Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S/V40 96-04 => Aiheen aloitti: vappen - 23.05.2019, 15:59:52
-
Joo elikkäs, auto ei käynnisty ilman että antaa kaasua mutta pysyy käynnissä kunhan vaan pitää kaasua vähän. Vastaa mielestäni kaasuun aivan normaalisti. Kaasun kun päästää pois niin sammuu. Mistäköhän tuota vikaa lähtis paikallistamaan. Ja tosiaan tämä ilmeni aivan kuin salama kirkkaalta taivaalta. Emäntä ajoi kauppaan ja toimi normaalisti, mutta sieltä lähtiessä ei enää pysynyt käynnissä. Lisätään veilä se että ei tollasella bluetooth obd härpäkkeellä antanu mitään vikakoodeja
Kiitos jo etukäteen!
-
Mittaisin bensapaineet. Saattaa olla joko bensapumppu tai paineensäädin hajoamassa/hajonnut. Tai sitten joku alipaineletku alkanut vuotamaan ja aiheuttaa imuvuodon.
-
Oolrait! Eikös tuo paineensäädin ole tossa bensakiskon päässä? Siitä varmaan kannattaa alottaa. Ja jos etelä-karjalan alueella joltain löytyy pumppua tai paineensäädintä niin voisin ostaa.
-
Ja mistäs vuosmalleista ja koneista käy esim nuo varaosat keskenää?
-
Noita ei kannata alkaa summittain vain vaihtelee, tulee hintoihin. Kattosin kuten Kovalchuck33 laitto bensapaineen mittauksen, ja alipaineletkut ja evap- takaiskuvenatkin.
Muuta vielä halpaa hommaa kaasuläppäkotelon puhdistus ja tk- moottorin puhdistus, noihin tiivisteet on 4-5€ kpl.
Katot mitä lukee säätimen päässä, -00 omassa Weber säädin. On mulla Imatralla yksi käytetty Weber ja kokeiltu et toimii jos paineita ei omasi pidä..
Noita säätimen sisäkaluja saa myös siniseltä eikä kuorineen ole pakko uuttakaan ostaa.
Pumppu sulla on uudenpi systeemi 00> jos hintoja kyselet,.
Omaan tyrkkäsin Walbro gss304 255lpt joka likii bollt on ja hinta 90€.
Tarvike joka siis ämpäreineen ja muutossarja johdoille ( bosch systeemillä muuttuva) kun walbroa ei enää tehdä) pyytävät paikallisissa noin 200€ tarvikkeena.
Biltema irto ei tietoa miten käy.
-
Oolrait, pitää yrittää tutkia. Tossa just imatran varaosakeskuksee soitin nii heiltä ei ainakaa paineensäädintä saa.
Sen verta katoin niitä paineensäätimiltä tulevia letkuja että aika haperon näköset. Että voisko niikin pienestä olla kiinni että niistä vain falskais?
Noita ei kannata alkaa summittain vain vaihtelee, tulee hintoihin. Kattosin kuten Kovalchuck33 laitto bensapaineen mittauksen, ja alipaineletkut ja evap- takaiskuvenatkin.
Muuta vielä halpaa hommas kaasuläppäkotelon puhdistus ja tk- moottorin puhdistus, noihin tiivisteet on 4-5€ kpl.
Katot mitä lukee säätimen päässä, -00 omassa Weber säädin. On mulla Imatralla yksi käytetty Weber ja kokeiltu et toimii jos paineita ei omasi pidä..
Noita sisäkalujs saa myös siniseltä eikä kuorineen ole pakko uuttakasn ostaa.
Pumppu sulla on uudenpi systeemi 00> jos hintoja kyseleyt.
-
Voi kun alipaineen sieltä imusarjalta ottaa niin alipainevuoto silloin.
-
Nämä muuten toimivat ihan hyvin myös perus vaparikoneen bensapumpullakin. On noita laitettu jopa T4 Volvoihin ja toimivat ihan hyvin niissäkin. Se paineensäädin on tosiaan suutintukissa oleva pieni musta mötikkä, johon tulee alipaine ja bensaletku.
-
Tuob letkun kun otti irti imusarjasta niin oli märkä sisältä ja bensa hais vahvasti. Oli toisaa nuo kumi osatkin aika haperon näköset. Ja näyttää tuo säätimen alapuoline osa vähän märältä
(https://i.ibb.co/SyxQVfF/0-F60-DB8-E-47-A0-490-F-866-D-C6-D05047-BA9-E.jpg) (https://ibb.co/SyxQVfF)
-
Säätimessä on kalvot ja hajotessa alkaa vuotaa mm imusarjan letkuun, sisällä on myös joku o- rengas.
