700/900 alustasarjat, jousi- ja iskarimuutokset
« Vastaus #1444 : 07.03.2014, 10:12:01 »
Hmm.. Mitkähän nuo sitten olisi. Maalikerroksen päältä mitattuna 15.5mm joten oisko noi sitten 15mm virallisesti?

Näytti niin paksulle että sillähän lähin niitä digitönärillä mittailemaan.
V70 D5
850 T5
145 T5

Poissa Rokkendaali

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 52
Vs: 700/900 alustasarjat, jousi- ja iskarimuutokset
« Vastaus #1445 : 07.03.2014, 21:44:16 »
Hmm.. Mitkähän nuo sitten olisi. Maalikerroksen päältä mitattuna 15.5mm joten oisko noi sitten 15mm virallisesti?

Näytti niin paksulle että sillähän lähin niitä digitönärillä mittailemaan.
Taitaa olla turbon vakiojouset? Omasta seiskasta löytyi juurikin 15mm paksut jouset. Puolitoista kierrosta laikattuna on aika pintakova, mutta omasta mielestäni parempi kuin vakioalusta. Takaa löytyy 13mm paksut.

Oma kysymys (joka kysytty varmaan sata kertaa): Mitkä iskarit on todettu hyviksi kun madalletaan vähän rajummin 740? Eli jonkin verran lyhkäsempiä kuin vakioiskarit ja mahdollisimman jämäkät. Jokin muistikuva on että 240 ja astran iskunvaimentimet olisivat olleet lyhkäsempiä ja suht pienellä vaivalla modata paikalleen?

Poissa ässäarpa

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2067
  • -Team Karvavako Racing- Valiomaisteri
Vs: 700/900 alustasarjat, jousi- ja iskarimuutokset
« Vastaus #1446 : 08.03.2014, 01:50:27 »
Taitaa olla turbon vakiojouset? Omasta seiskasta löytyi juurikin 15mm paksut jouset. Puolitoista kierrosta laikattuna on aika pintakova, mutta omasta mielestäni parempi kuin vakioalusta. Takaa löytyy 13mm paksut.

Oma kysymys (joka kysytty varmaan sata kertaa): Mitkä iskarit on todettu hyviksi kun madalletaan vähän rajummin 740? Eli jonkin verran lyhkäsempiä kuin vakioiskarit ja mahdollisimman jämäkät. Jokin muistikuva on että 240 ja astran iskunvaimentimet olisivat olleet lyhkäsempiä ja suht pienellä vaivalla modata paikalleen?

Eii taida olla sitten vakio jouset sulla.


Joo astran on lyhyempi, mutta mitä tätä topikkia lukenut niin ei todellakaan jäykempi.
« Viimeksi muokattu: 08.03.2014, 01:53:09 kirjoittanut ässäarpa »
V70 D5
850 T5
145 T5

The moose

  • Vieras
Vs: 700/900 alustasarjat, jousi- ja iskarimuutokset
« Vastaus #1447 : 08.03.2014, 22:53:15 »
Jos ei astran iskaris muuta vikaa ni ainakin sillä saa takapään iskarinyläpään kiinnityksen paskottua jos ei taiteile sinne pidempää holkkia.
« Viimeksi muokattu: 09.03.2014, 12:52:10 kirjoittanut The moose »

Poissa The_OttoB

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2389
  • www.vrcf.fi
Vs: 700/900 alustasarjat, jousi- ja iskarimuutokset
« Vastaus #1448 : 09.03.2014, 12:39:36 »
joo,  todella ihmeellistä että 200 kiloa kevyemmän ooppelin iskari on vähän löysä 900-sarjan Volvoon.

Mutta iskarin toiminnan määrittelee kaksi asiaa, että se saadaan asennettua ja toiseksi, jousi ei irtoa kun keula on ilmassa.
1000 LH-miestä puhuu autonsa lastuttamisesta ja niistä 100 saa ostettua lastun. 10 polttaa omansa. Vain yksi on nopein. Kaksitoista.

Poissa sekokupu

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1788
  • Volvo Rapist Club Finland
Vs: 700/900 alustasarjat, jousi- ja iskarimuutokset
« Vastaus #1449 : 09.03.2014, 12:43:49 »
Kokeilkaapa joskus laittaa kunnon jämäkkä iskunvaimennin, sekä hyvät laikkaamattomat jouset (ei millään yliampuvalla jäykkyydellä). Saattaa yllättää miten hyvältä alusta voi tuntuakkin.

Poissa ässäarpa

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2067
  • -Team Karvavako Racing- Valiomaisteri
Vs: 700/900 alustasarjat, jousi- ja iskarimuutokset
« Vastaus #1450 : 09.03.2014, 13:17:04 »
joo,  todella ihmeellistä että 200 kiloa kevyemmän ooppelin iskari on vähän löysä 900-sarjan Volvoon.

Mutta iskarin toiminnan määrittelee kaksi asiaa, että se saadaan asennettua ja toiseksi, jousi ei irtoa kun keula on ilmassa.

Mutta ei se sitä aina sano jos auto on kevyempi että iskari olisi löysempi. Mutta yleensä noin.

Alustageometria.

