Autoracing  KL-varaosat

Vanhan mallin Volvo 244, b21at, projekti alkaa.

  • 356 Vastauksia
  • 98717 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Jopas_Jotakin

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 717
  • www.vrcf.fi
Vs: Vanhan mallin Volvo 244, b21at, projekti alkaa.
« Vastaus #315 : 22.12.2020, 18:32:43 »
KKD:ltä tuli holsettiin downpipen alku ja sain kuparimutterit dp:n studeihin:








Myös hukkaportti on  nyt valmis ja se on tiivis, sekä meno että tulokohtiin on hitsattu lyhyet putkenpätkät, ettei sitten laipat veteke kun kytken/hitsaan sen oikealle paikalleen...

Poissa Jopas_Jotakin

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 717
  • www.vrcf.fi
Vs: Vanhan mallin Volvo 244, b21at, projekti alkaa.
« Vastaus #316 : 23.12.2020, 18:28:53 »
Tein dp:n alun ja öljynpaluun tänään.







Poissa Jopas_Jotakin

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 717
  • www.vrcf.fi
Vs: Vanhan mallin Volvo 244, b21at, projekti alkaa.
« Vastaus #317 : 30.12.2020, 18:46:19 »
Nyt tuli ebaysta tilattu an12 bungi, jonka hitsaan kiinni öljypohjassa olevaan putkeen.
Niiden sisähalkaisijat ovat suunnilleen samat.

Poissa Jopas_Jotakin

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 717
  • www.vrcf.fi
Vs: Vanhan mallin Volvo 244, b21at, projekti alkaa.
« Vastaus #318 : 31.12.2020, 10:17:13 »
Ja tämännäköinenhän siitä sitten tuli, sauma ei ole komea, mutta pitää varmasti...



Tammikuussa kun saan sen pakosarjan niin sitten voi tehdä tuon öljynpaluuletkun.



Poissa ImportTuning

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 389
  • BBS & OZ Only
Vs: Vanhan mallin Volvo 244, b21at, projekti alkaa.
« Vastaus #319 : 31.12.2020, 12:56:19 »
Vastaavalla tavalla itselläkin tehtynä toki ilman an liitintä, toimii kuin junan vessa  O0
T-GUL 740R B284T+gs6-53dz, Volvo S40 Racecar, Golf mk2 GTI 16v, Käyttökulkine Volvo S60R AWD, Manual -04
Low is a lifestyle :D
Power was the only question, with the answer being ‘all the power you can get’.

Poissa Jopas_Jotakin

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 717
  • www.vrcf.fi
Vs: Vanhan mallin Volvo 244, b21at, projekti alkaa.
« Vastaus #320 : 03.01.2021, 20:08:00 »
Nyt sain kuvia pakosarjan tekijältä. tulee ihan hyvä.



Minä korvaan vain tuon hukkaportin putken siten että halkaisen sen tuosta liittymäkohdasta ja laitan lattaraudan keskelle tuota putkea, niin että se on jaettuna hukkaportille asti.

Optimi olisi laittaa kaksi hukkaporttia, mutta laitan yhden 46mm portin, jossa 1.65bar jousi. Silloin ei tarvitse tehdä ahtopaineen ohjaukseen sen kummempia, vaan se on valmiiksi sopivalla tasolla.

Katsoin tänään Powernation ohjelmaa, jossa korvattiin 110 oktaaninen kisabensa 93 oktaanisella ja vesi/metanoliruiskutuksella, tulos oli 46 extra hevosvoimaa ja nakutuksesta ei tietoakaan.

Metanolin oktaanipitoisuus on 114 ja vesi-metanoliruiskutuksella on mahdollista saavuttaa yhteensä noin 105 oktaanista polttoainetta, ja moottori käy paljon kylmempänä, tällöin voidaan ajaa 98 oktaanisella normaalibensalla 1.65 bar paineeella ilman nakutuksen häivääkään, kunhan moottori on oikein säädetty.

Twin-scroll pakosarja ja siihen sopiva ahdin tekee myös sen että moottorin scavenging efekti tehostuu ja tämä lisää vääntömomenttia kaikilla kierrosluvuilla, lisäksi tällaisella setupilla voi käyttää nokkaa jossa on enemmän asteita ja overlappia ilman että moottori käy huonoa tyhjäkäyntiä ja kasvattaa alhaisten kierrosten päästöjä.

