Onko OBD portti viisain tapa? Tuntuisi että on. Ainakaan ei pysty sössimään ECU:a piloille niin helposti(?)
Lyhyesti sanottuna silloin jos Obd:n kautta saadaan luettua kaikki oleelliset kartat niin kyllähän se silloin on. Ainakin silloin ecun avaaminen on tarpeetonta ns. BDM-lukua varten.
Ja hieman pidemmästi:
On olemassa työkaluja, jotka kykenevät lukemaan yhtä laajasti kuin Bdm käyttämällä Obd-protokollaa. Paljon on siis kiinni virittäjän työkalupakista.
Itse pyrin välttämään ecun avaamista, koska aina siihen sisältyy riskejä vaikka on vuosia korjannut ja ohjelmointi ko. purkkeja. Myös ylimääräinen mekaaninen rasitus piirikortille, komponenteille ja juotoksille jää silloin mahdollisimman vähäiseksi. Volvon ecuissa tällaisia ecuja alkaa olla ~ 2006 mallista eteenpäin.
Osaamaton tai osaava saattaa joutua myös tietotekniikan vuoksi joskus kimurantteihin tilanteisiin ja auto "kuolee". Näissä tilanteissa usein ecu on pakko avata.
Ohjelmointityökaluja on markkinoilla karkeasti kymmenkunta merkkiä. Jokainen on erilainen siinä mitä pystyy kirjoittamaan Obd:n kautta ja mitä ei. Useimmat viralliset master-työkalut maksavat alkaen noin 5k€ alv.0% parhaimmat jopa tuplat enemmän. Silloin yleensä tehdään sillä metodilla kuin omalla työkalulla voi, jotta liiketoiminta olisi mahdollisimman kannattavaa.
Työkalun valinta on yleensä aina jonkinlainen kompromissi. Siispä ohjelmointitavan sijaan eniten kiinnittäisin ohjelmoijaa valittaessa huomiota ammattitaitoon, ja vastuulliseen toimintaan jos/kun jotain sattuu ohjelmoinnissa.