Periaatteessa kannattaisi takana vakioiskarin alakiinnityspistettä siirtää taakse ja alaspäin 5-10cm tukivarressa. Voisi tulla hyvä.
V70 D5
850 T5
145 T5

Poissa J_Lanttola

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 754
    • Meratia Oy
Vs: 700/900 alustasarjat, jousi- ja iskarimuutokset
« Vastaus #1451 : 09.03.2014, 15:53:34 »
joo,  todella ihmeellistä että 200 kiloa kevyemmän ooppelin iskari on vähän löysä 900-sarjan Volvoon.

Jos hiukan tutustuu fysiikkaan ja alustan toimintaan, niin hoksaa, ettei paino kerro koko totuutta. Varsinkaan kun painoero on noin pieni.
Opel Vivaro 2,5cdti
Opel Manta -83 6-syl
Opel Rekord Sprint HT Coupe -69

Poissa The_OttoB

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2389
  • www.vrcf.fi
Vs: 700/900 alustasarjat, jousi- ja iskarimuutokset
« Vastaus #1452 : 09.03.2014, 17:33:19 »
Jos hiukan tutustuu fysiikkaan ja alustan toimintaan, niin hoksaa, ettei paino kerro koko totuutta. Varsinkaan kun painoero on noin pieni.

No, mä olen suunnitellut ja rakentanut nopeimman takaripustuksen tällä foorumilla. Fysiikkaa olen opiskellut mm. Teknillisessä korkeakoulussa. Toki fysiikan opinnoissa ei juuri näitä asioita käsitellä. Toki ominaistaajuuksien ja vaimennuskertoimien laskenta niissä käsitellään mutta se ei ihan suoraan taivu alustan jousien laskentaan.

Toki jos se auton mataluus on itseisarvo, eikä ajo-ominaisuudet, mukavuus, katsastuskelpoisuus tai kestävyys, niin sitten täällä on siihen tosi hyvät neuvot. Olin vaan niin yksinkertainen että luulin kyseessä olevan auton ominaisuuksien parantaminen.
1000 LH-miestä puhuu autonsa lastuttamisesta ja niistä 100 saa ostettua lastun. 10 polttaa omansa. Vain yksi on nopein. Kaksitoista.

Poissa J_Lanttola

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 754
    • Meratia Oy
Vs: 700/900 alustasarjat, jousi- ja iskarimuutokset
« Vastaus #1453 : 10.03.2014, 09:54:17 »
No, mä olen suunnitellut ja rakentanut nopeimman takaripustuksen tällä foorumilla. Fysiikkaa olen opiskellut mm. Teknillisessä korkeakoulussa. Toki fysiikan opinnoissa ei juuri näitä asioita käsitellä. Toki ominaistaajuuksien ja vaimennuskertoimien laskenta niissä käsitellään mutta se ei ihan suoraan taivu alustan jousien laskentaan.

Toki jos se auton mataluus on itseisarvo, eikä ajo-ominaisuudet, mukavuus, katsastuskelpoisuus tai kestävyys, niin sitten täällä on siihen tosi hyvät neuvot. Olin vaan niin yksinkertainen että luulin kyseessä olevan auton ominaisuuksien parantaminen.

Olisi varmaan pitänyt laittaa joku hymiö perään. Tuossa oli hiukan sarkasmia mukana, koska ajattelin että juuri em syistä sinun pitäisi tietää, ettei se paino ole ainoa ratkaiseva tekijä iskarin jäykkyydessä, kuten annoit olettaa. Tarkoitan siis noita vipusuhteiden eroja, joilla on myös aika suuri merkitys. 
Tässä tapauksessa se toki sattuu olla niin, ainakin joidenkin kokemusten mukaan, että se astran iskari on liian löysä, mutta näissäkin tapauksissa on taidettu laittaa katkottujen kuormajousten kanssa ihan perus tarvikeiskarit, joka nyt ei sinänsä yllätä, ettei ole toimiva ratkaisu.  Itselläni oli joskus astran iskarit takana, mutta ne oli konin valmistamat ja säädettävät. Ne olivat kyllä tarpeeksi jäykät.

Pointtina kuitenkin se, ettei pelkkää omamassaa tuijottelemalla voi vielä päätellä, miten jäykät iskarit autossa on. Siis kun puhutaan vakioiskareista. Enkä nyt tarkoita että toisen auton vakioiskarit olisi mikään hyvä ratkaisu, vaan sitä, että kun tietää minkä auton iskarit on sopivat, niin voi kokeilla siihen malliin tarkoitettuja koneja, spaxeja, tms.
Opel Vivaro 2,5cdti
Opel Manta -83 6-syl
Opel Rekord Sprint HT Coupe -69

Poissa Sawo

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1119
  • www.vrcf.fi
Vs: 700/900 alustasarjat, jousi- ja iskarimuutokset
« Vastaus #1454 : 10.03.2014, 14:27:46 »
Eilen pistin Mamasanille kyselyä tuosta BC-Racingista 700/900-sarjaan ja heidänkin kautta sitä on mahdollista tilata ja aikovat lisätä verkkokauppaan pikimmiten tuotteen. BR sarjalle sanovat hinnaksi 899e toimituskuluineen ja V1 sarjasta saa köyhtyä 839e.
Nyt vaan ootellaan että joku hakis tuon kevytmopedin pois taikka tulis lottovoitto :D

 

Proturbo  Autodiagnoosi