Ajattelin hankkia tällaisen vesi-metanoli ruiskutussarjan:

https://www.ebay.de/itm/Bosphorus-Innovations-Water-Alcohol-Meth-Methanol-Injection-Kit-Stage-1-5-Turbo/224288310722?_trkparms=aid%3D1110006%26algo%3DHOMESPLICE.SIM%26ao%3D1%26asc%3D20200520130048%26meid%3Da760330bf0924b529837bf8392f8157d%26pid%3D100005%26rk%3D1%26rkt%3D12%26mehot%3Dpf%26sd%3D223036688882%26itm%3D224288310722%26pmt%3D1%26noa%3D0%26pg%3D2047675%26algv%3DSimplAMLv5PairwiseWebWithDarwoV3BBEV2b&_trksid=p2047675.c100005.m1851

Tässä vähän tekstiä tuosta ruiskutuksesta:

The all-new stage 1.5 water-methanol injection controller from Bosphorus Innovations gives you the benefits of a boost gauge and water-methanol controller/ fail-safe all in one!  The new controller comes with a built-in 10 bar/ 145 psi manifold absolute pressure sensor. That allows you to set water-methanol in desired boost pressure. The injection stage is adjustable to match what the engine requires.
The new green and red dual-tone color LCD screen shows boost, injection, test mode, fault codes, setting response time, resolution, fine adjustment, power saving mode, lock the keys and output modes in a bright easy to read the screen.
Water/ Methanol Injection pump has no pressure cut off switch for eliminating any oscillation/pulsation. Internally bypasses for a smooth constant even flow at the nozzle.
The new check valve and the nozzle assembly offer safety for all injection systems utilizing a rear-mounted reservoir, injection points under vacuum, or installs where the injection nozzle is lower than the water-methanol reservoir. The check valve fits nozzle between the pump and injection point and locks fluid in place when not in use adding safety and peace of mind to any injection system.
All metal equipment has the durability to corrosion of methanol and water, which constitute corrosion impact-resistant nickel-plated brass, brass and EPDM grade plastic material.
All of our products are guaranteed for 2 years against the fabricated problem from the date of receipt by you.


Hintaa sarjalla on 235€.

Tankin korvaan 20litran alumiinitankilla, jonka saa ebaystä hintaan 70€. Siihen sisältyy myös polttoainemittarin sending unit, joten voin ostaa motonetista parinkympin polttoainemittarin ja tiedän aina paljonko on vesi-metanoliseosta tankissa.

Metanoli maksaa 24€ per 10litraa joten sillä hinnalla saa tankin täyteen 50/50 seosta. Ja jos ajatellaan että sarjassa on 369ml/min suutin se tarkoittaa että 20litraa kestää yhteensä 60min Wot ajamista. Kylillä ajaessa maksimi ajomäärä kaasu pohjassa kerralla lienee maksimissaan 15 sekunnin luokkaa, joten 20litraa kestää todella kauan.

Poissa Jopas_Jotakin

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 717
  • www.vrcf.fi
Vs: Vanhan mallin Volvo 244, b21at, projekti alkaa.
« Vastaus #321 : 06.01.2021, 19:46:41 »
Nyt tilasin öljynpaluuksi AN-12 letkua metrin ja yhden suoran liittimen, joka tulee turbon päähän, pitää sitten kun pakosarja ja ahdin on paikoillaan miettiä että joutuuko laittamaan kulmaliittimen öljypohjan puolelle, vai meneekö suoralla liittimellä.

Härpäkkeet tilasin KKD:lta, toimitus on supernopea ja palvelukin on ihan hyvää.

Ajattelin laittaa letkun päälle tällaisen lämpösuojan: https://www.speedingparts.eu/p/turbo-accessories/heat-protection-sleeve/heat-protection-sleeve-silicone/hurricane-heat-protection-sleeve-silicone-30mm.html

Suojan sisällä ön lasikuituinen punos jonka päällä on silikoninen suojus, lämpöä tämä kestää jatkuvana 300 astetta ja piikkinä sen 1000 astetta, jos näyttää että öljynpaluu menee liian läheltä pakosarjaa, niin värkkään pakosarjaan jonkun peltisen lämpösuojan joidenkin tappien päähän, tai itse asiassa ohut alumiinilevy voisi olla parempi.