Letku säätimeltä ph2-3 meni jonnekin kaasuläpän luo, ph1-1.5 taas imusarjaan.
Sisäkalut muistaakseni uudemmassakin ph2 on sama kuin ph 1.5 ( säädin on siis mulla jo suutintukin päässä) ja pH 3 sisäkalut samat, kuori eri.
Ph1 säädin taisi olla jossain suuttimen välissä eikä siis käy.
Jos testata haluat säätimelläkin kun näytät täältäpäin olevan niin joutaa ilmaiseksi lainaan ( kuoret joudut irrottaa), jos ei korjaa annat vaan takaisin.
Jos korjsa voidaan kattoa vaikka myyntiä, ilman kuoria on halvempi mikäli ne mulle palauttaa.
0405033979 saa kiinni klo 23 ja huomenna klo 12-23.
-
Nonnii, sain Kupari s40 käyttäjältä säätimen( iso kiitos! ) ja sitä vaihtaessa huomasin että omastani oli kuin olikin kalvo sökö. Noh vaihdoin tuon ehjän tilalle, mutta vieläkin sama ongelma. Huomenna käyn vielä hakemasta letkua siihen alipaine linjaan mikä menee säätimeltä kaasuläpän runkoon/imusarjaan. On nimittäin aivan todella hurjassa kunnossa se, mutta koitin puhaltaa letkun läpi siten että tulppasin toisen pään niin ei mennyt ilma läpi, voisiko silti johtua siitä. Ja huomenna myös yritän saada b-paine mittarin lainaan että voisin nekin tarkastaa. Mitäs sen painemittarin abaut pitäisi sitten näyttää?
-
Paine 3bar + map arvo, jos ajat mittari kiinni niin 3.5bar ahdoilla matalapaineisessa 2.0T
Jos se letku on joko murtunut tai osittain/kokonaan tukossakin niin puuttuu säätimestä silloin alipaineita ja vaikuttaa kyllä käyntiin.
TK moottorin alipaineletku toinen kohta josta yleensä mutkasta murtuu, kolmas ahtopaineanturin alipaineletku.
Uusinut omaan kaksi ensimmäistä tosin säätimestä mulla vanhempi niin menee isuoraan imusarjaan , kolmas oli joskus jo aikaisempien toimesta vaihdettu.
-
Eikö se bensapaine pitäisi olla tyhjäkäynnillä jotain 2,5-3bar luokkaa. Ainakin tuollaisia muistelen että mittasin joskus T4 volvosta, johon vaihdettiin bensapumppu ja paineensäädin. Siitä oli kumpikin hajonnut yhtä aikaa.
-
Lisättynä map lukuhan tietenkin vähentää sen miinuksen verran juuri alipaineella jos se lisätään peruspaineeseen, ahdoilla taas lisää eli siihen 3.4- 3.5bar. tasoon.
Pumpun on oltava 3bar pumppu jos uutta korviketta sille etsii, esim. gss304 walbro täytti omassa tuon kriteerin.
-
Vakioautossa menee ihan hyvin vaikka perus vaparikoneen bensapumppu ja tuotto riittää hyvin. Se paineensäädinhän siellä rajaa sen paineen sinne 3bar kieppeille. Pumppu kyllä pystyy korkeimpiinkin paineisiin. Yhteenkin T4 on laitettu 2.0 vaparin bensapumppu ja toimii hyvin. Matalapainemalli 2.0T toimii varmasti myös ongelmitta. Tuo mainittu gss304 jaksaa tehdä myös 5bar paineen maximissaan. Esimerkkinä bensapumppu joka tuottaa 255l/h@3bar, riittäisi hyvin 400hv asti. Näin ollen 165hv riittää paljon vähempikin pumpulta.
-
Jos orkkis valmistajan laatupumppu sai 89€ niin voi olla varma ettei tarvitse omaan enää tuon kopan aikana uusia, voi vielä siirtää seuraavaankin..
Tehot mihin riittää ei se syy miksi hankkinut vaan kun viripumpuissa laatu yleensä on kunnossa toisin kuin jonkun kympin halvemmalla saatavilla kopio tai halpapumpuissa. Yksi halpis ei kestänyt edes ajaa 5tkm täyteen niin sinne tien varteen hyytyi. Mitään haittaahan ei tuo tehokkaampi pumppu millekään kuitenkaan tee,
Tuossa toisessa 255lpt walbro on jo kolmannessa autossa kiinni, ollu myös omissa vakiovehkeissäkin, Kerran modattuämpäriin niin ämpärin siirtää vain seuraavaan ja bonusta että sama ämpäri on myös tonnaria uudemmissa malleissakin.