Poissa Juho_

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1070
  • vapari
Vs: Vanhan mallin Volvo 244, b21at, projekti alkaa.
« Vastaus #322 : 06.01.2021, 20:03:32 »
Lämpöpelti on aika hyvä, toimiva ratkaisu jos menee turhan läheltä pakosarjaa.
Eli joko (ohuesta) alumiini- tai teräslevystä tehty 'lappu', mitä luultavasti tarkoititkin.

Ainakaan tavallinen kumiputki ei ottanu yhtää itteesä, kun oli pelti välissä vaikka oli muuten aika lähellä pakosarjaa.
Oli siis kumiputki vesiputken yhdistävänä kappaleena tinakoneessa.
Instagram | YouTube
Volvo 960 -91 | B6304S+ZF 260Z
Volvo V40 -00 | B4204T5+M56 - 1.7bar TD04HL-18T

Poissa Jopas_Jotakin

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 717
  • www.vrcf.fi
Vs: Vanhan mallin Volvo 244, b21at, projekti alkaa.
« Vastaus #323 : 08.01.2021, 12:35:15 »
Kohta tulee paketti paikalliseen matkahuoltoon, josta käyn hakemassa pätkän an12 nylonpunosletkua sekä yhden suoran an12 liittimen niin voin aloitella öljynpaluun tekemistä.

Valitettavasti mulla ei ole viilapenkkiin magneetilla kiinni tulevaa an liittimien kiristämiseen tarkoitettua alumiinista suojaa joka suojaa an-liitintä, eikä mulla ole sen puoleen niitä an avaimiakaan, joten joudun tekemään letkuliitännän niin että laitan teippiä reilusti siihen liittimeen ja suojaamaan myös sen kierrettävän osan niin että kun kiristän sen jakarilla niin liittimeen ei tule jälkiä, tätä varten teippaan myös jakarin leukoihin teippiä sen verran että saan suojattua liittimen letkun sisään kierrettävän osan.

Mutta odottelen nyt yhteen asti jotta saan paketin itselleni ja  voin aloitella öljyletkua, saan noin viikon päästä tilin jolloin siirrän pakosarjan tekijälle rahaa ja siitä menee noin viikko että saan itselleni pakosarjan käpisteltäväksi, vasta sitten voin tehdä öljynpaluun loppuun ja saan samalla katsottua mihin sijoitan öljynpainekellon, kun mulla on pakosarjan ryöstölaippa johon saa öljykellon laitettua, niin joudun varmaankin suuntaaman sen suoraan alaspäin jotta se ei tule pakosarjan tielle.

Jos huonosti käy joudun ostamaan uuden ryöstölaipan öljynjäähdyttimelle jossa an-liittimet lähtevät 45 asteen kulmassa ylöspäin eivätkä suoraan niin kuin ne tässä laipassa on. Onneksi moinen laippa kustantaa vain sen noin 35€.

Poissa Jopas_Jotakin

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 717
  • www.vrcf.fi
Vs: Vanhan mallin Volvo 244, b21at, projekti alkaa.
« Vastaus #324 : 08.01.2021, 14:04:51 »
Ei kerpele tullut liittimiä lainkaan, vain ja ainoastaan metri letkua.
Liitin meni vissiin ohi, noh jospa se käy Oulussa pyörähtämässä ja tulee vielä tänään takaisin...

Poissa Jopas_Jotakin

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 717
  • www.vrcf.fi
Vs: Vanhan mallin Volvo 244, b21at, projekti alkaa.
« Vastaus #325 : 08.01.2021, 19:31:51 »
Nyt on öljynpaluun yläpää valmis, vielä kun saan pakosarjan niin voin tehdä myös alapään.

Täytyy sanoa, että tuo nylonpunosletku on kertakaikkiaan arsesta laittaa liittimeen kiinni...




Poissa Jopas_Jotakin

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 717
  • www.vrcf.fi
Vs: Vanhan mallin Volvo 244, b21at, projekti alkaa.
« Vastaus #326 : 11.01.2021, 20:52:15 »
Downpipenn alku on laitettu studein ja kuparitahnaa ja kupparimutterit.




Ja letku uudelleen positioituneena.


« Viimeksi muokattu: 11.01.2021, 20:54:55 kirjoittanut Jopas_Jotakin »

Poissa _hape

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 339
  • www.vrcf.fi
Vs: Vanhan mallin Volvo 244, b21at, projekti alkaa.
« Vastaus #327 : 11.01.2021, 22:25:35 »
 ;D melkone talli

Poissa Jopas_Jotakin

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 717
  • www.vrcf.fi
Vs: Vanhan mallin Volvo 244, b21at, projekti alkaa.
« Vastaus #328 : 12.01.2021, 16:51:10 »
JOo, teen työhuoneessa näitä hommia, kun talli on noin sataneliöinen ja sähköllä jos lämmittää niin maksaa kympin-kaks per päivä.

Moottori on lämpimässä varastossa jossa on noin 5 astetta lämmintä.

Otin vielä männät ja kiertokanget pois ja vien Rajaniemi racingille kiertokanget tarkistusmittauksiin ja tarvittaessa hoonaukseen.

PAljonko muuten kuuluu kymppisarjan kiertokangen alapää olla jos on mitoissaan.

Tarkistus on kympin per kanki ja hoonaus sitten enemmän...
« Viimeksi muokattu: 12.01.2021, 16:52:47 kirjoittanut Jopas_Jotakin »

Poissa Jopas_Jotakin

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 717
  • www.vrcf.fi
Vs: Vanhan mallin Volvo 244, b21at, projekti alkaa.
« Vastaus #329 : 15.01.2021, 20:50:04 »
Purin moottorin, koska en ollut mitannut kampilaakereiden välyksiä, enkä kiertokankien laakerivälyksiä.
Samoiten pitää mittauttaa kiertokanget kaverin autokorjaamolla, ja jos ne ei ole täysin pyöreät/oikeissa mitoissaan niin vien ne Rajaniemi Motorsportille männäntappien kanssa, jossa Rajaniemi hoonaa isot ja pienet päät kangista juuri oikeihin mittoihin.

Tämähän tulee maksamaan semmoiset 2-300€ extraa riippuen mitä joudutaan koneistamaan.



Nyt maanantaina tilaan pakosarjan 401:seltä, ja saan sen noin viikon päästä, sitten pääsee vetämään öljynpaluun an12 teräspunosletkusta, mä koitin myös nailonpunosta, mutta siihen oli tosi tuskaista saada liitintä kiinni, onnistui se kuitenkin mutta se ei taivu krymppyyntymättä kovinkaan paljoa verrattuna autoracingin teräspunosletkuun. Käytän sen nailonpunosletkun bensalinnjan vetoon tankilta pumpulle, joten ei mene hukkaan kallista letkua, se kestää kuulemma myös e85:sta.

Olen nyt miettinyt paljon tuota polttoainepuolta ja e85sen edut ovat kiistattomat vaikka sitä ei tästä pikkukylästä saakkaan, joutuu ajamaan aina 50km että saa tankin täyteen joten laitan autoon 60l turvatankin ettei tarvi ajella edestakas. matkaa on siis tankille 25km ja sit sieltä takas 25km, siitä tuo 50km.

Laitoin kanteen kaikki studit paikoilleen, imupouolelle tuli ns. tavalliset studit, mutta pakopuolelle tuli rst grade 2a studit, samoja studeja käytin kuparitahnan ja kuparimuttereiden kanssa downpipen alun kiinnitykseen.

Sain myös aikoinaan kannenn tekijältä pari tarraa:






Voin suositella tuota kannen tekijää kiistattomasti kaikille, vaikkakin hänellä on hommia vissiin aika paljon, joten ihan päivässä ei kantta saa, mutta tulos on hyvä ja mukaan saa virtausmittaukset ja sieltä saa myös kunnollisia venttiilejä ja ja venttilinjousia ja nokka-akseleita esim. tuo mun nokka tuli kannen mukana, sanoin vaan mihin haluan huipputehon ja kansi ja nokka tuli pakettina venttiilinvälykset säädettyinä.

 

KL-varaosat  Race.fi