-
Eksyin tonne x40fin foorumille ja iski silmään sellane evap topicci missä porukka ihan kylmästi vaan tulpannu koko järjestelmän. Onko tuossa mitään järkeä vai kannaitiskohan miunki kokeilla. Tänään ois tarkotus käyä letkuja ja klemmareita hakemassa muutenkin nii sit vois samalla tulpata nekin.
(https://i.ibb.co/0KZR1fW/image.jpg) (https://ibb.co/0KZR1fW)
upload image (https://imgbb.com/)
Tossa vielä havainto kuva tosta alipaineletkusta joka säätimeltä lähtee, on aika huonossa hapessa.
-
Jos ne evap takaiskuvenat pitää ja letkut on kunnossa niin ei ole vättämättä mitään tarvetta poistaa.
Omassa evap on poistettu ja tulpattu, toinen takaiskuvena vuoti ja piti saada vain nopeasti kuntoon kun työautona..
Äläkä osta sitä Motonetin halpaa ohutta kangaspäällysteistä letkua, ei kovin pitkäikäisiä mitä niitä pari laittanut.
-
Tossa hetki sitten sain ajettua auton noin 15 km matkan. sillein että risteyksiin tultaessa aina paino vähän kaasua että pysy käynnissä. Maantiellä toimi aivan normaalisti, ei pätkiny. Koti pihaan ku pääsin ja päästin kaasun pois nii taas sammu. Huomenna yritän sen bensapainemittarin saada että vois sitten selvittää oisko se siinä pumpussa vika.
Ja vaihdon siihen säätimeltä lähtevään alipaine linjaan uuden letkun mutta ei se tosiaan auttanut.
Onkos siihen pumpun vaihtoon näin alustavasti mitään vinkkejä. Ja onko siellä "ämpärissä" esim jotain suodatinta/ sihtiä mikä kannattaisi ihan ensiksi tsekata?
-
Pelastavia enkeleitä on näköjää enempikin. Kaveri laitto just veistiä että hänellä ois toimiva pumppu miulle ja huomenna pääsis sitä testaamaa. Eikä tarvii köyhtyykkää ku muutaman kympin 8)
-
On siellä sen pöntön pohjassa suodatin tankissakin pumpussa kiinni. Ettei olisi imuvuoto jossakin kun sammuu jos kaasun päästää ja muuten kulkee normaalisti.
-
Komppaan ylläolevaa imuvuodon suhteen etenkin kun ajossa toimii normaalisti.. Oltava myös vähän isompi vuoto jos tk- moottori ei pysty eikä kerkeä korjaamaan.
Pumppu hiipumassa mulla ainakin pintakaasua vaati enemmän, laiskahko kiihtymään ja alkoi hyytymään yläkierroksilla. Käynnistyi ja tyhjäkäyntiä kävi normaalisti. Myös vinkuminen ja ulina pumpussa oli aikamoista, kuuli tyhjäkäynnillä kuskinpenkille asti ja ulkona auton taakse 25m päähän.
-
Noniin vika saatiin korjattua. Vaihettiin eka bensapumppu, testattiin samalla vielä vanhaa pumppua akun kanssa pyörittämällä niin oli todella laiskan kuuloinen. Noh ei sevielä auttanut, niin kaverin t4 kokeiltiin tk-moottoria ja vikahan hävis. No sitten siinä kun minä aloin laittaa takas tk-moottoria kaverin autoon, niin kaveri vielä yhen kerran putsas miun tk-moottorin ja herkisteli. Tämän jälkeen alko auto toimimaan. Eli siis vika jumiutuneessa tk-moottorissa. Tosin se pumppukin oli aika laiska ja bpaineensäätimen kalvo sökö.
-
Hyvä että korjaantui :)
Uudemmissa -01 > ilmeisesti tämän alla olevien kuvien mallinen tk- moottori. Noita skandix löysin kaksi versiota (tarvike ja genuine) ja hintaeroa on noilla
http://www.skandix.de/en/spare-parts/engine/fuel-mixture-formation/injection-system/idle-control/idle-control-valve-air-supply/1053889/
http://www.skandix.de/en/spare-parts/engine/fuel-mixture-formation/injection-system/idle-control/idle-control-valve-air-supply/1032233/
Vanhemmassa on taas tuommoinen
http://www.skandix.de/en/spare-parts/engine/fuel-mixture-formation/injection-system/idle-control/idle-control-valve-air-supply/1016294/